Gå til innhold

Hjertesukkenes bro


hjertesukka

Anbefalte innlegg

Det har vært en rolig og avslappende påske, må jeg si. Stort sett bestått av bøker, film, turer, mat og drikke og koselig besøk. Feiret en bursdag også, så jeg kan vel ikke klage.

På Facebook ser det ut som om de fleste har gjort masse fantastisk, slik som loffetur i Provence og opphold på stilig høyfjellshotell. Så jeg prøver å kjenne etter om jeg virkelig er misunnelig. På en måte ja, på en måte nei.

Slike reiser er helt avhengig av hvem man reiser sammen med, synes jeg. Har fått mang en tur spolert på grunn av manglende kjemi, manglende samkjøring og totalt forskjellige interesser.

Men har også opplevd det motsatte, at man er enige om hva man har lyst til- og at man har lyst til det samme samtidig. Det er da det blir flotte turer utav det. :reise:

Det er uten tvil lurt å ha sammenfallende interesser når man skal reise sammen, for ikke å snakke om hvis man skal bo sammen, men det er en annen diskusjon.

Det er snakk om tur med ei venninne sånn i midten av mai omtrent. Vi har reist sammen før, og er nokså samstemte. Det eneste området vi kanskje er litt i utakt, er når vi skal spise og hva vi skal spise. Hun hopper lett over lunsj, mens jeg kutter som regel ut frokosten og da er jeg sulten til lunsj.

Men det er ikke verre enn at det lar seg løse, med litt velvilje. Ellers har vi omtrent samme gemytt og er enige om de store tingene i livet.

Jeg vet bare at jeg surner når jeg har sett for meg en deilig middag om kvelden og det av en eller annen grunn ikke blir noe av. Fordi hun heller ville på "sightseeing", haha.

Var det noen som snakket om i-landsproblemer?

Dekkhotell, here I come. (Ja, det er den dagen i dag).

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pcen min er på rep og jeg må ty til det lille nettbrettet, my god, snakk om krøkkete greier, men ifølge revdn så blir alt en vane.......reven skal det stå!

Nei, dette blir aldri en vane og så lett man skriver feil,usj.

Ellers ser jeg heller ikke helt hva jg skriver siden tastaturet dekker nesten hele teksten, nei gir opp dette. Skulle hatt en morsom smiley nå! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, halleluja, min egen kjære, gode laptop tilbake i god stand! Det er en helt egen følelse, må jeg si. Nesten så jeg har lyst å feire det.

Av nytt ellers, så er "kråkeslottet" som jeg har så lyst på, dualig nedsatt i pris (!!!) kommet tilbake på finn, og jeg tar det med fatning, men har lagt en plan for neste uke. Helgen skal jeg bruke på å samle papirer til banken, og så ringe dem på mandag og få et finansieringsbevis.

Kanskje det går min vei likevel? Jeg har brukt hele vinteren på å tenke gjennom dette, så det er ikke noe impulskjøp akkurat. Jeg har vurdert både fordeler og ulemper og funnet måter å gjøre ting på.

Det vil si, det kan flyttes rett inn, for alle vegger og gulver er flotte som de er. Det eneste er at det selges møblert, men glad jeg har bil og Fretex i nærheten der. Vil nesten si at alle møblene der ødelegger inntrykket, men ok, jeg har en plan for det meste etter en tenkeperiode. Noen ganske få ting skal jeg beholde, slik som gamle korgstoler etc.

Da får jeg bare håpe at jeg er alene om budet, optimist som jeg er. Det er vel kanskje i overkant urealistisk, men boligen har nå faktisk vært til salgs et år uten napp.

Gud, dette blir spennende, og jeg kommer ikke til å si dette til noen før det er i boks, unntatt her da.

:danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, lurt igjen! Pcen var slett ikke i orden, og nå har jeg pendlet fram og tilbake til pcbutikken hele uka!

Det var et gjenstridig virus på den, og nå endelig ser det ut til at de har greidd å få det bort. Tok ut alt sammen og rensa det skikkelig.

