Gå til innhold

Virus på balansenerven


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er klar over at BPPV er noe annet, jeg bare skrev om mine erfaringer siden jeg så at det også ble nevnt tidligere i tråden.

Ok ;) Bare nevnte det fordi jeg har lest mange plasser at folk forveksler de to. Når ble du helt bra? Er du helt bra? Hvis jeg ikke husker feil så fører BPPV bare til svimmelhet i enkelte stillinger, altså etter hvilken stilling hodet er i, må være merkelig..

En tanke jeg fikk.. Kanskje du ikke hadde VPB i fjor, men har fått det nå?? I og med det har "kommet tilbake" igjen.. For alt du beskriver er jo akkurat som viruset.! Hmmm, så rart.. Håper det går bra hos lege i morgen. Lykke til :duskedame:

Anonym poster: f93ef706aff5de57bfed7b6eeca3e93c

Har tenkt tanken men jeg er dårlig på akkurat samme måten som i fjor, bare mer kvalme nå men var kvalm i fjor og. Leste på nettet at VPB kan komme av herpes men også noen andre virus, og ofte når man får det så har man hatt en luftveisinfeksjon først, jeg hadde flere runder med kraftige luftveisinfeksjoner før jeg ble svimmel i fjor. Men ØNH mente jo at det ikke var det siden jeg reagerte normalt på den "vann-tortur-testen". Synd man ikke bare kan ta en blodprøve og få svar på om man har VPB!

Takk takk, det går sikkert bra i morgen :nisseblunk: (selv om fastlegen har tatt ferie og jeg ikke er så begeistret for han jeg skal til, hehe)

Anonym poster: ae37836ba775ed1627dcc75ebae3036a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Hvordan gikk det i dag hos legen?

Du skrev går at man gjerne hadde en luftveisinfeksjon før VPB. Men med meg begynte det faktisk med migrene.

Det er veldig skjeldent jeg har det, og det var flere år siden sist. Men den dagen fikk jeg migrene igjen. Gjorde som før, tok vanlig smertestillende (Ibux og Paracet) og gikk å la meg. Det pleier å gå over etter noen timer, men denne gangen varte det i flere dager, og når migrenen var borte, var viruset på plass.. Min fysioterapaut fortalte at bla stress også kan være årsak.

Anonym poster: f93ef706aff5de57bfed7b6eeca3e93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen var litt ubehagelig som han pleier, hehe, men det gikk greit. Ble sykemeldt ut uka, og er i bittelitt bedre form, men ikke mye bedre. Han var enig i at jeg kan prøve manuell terapeut, så jeg ringte rundt når jeg kom hjem. Enten så svarte de ikke, eller så hadde manuell terapeuten ferie eller var sykemeldt. Så fikk ikke noen time, skal prøve igjen om et par uker. Nytter ikke å mase når folk har ferie eller er sykemeldt :briller:

Han mente at det ikke er stress i jobben min fordi han har jobbet i en samme type arbeidsplass før han ble lege, øh vi er jo alle forskjellige og reagerer forskjellig! Jeg pleier å bli mer stresset enn andre. Han er enig i at stress kan gi svimmelheten min, men ikke enig i at det er jobben, men jeg har det jo bra ellers. Tulling...

Han mente også at jeg bør ta Stemetil, tok det i fjor og det hjalp bare litt på kvalmen så jeg tok den bare i 3 dager (den har litt ekle bivirkninger selv om jeg merker ingen). Men han sa at jeg må ta den over mye lengre tid for å få virkning, så jeg skal prøve den lenger nå. Kjøpte meg ingefærtabletter for kvalmen, er mer kvalm denne gangen og Stemetil hjelper jo ikke helt. Reisesyketabletter fjerner kvalmen helt meg jeg sovner av de :sove:

Anonym poster: ae37836ba775ed1627dcc75ebae3036a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Hvordan gikk det i dag hos legen?

Du skrev går at man gjerne hadde en luftveisinfeksjon før VPB. Men med meg begynte det faktisk med migrene.

Det er veldig skjeldent jeg har det, og det var flere år siden sist. Men den dagen fikk jeg migrene igjen. Gjorde som før, tok vanlig smertestillende (Ibux og Paracet) og gikk å la meg. Det pleier å gå over etter noen timer, men denne gangen varte det i flere dager, og når migrenen var borte, var viruset på plass.. Min fysioterapaut fortalte at bla stress også kan være årsak.

Anonym poster: f93ef706aff5de57bfed7b6eeca3e93c

Forresten har du hørt om migrene uten hodepine? Jeg tenkte selv i fjor at jeg kunne ha det, søstra mi har den diagnosen, men man pleier ikke å være så langvarig svimmel av det. Og legen (han jeg var hos i går) bare lo når jeg nevnte den diagnosen i fjor, han sa at den ikke finnes. Men det gjør den. Du er svimmel hele tiden? Da er det neppe migrene uten hodepine du har, jeg kom bare til å tenke på det siden du nevnte migrene.

Anonym poster: ae37836ba775ed1627dcc75ebae3036a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette for to uker siden. Det er helt forferdelig. Ble spesielt svimmel når jeg måtte nyse eller måtte snyte meg. Hadde viruset i to forferdelige uker, men sliter ikke med svimmelhet eller kvalme lengre - Takk gud!

