Gå til innhold

Bysykkel for dame


2shy

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å kjøpe meg en bysykkel, og ser det varierer i pris. Jeg tenkte umiddelbart at jeg burde gå for en med 7 gir, men ser jeg kan spare et par tusen på å gå for en med 3 gir.

Noen som har en av delene og har noen mening rundt det, evnt erfaring med noen av typene som selges? På xxl har de en 3 girs fra DBS til 1999, på Intersport har de en Merida (som jeg sikler på :ler:) med 7 gir til 4999. Gjør jeg lurt i å investere i en litt dyrere, eller bør jeg klare meg med den rimelige varianten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer mye an på hva du skal bruke den til og hvor.

De fleste steder kommer du langt uten gir, og tre er ganske bra. Du må regne med at laveste og høyeste på tregirsykkelen, tilsvarer ikke så langt unna laveste og høyeste på sjugireren.

En tregirs har færre mekaniske deler, og dermed mindre som skal justeres, repareres og vedlikeholdes. Tregirs har ofte enklere mekanikk også, så der kan det være du slipper å tenke på reparasjoner i det hele tatt, utenom å skifte girwire annethvert skuddår. Ofte får en lite bruk for alle mellomgirene, sånn i det daglige. Er det så mye bakker og berg der du bor at du trenger mange mellomgir, vil du kunne finne mange 21-girs sykler til samme pris som sjueren.

Skal du ha en enkel sykkel til å frakte hjem en liter melk og en pakke ferske truseinnlegg i kurven, og du ikke skal tråkle deg opp og ned lange bakker og fjell, kommer du langt med tre gir. Du kommer deg de fleste steder uten gir også, men du kommer deg opp mer bakke, og raskere ned igjen om du har tre. Du har mer kontroll oppover bakken med sju. Det verste som kan skje, er at du må leie sykkelen de bratteste bakkene, og det går omtrent like fort som om du tråkler deg oppover på det laveste giret på en 21-girs. Tror det tilsvarer noenlunde det laveste på en sjugirs også - ikke langt unna. Og rumpen din vil faktisk takke deg for en og annen kort spasertur, hvis den ikke har bodd på et sykkelsete de siste årene. Da får du akkurat nok blodsirkulasjon tilbake til å sykle noen kilometer videre. :ler:

Jeg ville kjøpt den sykkelen som passet best i størrelse til kroppen min. Det er det aller viktigste. At du får perfekt avstand til pedalene og frem til styret, slik at du får maks pedalkraft for penga, og slipper å betale fysioterapi for nakkemuskulaturondter.

Dernest ville jeg kjøpt den rimeligste. I hvertfall i de byene jeg har bodd. Da slipper du å ligge våken om natten og bekymre deg over om den kan forsvinne. Så kan du bruke resten av pengene til en buffer dersom den blir borte og du trenger ny, eller når vaskemaskinen konker...

Uansett hvilken du velger, bør du sjekke at den har skjermer, påbudte reflekser og bjelle, og om ikke så lenge diodelys, sånn at du blir sett. Akkurat som at biler bruker kjørelys, er det en fordel å bruke det på sykkel også, når du er på veien. Da blir du lettere å få øye på og du slipper bot om du må mørkesykle en høstkveld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et langt og utfyllende (og morsomt) svar, Kamikatze. Jeg har prøvesyklet 2-3 stk i dag, og innser at jeg for det første bør ha en 7 girs, samt at jeg kjøper den sykkelen som passer best til kroppen. Jeg tror jeg har bestemt meg for en variant fra Nakamura. Har ikke bilde tilgjengelig siden den modellen ligger på intersport sine sider som stadig er nede, men det var en snasen sak med kurv og full pakke. Utrolig behagelig sete.

kostet 4999,-

Kvakk, jeg har ihvertfall skjønt at hva enn du gjør, ikke kjøp sykkel på biltema o.l. Godt råd fra Kamikatze å prøvesykle flere varianter, for det er forskjeller fra merke til merke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophie Magdalene

Jeg har en DBS 7-girs Classic 900-serien, bysykkel og elsker den. Bruker den flere ganger hver dag, sykler til jobb, til trening, til handling, til nærliggende besøk, osv ..

