Gå til innhold

barnebidrag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er 18 år og går på vgs og bor alene. nav sier jeg har rett til barnebidrag av min far. Det står på skattetaten at han tjener 268 955 og har 0 i formue og 104 901 i utelignet skatt. Hvor mye tror dere jeg kommer til å få? har 0 kontakt med han og han han er gift. Han har ingen andre barn enn meg. det står på nav at jeg kommer til å få 5 400 i månede. Kan det stmme?



Anonymous poster hash: 09f3b...af3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det stemmer. Selvsagt har han underholdningsplikt så lenge du er under utdannelse. Høres også ut som om beløpet stemmer (tror jeg).



Anonymous poster hash: 69863...094
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, det stemmer. Selvsagt har han underholdningsplikt så lenge du er under utdannelse. Høres også ut som om beløpet stemmer (tror jeg).

Anonymous poster hash: 69863...094

 

5400 kr i mnd, på en inntekt på 269 tusen? 

Anonymous poster hash: 39a04...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

5400 kr i mnd, på en inntekt på 269 tusen? 

Anonymous poster hash: 39a04...64a

 

Jeg skrev tror jeg... Men bidraget blir regnet ut fra hvor mye et barn under utdanning ville ha kostet den bidragspliktige dersom han bodde hjemme hos faren. Og 5400,- er ikke urimelig hvis du tenker på alt en ungdom trenger av mat, klær, boutgifter osv osv. Det er ikke gratis å ha barn, og det koster i alle fall ikke under 5000,- pr mnd hvis de blir forsørget og bor hjemme.

Anonymous poster hash: 69863...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du går på videregående skole og bor alene vil de beregne bidrag fra begge foreldrene dine (bare til informasjon, ettersom jeg ikke vet noe om om din familiesituasjon). Det vil også bli gjort en vurdering av din eventuelle inntekt fra deltidsjobb og liknende ved utregningen av hva foreldrene dine skal bidra med.



Anonymous poster hash: aab9d...777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, Jeg er 18 år og går på vgs og bor alene. nav sier jeg har rett til barnebidrag av min far. Det står på skattetaten at han tjener

268 955 og har 0 i formue og

104 901 i utelignet skatt. Hvor mye tror dere jeg kommer til å få? har 0 kontakt med han og han han er gift. Han har ingen andre barn enn meg. det står på nav at jeg kommer til å få 5 400 i månede. Kan det stmme?

Anonymous poster hash: 09f3b...af3

Hei det er ikke helt riktig. Du skal ha bidrag fra begge foreldrene. Ja også fra mor. Det er ca. 8000 kr.som begge foreldrene skal betale i levekostnader om de begge er fullt bidrsgsdyktige. Videre skal de ikke betale mer enn 25% brutto av inntekt i bidrag. Der gis fratrekk for samvær. Det vil si reiser du og overnatter hos foreldrene dine blir dette trukket fra.

Din far tjener ikke så mye. Legger en sammen netto ogvinnbetalt skatt er du under 400 000 kr. Er din mors intekt lik din fars blir det 4000 kr. på de hver å betale deg om du ikke har overnatting hos de. Dette er ca.beløp og prinsipp oppsett. For nøyaktig utregning kan NAV hjelpe deg. De kan innhente opplysninger fra foreldrene dine og regne ut. Det kan avtales privat avtale. NAV kalkulator kan brukes. Eventuell egen inntekt regnes med. Tjener du over et beløp bortfaller bidrag til deg.

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei, Jeg er 18 år og går på vgs og bor alene. nav sier jeg har rett til barnebidrag av min far. Det står på skattetaten at han tjener 268 955 og har 0 i formue og 104 901 i utelignet skatt. Hvor mye tror dere jeg kommer til å få? har 0 kontakt med han og han han er gift. Han har ingen andre barn enn meg. det står på nav at jeg kommer til å få 5 400 i månede. Kan det stmme?

Anonymous poster hash: 09f3b...af3

 

Du skal ha bidrag fra begge foreldre. Så det kommer også an på inntekten til din mor. Og du har kun krav på bidrag til du har fullført videregående. 

Anonymous poster hash: 39a04...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...