Gå til innhold

Nattverd


Gjest Oppsaltrylletrollet

Anbefalte innlegg

Dessuten; skulle presten stått og sjekket hvem som var døpt/konfirmert eller ikke da? :klø: Hvordan skulle det blitt løst i praksis?

Det er det vel ingen som har ment heller, men det er de voksnes oppgave å bringe et barn til sin første nattverd. Og det bør ikke skje før man er klar over hva slags handling dette er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Oppsaltrylletrollet
Men jeg tror at Gud er mer overbærende med denne 9-åringens handling, enn han er med din uttrykksmåte.

Nå er det vel egentlig ikke 9-åringen som er problemet, siden han er et barn. Gud er jo så glad i barn, har jeg hørt... Det er den voksne FAREN som er problemet. En far som lar ungen gjøre som ungen "har lyst til" uten å reflektere mer over hva handlingen faktisk innebærer og hvordan andre oppfatter den. Ungen har jo ikke bedre oppdragelse enn at han lå der og fnisa mens ei gammel dame på sikker 80mår sto krokete og skjelvende bak ham, med begeret sitt utstrakt mot presten. Hadde faren hatt litt omløp, hadde han lært ungen sin å reise seg for gamle damer....

Jeg har stor tro på at Gud tåler mer enn folk på KF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det altså noen rolle om vedkommende er 9 eller 14? Jeg synes streng tatt ikke eksempelet er noe dårligere av den grunn.

Jeg er ikke enig i tankegangen om at alle som ikke passer inn i "rammen" skal lukes bort fra de vanlige gudstjenestene. Hvis både barn, konfirmanter, psykisk utviklingshemmede og andre som kan tenkes å ikke følge normene skal være annenrangs kirkegjengere som ikke får være med når det skal være høytidelig på ordentlig, da har vi neimen ikke mye ekte fellesskap igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det altså noen rolle om vedkommende er 9 eller 14? Jeg synes streng tatt ikke eksempelet er noe dårligere av den grunn.

Jeg er ikke enig i tankegangen om at alle som ikke passer inn i "rammen" skal lukes bort fra de vanlige gudstjenestene. Hvis både barn, konfirmanter, psykisk utviklingshemmede og andre som kan tenkes å ikke følge normene skal være annenrangs kirkegjengere som ikke får være med når det skal være høytidelig på ordentlig, da har vi neimen ikke mye ekte fellesskap igjen...

Her er et ikke snakk om å passe inn i en ramme.

Jesus sa at vi skulle gjøre dette (gå til nattverd) til minne om Ham, og da bør det ikke gjøres av andre grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at folk skal gjøre det FOR å passe inn (hvordan klarte du å tolke det slik egentlig?), jeg bare påpeker at du tydeligvis har gjort deg opp en mening om hvem som er "skikket", dvs gjør det på din måte.

Du virker trangsynt. Jeg sier ikke at du er det, men måten du ordlegger deg på virker slik.

Selv om folk ikke gjør ting akkurat slik du mener er riktig, betyr ikke at de ikke kan ha utbytte av en religiøs handling.

Kanskje dette kan bety noe for den unge mannen senere en gang? Kanskje det kan oppleves som viktig på en eller annen måte selv om han tilsynelatende er tøysete på utsiden? Hva vet vel du eller jeg om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at folk skal gjøre det FOR å passe inn (hvordan klarte du å tolke det slik egentlig?), jeg bare påpeker at du tydeligvis har gjort deg opp en mening om hvem som er "skikket", dvs gjør det på din måte.

Du virker trangsynt. Jeg sier ikke at du er det, men måten du ordlegger deg på virker slik.

Selv om folk ikke gjør ting akkurat slik du mener er riktig, betyr ikke at de ikke kan ha utbytte av en religiøs handling.

Kanskje dette kan bety noe for den unge mannen senere en gang? Kanskje det kan oppleves som viktig på en eller annen måte selv om han tilsynelatende er tøysete på utsiden? Hva vet vel du eller jeg om det?

Det er så godt å lese sånne innlegg som ikke dømmer noen. Jeg vet om mange som ikke har følt seg verdige eller kristne nok til å gå til nattverd. Men Jesus sa aldri: Kom til meg dere som lever perfekte liv. Nei, han sa at de som strever skal få komme, og så vil han gi hvile. Jeg forstår ikke hvorfor nattverden, som i begynnelsen var et måltid mat en delte med venner samtidig som man mintes Jesu død og seier over døden, har blitt til et liten rund "pappskive" og litt saft som må deles ut av en prest... Hvorfor skal vi alltid gjøre alt så vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer virkelig på om Jesus var så trangsynt, som det enkelte her inne er. Jeg tviler på at noen tar skade av at dette barnet fikk nattverd, og spesielt ikke Jesus. Jeg tror nok jesus klarer å forstå dette barnet, bedre enn det visse andre gjør.

