Gå til innhold

Hva vil du si betegner høy emosjonell intelligens?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og har du møtt noen som ikke har det?

Anonymous poster hash: 9a05b...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke jeg har møtt så mange som har høy emosjonell intelligens. Syns de fleste mennesker er håpløse, jeg. Men tror ikke jeg har så mye av det selv, heller. Jeg er ganske følsom, men misforstår ofte.

Hadde vært interessant å få vite hva som betegner høy SI.



Anonymous poster hash: ac8ee...c97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner et par- tre stykker som jeg vil påstå har dette i stor grad.



Anonymous poster hash: ca767...8a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg selv har dette. Det handler om innstinker man har. Om mennesker, samfunn, situasjoner, man ser ofte en helhet. Sammenhenger. Man skjønner ting av seg selv. Føler jeg alltid har sett ting andre ikke ser.

Det handler f.eks ikke om å være skoleflink. Derfor synes jeg karakterer på skolen ofte ikke er en bra nok vurdering av ens evner, da det ofte handler mer om å pugge noe andre har sagt før, fremfor å tenke selv.



Anonymous poster hash: 2ce5c...08b
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at du har høy emosjonell intelligens når du er i stand til å sette deg inn i en annen person sin situasjon. At du forstår hvordan psyken fungerer.

Jeg har høy emosjonell intelligens (utifra min definisjon av denne typen intelligens). Jeg forstår psykisk helse. Jeg er svært interessert i psyken til folk generelt. Hvordan mennesker tenker, føler og opplever ting er noe som facinerer meg, da alle er forskjellige. Jeg skulle gjerne vært psykolog, men jeg tror jeg har for stor medfølelse til at jeg selv ville taklet det. Så jeg er heller litt hobbypsykolog for vennene mine, og leser mye om psyken generellt.

Jeg har noen i familien min med psykiske lidelser, og mye av interessen min kommer av at jeg ønsker å forstå disse familiemedlemmene, slik at de kan føle seg velkommen og avslappet rundt meg.

Anonymous poster hash: 8f6fe...8a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høysensitivitet

Anonymous poster hash: ff782...2b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si at du har høy emosjonell intelligens når du er i stand til å sette deg inn i en annen person sin situasjon. At du forstår hvordan psyken fungerer.

Jeg har høy emosjonell intelligens (utifra min definisjon av denne typen intelligens). Jeg forstår psykisk helse. Jeg er svært interessert i psyken til folk generelt. Hvordan mennesker tenker, føler og opplever ting er noe som facinerer meg, da alle er forskjellige. Jeg skulle gjerne vært psykolog, men jeg tror jeg har for stor medfølelse til at jeg selv ville taklet det. Så jeg er heller litt hobbypsykolog for vennene mine, og leser mye om psyken generellt.

Jeg har noen i familien min med psykiske lidelser, og mye av interessen min kommer av at jeg ønsker å forstå disse familiemedlemmene, slik at de kan føle seg velkommen og avslappet rundt meg.

Anonymous poster hash: 8f6fe...8a8

Akkurat det der er en god egenskap, og noe jeg føler kjennetegner sosial intelligens. At uansett hvordan de er føler seg velkommen og avslappet.

Anonymous poster hash: ac8ee...c97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har SI oppfører seg mot andre som man selv vil at andre oppfører seg om en selv. Når de kommer på et enda høyere nivå er de i tillegg sin egen venn.



Anonymous poster hash: b3b1e...1db
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har SI oppfører seg mot andre som man selv vil at andre oppfører seg om en selv. Når de kommer på et enda høyere nivå er de i tillegg sin egen venn.

Anonymous poster hash: b3b1e...1db

Kanskje det er der det ligger. At hvis man først er sin egen venn, kan hjelpe seg selv, så er man bedre istand til å være en god venn mot andre?

Anonymous poster hash: ac8ee...c97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har SI oppfører seg mot andre som man selv vil at andre oppfører seg om en selv. Når de kommer på et enda høyere nivå er de i tillegg sin egen venn.

Anonymous poster hash: b3b1e...1db

Ikke enig. En person med høy emosjonell intelligens var for andres signaler, og oppmerksom på at andre mennesker har et annet følelsesliv og kan ha andre behov enn en selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er der det ligger. At hvis man først er sin egen venn, kan hjelpe seg selv, så er man bedre istand til å være en god venn mot andre?