Ville ikke hatt mindre enn 7 gir, men synes det er deilig å slippe sykler med 21 gir som jeg alltid har hatt tidligere ...

Forstår ikke at så få faktisk velger slike sykler - de er fantastiske, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en DBS 7-girs Classic 900-serien, bysykkel og elsker den. Bruker den flere ganger hver dag, sykler til jobb, til trening, til handling, til nærliggende besøk, osv ..

Ville ikke hatt mindre enn 7 gir, men synes det er deilig å slippe sykler med 21 gir som jeg alltid har hatt tidligere ...

Forstår ikke at så få faktisk velger slike sykler - de er fantastiske, synes jeg.

Finnes den andre steder enn xxl? Har ikke xxl i nærheten, vet ikke om jeg syns det er verdt 2 timer kjøring for å spare en tusenlapp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært på en prute-runde i dag. Det stod mellom 2 sykler; Nakamura et-eller-annet, og DBS Urban. Nakamuraen hadde litt mykere sete, men ellers så var den så lite gjennomført i fargene. Rød stamme, sort sete, brunt ytterst på styret, og lysebrun flettet kurv (som ser mer ut som en ordentlig strikkekurv).

DBS´en er veldig gjennomført fargemessig, veldig retro og lekker.

Full pris på Nakamura var 4999,-. Jeg får den for 5200 inkl hjelm, lås, sykkelpumpe, og 1 service.

Full pris på DBS var 6495,-. Jeg får den for 5700 inkl hjelm, lås, sykkelpumpe, og 3 service.

Finner ikke bilde av Nakamuraen siden det er fjorårets modell, men her er dbs http://thornews.files.wordpress.com/2012/06/dbs-urban-237.jpg

Den store forskjellen på disse syklene er også at DBS har brems i navet, det har ikke Nakamuraen. Begge har pedalbrems i tillegg.

For dere som virkelig har peiling på sykler, er det noe å lure på hvilken jeg bør velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både DBS (eller Crescent som de heter ellers på kloden) og Nakamura er helt kurante sykler. Og i prisklassen du nevner, er det plenty minimumskvalitet til at du ikke behøver å ligge våken om natta og frykte at du skal velge feil.

21 gir mot sju, det blir litt sånn poteito/potaaato-debatt. En tjuengirs sykkel er i realiteten en sjugirs med to ekstra tannhjul. Bruker du det midterste foran, er det den samme utvekslinga bak som på en tilsvarende sjugirs. Jeg er av den oppfatningen at dersom en behøver sju, kommer en lenger med tjueen, og prisene er de samme. Men det er så marginalt at det ikke bør bety noe for en bysykkel.

Men jeg sitter med et inntrykk av at du bør velge den som du finner estetisk riktig. Steiler du over grelle fargekombinasjoner, vil du for alltid tenke på den stilige sykkelen du kunne hatt. Hvis de begge var kurante å kle på seg.

Ha gjerne i bakhodet at det er sykkelen og dens mekanikk som utlegget bør ligge. Detaljer som skjermer, spileskjørt, skvettlapper, kurver og tasker er såpass billig stæsj at du ikke behøver stirre deg blind på sånt. Finner du en fet modell uten styrekurv, finns slike overalt for en hundrings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både DBS (eller Crescent som de heter ellers på kloden) og Nakamura er helt kurante sykler. Og i prisklassen du nevner, er det plenty minimumskvalitet til at du ikke behøver å ligge våken om natta og frykte at du skal velge feil.

21 gir mot sju, det blir litt sånn poteito/potaaato-debatt. En tjuengirs sykkel er i realiteten en sjugirs med to ekstra tannhjul. Bruker du det midterste foran, er det den samme utvekslinga bak som på en tilsvarende sjugirs. Jeg er av den oppfatningen at dersom en behøver sju, kommer en lenger med tjueen, og prisene er de samme. Men det er så marginalt at det ikke bør bety noe for en bysykkel.

Men jeg sitter med et inntrykk av at du bør velge den som du finner estetisk riktig. Steiler du over grelle fargekombinasjoner, vil du for alltid tenke på den stilige sykkelen du kunne hatt. Hvis de begge var kurante å kle på seg.