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette for to uker siden. Det er helt forferdelig. Ble spesielt svimmel når jeg måtte nyse eller måtte snyte meg. Hadde viruset i to forferdelige uker, men sliter ikke med svimmelhet eller kvalme lengre - Takk gud!

God bedring!

Bare to uker? Hvordan ble du utredet?

Anonym poster: ae37836ba775ed1627dcc75ebae3036a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble nok det. Usannsynlig godt immunforsvar tydeligvis, hehe

Men hvordan ble du utredet? Trur deg altså, bare lurer på om man kan utredet det på forskjellige måter, siden en blodprøve ikke går an å ta.

Anonym poster: ae37836ba775ed1627dcc75ebae3036a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten har du hørt om migrene uten hodepine? Jeg tenkte selv i fjor at jeg kunne ha det, søstra mi har den diagnosen, men man pleier ikke å være så langvarig svimmel av det. Og legen (han jeg var hos i går) bare lo når jeg nevnte den diagnosen i fjor, han sa at den ikke finnes. Men det gjør den. Du er svimmel hele tiden? Da er det neppe migrene uten hodepine du har, jeg kom bare til å tenke på det siden du nevnte migrene.

Anonym poster: ae37836ba775ed1627dcc75ebae3036a

Jeg er ikke svimmel hele tiden nå. Det var bare de første mnd til ca året jeg var svært plaget med det.

Nå er det ihvertfall 6mnd siden sist (kun vært lyd,lys osv ømfintlig og tappet for krefter) selv om jeg de siste dagene har hatt noen svimmelhets anfall igjen. De kommer skjeldnere nå heldigvis :)

Migrene uten hodepine har jeg ikke vært borti.. Har kun hatt med hodepine selv.. Siden jeg fikk VPB har jeg hatt 3anfall. Før det var det ca 10 år siden sistgang jeg hadde migrene, så det er svært skjelden jeg har det. Hvorfor jeg plutselig har fått det nå som jeg har vært syk i 2år aner jeg ikke...

Anonym poster: f93ef706aff5de57bfed7b6eeca3e93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kroppen din er litt stresset pga svimmel eller noe annet? Migrene får man ofte av stress. Men jeg vet ikke :)

Jeg var ute en tur i kveld og ble ganske svimmel, kjipt siden jeg føler meg egentlig bedre. Har siden det ble verst på lørdag vært veldig tung i hodet, ikke hodepine men hodet har kjent ut som at det veier 100 kg. Og i dag er denne tyngden borte :) Men ser ikke for meg at jeg kunne jobbet i morgen. Er litt mindre kvalm i dag og :) Nå går det bare oppover håper jeg! Vil gjerne begynne å jobbe igjen i neste uke :)

Anonym poster: ae37836ba775ed1627dcc75ebae3036a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg det jammen igjen. Eller, jeg begynte så smått å være kvalm og svimmel i går kveld men trodde jeg bare var sliten. Når jeg våknet i dag tidlig og satt meg opp kjente jeg med en gang at det var kommet tilbake igjen. Jeg sjanglet, var kvalm, svimmel. Blir mer dårlig hvis jegl igger på venstre side. Kom meg ikke på jobb i dag.

Har prøvd å gjøre Epleys manøver på egenhånd (youtube), men nå er jeg bare mer svimmel :P Forhåpentligvis forsvinner det kjapt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Jeg fikk "virus på balansenerven" etter at jeg bodde i et hus med mye fukt og mugg i over en periode. Jeg ble periodevis grisesyk, og hadde anfall av at alt "snurret" øynene mine bevegde seg i sikk sakk, spydde når jeg reiste meg opp, hadde noe blod i øret også.

Jeg fikk antibiotika kurer og fikk fra det problemer med magen..Ble jevnlig syk om vinteren, og også om våren når pollen kom som verst. Jeg ble frisk av å flytte til en bolig uten mugg. Nå 6 år etter har jeg ikke sterke plager, men om våren og vinteren har jeg perioder med noe svimmelhet, svie i bihuler og svie over øynene, toler ikke lys så godt, og må bruke lue om det er under ti pluss grader fordi jeg får utrolig vondt i ørene om det er litt kjølig.

Jeg har vært til behandling hos klinikk for alle majorstuen, og fikk veldig bra oppfølgelse der, samt også en del øvelser som jeg skulle gjennomføre.

(som å stå på en fot ved en vegg og bevege armer ut fra kroppen og rundt kroppen, samt gå mye tur og øve meg på å feste øynene på ting rundt meg.) Blir veldig lett trøtt og sliten, spesielt på ferie og når jeg gjør øvelsene..redd jeg har pådratt meg et slags trøtthetssyndrom da kroppen sliter med at jeg har bare 50% balansesans på det skadede øret.

Har også en del "dott" i ørene og mye rare surklelyder og sånt!

Er redd jeg kansje gjorde skaden verre ved å feks sove med vått hår..viktig å passe på vann og fukt i øret folkens!

Jeg ble forresten mye mer våken og opplagt av å kutte ut gjør og sukker fra kosten. Virker litt som antibiotikaen jeg fikk som behandlig for virus på balansenerven har ødelagt litt for magen.

Anonym poster: 1cc0ab441771d3d9ff3db35bf940b79e

Hei ser du skriver noe om sukker i kosten...ka du mener med det?Ble du værre eller bedre av sukker???Jer har også denne sykdommen,og har et enormt sukkerbehov...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...