Anonymous poster hash: ac8ee...c97

Klart man er, men da snakker vi om person med god selvfølelse, ikke emosjonell intelligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig. En person med høy emosjonell intelligens var for andres signaler, og oppmerksom på at andre mennesker har et annet følelsesliv og kan ha andre behov enn en selv.

Hvordan går det ut over at man skal behandle andre som man selv vil bli behandlet, og er sin egen venn? Det ligger faktisk en del dybde i å havne der. Å oppfatte andre signal og være oppmerksom på at andre har et annet følelsesliv og behov er jo tross alt noe som ligger i det jeg nevnte.

Anonymous poster hash: b3b1e...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emosjonell intelligens er et tulleuttrykk ingen egentlig vet helt hva betyr.

Ser mange her forveksler det med helt standard empati.

Anonymous poster hash: 1b5d0...b92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan går det ut over at man skal behandle andre som man selv vil bli behandlet, og er sin egen venn? Det ligger faktisk en del dybde i å havne der. Å oppfatte andre signal og være oppmerksom på at andre har et annet følelsesliv og behov er jo tross alt noe som ligger i det jeg nevnte.

Anonymous poster hash: b3b1e...1db

åja da legger du mer i det enn jeg oppfattet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid følt meg "annerledes" og lurt på om jeg har en diagnose eller noe. Tok det opp med foreldrene mine, de mente jeg er høysensetiv.

Tar opp stemninger og følelser hos mennesker med en gang, kan se verden "utenfra" og tilpasse meg kjapt dersom omgivelsene forventer det.

Andres følelser tas opp fort i meg, og det kan dessverre stresse meg. Holder på å finne en måte og beskytte meg selv på.

Har stort behov for egentid og privatliv siden der er på denne måten.

Visste ikke det hadde sammenhenge med høy sosial intelligens.

Hvis noen har mer info så blir jeg glad for det:)



Anonymous poster hash: 872ee...e74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emosjonell intelligens er et tulleuttrykk ingen egentlig vet helt hva betyr.

Ser mange her forveksler det med helt standard empati.Anonymous poster hash: 1b5d0...b92

Empati er en del av emosjonell intelligens.

Anonymous poster hash: 9a05b...3ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Empati er en del av emosjonell intelligens.

Anonymous poster hash: 9a05b...3ea

Har EKSTREMT MYE empati, lever meg fort inn og føler samme følelse- er litt for mye av det gode, hvorfor har jeg det slik?

Er direkte godhjertet og snill.

Anonymous poster hash: 872ee...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er et bullshit begrep.

Det er også forskjell på å forstå folk og det å være sosial og avslappet i sosiale situasjoner. Jeg vet om personer med over gjennomsnittlig forståelse for hvordan andre personer tenker og føler, som samtidig er veldig beskjedne.

De som har dårligere eller gjennomsnittlig innsikt vil jo selvsagt ikke alltid klare å forstå at en person de snakker med har veldig god innsikt. Dette kan også gjelde intelligens. Dersom det er veldig stort sprik kan den dummeste oppfatte den smarte som dum fordi han ikke skjønner grunnlaget den smarte har for å oppføre seg rart eller mene noe spesielt.



Anonymous poster hash: 983d5...914
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er et bullshit begrep. Det er også forskjell på å forstå folk og det å være sosial og avslappet i sosiale situasjoner. Jeg vet om personer med over gjennomsnittlig forståelse for hvordan andre personer tenker og føler, som samtidig er veldig beskjedne. De som har dårligere eller gjennomsnittlig innsikt vil jo selvsagt ikke alltid klare å forstå at en person de snakker med har veldig god innsikt. Dette kan også gjelde intelligens. Dersom det er veldig stort sprik kan den dummeste oppfatte den smarte som dum fordi han ikke skjønner grunnlaget den smarte har for å oppføre seg rart eller mene noe spesielt. Anonymous poster hash: 983d5...914

så du mener det ikke er forskjell på emosjonell intelligens og sosial intelligens?

Anonymous poster hash: 9a05b...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på emosjonell intelligent, sosial intelligent og høysensitiv? Tror vi blander begrepene her, inkludert meg.

Jeg troddde at en med SI er behagelig å være sammen med, men jeg kunne aldri syntes det var behagelig å være rundt en høysensitiv. Det blir for mye å ta hensyn til.

I tillegg tror jeg at det er flere som mener de er sosialt, emosjonelt intelligente enn det faktisk er.



Anonymous poster hash: ac8ee...c97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...