Gå til innhold

røyking foran barn 2015


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er selv en røyker, men har alltid skjult dette, da dette er noe jeg aldri har vert stolt av, blir helt satt ut når jeg ser mødre/fedre komme kjørene for og hente sine små i med røyk i munn inne i bil, får så å ha barna i bilen minuttet etter, røyk å barnevogn på lekeplass er og noe jeg reagerer på, mulig det er bare meg som reagere på dette

Anonymous poster hash: fa31c...ae3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg aldri har sett noen røyke i bilen, men når folk røyker på lekeplass så blir jeg så provosert. Værste jeg vet. Men jeg er så konfliktsky så jeg sier jo ingenting heller

Anonymous poster hash: 712ce...a19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever desverre sammen med en storrøykende mann, og det er jo umulig å holde røyken unna barna:(

 

Han røyker på verandaen, men lukker ikke alltid døra, så lukten siver inn.

Han kan ikke gå ut uten å røyke, så han triller vogn med en hånd og røyker med den andre.... Eller går ett par meter foran slik at ungene får all røyken i fleisen.

 

Det er helt jævlig! Men han er avhengi, og nekter å slutte, så da er det ikke stort jeg får gjort.

 

Men ja, jeg synes det er flaut.



Anonymous poster hash: a2f3c...209
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som ble født på 70-80 og til dels 90 tallet vokste jo opp i en røykfylt verden.... :opplyser:  

 

Har flere bilder av mamma/pappa som røyker mens de triller vogna meg meg oppi

Husker godt lange bil ferier hvor vi barna satt i baksetet mens mamma og pappa røkte foran

Minner fra kaffe og kake selskaper hos mormor er forbundet med røyklukt og og god stemning 

 

 

Jeg har ikke tatt skade av dette og jeg kjenner ingen andre som har det heller. 

 

 

Når det er sagt ville jeg selv aldri trillet en barnevogn med en sigarett nå (dersom jeg var røyker), fordi jeg er redd for å bli dømt av hysterigjengene som løper rundt og har barnevernet på speed-dial i mangel på andre fritidssysler...  :bond:



Anonymous poster hash: 14a30...fa5
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ærlig talt det er verre å smugrøyke. Hva slags budskap er DET å sende til barna, da?

 

Da snakker jeg selvsagt om alternativet å røyke utendørs, men ikke i skjul. Å røyke i bil med barna inni håper jeg de færreste gjør nå til dags (jeg vokste opp på åttitallet og overlevde helt fint, men husker slett ikke turene til hytta i røykfylt bil med glede. Tvert imot, det var helt grusomt, men ingen brydde seg. Røkte selv da jeg ble stor, men det ville ikke falt meg inn å røyke i bil eller ved frokostbordet slik som det var før).

 

Så jeg synes det er flott at røykere tar hensyn og går utendørs, men hvis man er en mamma/pappa som røyker så får man stå for det, da- og innrømme at man var dumt og begynte å røyke osv osv.

 

Men å røyke i smug skjønner jeg ikke poenget med. Er det ikke slik vi ikke vil at tenåringene våre skal oppføre seg? :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Har sett 3 ille tilfeller.

Mor med ein unge på sikkert rundt 7-8 mnd. Ho satt ute med ungen på fanget, fjeset hans mot henne. Ho røykte han rett i fjeset!

Ein mann som røykte i bilen med babyen sin i baksetet. Ungen var nok ikkje meir enn 2-4 mnd. Han hadde sigaretten utenfor vinduet, men likevel.

Eit par i framsetet. Begge røyka. 2 barn i baksetet. Vindua var ikkje opne. Barna var mellom 5-10 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ærlig talt det er verre å smugrøyke. Hva slags budskap er DET å sende til barna, da?

Da snakker jeg selvsagt om alternativet å røyke utendørs, men ikke i skjul. Å røyke i bil med barna inni håper jeg de færreste gjør nå til dags (jeg vokste opp på åttitallet og overlevde helt fint, men husker slett ikke turene til hytta i røykfylt bil med glede. Tvert imot, det var helt grusomt, men ingen brydde seg. Røkte selv da jeg ble stor, men det ville ikke falt meg inn å røyke i bil eller ved frokostbordet slik som det var før).

