Gå til innhold

Fritidsaktiviteter til små barn - hva er for mye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en datter på 5 år som har gått på ballet i ett år, og det vil hun fortsette med det kommende året også. I tillegg vil hun begynne med turn, altså uten å slutte på ballett. Tenker at hun kan få prøve det og se om det er noe hun liker, men ser vel for meg at hun etter hvert velger mellom dem -om ikke får hun jo to aktiviteter på kveldstid per uke. Er ikke dette for mye? Hun vil det jo selv, er ikke jeg som pusher, og hun er veldig sosial, men er det uansett for mye?

 

Samtidig er storebroren, som er 7, mindre sosial og har tidligere prøvd svømming og turn, men ville slutte. Han skal nå prøve karate fra høsten av, fordi det er en gutt i klassen som går på dette og siden han ikke vil prøve noe annet tenker jeg at det er fint at han vil bli med på noe. Men, vil det være urettferdig at lillesøster får prøve turn og da får to aktiviteter, mens storebror har en?

 

 



Anonymous poster hash: a0756...0c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

To aktiviteter i uken er mye for en på fem år. Jeg synes derimot ikke at det er urettferdig overfor storebror så lenge han får lov til å ha aktiviteter to ettermiddager i uken han også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal femåringen begyne på skolen? Etter skolestart syntes jeg to aktiviteter er mye for de små, da har de jo litt lekser også.

Det bør være rettferdig mellom søsknene også, med mindre de driver en sport som er vemdig mye dyrere feks.

Anonymous poster hash: fa02c...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en datter på 5 år som har gått på ballet i ett år, og det vil hun fortsette med det kommende året også. I tillegg vil hun begynne med turn, altså uten å slutte på ballett. Tenker at hun kan få prøve det og se om det er noe hun liker, men ser vel for meg at hun etter hvert velger mellom dem -om ikke får hun jo to aktiviteter på kveldstid per uke. Er ikke dette for mye? Hun vil det jo selv, er ikke jeg som pusher, og hun er veldig sosial, men er det uansett for mye?

Samtidig er storebroren, som er 7, mindre sosial og har tidligere prøvd svømming og turn, men ville slutte. Han skal nå prøve karate fra høsten av, fordi det er en gutt i klassen som går på dette og siden han ikke vil prøve noe annet tenker jeg at det er fint at han vil bli med på noe. Men, vil det være urettferdig at lillesøster får prøve turn og da får to aktiviteter, mens storebror har en?

Anonymous poster hash: a0756...0c1

Vår datter på 2 går på både turn og svømming, hvorfor skulle det være for mye? Det er jo organisert idrett som gir barna mest fysisk aktivitet i vår tid, barnehagen og skolen gir ikke mange skrittene, og vi er opptatt av at ettermiddagen ikke skal foregå i sofaen.

Anonymous poster hash: f5de5...09d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere foreldre er villige til å sponse datters aktiviteter med tid/penger så ser jeg ikke noen grunn til at det ikke skal gå an å prøve? :) Under forutsetning at dere lar henne slutte dersom dere ser at det blir for mye for henne ved siden av skole/bhg.

 

 

Jeg ser absolutt ikke hvorfor det skal være urettferdig at storebror går på en aktivitet, mens lillesøster går på to så lenge det er barna selv som ønsker seg dette. Å si at lillesøster ikke får ha to aktiviteter bare fordi at storebror vil ha én gir jo ingen mening. Det er først når barna ønsker seg flere aktiviteter enn foreldrene har råd/tid til at en jevn fordeling skal være et tema.



Anonymous poster hash: c0a72...07b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen fasit på sånt, og det trenger vel ikke å være helt rettferdig mellom søsknene heller? Om den ene bare ønsker én aktivitet så trenger ikke det å begrense den andre. Når det er sagt så tror jeg det er lurt å være bevisst på hvor mye man organiserer fritida til barna. Det bør være mye tid til å leke fritt både ute og inne, uten at noen forteller barna hva de skal gjøre. Å lære å kjede seg og aktivisere seg selv er veldig nyttig!

 

Det går absolutt å være fysisk aktiv uten at det er organisert idrett. Man kan like gjerne gå turer i skogen, sykle til butikken, lete etter insekter i hagen og dra i akebakken om vinteren.

 

Samtidig er det jo både gøy, sosialt og lærerikt å delta på aktiviteter sammen med andre. Så en fin balanse er viktig, men om det betyr én eller to aktiviteter i uka må man nesten bare se an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unger vil noe hele tiden. Du spør her,og svar skal du få. Ungen din blir overbelastet.

Må foreldre føye unger i alle ønsker?

Vil hun begynne på turn, greit men da må DU velge hva det blir .Du overlater ikke det til en på 5 år.

