Gå til innhold

Er det status å være kristen?


Gjest Lille bille

Anbefalte innlegg

Gjest Lille bille

Opplever dere at det er status å kalle seg kristen?

Benytter dere hver sjanse dere har til å kalle dere kristne, eller er det å være fortelle at man er kristen ikke noe dere kringkaster, og holder for dere selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix

Jeg opplever det heller motsatt. At det nærmest er litt tabu. At man nesten må forsvare seg om man sier man er kristen. Men det kommer jo an på hvem man snakker til, miljø og sånt også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Interessant, for slik kan det være for en ateist og. Om h*n møter en kristen man h*n forsvare det på samme måte som en kristen må vil jeg tro.. SYnd er det uansett, vi skulle vel vært mere tolerante en det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det heller motsatt. At det nærmest er litt tabu. At man nesten må forsvare seg om man sier man er kristen. Men det kommer jo an på hvem man snakker til, miljø og sånt også da.

:Nikke:

Hvor jeg kommer fra blir man sett på som rar og litt dum dersom man er religiøs i det hele tatt. De som faktisk står frem er de som oppfører seg mer fanatisk og litt frekt, synes ikke det er noe bedre. Men dersom det i min krets kommer frem at du er kristen, kan man risikere å få høre noe som: "Men hvorfor er du her da? Kom deg til helvete hjem for å be!"

Så tabu - ja, her ville jeg si at det er det.

Enig med gjest også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille bille

Var jeg som var gjest over her og.

Syns det er ganske spennende dette, det er tydelig at det er forskjellig fra sted til sted, men kanskje også det har noe med selvtilliten til personen å gjøre?

Har man god selvtillit er det kanskej ikke så venskelig å fremme sin tro, men om man er litt forsiktig er det kanskje vanskeligere. Selv hadde jeg aldri fortalt det om jeg hadde visst jeg ville fått negative tilbakemeldinger på hverken det ene eller det andre.. Selv er jeg vel det man kaller ateist, selv om jeg ikke liker ordet. Syns det høres så sint ut... Det er jeg jo ikke, det er jo bare det at jeg ikke tror på noe annet enn vitenskapen og meg selv. Og har aldri følt behøvet for å tro på en høyere makt..

Men jeg respekterer alle sin tro, og syns det er ille at man skal være nødt til å skjule sin tro enten det er kristen tro eller man er muslim.

Tror det finnes noe godt i alle religioner om man ikke blir fanatisk og mistolker det man leser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
:Nikke:

Men dersom det i min krets kommer frem at du er kristen, kan man risikere å få høre noe som: "Men hvorfor er du her da? Kom deg til helvete hjem for å be!"

Så tabu - ja, her ville jeg si at det er det.

Enig med gjest også...

Nettopp. Som om kristne ikke gjør annet enn å lese Bibelen og be. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg sier aldri jeg er kristen ... :overrasket:

Man blir sett ned på om man sier det ... Hehe, som dum osv. Fordi deres syn er jo såklart den eneste "riktige".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor jeg kommer fra ser de ned på deg om du er kristen. Om du forteller folk at du er kristen så ser de på deg som du skulle hatt en skummel smittsom sykdom eller noe sånt.. Selv enkelte i min egen familie. Men jeg bryr meg ikke stort om det, jeg går ikke rundt å skriker at jeg er kristen, men om noen spør eller emnet kommer opp så svarer jeg ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Bille

Jeg må si jeg har respekt for dere som er åpen om troen deres.

Det er jo helt absurd at familie skal se ned på deg fordi du har en annen tro enn dem?

Syns dette er en form for rasisme.. Om man kan kalle det noe sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg synes tro er en personlig ting som omverdenen ikke har så mye med.

Å gi noen høyere/lavere status pga tro er useriøst!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Bille

Ja det er veldig useriøst, men det skjer, så man kan ikke komme unna det.

Det er derfor jeg startet tråden.

Det er useriøst å ha rasistiske tanker og da, selv om useriøst egentlig ikke er noe treffende ord... Det er mere uvitende og respektløst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har bare sett at tro har blitt reagert negativt på i de tilfellene der det har blitt frontet veldig høyt av den "troende" og det virkelig ikke hadde noe med saken å gjøre (altså burde i grunne aldri vært et tema)

Jeg har derimot flere ganger sett folk fra kristne miljøer reagere negativt på å møte mennesker som ikke er troende! Jeg hadde en venninne fra et tungt kristent miljø tidliger, men gav opp.

I et bursdagsselskap stod jeg å snakket med noen andre, men da de (på ett eller annet vis.. husker ikke helt hvordan) forstod at jeg ikke var medlem i den kristen foreningen på stedet ble jeg fullstendig oversett resten av kvelden.

Hun kom også med en rekke kommentarer om å måtte være sammen med "snille mennesker også" (dvs vi utenfor dette miljøet var ikke "snille") osv

Jeg gav rett og slett opp. Hun var en hyggelig jente, men alt for gjennomsyret av fordommer mot "ukristelige" og fordømmende tankegang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg opplever det ikke som noe høystatus å være kristen. Å være alternativ er spennende å være ateist er det fornuftige, men jeg som er kristen er dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke kristne proklamerer at de er kristne for å høyne sin status overfor noen.

For min egen del så går jeg ikke rundt og forteller noen at jeg er kristen.