Ha gjerne i bakhodet at det er sykkelen og dens mekanikk som utlegget bør ligge. Detaljer som skjermer, spileskjørt, skvettlapper, kurver og tasker er såpass billig stæsj at du ikke behøver stirre deg blind på sånt. Finner du en fet modell uten styrekurv, finns slike overalt for en hundrings.

Hovedforskjellen (rent mekanisk) er at DBS´en har nav i bremsen foran (i tillegg til pedalbrems), mens Nakamura har skivebrems foran. Fordeler/ulemper?

Nå sitter jeg likevel og revurderer hele sykkelkjøpet. Etter et par prøverunder i går har jeg hatt sykt vondt i ryggen, og det var derfor jeg måtte slutte med sykling for mange år siden, pga ryggprolapser. Trodde bysykler kunne være tingen fordi man sitter mer oppreist. Usikker på om jeg har vondt pga gamle prolapser, eller fordi det bare er uvant for ryggen. Syklet ikke mer enn et par runder rundt kvartalet, så det var ikke akkurat en treningsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skivebrems er den beste i bremseeffekt. Men teller mer om den er bak, fordi det kan bli for mye av det gode foran. Har sett mange tilfeller av hard forbremsing og flaggersyklist, som desperat prøver å virke uberørt etter saltomortalen over styret.

Trommelbremsen i navet er det beste til bysykkel. Den er mer komplisert å skifte bremsesko på, men de fleste merker lite til det, ettersom sånt arbeid gjerne settes bort til sykkelreparatørene. Den bremser ikke så effektivt som skivebrems, men det er en fordel på forhjulet, fordi du får mykere stans, og kipper bare bakstussen litt opp fra setet, istedenfor å agere glidefly. I tillegg er trommelbrems robust (les slitesterk) og påvirkes lite av smuss, ettersom den er innkapslet. Det er litt den samme fordelen med navgir, kontra et som ligger åpent og utsatt til. Trommelbrems har også den fordelen at du ikke finner sykkelen uten forhjul, fordi noen fikk lyst på en gratis skivebrems.

Det er også forskjell på hydraulisk og mekanisk skivebrems. I lavere prisklasser er det den siste du stifter bekjentskap med. Da skal du knipe hardt for å oppnå samme bremseeffekt som ved felgbrems. Noe som igjen nærmer seg trommelbrems i virkningsgrad.

Du vil nok merke at det verker litt i muskler du sjelden bruker. Det kan være vanskelig å kjenne forskjell på gangsperr og prolaps baki der. Det merker du når den forsvinner etter dag tre. Da var det gangsperr. :nigo:

Er verre med skulderpartiet, hvis styreavstanden blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophie Magdalene

Jeg var på XXL idag og der hadde de DBS Classic på tilbud - kjempetilbud. ca 1700 for de med 3 gir og rundt 3500 for en 7-girs sykkel.

Selv kjøpte jeg min DBS Classic med 7 gir for et par år siden og den kostet da 6000. Så nå kan man gjøre et skikkelig røverkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kamikatze: Det er ikke litt smerter jeg har, men ganske voldsomme smerter som holdt meg våken i natt. Sykkelmannen i butikken mente jeg burde trene opp kjernemuskulaturen før jeg kjøpte sykkel, og jeg tror han har rett. Noen mnd´er med svømming og annen trening for å få styrket overkroppen, også heller prøve å sykle igjen da.

Sophie: Jeg bor for langt unna XXL, men jeg fikk likevel knalltilbud på begge syklene jeg prøvde. Jeg får heller satse på at jeg har like gode forhandlingsevner neste gang :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd at smerter skal frarøve deg gleden over selvtråkket sommerbris gjennom håret.

Hvis det kan være til trøst, så slipper du i det minste å inhalere klegg mens du pruster deg oppover bakker, og slipper frontkollisjon mellom øye og humle idet du raser i 30 km/t i nedoverbakke. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd at smerter skal frarøve deg gleden over selvtråkket sommerbris gjennom håret.

Hvis det kan være til trøst, så slipper du i det minste å inhalere klegg mens du pruster deg oppover bakker, og slipper frontkollisjon mellom øye og humle idet du raser i 30 km/t i nedoverbakke. :jepp:

Blir så bustete på håret, så det går bra :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...