Gå til innhold

Noen bokserier å anbefale?


Summerprincess

Anbefalte innlegg

Jeg elsker å sitte og lese. Spesielt serier. Liker å samle på de og følge med på hver bok. Er det en serie du liker som du vil anbefale ? I såfall fortell gjerne i korte trekk hva denne serien handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folket på Innhaug. Den har jeg aldri hørt om. Vil du fortelle hva den handler om?

Vel, det er jo bare 4 bøker, og ingen kioskserie (hvis det var det du siktet til). Vi følger en ung jente som bor på en gård på 1800tallet. Nyyydelig, og man blir opprikitg glad i henne (Oline mener jeg hun het), for hun må gå igjennom så mye vanskeligheter.

Skrevet av Anne karin Elstad.

http://www.lydbokforlaget.no/katalog/boker...omaner/026.html

http://www.lydbokforlaget.no/katalog/boker...omaner/027.html

http://www.lydbokforlaget.no/katalog/boker...omaner/028.html

http://www.lydbokforlaget.no/katalog/boker...omaner/029.html

Også bøkene om Julie, 4 stk om begynnelsen av 1900tallet. Nyydelige de også!! http://www.lydbokforlaget.no/katalog/boker...omaner/031.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm - samlar på ein serie sjølv: Discworldbøkene (Skiveverdenen på norsk). Bortsett frå dei to første så er dei alle frittståande (sjølv om tida går og ting som skjer i ei bok har fortsatt skjedd i seinare bøker.) Er vel blitt noko og tjue bøker til no.

Kva det er: Humor, først og fremst. Og du vil nok kjenna igjen mange andre verk i dei bøkene. Og du får din dose romantikk, action, kriminaletterforsking, død, ...

Persongalleriet inneheld typar som ei håplaust romantisk heks (new age-typen), pliktoppfyllande vektar - og det motsette, oppfinnsom forretningsmann, Trollmenn av ymse typar (frå det håplause til - vel, mindre håplaust ;)) Døden personleg, med hesten Binky, ... Og mange meir, av både menneske, dvergar, troll, varulvar, you name it. Ja, det er fantasy, og absolutt lesverdig!

Forfattar er Terry Pratchett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er mye enig med Alanya her, samler/leser selv en del pocketserier.

Kystfolket: Handler om fattigjenta Johanna, fra hun er ca 15 år på slutten av 1800 tallet. Har hittil kommet ut 42 bøker. Forfatter Kjellaug Steinslett

Hannah: Er en slektssaga, begynner på begynnelsen av 1800 tallet. Hittil er det kommet 4 bøker i serien. Forfatter Laila Brenden

Arvesynd: Omhandler Mali, 19 år, gjennom hele hennes voksne liv, med alle de forviklinger, intriger, sorg og glede det innebærer! Husker ikke antall bøker som er utgitt, men kanskje noen og tjue? Forfatter Anne-Lise Boge.

Ingebjørg Olavsdatter: Handler om Ingebjørg, inspirert av en sann hendlese fra middelalder Oslo (1352). Hittil er det kommet ut 5 bøker i denne serien av Frid Ingulstad

Tidevann: Forfatter Olav Ottersen. Lenge siden jeg har lest serien, husker ikke så mye fra den. Kanskje den ikke har gjort så stort inntrykk da...?

Barn av stormen: Handler om Agnete fra hun er i tenårene. Har kommet ut ca 20+- bøker hittil.

Bergfoss: Samtidsserie om en prest og hennes datter.

Jeg leser enormt mange serier i perioder, utrolig lettlest litteratur når man bare trenger å koble av litt, og ikke orker "bry hodet" med større ting! Liker best serier med et snev av historie i seg, der jeg kan prøve å sette meg inn i hvordan ting var i "gamle dager".

Fortell litt om hvilke serier du selv leser da, Summerprincess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at det har kommet mange nye serier her som jeg ikke har lest. Skal ta en nærmere titt på de jeg :)

Av de seriene som jeg har lest ferdig får jeg si er følgende:

*Sagan om Isfolket* Leste de da jeg var 16 år. Liker de enda :lol:

*Lysriket*

*Heksemesteren*

*Ayla- serien*

*Raja* Kjempe fin serie :)

*Livets Døtre* Har bare lest noen, men vil gjerne kjøpe resten.

* Nora Roberts skriver en serie.

* Solgudens Krukke* har jeg bare lest noen bøker av.

En vikingserie, hva het den, virker også bra.

*Ulva* leste jeg ikke helt ferdig. Skal det etterhvert :)

Det er vel de seriene jeg kommer på.

Da jeg var mindre husker jeg at jeg likte så godt en bokserie som het Elisabeth. Noen som leste den? Har prøvd å se etter den på biblioteket men fant den ikke. Leste også en annen serie som barn, hva het den. Handler om en liten jente som må gå på legd. Hun er et nydelig pikebarn. Hun er foreldreløs tror jeg. Så en dag kommer hun til en rik familie og der finner de til slutt ut at hun er barnebarnet deres. Kjempe søt serie..

