Gå til innhold

Hvorfor respekteres ikke kristne?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har sett at mange av dere støtter muslimene mot de hånende og blasfemiske tegningene av deres profet, det er bra. Men i Norge i dag publiseres det også mange tegninger og tekster som håner kristendommen. Man ser liten støtte for de kristne når det skjer. Burde vi ikke vekke opp blasfemiparagrafen i toleransens navn? Jeg synes ikke aviser burde trykke noe som går imot religioner, de burde vise respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er heller for at islam kan møte samme kritikk som kristendommen. vi får ingen utvikling ved å la statiske årtusen gamle tradisjoner stå urørt av tidens tann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor respekteres ikke kristne?

fordi dere er noen fordømte krek av noen fanatiske sionist-lakeier og som må bruke jesus som ei krykke fordi dere ikke takler livet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Respekt.

Ingen har krav på respekt for sin tro. Respekt betyr først og fremst "å høyakte, ære, beundre, frykte". Det sier seg selv at ikke-troende ikke har respekt for andres tro, eller at troende ikke "beundrer" og "ærer" min ateisme. Det man har krav på er respekt for retten til å ha en tro. Da oppstår uunngåelig muligheten for å tro noe som andre ikke respekterer, men finner provoserende og støtende. Troende finner det ofte støtende at det finnes mennesker som fornekter deres guds eksistens, mens ikke-troende kan bli provosert av irrasjonaliteten i mange religiøse uttrykk."

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article1211818.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Jeg er litt enig med trådstarter. Vi skal være så veldig tolerante overfor muslimer, ateister og hvem det måtte være. Men du trenger ikke bruke lang tid på å finne nettsider som harselerer med kristendommen. Som kristen mener jeg at enten bør det være helt forbudt med harselas av religioner eller så får ytringsfirheten være helt fri. Noe vi ser eksempler på i disse dager der aviser blir truet og der universiteter må fjerne bilder fra forskningsprosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kristne skulle få en terrorgruppe som truer dem som eventuelt håner kristendommen med en terrorhandling, så skal du se at det plutselig skjer det samme som nå skjer mot islam. Hadde blitt masse støtte osv på samme måte med en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bellatrix
Hvis kristne skulle få en terrorgruppe som truer dem som eventuelt håner kristendommen med en terrorhandling, så skal du se at det plutselig skjer det samme som nå skjer mot islam. Hadde blitt masse støtte osv på samme måte med en gang...

Det håper jeg ikke, og ikke tror jeg det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med trådstarter. Vi skal være så veldig tolerante overfor muslimer, ateister og hvem det måtte være. Men du trenger ikke bruke lang tid på å finne nettsider som harselerer med kristendommen. Som kristen mener jeg at enten bør det være helt forbudt med harselas av religioner eller så får ytringsfirheten være helt fri. Noe vi ser eksempler på i disse dager der aviser blir truet og der universiteter må fjerne bilder fra forskningsprosjekt.

Der ikke loven som truer de som kritiserer islam. De har sin fulle rett, og selv er jeg glad for at de gjør det. Ja, de kan bli truet, men ateister har vel blitt truet noen ganger opp gjennom årene for å kritisere kristendommen og, så det er ikke noe nytt. Så lenge trusselen ikke blir annet enn en trussel, så er det bare en måte å bruke ytringsfriheten på.

Forbud mot harselas er er hallo til kaos. For hva hvis jeg starter en ny religion hvor det er harselas å be til Gud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor respekteres ikke kristne?

fordi dere er noen fordømte krek av noen fanatiske sionist-lakeier og som må bruke jesus som ei krykke fordi dere ikke takler livet

Vel, det er ditt utsagn, og du må fint stå for det, men mitt inntrykk og slik jeg tolker ytringsfrihet og religionsfrihet, så respekteres muslimer, kristne og ateister. At de forskjellige gruppene ikke respekterer hverandres tro, er ikke så rart, men de fleste av oss i dagens samfunn respekterer at andre har andre meninger enn oss selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristne kan ikke vente repsekt før de begynner og respektere andre.

