Gå til innhold

Tror du på liv på andre planeter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jupp. Så stort som universet er, så er jeg helt sikker på at det finnes liv der ute noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å avfeie det som en statistisk umulighet må vi først vite noe om sannsynligheten for at liv skal utvikle seg, og det gjør vi ikke. Det eneste vi vet er at liv KAN utvikle seg (siden det har gjort det på jorden), men hvor stor denne sannsynligheten er vet vi ikke. Anonymous poster hash: 94eb6...819

Det finnes hundre millioner millioner galakser, og i hver galakse finnes det hundre millioner millioner stjerner, og i hvert solsystem finnes det i gjennomsnitt opptil flere planeter.

Så lenge muligheten for liv finnes, vil oddsen være overveldende stor for liv et annet sted i universet. Er det ikke funnet sport av vann og mikrober allerede på mars?

Intelligent liv er en helt annen sak, der er nok oddsen helt astronomisk(ironisk nok) mtp alt som må legges til rette over en utrolig lang tidsperiode uten uhell som utsletter liv. Jeg kan desverre for lite om slikt, men for meg er det helt åpenbart at det finnes livsformer på andre steder enn jorden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen teori er at univserset yrer med liv men at evolusjon ikke verdsetter intelligens, så kanskje vi er de smarteste i universet og det blir vår jobb å spre livet utover flere planeter

Jeg har ikke noen tro på at evolusjon ikke verdsetter intelligens. Intelligens er etter min mening en naturlig konsekvens av læring. Dvs, ikke alle arter som lærer, er intelligente, men kjernen i dette er en evne til å forvente og forutsi hendelser og konsekvenser. Og DET må med nødvendighet være noe som favoriseres av evolusjonen. Uansett hvor den finner sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva finnes det utenfor hele universet, alle galaksene og de milliardvise planetene? Er det noen der ute som styrer alt dette? Hvor lenge har universet i det hele tatt eksistert, hvor startet det? Er det uendelig eller stopper det ett sted?

Ja, selvsagt. Det finnes høyere dimensjoner befolket av mektige pandimensjonale vesener som blander seg inn i hva som foregår på vår planet. Dokumentaren "The Hitchhikers Guide to the Galaxy" er veldig klar på dette punktet. På vår planet manifesterer de seg som mus, noe som er helt genialt.

Det var også de som skapte jorden (eller rettere sagt, de betalte for det) og ingenting som foregår her gir noen som helst mening uten at man tar det faktumet med i betraktningen. Jeg mener, digitale klokker? Halloooo?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt må jo stoppe et sted, men for oss tror jeg universet er uendelig. Altfor mange milliarder lysår til "enden", så vi vil aldri få vite hvor enden er eller komme oss dit.

Det fins teorier om at det muligens kan være ganske MANGE universer, som bobler i såpeskum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigbang var på en måte en begynnelse 13,7milliarder år siden på universet slik som vi ser det. Men bigbang var egentlig bare en expansjon fra et uendelig tett sted. Hvem vet, kanskje universet var nesten likt det vi har i dag men at det trakk seg sammen etter at det hadde expandert så langt som det var mulig. Angående liv på andre planeter så har jo forskerne funnet ca 40000 planeter som ligger i samme sone fra deres sol som vår jord er, og da er sjansene velig store for liv på de. Dessuten er mange av dem mye eldre en vår planet, noe som sansynligvis vil si at livet der er mere avansert. Men ikke sikkert. Dessuten så er det jo ikke sikkert at liv kun kan oppstå på planeter som ligger i samme sone som jorden. Kan godt hende at liv kan oppstå i metan verdener eller andre stoffer som ikke er direkte like vår hydrogen og karbon verden. For å si det enkelt, jepp det er nødt til å finnes mer liv i universet. Å tro noe annet ville være som å tro på den bokstavelige skapelsesfortellingen eller julenissen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hittil er det ingenting som tilsier at jorda er unik, så liv utenfor vårt solsystem ser jeg på som uungåelig. Intelligent liv også, bare en god del sjeldnere. Intelligent liv er ikke så unikt som mange påstår, det har allerede blitt utviklet uavhengig av hverandre flere ganger her på jorden.

Deretter kommer spørsmålet om hvorfor vi ikke er blitt besøkt ennå, dette ville jo vært naturlig mtp. universets alder og hvor raskt teknologi utvikles.