Så jeg synes det er flott at røykere tar hensyn og går utendørs, men hvis man er en mamma/pappa som røyker så får man stå for det, da- og innrømme at man var dumt og begynte å røyke osv osv.

Men å røyke i smug skjønner jeg ikke poenget med. Er det ikke slik vi ikke vil at tenåringene våre skal oppføre seg? :klo:

Syns egentlig det er greit å skjule det- for ungene bør jo ikke få innprentet at det er heeeelt ok å røyke, det er så greit atte. Hvis foreldrene smugrøyker vil jo ikke ungene se at det er ok, de vil riktignok merke lukt når de blir eldre, men da tenker jeg det er ok for mor å si at ja, jeg røyker men det er forferdelig dumt og jeg skammer meg slik at jeg vil skjule det for deg.

Btw har kjenner jeg noen som røyker i bilen, med ungen (baby) tilstede.... Trodde det var kommet en lov mot dette nå, men.... Jeg er selv tidl røyker men man klarte da å vente med siggen til det passa seg,og ikke på vei til barnehagen med ungen i bilen liksom..... 😣😖

Anonymous poster hash: be22e...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns egentlig det er greit å skjule det- for ungene bør jo ikke få innprentet at det er heeeelt ok å røyke, det er så greit atte. Hvis foreldrene smugrøyker vil jo ikke ungene se at det er ok, de vil riktignok merke lukt når de blir eldre, men da tenker jeg det er ok for mor å si at ja, jeg røyker men det er forferdelig dumt og jeg skammer meg slik at jeg vil skjule det for deg.

Btw har kjenner jeg noen som røyker i bilen, med ungen (baby) tilstede.... Trodde det var kommet en lov mot dette nå, men.... Jeg er selv tidl røyker men man klarte da å vente med siggen til det passa seg,og ikke på vei til barnehagen med ungen i bilen liksom..... 😣😖

Anonymous poster hash: be22e...9fc

I England men dessverre ikke i Norge

http://m.nettavisen.no/nyheter/utenriks/ny-lov-500-kroner-i-bot-for-a-ryke-med-barn-i-bilen/8542411.html

Anonymous poster hash: fa31c...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som ble født på 70-80 og til dels 90 tallet vokste jo opp i en røykfylt verden.... :opplyser:

Har flere bilder av mamma/pappa som røyker mens de triller vogna meg meg oppi

Husker godt lange bil ferier hvor vi barna satt i baksetet mens mamma og pappa røkte foran

Minner fra kaffe og kake selskaper hos mormor er forbundet med røyklukt og og god stemning

Jeg har ikke tatt skade av dette og jeg kjenner ingen andre som har det heller.

Når det er sagt ville jeg selv aldri trillet en barnevogn med en sigarett nå (dersom jeg var røyker), fordi jeg er redd for å bli dømt av hysterigjengene som løper rundt og har barnevernet på speed-dial i mangel på andre fritidssysler... :bond:

Anonymous poster hash: 14a30...fa5

Ærlig talt. Passiv røyking er bevist skadelig. Handler ikke om moralisme.

Anonymous poster hash: 803e5...1a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passiv røyking er så klart ikke bra, men å se noen røyke skader ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg er selv en røyker, men har alltid skjult dette, da dette er noe jeg aldri har vert stolt av, blir helt satt ut når jeg ser mødre/fedre komme kjørene for og hente sine små i med røyk i munn inne i bil, får så å ha barna i bilen minuttet etter, røyk å barnevogn på lekeplass er og noe jeg reagerer på, mulig det er bare meg som reagere på dette

Anonymous poster hash: fa31c...ae3

Unødvendig å røyke i bilen når man har barn. Man burde vite bedre. Men å skjule seg når man skal ta seg en røyk, det synes jeg er tåpelig. Vi vet at barn ikke begynner å røyke selv om man ser andre gjør det. Om smitteeffekten var så stor. Ja da er det mye vi måtte skjule for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skadelig å røyke.

Men det er også ubehagelig for de som får røyken midt i fleisen.

Mange blir kvalm og får vondt i hodet og hoster når de får røyk på seg.

Om ungene lurer på hvorfor de røyker, så får de si det da. De har sikkert en sabla god grunn når de bruker opp en haug med penger på røyk, samtidig som de sutrer over at de ikke har råd til aktiviteter med ungene på 17. mai.



