Gå til innhold

Finkels hverdag med baby i hus!


finkel

Anbefalte innlegg

Oppdatert april 2014:
Denne dagboka har rukket å gå fra prøverdagbok til graviditetsbok og er nå en generell dagbok. Hva den vil handle om? Aner ikke. Mat kanskje? Baby? Barnemat er stas, og voksenmat også forsåvidt! Vi får se :D

Skrevet i september 2012:
Oppretter en dagbok med et ønske om å ha et sted å samle info om syklusen min. Vi har nettopp begynt å prøve, men ser at med mine ustabile sykluser så er det umulig å kunne forutsi om jeg i det hele tatt har EL hver syklus. Jeg har vært uten hormonprevensjon i 2,5 år nå, og har notert ned antall dager i syklus siden mai 2010. Sykluslengden varierer med alt fra 31 til 44 dager, som oftest er det 34-37 dager. Har prøvd litt med el-tester, men har aldri fått positivt. Har vært litt halvhjertet, så kan hende jeg har bommet totalt.

Jeg har alltid trodd at vi vil få problemer med å få barn, grunnet denne varierende syklusen, og da muligens manglende EL. Men, i mai ble jeg uplanlagt gravid med kobberspiral. Måtte ta abort i uke 11+1 (fant det ut i 6+3), da jeg gikk på medisiner som absolutt ikke ville gjøre et barn levedyktig. Det var vondt og uvirkelig, da barnet ville blitt tatt godt i mot dersom det ikke hadde vært for medisinene. Det har vært en forferdelig sommer... :trist:

Nå har vi bestemt oss for å prøve så smått, jeg er ferdig med medisinene og spiralen er borte. Er nå på dag 39 i pp1, ingen positiv test. Mannen jobber borte så vi var kun "sammen" syklusdag 18 og 20. Tviler dermed på at jeg er gravid, da skulle jeg vel ha fått en pos. test nå. Og, siden syklusen er så lang denne gangen, var nok EL lenge etter at mannen hadde lagt igjen spor. Den gangen jeg ble gravid, hadde jeg EL på dag 30 ca. Dette er kun regnet ut fra antatt alder på fosteret på UL.

Har en app der jeg noterer alt av symptomer, og har merket masse murringer med en ukes mellomrom. Vet ikke hvordan jeg skal tolke det, kanskje kroppen flere ganger prøver å få EL? Hvem vet... Nå håper jeg bare TR kommer snart, så vi kommer inn i pp2.

:)

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan komme med en liten oversikt over denne syklusen:

  • Brun spotting dag 12 (veldig uvanlig)
  • :sengekos: dag 18 og 20
  • Murringer dag 23-25
  • Murringer dag 31-32
  • Murringer dag 36-37
  • Før-TRfølelse i magen dag 36 og 38
  • Ingen TR så langt, negative tester, i dag er dag 39.

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

Du har jo oddsene med deg siden du har blitt gravid før, sannsynligvis vil det gå av seg selv med regelmessig sengekos.

Har du vurdert temping? Det er et godt hjelpemiddel for å få oversikt over syklusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

Du har jo oddsene med deg siden du har blitt gravid før, sannsynligvis vil det gå av seg selv med regelmessig sengekos.

Har du vurdert temping? Det er et godt hjelpemiddel for å få oversikt over syklusen.

Hei! :)

Heldigvis er muligheten der, jeg skal ikke ta sorgene på forskudd. :) Ja, jeg har vurdert temping. Har basaltermometer og... Prøvde en gang i 2010 (med kobberspiralen) bare for å finne ut av syklusen, men droppa det kjapt. Fant ikke ut noen ting, var ikke så veldig konsekvent. Kanske jeg bør finne det frem.

Fremdeles ingen TR... Har klart å fått en forkjølelse og sjangler litt. Ble kvalm nå i sted, gjorde meg klar for å løpe for å kaste opp, men klarte å "puste" det vekk. Er helt sikkert fordi er halvsyk, men rakk allikevel å tenke hva om det var andre grunner... Synes TR kan møte opp snarest, liker ikke å vente! Jeg har jo aldri prøvd å bli gravid før, men denne syklusen har vært merkelig. Hver gang jeg har kjent murringer over flere dager har jeg tenkt på enten eggløsning eller festing, men nå begynner det å bli så lenge siden sengekosen at om jeg har blitt befrukta så burde det virkelig ha vist på en test.

