Gå til innhold

motsetninger i bibelen


Gjest lurven

Anbefalte innlegg

Gjest lurven

bibelen har en del motsetninger.

her kommer et eksempel.

i 2 samuel 24:1 står det:

enda en gang ble herren brennende harm på israel, han egget david opp imot dem og sa:gå og hold folketelling i israel og juda.

da sa kongen til hærføreren joab som var hos ham:dra rundt til alle israels stammer fra dan til beer sjeba du skal mønstre folket så jeg kan få vite hvor mange de er.

mens i 1 krønike 21:1 står det: satan stod opp imot israel og egget david til å holde folketelling i landet.

da sa david til joab og de andre hærførerne:gå og tell israelittene fra beer sjeba til dan, og la meg få melding så jeg kan vite hvor mange de er.

så hvem var det som egget david var det satan eller gud?

eller kanskje begge to?

Endret av lurven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GreenSky

Det blir jo litt vanskelig å svare på. Jeg skjønte ikke helt hvor du ville med innlegget. Gamle testamentet skal jo ha blitt overlevert fra gud, hvis jeg husker riktig. Hvis det så har blitt overlevert fra gud er det jo flere feil i det, og det er jo merkelig i og med at gud skal være ufeilbarlig. Men om gud ga inspirasjon til mennesker for å skrive, vil det jo være naturlig at ikke alle har like versjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James II

Du må huske at menneske skrev bibelen. Og mennesket kan gjøre feil som det finnes milliarder av bevis på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
Du må huske at menneske skrev bibelen. Og mennesket kan gjøre feil som det finnes milliarder av bevis på

det var jo netopp det som var poenget mitt da, at man ikke kan stole blindt på alt som står i bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James II

Men si det til en kristen og han\hun vil bite hode av deg..Det kan virke som mange kristne tror mer på bibelen en Gud....men jeg kan ta feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GreenSky
det var jo netopp det som var poenget mitt da, at man ikke kan stole blindt på alt som står i bibelen.

Jeg skjønte som sagt ikke helt hva du mente med hovedinnlegget, men nå er jeg med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_KR-øst_*
bibelen har en del motsetninger.

her kommer et eksempel.

i 2 samuel 24:1 står det:

enda en gang ble herren brennende harm på israel, han egget david  opp imot dem og sa:gå og hold folketelling i  israel og juda.

da sa kongen til hærføreren joab som var hos ham:dra rundt til alle israels stammer fra dan til beer sjeba du skal mønstre folket så jeg kan  få vite hvor mange de er.

mens i 1 krønike 21:1 står det: satan stod opp imot israel og egget david til å holde folketelling i landet.

da sa david til joab og de andre hærførerne:gå og tell israelittene fra beer sjeba til dan, og la meg få melding så jeg kan vite hvor mange de er.

så hvem var det som egget david var det satan eller gud?

eller kanskje begge to?

Ja, her har du funnet en godbit som ikke er så lett å forklare.

Men jeg har selvfølgelig noen tanker om disse skriftstedene.

Hvis en har lest hele Bibelen, så vet man at Gud ved tidligere anledninger var imot at befolkningen skulle telles.

Og når en leser begge disse kapitlene, så ser en at Gud vil straffe folket pga. denne tellingen. Dette står det i begge disse kapitlene.

Derfor tror jeg at det må være en forklaringsfeil i oversettelsen.

I originalspråket Hebraisk kan det være flere betydninger for ett ord, på samme måte som i det norske språket.

Dette er altså min mening, uten at jeg skal være for sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Synes ikke dette nødvendigvis var spesielt komplisert. Det første skriftstedet sier at Gud ble rasende på nasjonen Israel, og lot kong David bli "egget opp" til å foreta en folketelling. Det neste sier egentlig det samme, men nevner at det var Satan som konkret sto for "oppeggingen".

Siden Gud ikke frister noen (det står som kjent flere steder), må det nødvendigvis ha vært Satan (eller en av hans mange medløpere) som rent konkret har stått for fristingen, slik som i tilfellet med Job. Og Gud tillot altså dette fordi han var rasende på Israel. Eneste forskjellen blir da at det siste sitatet tar med Satan, mens det første ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dette nødvendigvis var spesielt komplisert. Det første skriftstedet sier at Gud ble rasende på nasjonen Israel, og lot kong David bli "egget opp" til å foreta en folketelling. Det neste sier egentlig det samme, men nevner at det var Satan som konkret sto for "oppeggingen".