Da jeg kom hjem med den i dag, fikk jeg ikke kobla meg til trådløst, så da var det opp i butikken igjen- rett før de stengte, og med et nødskrik så ble den i orden, puh og atter puh. Er helt svett.

Herregud, skulle tro jeg var helt hekta.

Men nå endelig ser alt ut til å være i orden igjen. Nettbrett er bare en nødløsning, spør du meg. Nå kan jeg underskrive dokumenter osv....og håper jeg kan få fart i bank/boligseansen min til uka. Ikke noe nytt, for de som lurte, jeg prøver å ha is i magen.

Nå skal jeg gjøre noe helt annet; ut og plante ut masse avleggere som jeg fikk i posten i dag- av ei snill dame på ei hageside. Hun sendte dem til og med gratis, ikke verst. Så jeg sier for moro at jeg har funnet min kongelige hoffleverandør.

:blomst: God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig kommet igang med prosessen i banken. Og det var jammen meg godt at jeg har fiksa pcen, ellers hadde jeg ikke kommet noen vei. Jojo, kan jo sende i posten da, men.

Har også fått kobla på skriveren igjen, noe som tok nesten hele gårsdagen. Fordi jeg gjorde feil først!!

Så nå har jeg snart revet av meg hele parykken.....neida.

Har sendt avgårde på mail med vedlegg nesten alt jeg har av papirer, så får vi bare krysse fingrene for at veilederen i banken ikke blir syk eller får syke barn, slik som sist jeg hadde kontakt med banken. Jeg har full forståelse for syke barn og at man må være hjemme, men forstår ikke at det skal gå utover min lånesøknad.

Ellers fikk jeg en uhørt stor strømregning idag- det var visstnok en "systemfeil"....noe som har hopet seg opp over 2 år. Var det nettleie, mon tro?

Jeg ringte straks, og fikk så lang nedbetalingsplan jeg ville ha, det vil si at det deles i ti deler da, men likevel. Hadde ikke regna med en uforutsett regning på over sju tusen akkurat nå, gitt. Men siden folk flest ikke gidder sette seg inn i dette, meg selv inkludert, så føler jeg at man benytter seg litt av det, skal ikke påstå, men har en mistanke.

Jaja, det er bare penger, som hun sa, hun som blei rundlurt i Syden. :fnise:

Likevel er humøret upåklagelig. Er så glad for at jeg har fått gjort så mye i det siste. I tillegg litt skryt på jobben, så da skal det mye til for å få meg i dårlig humør, iallefall.

Siden jeg er så glad, skal jeg jammen skeie ut med et glass rødvin i kveld. :vin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede fått svar fra banken, og jeg kan få mer i lån enn jeg hadde forestilt meg. Det er rett før jeg hopper i taket! Men det er noen små skjær i sjøen enda, tror jeg, for de fullfinansierer vel ikke? Hm.

Alt dette får jeg ta imorgen, for nå skal jeg ha meg et deilig glass med rødt i. (som man sier på FB).

:hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida, jeg trenger ikke hverken kausjonist eller noe.....siden jeg har tilleggssikkerhet. Puh. Da er det bare å sette igang! Jeg både gruer og gleder meg, må jeg si.

For å komme ned på jorda, så har jeg vaska tomt skittentøykorga idag, haha....og paret alle sokkene!. Snakk om verdensproblemer, men det må jo gjøres. Og det er ikke til å komme forbi at det er en deilig følelse det også. Prøver å rydde i alle kriker og kroker nå, så det ikke blir så mye på en gang.

Men jeg har jo ikke fast fisk enda, og jeg har jo tenkt å by under prisforlangende, så spørs det da om det blir godkjent. Hvis de ikke godtar budet, så må jeg i tenkeboksen igjen, sukk.

For nå har jeg brukt hele vinteren på å tenke gjennom dette, og jeg har bestemt meg forlengst. En annen ting er jo at det er ikke sikkert jeg er alene om budet, men jeg håper jo det. For budrunder er det mest nervepirrende jeg vet om, har prøvd det før.