Nei, let pp2 begin, sier jeg bare! :skya:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia! :vinke:

Så trist å høre om aborten. Så fælt at du måtte gå så lenge før graviditeten ble fjernet! :( Men som Isrose sier, du vet nå at du kan bli gravid i det minste!

Jeg går nå inn i pp2 med flagget til topps. :) Håper så klart du ikke må bli med videre.. ;) men om du gjør det ønsker jeg deg masse lykke til! :takke:

Ha en riktig fin kveld! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ja, det var i lengste laget vi måtte vente. Hadde vært godt å få det unnagjort kjapt, så jeg hadde sluppet å gå så lenge å tenke og vente. Takk for det håpet, men det er nok ingen mulighet for at pp1 klaffet lengre. Mannen har vært borte, lenge... ;) Det er nok heller syklusen som sjangler litt! Tanta har fremdeles ikke møtt opp, 43 dager etter siste mens. Det er jeg vant med, men kjenner at det drøyer litt likevel.

Lurer på om jeg kan få sjekket om jeg i det hele tatt har eggløsning hver syklus hos legen? Har lest om en blodprøve etter antatt EL for å få det bekreftet. Må man ha prøvd i et år før man kan testes for det, eller er det annerledes når syklusen er helt på bærtur? De siste 5 syklusene var slik: 38, 42, 35, 44, 36, og nå sålangt 43d denne runden. Fikk tydeligvis EL den gangen jeg ble gravid, men etter å ha lest litt så ser det ut til at med ustabile sykluser så trenger man ikke ha EL hver syklus.

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Tanta har kommet!! Endelig, får man si. Noen liker tydeligvis å være fashionably late... :filer: 51 dagers syklus er lengste laget. Mulig det er slik etter aborten i sommer, men nå har vel syklusen vært på styr før den tid også. Satser på hun kommer til riktig tid neste gang, om hun har planer om å komme! :)

Sambo er mye borte på jobb, så hvem vet hvordan det blir denne pp. Det beste hadde jo vært at vi var mye sammen, siden man aldri vet når EL dukker opp. Jeg har skaffet meg basaltermometer for å tempe, men er litt redd for å begynne å stresse med det... Vil ikke bli helt opphengt i babylagingen heller, vil jo helst at det skal skje uten for mye stress og unødvendig tenking. Men, samtidig er det et hjelpemiddel for meg for å finne ut om jeg har EL, og da evt når. Ser for meg at det kan være lurt dersom det viser seg at vi ikke får det til i løpet av et år, så jeg har litt data jeg kan vise legen. Jeg elsker å føre statistikk og tabeller, så egentlig så er det bare spennende å ha noe nytt man kan loggføre... :ler:

Ellers så skal jeg prøve å bli kvitt de ekstra kiloene jeg dro på meg i sommer. La på meg litt da jeg ble gravid, og var på en lang ferie med mye god mat...Baker endel og er glad i å lage mat, og har vel egentlig spist alt jeg har kommet på uten å moderere meg. Sommeren og høsten frem til nå har vært preget av å være trist med påfølgende småspising, og baking for å tenke på noe annet. Dårlig kombinasjon når jeg elsker alt som er godt... ;) Veier nå 8 kg mer enn det jeg gjorde før jeg ble gravid i mai, og de vil jeg bli kvitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist med aborten! :kose: Håper du blir raskt gravid igjen nå. Er selvfølgelig litt uforutsigbart med lange sykluser og en mann som er mye borte. Men dere får bare :sengekos: alt dere kan når han først er hjemme ;) Temping er sikkert ikke så dumt heller nei, men det er viktig å gjøre det til noenlunde samme tidspunkt og før du står opp :) Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

Hei :)

Her ønsker jeg å følge med!

Trist å høre om aborten, og kan ikke tenke meg hvor vanskelig det har vært for deg og gjennomgå det.. :(

Håper prøvetiden deres ikke tar så altforlang tid da, og at spiren sitter snarligst :)

Krysser fingrene for pp2 :jepp:

Forresten, du har ikke vært i kontakt med gynekolog ang det med så lange sykluser..?