Men selvfølgelig skal man lære å vise respekt, og derfor burde faren til barnet tatt en skikkelig prat med barnet i ettertid. Vil tro at det ikke var så lett å gjøre det der og da, og derfor mener jeg at det denne gutten gjorde ikke var så gale som det visse andre får det til å bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer virkelig på om Jesus var så trangsynt, som det enkelte her inne er. Jeg tviler på at noen tar skade av at dette barnet fikk nattverd, og spesielt ikke Jesus. Jeg tror nok jesus klarer å forstå dette barnet, bedre enn det visse andre gjør.

Men selvfølgelig skal man lære å vise respekt, og derfor burde faren til barnet tatt en skikkelig prat med barnet i ettertid. Vil tro at det ikke var så lett å gjøre det der og da, og derfor mener jeg at det denne gutten gjorde ikke var så gale som det visse andre får det til å bli.

Enig med deg der. Jeg tviler på at noen tok skade av det.

Men noen burde snakke med barnt om respekt for religiøse handlinger, og ettersom barnet far tydeligvis (utfra det som er srkevet da, men jeg tar ikke egentlig det for helt god fisk da, men forholder meg til det akkurat nå) ikke har denne respekten selv, i det at han ikke har noe forhold til kirken selv, så er det jo ikke så unaturlig at stemoren altså tar en prat med barnet SAMMEN med faren, etter å først ha pratet med faren.

For, å lære om respekt er viktig for både store og små.

Uten at jeg tror noen tok skade av at dette barnet fikk nattverd. Så burde både han og faren vite hva dette betyr. Sånn til en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer virkelig på om Jesus var så trangsynt, som det enkelte her inne er. Jeg tviler på at noen tar skade av at dette barnet fikk nattverd, og spesielt ikke Jesus. Jeg tror nok jesus klarer å forstå dette barnet, bedre enn det visse andre gjør.

Men selvfølgelig skal man lære å vise respekt, og derfor burde faren til barnet tatt en skikkelig prat med barnet i ettertid. Vil tro at det ikke var så lett å gjøre det der og da, og derfor mener jeg at det denne gutten gjorde ikke var så gale som det visse andre får det til å bli.

Dette er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i barnedåp med nattverd i går. Reagerte ganske negativt på at min udøpte samboer lot sin udøpte sønn på 9 år gå til nattverd - alene - fordi de døpte søskenbarna på 18, 16 og 11 gjorde dette. Søskenbarna er forøvrig søsken av dåpsbarnet. Stesønnen min sutret seg til å "være med" fordi fetteren skulle, og min sambo syntes det var "stas". Jeg ble ganske forbanna, for dette er en handling som betyr mye for meg. men sambo lot altså sønnen ligger ved alterringen og fnis og fjolle. Ha ha... de skulle jo drikke vin!

Jeg, den onde stemoren, er både døpt og konfirmert. I meg er det innprentet at nattverd er en viktig/ hellig handling som man ikke deltar i med mindre man mener noe med det. Som fadder hadde jeg tenkt å gå til nattverd , men ble atlså sittende. Følte at noe som var viktig for meg hadde blitt tråkket på. Men hva kan man vente seg av folk som ikke er skikkelig oppdratt? Nå skal han jaggu få døpe den derre ungen sin!

Hvem mener DU kan gå til nattverd i den norsk kirke???

For en gangs skyld er jeg helt enig med deg. Faren har vært med på å bestemme at gutten ikke skulle døpes, da er det hans oppgave å passe på at gutten ikke gikk til nattverd. Men hvis du var fadder til dåpsbarnet, så var vel din samboer det også? Hvordan kan han det som ikke er døpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Nusse_*

Det er ikke galt at barn eller udøpte går til nattverd, men alle bør være seg bevisste hva slags handling dette er. Det virker ikke som om det var annet en trass som var motivet her. "Jeg vil, jeg vil!" Dessuten: Man sender da ikke barn til nattverd for første gang alene? Kirken oppfordrer voksne, foreldre,faddere eller andre, til å FØLGE barn til nattverd. Jeg synes faren burde ha vært med og gjort dette sammen med sønnen. Det virker som om det viktige her var at barnet skulle få gjøre det han hadde lyst til.