Denne boligen har stått til salgs nå i over et år og hvis jeg var eier,ville jeg sjølsagt takket ja til budet og vært kjempehappy! Men ikke alle som tenker som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakka med en fyr i kommunen det gjelder, og han kunne fortelle meg at jeg må antakelig skyte i fjell, et langt stykke, for å koble meg på kommunal kloakkledning. Jadda.

Han fikk meg grundig ned på jorda kan man si. Å bruke feks to hundre tusen på å skyte i fjell, neitakk.

Så da har jeg begynt en møysommelig prosess med å kikke på andre alternativ, og jeg vil si at jeg har funnet et veldig koselig hus som er i min prisklasse. Det ser ut som et klassisk gammelt skipperhus og det er det også. Men, det kommer inn under verneloven, står det, så jeg må få greie på om det kan pusses litt opp innvendig uten større problemer. Vil skifte ut badet først og fremst.

Pluss at jeg må se det før jeg legger inn bud, og det kan skje først mandag neste uke. Det er noe annet å være der, kjenne atmosfæren og se størrelsen på rommene osv.

Men det har mange av de tingene som jeg ønsker meg; Fine golv, stor flott terrasse med tak over, utsikt til sjøen, mulighet for en liten hage som er overkommelig, parkeringsplass til bilen min og til gjester, fine takpanner, liten ark som er helt ny, og ingen naboer som ser inn på terrassen. Og nærbutikk rett rundt hjørnet. Det ligger faktisk i en liten by, der det foregår mye artig om sommeren, men som er litt dauere om vinteren. Helt greit for meg.

Så da skal jeg avtale privat visning neste uke. Tenk om jeg endelig fikk napp. Nå er jeg blitt såpass garva at jeg tør ikke håpe på noe som helst, men det er vondt i hangandes snøre, som de sa.

:fisk:

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-8346-0-98072900-1401292040_thumb.jpDubidubi.....har avtalt visning på blondehuset, som jeg kaller det, neste uke! Jeg har jo allerede flyttet inn i ånden, og plassert mitt jordiske gods rundtomkring. Men der kan jeg også ha en liten hage, og dyrke fram alt det som jeg går og sikler på i plantekatalogene. Og ja; klatreroser passer jo utmerket til et slikt hus! Inne skal jeg ha en salig blanding av gammelt og hypermoderne. Og jeg trenger knapt gardiner der, faktisk.....selv om folk går forbi, så ser de ikke rett inn, gudskjelov.

Ikveld skal vi feire to fødselsdager i familien, det blir kjempeartig. Og jeg har i den anledning bakt to kaker som jeg aldri har bakt før. Håper de er gode på smak, jeg mistenker den ene for å være litt tørr, men nå er det forseint å dynke med noe juicy. Vel, vel, det kan skje verre ting...

Fredag kjører jeg til Vestlandet og skal campere hos en nær slektning og jeg kjenner at jeg gleder meg sykt til å kjenne sjølukt, høre måkeskrik og se solnedgangen i havet, sukk. Det sies at de som er vokst opp ved havet, alltid vil lengte tilbake dit, og det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen godt at man går på visning og ikke kjøper usett! (Det hadde jeg vel neppe gjort, menmen)

Blondehuset jeg så på igår, hadde veldig lav takhøyde og det luktet vondt der. Grusomme heldekningstepper og plastikkgulv. Det eneste som var ok, var faktisk den nye uteterrassen. Ellers var det en såkalt hønsestige opp til andre etasje, hvor soverommene lå. Der måtte man bøye nakken for å komme inn. Og jeg kjenner at jeg hadde blitt gal av det i lengden, så dermed er denne boligen skrinlagt.

Men, så har jeg begynt å tenke på kråkeslottet igjen! Er det ikke mulig å gjøre en vri der? Det har høye himlinger, lukter godt, dvs ingen lukter såvidt jeg kunne registrere, og det har verdens fineste gulv og majestetisk utsikt. Nesten alt man kan ønske seg, bortsett fra det hersens utslippet.