Mulige forklaringer på dette kan være:

*Det er vanskelig om ikke umulig å reise mellom solsystemer, dette kan være pga. de ekstreme avstandene eller at det av en eller annen grunn er ulevelig å oppholde seg i rommet mellom stjernene.

*Avanserterte teknologiske sivilisasjoner ødelegger seg selv. Jeg trur det er liten sannsynlighet for at dette er uungåelig. Vi mennesker har allerede vist at det er mulig å overleve ekstreme store skritt i ødeleggende teknologi. Det er ikke altfor lenge til vi er bosatt på flere planeter, og på denne måten er sikret.

*Styrende utenomjordiske sivilisasjoner har en policy om å la utviklende planeter være i fred, dette kan være av moralske grunner eller rett og slett vitenskapelig interesse.

*Vi er den første sivilisasjonen i nærområdet(galaksen) som har forlatt planeten. Noen må være den første, hvorfor ikke oss?



Anonymous poster hash: ded3b...aac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tror ikke på noe liv andre plasser, tror heller ikke på evolusjon.

Endret av kjærligbåttur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må alt stoppe et sted?

Men hva er bortenfor det uendelige igjen? #deep :P

Anonymous poster hash: d1344...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en video som gir en slags følelse av hvilke proporsjoner vi snakker om når vi snakker om universet.

Med dette som bakteppe er det vanskelig å tro at vi er eneste levende vesen i dette enorme rommet.

Vi vet at mange av stoffene vi er laget av er forholdsvis vanlige i hele det observerbare universet.

Dette tatt i betraktning må man også ta hensyn til at i en slik størrelses orden kan det være direkte sannsynlig at det ikke bare fins annet liv, men at det fins kopier av oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tror ikke på noe liv andre plasser, tror heller ikke på evolusjon.

Da er du en av mange som hindrer fremgang og mest sansynlig lever i en fantasiverden der din versjon(av ca 3000) av gud er den eneste sanne..... Stakkars menneske/ape.

Anonymous poster hash: 8891d...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du en av mange som hindrer fremgang og mest sansynlig lever i en fantasiverden der din versjon(av ca 3000) av gud er den eneste sanne..... Stakkars menneske/ape.

Anonymous poster hash: 8891d...a7b

Plager det deg så mykje at jeg ikke tror på big-bang og evolusjon? Jeg tror på Micro-Evolusjon feks, men ikke at vi er sofistikerte apekatter.

Endret av kjærligbåttur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er bortenfor det uendelige igjen? #deep :P

Anonymous poster hash: d1344...f88

Er det uendelig så er det uendelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bruker1000

ikke bare fins annet liv, men at det fins kopier av oss.

Så det finnes Homo Sapiens på andre planeter? *mind blown*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

en annen teori er at univserset yrer med liv men at evolusjon ikke verdsetter intelligens, så kanskje vi er de smarteste i universet og det blir vår jobb å spre livet utover flere planeter

Det var en deprimerende tanke...

Anonymous poster hash: 749dc...ca5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt innpå: bare nevne at enda en måne er dumpet over i kategorien "sannsynligvis innehaver av et underjordisk hav" - jupitermånen Ganymede. Det antas å være såpass stort at det inneholder mer vann enn alle våre egne hav tilsammen (!)

Blir spennende å følge med på hva de klarer å finne ut om de, til nå, 3 utenjordiske havene i vårt eget solsystem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Plager det deg så mykje at jeg ikke tror på big-bang og evolusjon? Jeg tror på Micro-Evolusjon feks, men ikke at vi er sofistikerte apekatter.

Menneskets ego er så jævlig stort, vi er spesielle snøflak! Vi er ikke lik de andre skapningene på denne jorden! Vi er unike i hele universet!

herregud er det mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Det fins teorier om at det muligens kan være ganske MANGE universer, som bobler i såpeskum.

Ja, jeg vet, skulle selvfølgelig stå multiverset, at det er uendelig for oss. Samtidig må det jo ende et eller annet sted billiarder av lysår og galakser/universer unna. Men dit vil jo vi aldri komme oss noen gang siden det er så ekstremt langt unna. Spennende å tenke på er det uansett. Jeg er litt astronominerd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...