Så var det gutten...unger må lære seg til at alt kan aldri bli rettferdig. Han skal heller Ikke ha for mye aktiviteter. Han har skole i tillegg

Anonymous poster hash: 5f358...70a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger vil noe hele tiden. Du spør her,og svar skal du få. Ungen din blir overbelastet.

Må foreldre føye unger i alle ønsker?

Vil hun begynne på turn, greit men da må DU velge hva det blir .Du overlater ikke det til en på 5 år.

Så var det gutten...unger må lære seg til at alt kan aldri bli rettferdig. Han skal heller Ikke ha for mye aktiviteter. Han har skole i tillegg

Anonymous poster hash: 5f358...70a

 

Det var da voldsomt så aggressiv og hatsk du er!

 

Hvorfor  begynner du å gnåle om at foreldre føyer ungene i alle ønsker? Latterlig. Det er snakk om en fritidsaktivitet til eller fra. Ro deg ned.

Anonymous poster hash: a0756...0c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal femåringen begyne på skolen? Etter skolestart syntes jeg to aktiviteter er mye for de små, da har de jo litt lekser også.

Det bør være rettferdig mellom søsknene også, med mindre de driver en sport som er vemdig mye dyrere feks.

Anonymous poster hash: fa02c...94b

 

Nei, hun skal ikke begynne på skolen før høsten 2016, så ingen lekser på henne dette året.

 

Anonymous poster hash: a0756...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så lenge dere foreldre er villige til å sponse datters aktiviteter med tid/penger så ser jeg ikke noen grunn til at det ikke skal gå an å prøve? :) Under forutsetning at dere lar henne slutte dersom dere ser at det blir for mye for henne ved siden av skole/bhg.

 

 

Jeg ser absolutt ikke hvorfor det skal være urettferdig at storebror går på en aktivitet, mens lillesøster går på to så lenge det er barna selv som ønsker seg dette. Å si at lillesøster ikke får ha to aktiviteter bare fordi at storebror vil ha én gir jo ingen mening. Det er først når barna ønsker seg flere aktiviteter enn foreldrene har råd/tid til at en jevn fordeling skal være et tema.

Anonymous poster hash: c0a72...07b

 

 

Ja, tror vi prøver. Turntreningen kan man visst møte opp på en eller to ganger på for å se om barnet liker det eller ei.

Anonymous poster hash: a0756...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun skal ikke begynne på skolen før høsten 2016, så ingen lekser på henne dette året.

Anonymous poster hash: a0756...0c1

Jeg hadde latt henne prøve begge, og så heller la henne velge mellom dem etter skolestart om dere ser at det blir for mye. Og angående urettferdighet så ser jeg ikke at det er et problem så lenge gutten ikke ønsker seg flere aktiviteter. Hadde dette vært et økonomisk spørsmål og dere bare hadde råd til at han bar skumme gå på en fordi hun gikk på to hadde det vært noe annet. At han ikke ønsker det burde derimot ikke stoppe jenta så lenge dere har tid og penger til å følge opp, og det ikke går ut over henne med stress osv.

Anonymous poster hash: 6cc98...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urettferdig blir det ikke. Hun vil ha to aktiviteter og han vil ha én. Barn er forskjellige, alt skal ikke være likt for å være rettferdig. Det må tilpasses hvert enkelt barn.

 

Det kan hende at to aktiviteter blir for mye for henne. Det er ikke enkelt for henne å forutse dette på forhånd. Men det ser dere jo om hun blir sliten av det. Bare være litt obs på det. Blir det for mye, så kan hun jo velge hvilken hun ønsker å fortsette med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke urettferdig.

Jeg synes det er for mye med to aktiviteter for en femåring. Personlig synes jeg de skal slippe så mye organisert utenom skole/barnehage, men når de selv vil må de selvsagt få lov til en aktivitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs hva du definerer som mye. Guttungen er i utebarnehage. De er ute hverdag (med unntak fra skikkelig tordenvær og snøstorm). De er mye fysisk aktive og barnehagen er flink til å finne på ting til dem når de er ute. Han er der i 8-9 timer hver dag og hadde rett og slett kollapset om han hadde hatt fritidsaktivitet. Barn er forskjellige, går i forskjellige barnehager, har forskjellige hverdager.

Anonymous poster hash: ddd9d...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er forskjellige. Hvis sønnen din bare vil drive med en aktivitet så må han få lov til det. Han skal først og fremst ha nok energi til skole og lekser. Her har gutten på fire år to aktiviteter fra høsten av, svømming på onsdager (da har han uansett bhg-fri da jeg jobber 80 %) og knøttejudo på lørdager. Regner med at vi går ned til en aktivitet når skolen starter. Å ha to aktiviteter etter bhg i ukedagene høres slitsomt ut i mine øyne, men hvis barnet ønsker dette og ikke blir utslitt så hvorfor ikke. Men hadde sett etter muligheten for å ha en av aktivitetene i helgen for å ha mindre stress/tidsklemme i ukedagene.

Endret av Ultiva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...