Gå til innhold

Kristne lærere


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har ganske enkelt et spørsmål angående kristne lærere.

Hvordan kan en lærer undervise om mennesker og dyrs vitenskapelige utvikling og ikke tro på det selv?

Jeg gikk sammen med en meget kristen person på lærerhøyskolen som ikke trodde på vitenskapen og som regelrett sa til meg at forskere og vitenskapsmenn kan skrive hva de vil og få god betaling for det, så hvorfor skulle vi tro på det når Gud er alle veseners skaper?

Jeg hadde ikke følt meg trygg på at mine barns kunnskaper hadde blitt riktig om læreren var kristen og så bastant i sin tro som det h*n var...

Hva er deres tanker om dette?

Klarer disse lærerne å legge bort sin egen tro og lære barna det som er riktig?

Det finnes ingen beviser for at dette er riktig. Utviklingslæra er basert på en større tro enn det en kristen lærer tror på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes ingen beviser for at dette er riktig. Utviklingslæra er basert på en større tro enn det en kristen lærer tror på.

Har ikke vi vært igjennom dette mange ganger tidligere? Jeg har presentert mange beviser for deg flere ganger men du ser ut til å benekte dem fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Big Bang er fortsatt bare teori...

Gravitasjonen er også "bare en teori"

Forøvrig har big bang teorien ingen ting med utviklingslæren å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hm, det er flere her som sier at det ikke er noe problem å undervise i noe man ikke tror på. Nå er jeg ikke kristen, og jeg må si jeg ville ha problemer med å undervise i kristendom eller andre religioner.

JEg var på nippet til å bli lærer, om jeg hadde blitt det tror jeg at jeg ville unngått det faget, fordi det strider sånn mot det jeg tror på..

Blir det ikke da litt slik for de som er meget sterke i sin tro å undervise i fag som representerer det motsatte av det de tror på? Jeg ville sett på det som et svik mot meg selv i alle fall, har disse lærerne lav selvrespekt?

Syns det sier at man ikke får den samme lidenskapen i undervisningen om man ikke tror på det...

Det blir litt som med selgere... De må tro på produktet sitt, ellers vil de ikke gjøre suksess, men suksess kan vel ikke måles i skolen i dag som det er nå.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i bibelen om lærere, men det er rettferdighet i Gud som gjør at det står der. Og kunskap, vitenskap. Dette lange innlegget fra bibelen er vitenskap nok for meg, til å skjønne Gud er Visdom.

Jakobs brev kap 3

Tungen er en ild

Ikke mange av dere bør bli lærere, mine brødre, for dere vet at vi lærere skal få så mye strengere dom.

2 Alle snubler vi ofte. Den som ikke snubler og feiler med det han sier, er fullkommen og i stand til å holde hele kroppen i tømme.

3 Vi legger jo bissel i munnen på en hest for at den skal lystre oss, og da kan vi styre hele hesten.

4 Ja, selv store skip, som drives av sterke vinder, kan med et lite ror styres dit styrmannen vil.

5 Slik er det også med tungen. Den er en liten kroppsdel, men kan skryte av sin store makt. Ja, en liten ild kan sette den største skog i brann!

6 Også tungen er en ild, en verden av ondskap blant våre lemmer. Den smitter hele kroppen og setter livshjulet i brann, og selv blir den satt i brann av helvete.

7 Alt i naturen, både ville dyr og fugler, krypdyr og fisk, kan temmes og er blitt temmet av mennesket, som selv er en del av naturen.

8 Men tungen makter ikke noe menneske å temme, skiftende og ond som den er, full av dødbringende gift.

9 Med den lovpriser vi vår Herre og Far, og med den forbanner vi menneskene som er skapt i Guds bilde.

10 Fra samme munn kommer det både lovprisning og forbannelse. Slik må det ikke være, mine søsken!

11 Strømmer det vel friskt og bittert vann fra samme kilde?

12 Mine søsken, kan vel et fikentre bære oliven, eller en vinstokk bære fiken? Like lite kan en salt kilde gi friskt vann.

Var ikke så vant til ålese bibelen på internett, mn efter at jeg leser blogger, so er det en lek å lese på dataen.

Må all kunnskap brukes godt.

God bless!!!

Hilsen ivrig idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det er flere her som sier at det ikke er noe problem å undervise i noe man ikke tror på. Nå er jeg ikke kristen, og jeg må si jeg ville ha problemer med å undervise i kristendom eller andre religioner.