Ikke heller på min arbeidsplass gjorde jeg det. Jeg var faktisk den siste som fikk vite at alle visste det. Men jeg merket at respekten ble større etter hvert.

For noen år siden flyttet vi til en ny plass hvor ingen kjente oss.

Men det gikk ikke lenge før alle visste at vi var kristne.

Ingen andre er kristne her, men vi har mange gode venner i naboene.

Ved et par anledninger har vi også blitt spurt om vi vil be for naboen.

De gangene det blir snakk og diskusjon om kristendom, så er det naboene som vil vite mer om dette, og da må jeg si at jeg liker meg i den situasjonen.

Jesus sa engang: For den som skammer seg over meg og mine ord, ham skal også Menneskesønnen skamme seg over når han kommer i sin Fars og de hellige englers herlighet. Luk.9,26.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten

På ungdomsskolen og begynneslen av vidergående så brukte jeg å si ifra til folk jeg møtte, eller folk som ikke visste at jeg var kristen at jeg var kristen. Dette fordi noe jeg er, og for at mange folk ikke skulle "tråkke i salaten". Dvs at de sa noe om kristne og hvis jeg da påpekte at jeg var kristen, så ble de veldig flaue og unnskyldte seg.

Senere på vgs og på universitetet endret det seg. Flyttet mye da jeg studerte, og var på tre ulike universiteter. Her møtte jeg helt andre holdninger og fra så mange folk, at jeg lot være å si at jeg var kristen til etter at jeg ble godt kjent med folk. Dette ikke fordi jeg ikke har selvtillit eller at jeg skammer meg ved å være kristen, men jeg møtte svært mange rare reaksjoner. Fra det å være spedalsk til at folk skriker og spytter på deg. Jeg har aldri, aldri preket om det å være kristen. Har alltid kommet med det som en ren faktaopplysning som f.eks. hvor jeg kommer fra eller hvor gammel jeg er. Faktisk så møtte jeg mer hat og fordommer enn min da muslimske kjæreste fra Marokko under studietiden. Han fikk noen pakkis slengt etter seg, men mest var han spennende for folk flest. Og som ofte ville opplyste at han måtte sikkert ha det svært vanskelig fra det kristne Norge, helt til at han opplyste smilende at neida, vi var ganske imøtekommende vi. Og helt ærlig, så gidder en ikke å pløye seg gjennom så mye dritt for prinsippets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maddy
Opplever dere at det er status å kalle seg kristen?

Benytter dere hver sjanse dere har til å kalle dere kristne, eller er det å være fortelle at man er kristen ikke noe dere kringkaster, og holder for dere selv?

Har også mer inntrykk av at det er mer Status å kalle seg Ateist, ikke troende eller Human Etiker jeg da......

Javisst er jeg åpen om at jeg er Katolikk, men det betyr ikke at jeg trør ting nedover hodet til folk heller da. De får svar når de spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er åpen her da om min tro, siden det er snakk om religion og livsyns-temaer. De fordømrade fordømmende menigheter, er manipulerende, og rett og slett djevelske. Men som sagt. Om du synes Jesus i bibelen oppførte seg djevelsk, ja kall mej da en krakk. Men, det er sant, å være åpen for hva man tror på er vanskelig. Om jeg møter en kristen så spør jeg ham, hvorfor. Om jeg snakker med en som sier han er ateist, så spør jeg hvofor. Vill ha spurt meg selv, hvorfor. Men det vil bli en lang eller en kort samtale, du bestemmer. Spør i vei, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *delfina*

Når man er kristen har man ikke nødvendigvis høy status.. Mange kan se på deg som litt rar for eksempel..Man blir jo ikke kristen for å få status heller..

Men som flere har sagt her i denne tråden, blir man sett litt rart på om man sier at man er kristen.. :sur: Men det varierer jo fra sted til sted..

Men på den andre siden; det er bare positivt hvis man blir sett på som annerledes enn "alle andre" fordi man kanskje har litt andre verdier man synes er viktige i livet!

Hvis noen spør, svarer jeg.. Men jeg pleier ikke å si det hvis ikke temaet kommer opp i samtalen. Jeg er vel litt pingle når det kommer til akkurat det.. Jeg er redd for hva folk kommer til å si eller tro om meg når jeg sier at jeg er kristen..

Så, jeg ønsker heller å vise troen min gjennom handling , hva jeg sier og hvordan jeg er mot andre mennesker.

Lukas 6:45 "Et godt menneske bringer fram godt av hjertets gode forråd, et ondt menneske bringer fram ondt av hjertets onde forråd. For det hjertet er fullt av, det sier munnen".

Jeg ønsker at det jeg har inni meg skal vises på utsiden (hvis dere skjønner hva jeg mener....).

Endret av *delfina*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja, det er status å være kristen! Enkelt og greit. Kristne er i sin alminnelighet mer pliktoppfyllende, prektige og moralske enn andre. I klassen min på vgs var flesteparten noen slasker som ikke brydde seg om annet enn dop og fyll og hvor mange jenter de hadde ligget med. For slasker er det kanskje ikke status å være kristen, men for alle andre med et snev av verdisyn, er det det. Det er fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James

Det er da ikke noe mer status og vere kristen en det er og vere med i

Den helige ordene H.O.O.R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...