Gå til innhold

Få barn fordi samboer vil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så rådvill om dagen, fordi min samboer ønsker seg barn. Jeg derimot aner ikke hva jeg vil...

[Advarsel: dette blir langt!] Jeg plasserte denne på samliv og relasjoner fordi den passet best inn her.

Bakgrunn: Vi er i midten/slutten av 20-årene og har vært sammen i flere år. Samboere i rundt 3 år. Han er noen år eldre enn meg. Vi bor i hus, jeg er nettopp ferdigutdannet og leter etter jobb. Min samboer er i full jobb, men trenger å ta opp noen fag for å bli ferdig med sin utdannelse.

Tilbake til saken. Fra vi ble sammen har jeg alltid sagt at jeg ikke ønsker meg barn. Der har jeg vært helt klar, for ville ikke føre han bak lyset. Etterhvert som årene har gått, har han fått skikkelig lyst på barn. Jeg derimot er lei av å høre om hele saken, fordi jeg føler meg så til de grader ført bak lyset. Han på sin side, skjønner ikke hvorfor jeg føler det som jeg gjør. Han har hele tiden trodd at jeg spøkte med å ikke ville ha barn, og trodd at jeg «kom til å snu». For min del synes jeg det er urettferdig av han å bare forvente det, spesielt når jeg har vært helt klar fra starten av at han ikke må regne med at det skjer. Det toppet seg i sommer da han under en krangel greier å si at han må ha barn og hvis vi skal ha en fremtid sammen så må vi i det minste prøve med tiden. Jeg ba han ta et valg; enten leve med meg og min usikkerhet rundt det å få barn, eller å slå opp. Jeg trodde han hadde tatt det valget, men det viser seg at han bare drar ut tiden. Så jeg er med andre ord lei og sint. Lei fordi han ikke kan ta et valg, sint fordi han bare tenker på seg selv.

I tillegg til dette har vi noen problemer i forholdet:

  • Kommunikasjon. Han sier han skal bli flinkere på dette, men det skjer jo aldri. Han virker jo aldri som om han skjønner at for å få et forhold til å fungere må man ha en dialog, ikke monolog.