JEg var på nippet til å bli lærer, om jeg hadde blitt det tror jeg at jeg ville unngått det faget, fordi det strider sånn mot det jeg tror på..

Blir det ikke da litt slik for de som er meget sterke i sin tro å undervise i fag som representerer det motsatte av det de tror på? Jeg ville sett på det som et svik mot meg selv i alle fall, har disse lærerne lav selvrespekt?

Syns det sier at man ikke får den samme lidenskapen i undervisningen om man ikke tror på det...

Det blir litt som med selgere... De må tro på produktet sitt, ellers vil de ikke gjøre suksess, men suksess kan vel ikke måles i skolen i dag som det er nå.....

Jeg tror ikke det er så store problemer med dette.

Å fortelle om hva andre tror på og hvordan deres religion praktiseres, tror jeg ikke er vanskeligere enn å fortelle om hvordan mennesker i andre kulturer lever og bor.

En trenger ikke legge noen entusiasme i det så lenge det ikke er forkynning.

Resultatet er heller ikke alltid avhengig av hvor mye en kan, men hvor god en er til å lære bort det en kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Hm, det er flere her som sier at det ikke er noe problem å undervise i noe man ikke tror på. Nå er jeg ikke kristen, og jeg må si jeg ville ha problemer med å undervise i kristendom eller andre religioner.

JEg var på nippet til å bli lærer, om jeg hadde blitt det tror jeg at jeg ville unngått det faget, fordi det strider sånn mot det jeg tror på..

Blir det ikke da litt slik for de som er meget sterke i sin tro å undervise i fag som representerer det motsatte av det de tror på? Jeg ville sett på det som et svik mot meg selv i alle fall, har disse lærerne lav selvrespekt?

Syns det sier at man ikke får den samme lidenskapen i undervisningen om man ikke tror på det...

Vel, det er faktisk best å være ateist når det gjelder å undervise i KRL. Lærere har ikke lov å forkynne, men skal presentere hva ulike religioner tror på. Jeg sier alltid "dette tror *** på" når jeg underviser i KRL. Mitt eget syn forteller jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Sist gang jeg skrudde av PC en og beveget meg utenfor døra mi, så jeg mennesker og ingen roboter. Sist gang jeg plantet ræva mi på skolebenken var det i høyeste grad mennesker som underviste og ikke roboter. Mennesker presenterer kunnskap i aller høyeste grad på en subjektiv måte. Jeg synes at trådstarters innlegg er 100% legitimt. Forkynnelse er bare et problemområde med religiøse lærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Hvordan kan en lærer undervise om mennesker og dyrs vitenskapelige utvikling og ikke tro på det selv?

Jeg tror det går ann og kombinere troen på Gud og vitenskap, på en bra måte. Det finnes mange vitenskapsmenn som er religiøse, særlig matematikere leste jeg.. Alt er bare definisjonsspørsmål, og det finnes maaaange definisjoner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
Hm, det er flere her som sier at det ikke er noe problem å undervise i noe man ikke tror på. Nå er jeg ikke kristen, og jeg må si jeg ville ha problemer med å undervise i kristendom eller andre religioner.

Ta og les litt i fagplanene, og du vil se at å undervise i dette faget handler om å fortelle om historie, om fortellinger. Det handler om å fortelle om kultur og arv. Det handler om å være et menneske med kunnskap og respekt for filosofier, betraktninger, ideer og meninger. Det er et herlig fag, som er spennende og viktig. Viktig fordi de neste generasjonene trenger allsidig kunnskap om hvorfor verdensbildet er slik det er. Det er kjempe viktig, og faget handler overhodet ikke lenger om å spre et budskap. Det handler ikke om å undervise om tro, det handler om å undervise om rene fakta, etikk, moral og filosofi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emner i KRL

*Buddhismen

*Islam

*Mytologi

*Bygninger

*Jødedom

*Organisasjoner

*Etikk

*Kristendom

*Personer

*Hinduisme

*Livssyn

*Religioner og trossamfunn

(kilde skolenettet.no)

KRL står for "kristendom, religion og livssyn"

Faget inneholder jo mye mer enn bare selve læren om kristendommen!

Så hvorfor skulle det være dumt om en kristen person underviste, eller en ateist, eller en humanist, eller en muslim, eller en jøde osv.?

:icon_question:

Endret av Collargol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...