Gå til innhold

Bruk/vask av microfiberkluter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lager min egen tråd siden jeg ikke fikk noen svar da jeg stilte dette spørsmålet i en annen tråd.

Jeg lurte på en ting: For at det skal bli rent når man vasker med kun microfiberklut og vann, forutsetter det vel at kluten er helt ren og nyvasket? Og da må man vel gjerne ha fryktelig mange microfiberkluter hjemme, sånn at man alltid har mange rene tilgjengelig når man skal vaske? Ser for meg at man fort må bruke 15-20 kluter hver gang når man skal gjøre rent i huset (så man har til alle overflater, benker, bad, skapdører osv). Så bør man vel ha enda noen flere kluter i tillegg til de 15-20 også, sånn at man alltid har noen rene tilgjengelig hvis man trenger en klut når de andre er til vask?

Anonymous poster hash: 08915...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo?

Hvor ofte vasker du klær, på 60 eller høyere temperatur?

Ja, vi har mange mikrofiberkluter men bruker bare noen få, fordi vi har vaskemaskin og vasker 60 graders vask minst to ganger for uka.

K iper det med benkelkluter eller favorittkluten er full av melkesøl, så kokes den opp i en kjele og skylles i kaldt springvann.

Anonymous poster hash: 4f346...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det samme TS, etter slik de viste på FBI, så kan man brette kluten så man har 16 sider, slik at hun kunne tørke av 16 kjøkkenhåndtak med ren klut. Men det er jo en veldig liten flate. Om jeg tørker av kjøkkenbenken, flytter jeg bare bakterier rundt da om jeg bruker 1 klut uten å skifte side på den? Eler må jeg kun ta et sveip, før jeg skifter side på kluten, og etter 16 sider på kluten så er jeg forhåpentligvis kommet over hele kjøkkenbenken 1 sveip pr side av kluten.. puh :)

Det blir mye styr dette....



Anonymous poster hash: ddfe5...03b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det samme TS, etter slik de viste på FBI, så kan man brette kluten så man har 16 sider, slik at hun kunne tørke av 16 kjøkkenhåndtak med ren klut. Men det er jo en veldig liten flate. Om jeg tørker av kjøkkenbenken, flytter jeg bare bakterier rundt da om jeg bruker 1 klut uten å skifte side på den? Eler må jeg kun ta et sveip, før jeg skifter side på kluten, og etter 16 sider på kluten så er jeg forhåpentligvis kommet over hele kjøkkenbenken 1 sveip pr side av kluten.. puh :) Det blir mye styr dette.... Anonymous poster hash: ddfe5...03b

Ja, det er nettopp det, jeg føler det blir fryktelig mye mer styr og merarbeid med husarbeidet når man må gjøre det på denne måten... (Med mindre man har 40-50 microfiberkluter da, selvsagt).

Vi har dessuten vaskehjelp i huset annenhver uke, og jeg er i hvert fall skeptisk til å la henne bruke microfiberklut og null såpe... Når JEG synes det virker fryktelig styrete å skulle vaske mitt eget hus på denne måten (med stadig bytte av klut, brette meg frem til rene sider osv) kan jeg jo bare tenke meg hvor mye styr HUN vil synes det er, når det ikke engang synes om man har vasket bort bakteriene eller ikke. Når det ikke engang er hennes eget hus synes hun antakelig at det blir veldig mye hassle (bytte sider ørten ganger osv) for noe vi ikke engang vil kunne finne ut om hun egentlig har gjort...

Anonymous poster hash: 08915...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nettopp det, jeg føler det blir fryktelig mye mer styr og merarbeid med husarbeidet når man må gjøre det på denne måten... (Med mindre man har 40-50 microfiberkluter da, selvsagt).

Vi har dessuten vaskehjelp i huset annenhver uke, og jeg er i hvert fall skeptisk til å la henne bruke microfiberklut og null såpe... Når JEG synes det virker fryktelig styrete å skulle vaske mitt eget hus

på denne måten (med stadig bytte av klut, brette meg frem til rene

sider osv) kan jeg jo bare tenke meg hvor mye styr HUN vil synes

det er, når det ikke engang synes om man har vasket bort

bakteriene eller ikke. Når det ikke engang er hennes eget hus synes

hun antakelig at det blir veldig mye hassle (bytte sider ørten ganger

osv) for noe vi ikke engang vil kunne finne ut om hun egentlig har

gjort...Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

089152ceeed54262d86b829cb44b0000"] 08915...000 [/

i]

Uunnskyld meg, men hva bruker du til rengjøring i dag, og hvor mange kluter har du i omløp av dagens kluter?

Denne tråden er rett og slett forunderlig lesning!

Anonymous poster hash: 4f346...23d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo?

Hvor ofte vasker du klær, på 60 eller høyere temperatur?