Mye jeg har lest, synd jeg glemmer hva de heter.

Leste også en Vampyr serie da jeg gikk på barneskolen. Husker jeg ble så redd tilslutt. Spesielt når jeg leste den på kvelden. Da innbildte jeg meg at jeg så en vampyr stå i vinduet hehehe :ler: En jentevampyr drakk visst bare melk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

kystfolket

Arvesynd

Når kommer neste bøker i disse 2 seriene mon tro? leser dem jeg også men synes det er så lenge å vente mellom hver gang de kommer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste bok i Kystfolket kommer 8.desember (utsatt fra 10.november visstnok). De har sluttet å skrive dato i bøkene om neste utgivelse, for de blir alltid utsatt likevel.

Synes mange av bøkene minner om hastverks arbeid, men er dum nok til å kjøpe hver eneste bok likevel, må jo lese hvordan det hele ender, om det noen gang gjør det............. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes mange av bøkene minner om hastverks arbeid, men er dum nok til å kjøpe hver eneste bok likevel, må jo lese hvordan det hele ender, om det noen gang gjør det............. :roll:

Ja, det synes jeg også ang. de siste bøkene. At det er vel mye snakk om den livsviktige kaffen for kvinnfolkene og fjøsstellet.

Kanskje om Kjellaug Steinslett leser nettop denne tråden, vil jeg bare at hun skal vite at jeg håper ikke hun har "kjørt seg fast". For serien er intr. og jeg håper da at Johanna får sin Johannes tilslutt! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folket på Innhaug er en kjempefin serie (kun 4 bøker da..) som jeg anbefaler sterkt. Det er Anne Karin Elstad som har skrevet den..

Så leser jeg "Havets datter".. En kjempefin serie, som handler om Elisabeth og hennes liv.

Husker ikke hvilket år det er i fra- men det er lettleste bøker som man lever seg inn i med en gang..

Bare så synd at de kommer ut så skjelden og at de er så dyre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja synd de er dyre. Går ikke såkalt disse seriene under billig bøker? Vet ikke hvor jeg har det fra. Men om man kjøper en lang serie og pr bok koster rundt 50 kr, blir det en veldig dyr serie etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cilla; hvor har du fått vite når de neste bøkene kommer ut? står det noe sted på nettet feks.?

Her står det når neste bok kommer ut.

Dersom noen vil kjøpe hele serien Livets Døtre billig selger Bladkompagniet den her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folket på Innhaug er en kjempefin serie (kun 4 bøker da..) som jeg anbefaler sterkt. Det er Anne Karin Elstad som har skrevet den..

:Nikke: Det er kjempefine bøker.

Selv anbefaler jeg bøkene til Frid Ingulstad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serier er spennede det er jeg enig i!

Beste serier jeg har noen gang lest var Stephen King's "The Dark Tower". Har alri likt fantasi eller sci-fi e.l. men det er absolutt noe annet. Noe som treffer hjertet, som er romantisk og kreativt og spennede! Anbefales!

Ellers så kan jeg husker når jeg var yngre var jeg HELT avhengig av "Flowers In The Attic" serier i fra V.C. Andrews.

Det er en serier som mange venninne mine snakker om, og det er en serier i fra Laila Brenden. Jeg selv liker ikke sånne bøker men har hørt mye skryt om dette serien.

Ellers for tiden leser jeg en bok som heter The Wind Up Bird Chronicle av Haruki Murakami. Åh for en bøk! Det er utrolig! Kan nesten ikke vente til å leser mer i fra han. Han skrev og den populære "Norwegian Wood". Boker som jeg leser nå er svære! 600 sider eller noe sånn. Masse å kose seg med! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så kan jeg husker når jeg var yngre var jeg HELT avhengig av "Flowers In The Attic" serier i fra V.C. Andrews.

Mhm, den boka er KJEMPEBRA. Må ha lest den minst 30 ganger da jeg var liten.. (Heter forresten "Djevelens Yngel" på norsk). Men har kjøpt omtrent 10 andre bøker av samme forfatter det siste året (resten av den serien + starten på et par andre serier) og ble kjeempeskuffet... De var jo ikke noe fine (i sammenligning, altså)...

Og til Summerprincess: om du ikke blir redd om bøkene er tykke, vil jeg anbefalle omtrent alt Wilbur Smith har skrevet.. Spesielt de første bøkene i Courtney-serien. (When the Lion Feeds, The Sound of Thunder, The Burning Shore) De har sikkert disse bøkene stående på nærmeste bibliotek, så du kan jo ta en nærmere titt uansett? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker å lese Maetzi, så det er ikke noe problem :)

Noen som har lest Tolkien da? Har veldig lyst å lese den. Er ikke det en triologi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...