Anonymous poster hash: 77002...3aa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv en røyker, har ikke barn selv men hvis det er barn tilstedet når jeg skal ta meg en røyk så trekker jeg meg unna.

Ikke nødvendigvis for å skjule det men for å skåne de for røyken.

Med mindre noen damper inni huset eller i bilen osv sammen med barna så tar de nok ikke så stor skade av det heller.

Det værste som kan skje er at de tar etter de voksne og begynner å røyke selv når de blir eldre. Men i alle tilfellene jeg kjenner til så er det venne-miljøet som påvirker hvorvidt undom begynner å røyke, ikke familien.

Tanten og onkelen min et helt ekstremt anti-røyk, men selv er de mye i skog og mark og på telttur. -da går det jo i bål fra morgen til kveld, og på vinteren har de jo bål INNI lavvoen!

Alle vet at det ikke er sunnt for barn å puste inn bålrøyk hele tiden, men siden det blir kamuflert som en aktiv livsstil så er det liksom helt greit! Føler helt ærlig at denne heksejakten på røykere begynner å gå for langt!!

Anonymous poster hash: 4c790...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns egentlig det er greit å skjule det- for ungene bør jo ikke få innprentet at det er heeeelt ok å røyke, det er så greit atte. Hvis foreldrene smugrøyker vil jo ikke ungene se at det er ok, de vil riktignok merke lukt når de blir eldre, men da tenker jeg det er ok for mor å si at ja, jeg røyker men det er forferdelig dumt og jeg skammer meg slik at jeg vil skjule det for deg.

Btw har kjenner jeg noen som røyker i bilen, med ungen (baby) tilstede.... Trodde det var kommet en lov mot dette nå, men.... Jeg er selv tidl røyker men man klarte da å vente med siggen til det passa seg,og ikke på vei til barnehagen med ungen i bilen liksom.....

Anonymous poster hash: be22e...9fc

 

Og det er der jeg er uenig med deg, for jeg tror ikke barna får noe som helst positivt ut av å ta foreldrene på fersk gjerning i å smugrøyke fordi det lukter vondt. Tvert imot, det man signaliserer er da "Jeg røyker, og har valgt å røyke, men jeg prøver å late som jeg ikke røyker og håper du er dum nok til å ikke skjønne tegninga. Det er greit å gjemme unna ting man ikke vil at andre skal oppdage og du trenger ikke stå for valgene dine, bare lat som om det ikke finnes"

 

- og for meg er det faktisk verre enn røyk.

 

Når det gjelder foreldre som røyker med småbarn i bilen er jeg helt enig med deg. Skjønner ikke at folk gjør det, i 2015 (og jeg er eks-røyker selv. Hadde aldri falt meg inn!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svigerforeldre i utlandet. De er veldig gammeldagse av seg. Har sett flere ganger når de røyker ute og barna leker, at barna kommer til dem og røyken er 10 cm unna fjeset. Har flere ganger bedt dem å fjerne røyken iallefall fra ansiktet demmes og ikke røyke mot dem. Svigerfar driter litt mer i dette enn svigermor som flytter røyken og ikke røyker rett i ansiktet. De tenker at fordi det er ute så gjør det ingenting. Men de forstår ikke at passiv røyking også er skadelig, selv ute, og så nærme som de gjør barna.

Selv røyker jeg og mannen min (jeg startet for noen få år siden). Men om jeg røyker ute og datteren min (snart 2 år) kommer bort så flytter vi røyken unna henne og passer på at ingen røyk kommer mot henne. Glemte meg plutselig bort her forleden og pustet ut røyken nesten rett i ansiktet på henne  :flau:   Vi skjuler ikke at vi røyker men vi har planer om å slutte eller evt kutte ned til hun har lagt seg i løpet av nærmeste fremtid (nei, vi er ikke klare riktig ennå å slutte).

Jeg føler at man ikke kan unngå røyken totalt fra barna. De vil fra tid til en annen bli eksponert for røyk ute blant folk. Jeg synes man skal få lov å røyke ute på verandaen sin/i hagen selv om man har barn. Det er bare å passe på at de ikke blir eksponert for røyken. 

Det er ikke skadelig å se noen røyke, og når barnet blir eldre er det viktig å fortelle om hvor mye det skader å røyke og at det er noe som man egentlig skammer seg over.

