Gå til innhold

Skriftene fra Bibelen?


Gjest Chrizzy

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy

Ble til å lure på dette. De dokumentene som er blitt brukt til Det nye testamentet. Finnes de enda, alle sammen? Hvilket språk ble de skrevet på, noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dei eldste dokumenta har ein vel berre funne fragment av i ulik grad, og ingen fullstendige (det eg veit.) Språket som vart brukt var helst gresk, då det var det som var forstått "over alt" på den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_KR-øst_*
Ble til å lure på dette. De dokumentene som er blitt brukt til Det nye testamentet. Finnes de enda, alle sammen? Hvilket språk ble de skrevet på, noen som vet?

Det foreligger ca. 5000 håndskrifter av NT. Noen omfatter hele NT. mens andre omfatter deler. Det er skrevet på gresk, bortsett fra noe som er skrevet på det språket som Jesus talte, nemlig arameisk.

En del av de håndskrifter som er funnet, er meget gamle, og viser hvor pålitelig overleveringene har vært.

Den Bibelutgave vi har i dag bygger først og fremst på en ubrutt overlevering som har pågått helt siden aposteltiden.

Uten å ha noe bakgrunnsstoff for det, så antar jeg at disse 5000 skriftene kan finnes i flere forskjellige land og kirkesamfunn. Kanskje også i Museer.

Hvis du vil vite mer om dette, så står det omtalt bak i Bibelen, både om GT og NT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det foreligger ca. 5000 håndskrifter av NT. Noen omfatter hele NT. mens andre omfatter deler. Det er skrevet på gresk, bortsett fra noe som er skrevet på det språket som Jesus talte, nemlig arameisk.

En del av de håndskrifter som er funnet, er meget gamle, og viser hvor pålitelig overleveringene har vært.

Den Bibelutgave vi har i dag bygger først og fremst på en ubrutt overlevering som har pågått helt siden aposteltiden.

Uten å ha noe bakgrunnsstoff for det, så antar jeg at disse 5000 skriftene kan finnes i flere forskjellige land og kirkesamfunn. Kanskje også i Museer.

Ja, dette har jeg også hørt, og da såg jeg for meg å leve i den tid, da skrift og nøysomhet var veldig sammenlimt. At det ble passet på det som ble skrevet, og ikke omskrevet. Ikke rart Jerusalem falt, og Roma like etter. Det er Guds kraft. Ok, Jesus kom ikke for å bringe død, men for å bringe liv. Byene falt p.g.a sine synder ikke tålte det gode budskap.

I ham var liv, og livet var menneskenes lys. Og lyset skinner i mørket, men mørket tok ikke imot det.

joh 1.4-5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
Ja, dette har jeg også hørt, og da såg jeg for meg å leve i den tid, da skrift og nøysomhet var veldig sammenlimt. At det ble passet på det som ble skrevet, og ikke omskrevet. Ikke rart Jerusalem falt, og Roma like etter. Det er Guds kraft. Ok, Jesus kom ikke for å bringe død, men for å bringe liv. Byene falt p.g.a sine synder ikke tålte det gode budskap.

I ham var liv, og livet var menneskenes lys.  Og lyset skinner i mørket, men mørket tok ikke imot det.

                                        joh 1.4-5

Du skriver litt merkelig ;)

Endret av Chrizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_RPM_*
Du skriver litt merkelig

Unnskyld meg, det var meget frekt sagt av deg.

NEida, tulla. Ja, jeg er vel litt merkelig da.

Var det noe av det jeg skrev som var utydelig, mener bare det at Roma og Jerusalem falt da den første menighet hadde sin virketid. Det er sterke ord i bibelen. Men da jeg skrev det, så det ut som det kunne skyldes på bibelen, men er det et godt budskap som myrder, stjeler og slår i hæl. Nei, det er synden som lever i mennesker som får oss til å gjøre det. Logisk som solen er rund.

Jeg taler så mye ut av mitt eget nå, jeg frykter konsekvenser av hva jeg skriver.

Men du har vel fått svaret du leter etter, om det er sant vet jeg ikke, men jeg tror det fordi, det var et sterkt budskap, det skulle forandre verden, hvorfor skulle det bli omgjort og forandret, da hadde det ikke stått seg som det fortsatt gjør. Det er tydelige åpenbaringer i nye testamentet som referer til det gamle, og med en sånn visdom at at at det må bare oppleves. Håper en dag i nærmeste fremtid, dere får svar på deres spørsmål, og at svaret er så åpenlyst at svaret lyser av godhet og sannhet. Hvor lyset er, må mørket vike.

;) God bless ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
Unnskyld meg, det var meget frekt sagt av deg.

:overrasket:

NEida, tulla. Ja, jeg er vel litt merkelig da.

:ler:

;) God bless ;)

Samme til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...