Kanskje det finnes en løsning for å få en litt mer stabil, og kortere/normal syklus..

Jeg har selv blitt satt på pergotime nå, pga lange ustabile sykluser - samt manglende EL.......

Lykke til :):klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilywhite: Takk for lykkeønskingene! :) Har begynt å tempe, og prøver så godt jeg kan å få det til å bli samme tidspunkt hver morgen. Så langt så bra, så får vi se om jeg ser noe system etterhvert. Har meldt meg inn i fertilityfriend, så er greit å bare plotte det inn i appen deres. Genialt! :)

Roseduft: Så kjekt du vil følge med! Takk for fingerkryssingen ;) Kan jeg få hjelp til det, da? Tenkte jeg måtte prøve et år, jeg... Men har ført opp ant. dager hver sykus siden 2010, og det har vært veldig slik langt/ustabilt iallefall det siste 1,5 året. Er det nok grunn til at de vil se på det tror du?

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

Lilywhite: Takk for lykkeønskingene! :) Har begynt å tempe, og prøver så godt jeg kan å få det til å bli samme tidspunkt hver morgen. Så langt så bra, så får vi se om jeg ser noe system etterhvert. Har meldt meg inn i fertilityfriend, så er greit å bare plotte det inn i appen deres. Genialt! :)

Roseduft: Så kjekt du vil følge med! Takk for fingerkryssingen ;) Kan jeg få hjelp til det, da? Tenkte jeg måtte prøve et år, jeg... Men har ført opp ant. dager hver sykus siden 2010, og det har vært veldig slik langt/ustabilt iallefall det siste 1,5 året. Er det nok grunn til at de vil se på det tror du?

Hvis du sier at syklusen din er så lang og varierende, så tror jeg ikke gunekologen vil være vanskelig med å evnt hjelpe til for å stabilisere - dersom det er noe du ønsker.. :) greit å få tatt en sjekk uansett tror jeg, for å sjekke at alt faktisk er som det skal..eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sier at syklusen din er så lang og varierende, så tror jeg ikke gunekologen vil være vanskelig med å evnt hjelpe til for å stabilisere - dersom det er noe du ønsker.. :) greit å få tatt en sjekk uansett tror jeg, for å sjekke at alt faktisk er som det skal..eller? :)

Jo, det er sant, kunne vel ha tenkt meg en liten sjekk. Er bare så redd for at de avfeier meg med at jeg ikke har rett på det! Men det skader ikke å prøve. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

Jo, det er sant, kunne vel ha tenkt meg en liten sjekk. Er bare så redd for at de avfeier meg med at jeg ikke har rett på det! Men det skader ikke å prøve. :)

Nei det skader ikke å få tatt en sjekk nei :) du kan jo evnt bare si at dere har prøvd i ett år, så får du sjekket deg alikevel.. Lange ustabile sykluser, blir jo veldig vanskelig og vite hvilket av de 24 timene du faktisk kan bli befruktet.... Mer eller mindre du temper og tester da.. Greit å få tatt en sjekk uansett hvertfall, da jeg ikke har el av meg selv, så kan det jo hende det samme hos deg.. Da vil ett års prøving være unødvendig, når el ikke er tilstede.. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det skader ikke å få tatt en sjekk nei :) du kan jo evnt bare si at dere har prøvd i ett år, så får du sjekket deg alikevel.. Lange ustabile sykluser, blir jo veldig vanskelig og vite hvilket av de 24 timene du faktisk kan bli befruktet.... Mer eller mindre du temper og tester da.. Greit å få tatt en sjekk uansett hvertfall, da jeg ikke har el av meg selv, så kan det jo hende det samme hos deg.. Da vil ett års prøving være unødvendig, når el ikke er tilstede.. :klem:

Kommer nok ikke til å lyve om det, for det er viktig for meg å få frem at jeg ble gravid i mai. Regner med jeg prøver å tempe denne syklusen for å se om jeg finner EL, og så ordner jeg meg time i neste pp. Da har jeg noe jeg kan vise frem for legen også, samt at det da har gått tre sykluser etter aborten. Kan vel være noe kluss med hormonene i forbindelse med aborten også, såvidt som jeg har lest, så vil gjerne vente litt til før jeg ber om å bli sjekket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