Ja, vi har mange mikrofiberkluter men bruker bare noen få, fordi vi har vaskemaskin og vasker 60 graders vask minst to ganger for uka.

K iper det med benkelkluter eller favorittkluten er full av melkesøl, så kokes den opp i en kjele og skylles i kaldt springvann.

Anonymous poster hash: 4f346...23d

Uunnskyld meg, men hva bruker du til rengjøring i dag, og hvor mange kluter har du i omløp av dagens kluter?

Denne tråden er rett og slett forunderlig lesning!

Anonymous poster hash: 4f346...23d

Jeg tror ikke du helt har oppfattet hva TS spør om. Slik jeg oppfatter det har TS sett på NRK at det beste for rengjøring er en ren mikrofiberklut. Når du da vasker en skitten flate med denne kluten, så vil ikke kluten være ren lenger når man skal vaske neste flate. Når man da skal vaske et helt hus lurer TS på om man må ha mangemange rene kluter for å få det skikkelig rent (som på NRK), og ikke bare skyve dritten rundt som man gjør om man bruker bare 2-3 kluter.

Personlig er jeg ikke så veldig redd for bakterier, så for meg er det ikke farlig om et kjøkkenhåndtak blir vasket med en ikke-ren mikrofiber som allerede har vasket 3 andre kjøkkenhåndtak. Men TS vil vel kanskje ha det skikkelig rent, ikke bare synlig rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men prinsippet med at kluten tar med seg møkk og bakterier og derfor ikke er "ren" lengre så for du har brukt den til ett tørk gjelder jo uansett om det er såpe på kluten eller ikke?

Poenget med såpa er jo bare å gjøre det lettere å få skiten fra der den er og inn i kluten. Med mindre du pleier å dagligvaske kjøkkenbenken med klor eller desinfeksjonssprit, er jo vaskingen lik. Mikrofiberkluten er bare så mye bedre på å få med seg ting enn bomullskluter at såpe ikke er nødvendig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du helt har oppfattet hva TS spør om. Slik jeg oppfatter det har TS sett på NRK at det beste for rengjøring er en ren mikrofiberklut. Når du da vasker en skitten flate med denne kluten, så vil ikke kluten være ren lenger når man skal vaske neste flate. Når man da skal vaske et helt hus lurer TS på om man må ha mangemange rene kluter for å få det skikkelig rent (som på NRK), og ikke bare skyve dritten rundt som man gjør om man bruker bare

2-3 kluter.

Personlig er jeg ikke så veldig redd for bakterier, så for meg er det ikke farlig om et kjøkkenhåndtak blir vasket med en ikke-ren

mikrofiber som allerede har vasket 3 andre kjøkkenhåndtak. Men

TS vil vel kanskje ha det skikkelig rent, ikke bare synlig rent.[/

quote]

Jeg forstår utmerket godt hva TSspør om.

Min måte å gripe TS innlegg på er et forsøk på å få både TS og her deg til å begynne å tenke litt på hva foskjellene i det dere spør om og det dere gjør i dag, er.

Dette har Kvist til dels forstått. Tenk litt, hva og hvordan gjør du med klutene du bruker i dag? Hva tror du er forskjellen medmog uten såpe/rengjøringsspray?

Anonymous poster hash: 4f346...23d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett det aktuelle innslaget, så jeg aner ikke helt hva greia er. Poenget er at TS har fått med seg (enten hun har forstått riktig eller ei) at mikrofiberklut uten rengjøringsmiddel gjør det renere enn klut MED rengjøringsmiddel. Så TS har altså innsett at hun har vasket feil i årevis. Så mener TS også at kluten i tillegg må være helt ren når man vasker en flate. Dette har hun tydeligvis ikke vært obs på før, fordi hun har trodd såpa har gjort jobben, men nå skal hun vaske uten såpe. Så derfor lurer ts på om hun må ha mange kluter for å hele tiden ha en helt ren klut for hver flate hun vasker. Hva hun har gjort før hjelper ikke ts med å finne svar på sitt spørsmål, for ts tror jo nå at hun har gjort feil før.

Derfor mener jeg du ikke helt har oppfattet hva ts spør om. TS lurer ikke på om det hun gjorde før var rett. Hun lurer på hvordan hun skal gjøre det riktig fra og med nå, helt uavhengig av hva hun gjorde før.

Mitt svar vil være å skylle kluten mellom de ulike flatene, men det vil jo strengt tatt ikke gjøre kluten ren. Men jeg trenger ikke et kjemisk rent hjem, så mitt svar er sikkert ikke bra nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett det aktuelle innslaget, så jeg aner ikke helt hva greia er. Poenget er at TS har fått med seg (enten hun har forstått riktig eller ei) at mikrofiberklut uten rengjøringsmiddel gjør det renere enn klut MED rengjøringsmiddel. Så TS har altså innsett at hun har vasket feil i årevis. Så mener TS også at kluten i tillegg må være helt ren når man vasker en flate. Dette har hun tydeligvis ikke vært obs på før, fordi hun har trodd såpa har gjort jobben, men nå skal hun vaske uten såpe. Så derfor lurer ts på om hun må ha mange kluter for å hele tiden ha en helt ren klut for hver flate hun vasker. Hva hun har gjort før hjelper ikke ts med å finne svar på sitt spørsmål, for ts tror jo nå at hun har gjort feil før.