Er nå i tenkeboksen igjen og tenker så det knaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har kommet til at jeg heller vil ringe til en tørrpinne i kommunen noen ganger, istedetfor å krangle med et narkoreir i ei blokk. For å si det på en annen måte, jeg kommer til å legge inn bud neste uke på dette som jeg kaller kråkeslottet, og som jeg aldri får ut av hodet. Der slipper jeg naboer, men jeg får andre ting å forholde meg til/ordne opp i. Og etter å ha lest tråden her på kg om hva folk misliker i blokk, så er jeg blitt bare mer og mer overbevist.

Har selv bodd i blokk, og hver kveld kom vaktmesteren og skulle være "sosial", uansett om det passa eller ikke. Han spurte personlige spørsmål og tok ikke fem øre for å bringe ting videre.......siden han var god å ha til å fikse ting, så måtte jeg være på talefot med han.

Ellers var det veldig lytt i den blokka jeg bodde, og jeg hadde en småbarnsfamilie over meg. Over der igjen bodde en av "byens løse fugler" om jeg kan si det slik. Hun spilte musikk på bånn pinne om nettene og tenkte ikke på at andre skulle opp tidlig og på jobb. Hvis vi sa ifra, så ville hun at vi skulle komme inn og høre livshistorien hennes....sukk. Ja, det hadde vi jo veldig lyst til. :sarkasme:

Det var i det hele tatt mye "knask" å forholde seg til, for ikke å snakke om alle slarvekjerringene på hjørnene. Så jeg vil si at jeg har fått min dose med sosialt samvær i blokk! Det frister lite til gjentakelse, selv om jeg vet at det ikke blir helt likt en annen plass.

Og så hage da! Jeg elsker å jobbe med hagerelatert arbeid, det er balsam for kropp og sjel. Men som sagt ikke for liten og ikke for stor. Denne hagen er i mine øyne helt perfekt! Null plen, men fine terrasser og et stort bed i fronten. Fine høye trær oppover. Skal anlegge et bed bak huset også.

Men først skal det males litt inne. Kun et rom som trenger maling straks og det er nå malt i en gusjegul farge. Det skal bli lysegrått og det er ikke fordi det er moderne nå, men jeg har tenkt på den spesielle fargen i flere år, faktisk. Ellers er det brukbare farger overalt, dvs lyst og fint. Men jeg må få vekk 80-talls looken utendørs. Rødt og beige er ikke mine favorittfarger.

. Ellers har jeg store planer om å sette inn nye, flotte vinduer i det rommet, som altså er stua. Slik at jeg kan se absolutt alt som skjer på sjøen og i lufta.

Idag var det flystevne like i nærheten! Tenk å sitte i sin egen stue og se på flyshow. :mrgreen:

Legger meg med et smil om munnen ikveld. Og så håper jeg at alle krysser fingrene for meg!

:natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Ser det har gått allerede en måned siden jeg bestemte meg for å legge inn bud, hjelp som tiden flyr. Men siden bankkontakten min reiste på ferie, og jeg selv var på ferie og jeg har vært uten internett nå noen uker, så har jeg utsatt det litt. MEN, har snakket med megler, som skal gi meg beskjed hvis det kommer andre bud. Det var en grei avtale, syns jeg. Så jeg stresser ikke mer.

Regner nesten med at det er i boks. Og jeg har tatt fatt på andre konkrete ting, som å rydde, vaske og kaste ting. Herregud, hvor kommer all dritten fra? Fant masse spindelvev bak ei dør! Er det mulig..... :haar:

Det skjer mye annet også. Som at jeg hjalp ei venninne med å male huset hennes igår, i den nydelige lysegrå fargen; Empire. DEN skal jeg også ha!