F.eks selvom jeg repektere den kristne tro har ingen kristne vist repsekt over for hva jeg tror ( av de kristne jeg kjenner )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor må vi kristne benytte sånne midler for å få respekt? Alt vi ønsker er jo at dere ikke skal håne vår tro som er veldig viktig for oss. Jeg har sett tegninger i avisen der paven latterliggjøres, en av kristendommens fremste ledere. Man må ta på alvor hvor viktig troen er for mange mennesker i dagens samfunn. Slutt med disse tegningene og angrep på kristendommen.

Takk for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor må vi kristne benytte sånne midler for å få respekt? Alt vi ønsker er jo at dere ikke skal håne vår tro som er veldig viktig for oss. Jeg har sett tegninger i avisen der paven latterliggjøres, en av kristendommens fremste ledere. Man må ta på alvor hvor viktig troen er for mange mennesker i dagens samfunn.  Slutt med disse tegningene og angrep på kristendommen.

Takk for meg

Personlig er det nesten en hån for menneskeheten at folk faktisk velger å tro på en gud, men jeg vil ikke franekte folk å tro likevel. Jeg skjønner jo at tro er viktig for mange.

Hvis paven latterliggjøres på tv-en, skift kanal. Selv skifter jeg kanal hvis en svovelpredikant predikerer om helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig burde de slutte med det for sin egen del, har de ikke hørt om helvete?

Hvem bør slutte med hva, og hvem har ikke hørt om helvete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som driver gudsbespottelse vil havne i helvete. Det hadde vært fint om de sluttet å gjøre narr av gud og Jesus Kristus, for sin egen del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kristne skulle få en terrorgruppe som truer dem som eventuelt håner kristendommen med en terrorhandling, så skal du se at det plutselig skjer det samme som nå skjer mot islam. Hadde blitt masse støtte osv på samme måte med en gang...

Kristne har ikke terrorgrupper - har de det, kan de ikke lengre kalle seg kristne fordi det strider mot kristendommens grunnleggende verdier.

Endret av Utenriksmedister
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den som driver gudsbespottelse vil havne i helvete. Det hadde vært fint om de sluttet å gjøre narr av gud og Jesus Kristus, for sin egen del.

Veldig respektfullt å meddele at folk vil havne i helvete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter sier at mange støtter muslimer fordi vi håner dem. Jeg mener at mange støtter muslimer i redsel av å bli ett terrormål. Jo flere muslimvennlige normenn vi har, jo mindre sannsynlighet er det for at vi blir ett terrormål.

Grunnen til at jeg skrev det jeg skrev er fordi folk fortsatt vil håne visse ting som skjer i forbindelse med kristendom (eller lignende...) så lenge en ikke blir skremt fra å håne kristendommen.

Alt i alt så er det "lov" å håne kristendommen fordi det får ingen fatale følger, men å håne islam kan få fatale følger fra muslimske terrororganisasjoner... Dette er mitt syn på hele greia ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristne kan ikke vente repsekt før de begynner og respektere andre.

F.eks selvom jeg repektere den kristne tro har ingen kristne vist repsekt over for hva jeg tror ( av de kristne jeg kjenner )

Enig med du! :klappe:

Og samtidig vil jeg si at hvis vi ikke kan godta noen tegninger i ironiens navn av noen religiøse ting, kan vi da godta det samme når det gjelder de homofile?, politikere?, kriminelle?

Vet du, i vår tid harseleres det med alle grupper av samfunnet. Såpass selvironi bør vi da kunne ha alle sammen, og ikke flippe ut av en tegning...

Og ja, jeg savner respekt fra de kristne i min krets.. Jeg tror ikke på noe, og det står jeg for, hvorfor skal ikke jeg respekteres for det? Er jeg ikke likeverdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ateister er lkke like verdig du vil brenne i helvete... :ironi::ironi:

men jeg er enig i det du sier.,...Jeg tviler på at Muhammed eller Jesus tar seg nær av disse tegningene jeg tror heller de bare synnes de er morsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...