Derfor mener jeg du ikke helt har oppfattet hva ts spør om. TS lurer ikke på om det hun gjorde før var rett. Hun lurer på hvordan hun skal gjøre det riktig fra og med nå, helt uavhengig av hva hun gjorde før.

Mitt svar vil være å skylle kluten mellom de ulike flatene, men det vil jo strengt tatt ikke gjøre kluten ren. Men jeg trenger ikke et kjemisk rent hjem, så mitt svar er sikkert ikke bra nok.

Tusen takk for at du forsto hva jeg mente, og klargjorde det for andre :)

Det er jo faktisk et godt poeng at det uansett ikke blir ordentlig "rent" når man bruker såpe heller, sånn har jeg ikke tenkt på det før. Kjemisk rent hjem er absolutt ingen nødvendighet for meg heller, så da blir det innkjøp av microfiberkluter på neste handletur :Nikke:

Anonymous poster hash: 08915...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikrofiberkluter rengjør overhodet ikke godt nok bare med vann. Det tar ikke fett eller smuss. Kluten vil heller ikke "slippe" fettet eller smusset når de blir skylt uten såpe. Dette er noe jeg aldri har trodd på. Jeg bruker dem til alt mulig, og vasker de på 60 eller 90 gr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ting begynner å gå på skjeve i en rråd,

har det en tendens til å fortsette. Noe vi tydelig ser her.

Anonymous poster hash: 4f346...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ting begynner å gå på skjeve i en rråd,

har det en tendens til å fortsette. Noe vi tydelig ser her. Anonymous poster hash: 4f346...23d

Nå var det jo du som bidro til at denne tråden begynte å "gå på skjeve" som du kaller det, da...!

TS

Anonymous poster hash: 08915...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På FBI så tørket progamlederen og en ekspert av hver sin halvdel av en plate, og eksperten fikk en verdi på 275 og programlederen fikk en verdi på 3025 på bakterienivå som de målte. Verdien burde ikke overstige 500.

Programlederen hadde en kjøkkenfille og en kjøkkenspray, mens eksperten hadde en microfiberklut fuktet med vann.

Er det slik å forstå da at vi kutter ut såpa? Nå vasket jeg badet med microfiberklut og vann, og det føles litt rart. Jeg hadde kun domestos fresh i toalettet. Elers ingen såpe alså. Har jeg forstått dette riktig, det er slik microfiberklut skal brukes?



Anonymous poster hash: ddfe5...03b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tro på at mikrofiber vasker så rent som de påstår. Det er viktigere å rengjøre hyppig.

Anonymous poster hash: 20882...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tro på at mikrofiber vasker så rent som de påstår. Det er viktigere å rengjøre hyppig.

Anonymous poster hash: 20882...e91

Ja, det var akkurat det FBI testet, vi var hjemme hos ei som var over gjennomsnittet ivrig på å vaske huset sitt. Hun vasket hele huset 1 gang i uka, og ellers hadde alltid filla i hånden som hun sa. Hun hadde alle rengjøringspayflaskene og gulvsåpene osv, Hun var slik at hun ikke taklet tanken på at det ikke var skinnende rent.

Så FBI teamet tok med eksperten hjem til henne, og de målte verdien på hennes kjøkkenskap/håndtak, og verdien var noe over 75 000! Igjen verdien skulle ikke være over 500.

Anonymous poster hash: ddfe5...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor skittent tror dere egentlig det blir i et hjem hvor man vasker hendene flere ganger om dagen og lar sko og yttertøy stå i entreen?

Anonymous poster hash: e87e0...81c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skittent tror dere egentlig det blir i et hjem hvor man vasker hendene flere ganger om dagen og lar sko og yttertøy stå i entreen?

Anonymous poster hash: e87e0...81c

Det er ikke skittent vi snakker om, men bakterier.

Anonymous poster hash: ddfe5...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke skittent vi snakker om, men bakterier. Anonymous poster hash: ddfe5...03b

Så lenge man vasker hender etter dotur, når man kommer hjem og ved matlavning skjønner ikke jeg hvordan det er mulig å få bakterier overalt i huset.

Anonymous poster hash: e87e0...81c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever etter prinsippet at det er sunt med litt bakterier :ler:.

Bruker forøvrig kun mikrofiber, har vel 25-30 kluter og kjøper aldri annet vaskemiddel enn oppvaskmiddel og til vaskemaskinen.

Anonymous poster hash: 030d5...d39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...