Kommer nok ikke til å lyve om det, for det er viktig for meg å få frem at jeg ble gravid i mai. Regner med jeg prøver å tempe denne syklusen for å se om jeg finner EL, og så ordner jeg meg time i neste pp. Da har jeg noe jeg kan vise frem for legen også, samt at det da har gått tre sykluser etter aborten. Kan vel være noe kluss med hormonene i forbindelse med aborten også, såvidt som jeg har lest, så vil gjerne vente litt til før jeg ber om å bli sjekket. :)

Ja, sant det.. Holder med deg i det :)

Er nokk litt kluss i forbindelse med aborten ja..

Håper uansett det klaffer fort og at det blir mer stabilt syklusmessig etterhvert da :jepp:

God helg til deg og dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg godt i gang med tempingen, og er på dag 17 i pp2. Ingen tegn til EL enda, som forventet. Mannen kommer til å være borte mellom dag 20 og 30, så enten bør EL komme sporenstreks eller så bør den vente i et par uker til! :ler: Ikke at jeg egentlig vil ha lange sykluser altså...

Men, kjenner at jeg egentlig ikke er så opptatt av at det må klaffe. Det viktigste for meg nå er at syklusen er normal/stabil (dvs 34-36 dager for min del) og at jeg klarer å finne tegn på EL! Da føler jeg at jeg har kommet langt på denne pp. Men jeg blir selvfølgelig glad om det skjer noe også... :)

Det blir spennende å se! Begynte med EL-tester for et par dager siden, og kommer til å teste hver kveld fremover. Husker også å tempe til lik tid om morgenen nå, så da er det iallefall tilrettelagt for at jeg bør klare å finne noen tegn. Krysser fingrene!

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hurra! Jeg tror jeg har fått positiv EL-test idag, på dag 19! post-32042-0-49940400-1351502293_thumb.j Syntes den så litt positiv ut i går kveld, men den har tørket litt rart over natten... Måtte bare ta en test nå i morges, klarte ikke å vente til kvelden. Men strekene var jo like sterke. Den var nesten like sterk som kontrollstreken i går, i dag er den like sterk. Har aldri fått utslag på tester før.

Men! Temperaturen min gikk opp i dag, nesten 0,2 grader. Aldri vært så høy før i denne syklusen... Nå var jeg litt våken i natt, så kan hende det var det som gjorde utslaget. Jeg fikk sove 3-3,5 t sammenhengende før jeg testet i morges, 30 min før vanlig tid. Vi får se når jeg temper igjen i morgen om den er høy da også. Mannen drar bort nå i dag, og har masse å gjøre før han reiser... Spørs om jeg får ham med meg til sengs eller ikke ;) Vi humpet natt til i går, så teknisk sett skal det kunne gå om EL skjer nå/har skjedd? Hjelp!

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg må ha fått EL i dag eller i går. Tok en test i går ettermiddag, og den var veldig sterk. Testet sent i går kveld - litt svakere, og nå i ettermiddag - svak. Så mulig at EL har skjedd, eller skjer nå, om jeg har forstått det riktig? Fikk forhøyet temperatur både i går og i dag, håper den er høy i morgen også... Da rakk vi iallefall å prøve før mannen dro på jobb igjen :)

post-32042-0-02863200-1351615558_thumb.p

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å vite om jeg har hatt EL når jeg skal bli syk med feber! Unødvendig... Iallefall, fortsetter å tempe og teste. Om dette blir en lang syklus, så vil jeg se om kroppen prøver på EL flere ganger, om egget ikke slapp nå for et par dager siden. Og hvis det slapp, så er jeg 2-3 DPO! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

Huff, ikke gøy med feber nei!

Selv har jeg vært sofaliggende i 3-4 dager nå, feberfølelse..Om det er sykdom, graviditetstegn eller pergo-bivirkninger vet jeg ikke...krysses hva krysses kan :jepp::)

Testene dine ser positive ut da, så håper du har fått hatt litt senge-action rundt disse dager, og at det spirer en liten en innen en ukes tid :lur:

Ha god bedring :troest:

Endret av roseduft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...