Siden Gud ikke frister noen (det står som kjent flere steder), må det nødvendigvis ha vært Satan (eller en av hans mange medløpere) som rent konkret har stått for fristingen, slik som i tilfellet med Job. Og Gud tillot altså dette fordi han var rasende på Israel. Eneste forskjellen blir da at det siste sitatet tar med Satan, mens det første ikke gjør det.

Så konklusjonen må da være at Satan gjør drittarbeidet til Gud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evnt at Satan er Gud, og vica verca. Hvorfor lar Gud onde ting skje? Fordi han må for å opprettholde balansen. Man kan jo nesten sette andre navn på det. Gud = Snill, Satan = Ond. Det er rett og slett bare billedlige ord på en tilstand. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Så konklusjonen må da være at Satan gjør drittarbeidet til Gud?

Skjønte ikke helt den. Hvis du unnlater å tilrettevise en som gjør noe dumt, fordi du er drittlei av at vedkommende ikke hører på deg, er det da din feil hvis det går galt? Har du da forårsaket episoden som inntreffer?

Mer konkret: Hvis du lar være å snakke en venninne til rette når hun forelsker seg i en narkoman kriminell, fordi hun alltid blir sint på deg når du ikke er enig med henne, er det da din feil hvis hun ender opp i fengsel? Hvis hennes udugelige venn får henne til å bli med på kjøret, har han da gjort "drittarbeidet ditt"? (Eller kan noen med rimelighet påstå at du og han antakelig er samme person, som et annet innlegg hevdet?)

Den bibelske fortellingen det ble referert til, handlet om en nasjon som ikke ville la seg tilrettevise av Gud. Han beskyttet dem derfor ikke fra skadelig påvirkning fra Satan. Slik leser jeg historien, og synes ikke det er noe selvmotsigende ved den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt den. Hvis du unnlater å tilrettevise en som gjør noe dumt, fordi du er drittlei av at vedkommende ikke hører på deg, er det da din feil hvis det går galt? Har du da forårsaket episoden som inntreffer?

Det første sitatet sier at det er gud som gjør jobben. Den andre satan. Dette kan tolkes slik at det siste sitatet er mer spesifikk og forteller oss hvordan gud gjør jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_RPM_*

skal ta det opp på cellgruppe idag, får se om hva Gud vil lære oss om dette skriftstedet, men er meget enig i sånn jeg kjenner Gud, så vil Han oss bare godt, men om folket ikke vil ha av Hans beskyttlese, så er folket ubeskyttet for Satans ødeleggende plan for mennesker. Satan vil bare myrde, stjele og ødelegge.

Gud har en rettferdighet som er mer enn vi forstår, man må lære Gud å kjenne, man kan lære meget gjennom bibelen. Satan anklager hele tiden fremfor Gud hva mennesker gjør som ikke er under Hans rettferdighet. Men Gud har lært oss lettere hvem Han er gjennom Jesus.

En predikant lærte meg mer Gud å kjenne når han sa, og det gav meg mange åpenbaringer av hva jeg tidligere har lest i GT. Har ennå ikke lest hele GT, men det han sa, var NT er GT, åpnet. Og GT er det skjulte NT. Man skal helst lese GT i lys av NT.

Men det er bra dere er søkere etter å finne sannheten i hva som er skrevet om Gud. Så kan man luke ut løgnene, så sannheten er ren og pen som den var ment og være. Tror jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Evnt at Satan er Gud, og vica verca. Hvorfor lar Gud onde ting skje? Fordi han må for å opprettholde balansen. Man kan jo nesten sette andre navn på det. Gud = Snill, Satan = Ond. Det er rett og slett bare billedlige ord på en tilstand. ;)

:Nikke: Yin-yang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Gud har utrolig med oppmerksomhetsbehov til å være allmektig jeg.

Driver og smålurer og egger og pøsnsker og styrer.

Hallo.

Og det er veldig så direkte kontakt han hedde med folk før tre tusen år siden i forhold til nå....

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så kan man luke ut løgnene, så sannheten er ren og pen som den var ment og være. Tror jeg da.

Det morsomme er jo at NT er så til de grader formet av det samme som er rundt dem som skriver (både i tid og geografi/kultur)......

Det viser at alt er formet og ment for sin tid, og det blir veldig feil å ta noe som helst bokstavelig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James II

Jeg synnes at vi burde huske på at menneskne skrev bibelen mange hundre år etter at det som står i bibelen skal ha skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_KR-øst_*
Synes Gud har utrolig med oppmerksomhetsbehov til å være allmektig jeg.

Driver og smålurer og egger og pøsnsker og styrer.

Hallo.

Og det er veldig så direkte kontakt han hedde med folk før tre tusen år siden i forhold til nå....

:)

Og hva er din begrunnelse for denne påstanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...