Fortsatt god ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har jeg lyst å ta i bruk alle bannord som jeg kan; - jeg har holdt på her og vaska alle teppene mine, ordna og styrt. (det skjer ikke ofte!). Så merker jeg plutselig en vemmelig lukt, og jada, den kommer fra mine slippers som jeg har brukt da jeg gikk ut og inn. En svær hundedritt har jeg altså gått med inn på alle teppene!!! Pluss at jeg la det fine hvite saueskinnet mitt rett oppi kladeisen! Den lå litt skjult i gresset, men rett utenfor døra mi!!!!

Hva skal man gjøre med slikt? Naboen har en liten hund, ja, men mitt inntrykk er at de slipper den ikke av syne, og den går aldri ute alene. Størrelsen på kladeisen forteller meg at det er en relativt stor hund. Så jeg tenker at det må være en annen hund, litt mer langveis ifra. Hadde jeg visst hvem det var, så skulle de jammen meg fått høre det!

Men jeg må bare fint ta og vaske alle teppene på nytt og få vekk lukta her inne. Mista matlysten også.....hekkan, farken, faen og hans oldemor!!! :balltre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Ser mange som klager over varmen for tida. Der er jeg ganske så heldig vil jeg si- dess varmere, dess mer energi får jeg. Nå er det slik at jeg tåler ganske mye varme etter å ha bodd i et varmt land i et par år. Pluss at sykdommen min blir så utrolig mye bedre!

Så idag har jeg skurt badet, kasta ting og rydda. Svetten silte, men jeg koser meg med at jeg kan gjøre ting som jeg ellers utsetter, ikke fordi jeg er lat, men fordi kroppen sier stopp. En annen dag vaska jeg alle vinduene i varmen. . :husarbeid:

Og i vinter gikk jeg rundt og frøys, hele tiden! Fikk aldri varmen i meg. Måtte fyre inne til over 30 grader for at jeg skulle få sånn noenlunde temperatur i kroppen.

Igår var jeg og ei venninne i hovedstaden og gikk og koste oss i sola. Hun er heldigvis lik meg der. Det var direkte ekkelt å komme inn i iskalde airkondisjonerte butikker.

Jeg er altså en av dem som nyter denne varmen og håper det aldri tar slutt, men det gjør det jo. :kalle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig somla meg til å legge inn bud! Som ligger til 12.00 imorgen.

Herregud, dette er ikke til å holde ut.

:kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budet mitt blei avvist. Jaja, da får vi prøve i morgen igjen med et litt høyere bud. Men, jeg forstår det slik at jeg er splitters alene om budrunden, det er da noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:danse:

Endelig var det min tur! Jeg har kjøpt en fantastisk beliggende, liten og søt bolig som jeg har drømt om i et år. Litt å gjøre framover, men gleder meg syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter bare og klyper meg i armen. Går i surr rundt meg sjøl og vet ikke hva slags ende jeg skal begynne i. Men idag kjøpte jeg maleutstyr, snakka med banken og gikk en lang tur for å klarne tankene.

Skal skrive under kjøpekontrakt nå snart og overta boligen om ca 2 uker. Men jeg får ikke flyttet for godt, for jeg har jo oppsigelsestid her jeg bor nå. Det betyr at jeg slipper å stresse så veldig og kan ordne litt og litt. Men kjenner at jeg er overmoden for å flytte, fikse, male, plante og nyte utsikten til vakker musikk......se på månen og stjernene, noe jeg ikke ser her jeg bor nå.

Tatt i betraktning at jeg har lett med lys og lykte i mange år for å finne et passende sted for meg og min lommebok, så har det altså lyktes nå! Så jeg vil så absolutt si at drømmer kan gå i oppfyllelse hvis man har litt tålmodighet og gjør et godt grunnarbeid.

:hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-8346-0-69049900-1407604661_thumb.jp

Sånn skal jeg ha! Det finnes jo mange utgaver og mange prisklasser, men tenkte meg et eller to seil sånn midt på treet. Et kjempefint alternativ til slike paviljonger, som "alle" har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...