Gå til innhold

Hva forbinder du med ordet "kristen"?


Gjest Grete (gjest)

Anbefalte innlegg

Gjest Grete (gjest)

Jeg lurer på noe som jeg gjerne vil høre din personlige mening om.

1. Hva forbinder du med ordet "kristen". (Skriv gjerne de tre første tingene som faller deg inn.)

2. Hva vil det si å være en kristen?

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på noe som jeg gjerne vil høre din personlige mening om.

1. Hva forbinder du med ordet "kristen". (Skriv gjerne de tre første tingene som faller deg inn.)

2. Hva vil det si å være en kristen?

På forhånd takk for svar :)

1. Å tro på Jesus Kristus som Guds Sønn.

2. Å prøve å etterleve Jesu befalinger om hvordan vi bør leve, og å gå ut i all verden for å gjøre alle folkeslag til Hans disipler.

Selvfølgelig kan ikke alle dra ut i verden, men de fleste kan være med å støtte de som drar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har flere ganger fått spørsmål av eksteme kristne mennesker om jeg har tatt "Jesus inn i mitt hjerte", så dette forbinder jeg med ordet kristen.

2. Å være kristen må da bli å ha tatt "Jesus inn i mitt hjerte"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Å være kristen er å tro på Gud som skaper og Jesus som Guds sønn. Når jeg hører ordet kristen så tenker jeg på en som tror nettopp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som er "aktiv" i kjerka, er det første som faller meg inn, sjøl om dette ikke er definisjonen - bare min personlige assosiasjon. Jeg sier nemlig ikke at "jeg er kristen", jeg sier "jeg trur på Gud".

Jeg har sikkert ei skrekkoppleving fra barndommen i forbindelse med ordet kristen:) Bruker det aldri om meg sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på noe som jeg gjerne vil høre din personlige mening om.

1. Hva forbinder du med ordet "kristen". (Skriv gjerne de tre første tingene som faller deg inn.)

2. Hva vil det si å være en kristen?

På forhånd takk for svar :)

1. En som tror på Jesus kristus, Guds enbårne sønn.

2. At du oppfyller punkt 1, en god kristen derimot er en annen sak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg hører at en person jeg ikke kjenner er kristen, tenker jeg at denne personen er litt naiv. Lite gjennomtenkt og lite realistisk person. Ellerst tenker jeg at personen kan være pågående, nedlatende og hyklerisk. Automatisk tenker jeg at denne personen tror h*n er bedre enn andre, og tror h*n har det bedre enn andre. Jeg er nok forutinntatt, men justerer jo min mening om personen når jeg treffer h*an og kanskje blir bedre kjent med h*n.

Har altså umiddelbart bare negative assosiasjoner til ordet kristen, selv om jeg selvsagt synes det er fint at mennesker finner sin egen måte å være lykkelig. Er det en religiøs tro som skal til, så gjør jo ikke det noe for min del.

Hva det vil si å være en kristen, synes jeg at hver enkelt kristen skal kunne definere for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på noe som jeg gjerne vil høre din personlige mening om.

2. Hva vil det si å være en kristen?

På forhånd takk for svar :)

Jeg kan godt utdype dette litt nærmere, iallfall hva det vil si for min egen del.

Siden jeg ble en kristen først etter fylte 50 år, så vet jeg godt hva det vil si, i forhold til livet før.

Jeg ble mye tryggere på meg sjøl, nattesøvnen ble god, trygghet på egne beslutninger ble mye bedre, tiltakslysten økte i takt med livsgleden.

Jeg kan glede meg over beslutninger jeg tar og hva jeg gjør, uten å tenke på hva andre kommer til å si.

Jeg ble mye mer interessert i hva som foregår rundt om i verden, både i politikk, religion og annet. Og jeg har fått mange nære venner.

Men for å si det kort: For meg er det å være en kristen å leve et herlig liv, selv om jeg stort sett er den samme som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg anser meg selv for å være en kristen.

Det første jeg kan tenke på er at jeg tror på noe som er større enn meg selv. Noen som er uendelig mye bedre enn meg. Noen som elsker meg uansett hva. Noen jeg kan komme til når jeg har det vondt og trenger trøst. Noen som gleder seg over min kjærlighet.

Hva det vil si er vel å gi rom til en annen enn deg selv, slik at midtpunktet i livet dreier seg om noe andre enn deg. Gud tror nesten alle på i en eller annen form, så jeg vil ikke fokusere på dette.

Når vi har treningen i gi rom til en annen, er vel svaret gitt på forhånd. Ord som empati, forståelse, trygghet, uselviskhet får en forankring på et annet "gods" enn ditt eget ego. Vissheten om du er med på noe stort mye større enn hva du selv holder på med, gir deg også innsikt i vår egen ufullkommenhet. Da er lettere å ta personlige nederlag og katastrofer, det gir i hvertfall flere dimensjoner slik at du ikke sitter igjen med bare en avgrunn. For det er mangel på fasetter i vanskelige saker som mennesker tar sitt liv på.

Endret av MunichMachine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kjedelige, litt "glatte" folk. Tenker da særlig på unge "nyfrelste" gladkristne som sitter på jesuskafé og prøver å kombinere kristendom med å være ung og kul (går egentlig ikke) Tenker vel også på hyklere. Når det gjelder eldre mennesker og kanskje særlig de utpå bygda tenker jeg at det bare er en del av oppveksten osv. Akkurat som folk som blir født i Iran "automatisk" blir muslimer...

2. Å tro blindt på eldgamle bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.

- Man tror på gud og att dette skapte jorden.

- Behov for og forklare ting,uansett kostnad.

- Krig.

- Svakhet.

- Naivitet.

- man gifter seg i kjerka.

- Troen på noe man ikke kan forklare.

- Fokus på goe og nære ting uten og tenke noe serlig utover det.

2.

mye av det samme som over, videre att man velger en relgion som ble påtvunget Norge med krig,istedenfor noe norskt. "Men det er jo så lenge siden."

Jo, også unngår man og bli bestis med meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MunicMachine: Du og jeg er visst nokså like, jeg har også et herlig liv, sover godt om natten og har god selvtillitt og tar beslutninger uten å tenke for mye på hva naboen synes. Men jeg er ikke kristen. Ser ikke hva kristendom har med dette å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete (gjest)

Takker for mange svar. Veldig interessant å lese synes jeg. Kan hende jeg bruker noen av dem til en post i bloggen min, hvis dere ikke har noe imot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillo
Å være kristen er å tro på Gud som skaper og Jesus som Guds sønn. Når jeg hører ordet kristen så tenker jeg på en som tror nettopp dette.

Jeg òg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takker for mange svar. Veldig interessant å lese synes jeg. Kan hende jeg bruker noen av dem til en post i bloggen min, hvis dere ikke har noe imot det.

greit for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ordet kristen forbinder jeg med en røyk. Det er for mange jævlig digg å ta en røyk, og røyker du bra saker, kan de religiøse opplevelsene stå på rad og rekke. Det er dessverre slik at røyk er jævlig for omgivelsene, og kristne er stort sett jævlige mot omgivelsene. So there.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...