Dette blir jo litt som med Muhammed-tegningene: vi er i vår fulle rett til å trykke dem, men når vi VET det provoserer og sårer andre, TRENGER vi strengt tatt ikke trykke dem. Vi kan tillate oss å være så fornuftige vesner at vi skjønner at det bør vi la være. Man KAN la barn gå fnisende til nattverd når de er 9 år og udøpte, men man TRENGER ikke la dem gjøre det når man VET at noen vil reagere negativt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en gangs skyld er jeg helt enig med deg. Faren har vært med på å bestemme at gutten ikke skulle døpes, da er det hans oppgave å passe på at gutten ikke gikk til nattverd. Men hvis du var fadder til dåpsbarnet, så var vel din samboer det også? Hvordan kan han det som ikke er døpt?

Selv om hun var fadder, er det ikke dermed sagt at han var fadder. Man må ikke velge par ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oppsaltrylletrollet
For en gangs skyld er jeg helt enig med deg. Faren har vært med på å bestemme at gutten ikke skulle døpes, da er det hans oppgave å passe på at gutten ikke gikk til nattverd. Men hvis du var fadder til dåpsbarnet, så var vel din samboer det også? Hvordan kan han det som ikke er døpt?

Nei, han var faktisk ikke fadder.

Han - den udøpte - som giftet seg i kirken med sin utmeldte N(X). Visstnok fordi kirken var FINERE enn byfogdkontoret... Kan kanskje ikke forvente annet enn at han tror man kan gjøre som man vil i DNK. Det virker jo unektelig slik at dersom den lokale presten synes det er ok, så er det ok.

For øvrig - han er i ferd med å bli katolikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, han var faktisk ikke fadder.

Han - den udøpte - som giftet seg i kirken med sin utmeldte N(X). Visstnok fordi kirken var FINERE enn byfogdkontoret... Kan kanskje ikke forvente annet enn at han tror man kan gjøre som man vil i DNK. Det virker jo unektelig slik at dersom den lokale presten synes det er ok, så er det ok.

For øvrig - han er i ferd med å bli katolikk!

OK. Syns bare det er litt merkelig at du er fadder og ikke han til hans nyfødte nevø/niese. Selv om du er hans samboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oppsaltrylletrollet
OK. Syns bare det er litt merkelig at du er fadder og ikke han til hans nyfødte nevø/niese. Selv om du er hans samboer.

Du er ikke den eneste, men han er jo ikke døpt... Det skortet på medlemmer av Statskjærka, tenker jeg.... av 4 søsken er barnets mor den eneste som er medlem, så det var vel ingen andre tanter/onkler på hennes side enn meg som kvalifiserte :rosasmil: Og jeg er jo til og med en kirkegjenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke den eneste, men han er jo ikke døpt... Det skortet på medlemmer av Statskjærka, tenker jeg.... av 4 søsken er barnets mor den eneste som er medlem, så det var vel ingen andre tanter/onkler på hennes side enn meg som kvalifiserte :rosasmil: Og jeg er jo til og med en kirkegjenger.

Ok. Fremdeles enig med deg. Gutten skulle ikke gått til nattverd. Det er etter min mening forbeholdt de som er sikker i sin tro. Jeg er både døpt og konfirmert, ja til og med giftet meg i kirka, men har aldri gått til nattverd. Dette av respekt for de som tror mer enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For øvrig - han er i ferd med å bli katolikk!

Interessant... I den katolske kirke er det jo ganske mange "regler". Men hvordan går dette hvis han har vært gift før? Etter den katolske kirke har han jo begått ett par synder her - han er skilt og lever nå i "hor" med deg (håper du skjønner at jeg ikke seriøst mener du gjør det!) Det forrige ekteskapet må jo annuleres for at han skal kunne gifte seg med deg... og hvis ekteskapet annuleres, hva så med sønnen? Er han fremdeles "født innenfor ekteskap"???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den katolske kirke skal han nok få oppdragelse, tenker jeg! Der er de jo VELDIG trangsynte. Skjønner ikke hvordan han kan bli med der, og samtidig vise så liten respekt for andres tro. Jeg tror kanskje du hadde passet bedre inn :idesmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men är det inte lämpligt om faddern är medlem i kyrkan - eller åtminstone kristen? En av fadderns uppgifter ska väl vara att hjälpa till att uppfostra den nydöpta i kristen tro och lära?

- eller är jag bara gammaldags nu? Kanske är det ingen som tycker att DET betyder nåt och att fadder bara är en ära för den som blir utvald, familj eller vän?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...