Fikk helt sjokk av det flere av dere fortalte, at dere har sett foreldre som røyker dem oppi fjeset, og i en bil med vinduene lukket  :hakeslepp:



Anonymous poster hash: 7d0e0...a94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har svigerforeldre i utlandet. De er veldig gammeldagse av seg. Har sett flere ganger når de røyker ute og barna leker, at barna kommer til dem og røyken er 10 cm unna fjeset. Har flere ganger bedt dem å fjerne røyken iallefall fra ansiktet demmes og ikke røyke mot dem. Svigerfar driter litt mer i dette enn svigermor som flytter røyken og ikke røyker rett i ansiktet. De tenker at fordi det er ute så gjør det ingenting. Men de forstår ikke at passiv røyking også er skadelig, selv ute, og så nærme som de gjør barna.

Selv røyker jeg og mannen min (jeg startet for noen få år siden). Men om jeg røyker ute og datteren min (snart 2 år) kommer bort så flytter vi røyken unna henne og passer på at ingen røyk kommer mot henne. Glemte meg plutselig bort her forleden og pustet ut røyken nesten rett i ansiktet på henne  :flau:   Vi skjuler ikke at vi røyker men vi har planer om å slutte eller evt kutte ned til hun har lagt seg i løpet av nærmeste fremtid (nei, vi er ikke klare riktig ennå å slutte).

Jeg føler at man ikke kan unngå røyken totalt fra barna. De vil fra tid til en annen bli eksponert for røyk ute blant folk. Jeg synes man skal få lov å røyke ute på verandaen sin/i hagen selv om man har barn. Det er bare å passe på at de ikke blir eksponert for røyken. 

Det er ikke skadelig å se noen røyke, og når barnet blir eldre er det viktig å fortelle om hvor mye det skader å røyke og at det er noe som man egentlig skammer seg over.

Fikk helt sjokk av det flere av dere fortalte, at dere har sett foreldre som røyker dem oppi fjeset, og i en bil med vinduene lukket  :hakeslepp:

Anonymous poster hash: 7d0e0...a94

 

Trekker meg unna - skulle det også stå der.

Anonymous poster hash: 7d0e0...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er skadelig å røyke.

Men det er også ubehagelig for de som får røyken midt i fleisen.

Mange blir kvalm og får vondt i hodet og hoster når de får røyk på seg.

Om ungene lurer på hvorfor de røyker, så får de si det da. De har sikkert en sabla god grunn når de bruker opp en haug med penger på røyk, samtidig som de sutrer over at de ikke har råd til aktiviteter med ungene på 17. mai.

Anonymous poster hash: 77002...3aa

Ja for alle vet jo at røykere lever på grensen til fatrigdom for å få råd til å kjøpe røyk..

Anonymous poster hash: 4c790...cd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foreldre som røyker, og når de er rundt barnebarn så røyker de enten langt ifra om vi alle er ute, og går selvsagt ut når de skal røyke. Det første de gjør etter en røyk er og vaske hender og ta seg en tyggis/pastill etterpå. Dett gjør de på eget initativ, og det er jeg veldig glad for! Blir sint når jeg ser folk med et barn i ene hånden og en røyk i den andre!

Anonymous poster hash: a76c6...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi som ble født på 70-80 og til dels 90 tallet vokste jo opp i en røykfylt verden.... :opplyser:  

 

Har flere bilder av mamma/pappa som røyker mens de triller vogna meg meg oppi

Husker godt lange bil ferier hvor vi barna satt i baksetet mens mamma og pappa røkte foran

Minner fra kaffe og kake selskaper hos mormor er forbundet med røyklukt og og god stemning 

 

 

Jeg har ikke tatt skade av dette og jeg kjenner ingen andre som har det heller. 

 

 

Når det er sagt ville jeg selv aldri trillet en barnevogn med en sigarett nå (dersom jeg var røyker), fordi jeg er redd for å bli dømt av hysterigjengene som løper rundt og har barnevernet på speed-dial i mangel på andre fritidssysler...  :bond:

Anonymous poster hash: 14a30...fa5

 

 

Hvordan kan du vite at du og andre du kjenner ikke har tatt skade av røyking? Det er ikke som om en er bevisst alle prosesser som foregår i kroppen.

Røyk står for en femtedel av alle dødsfall i norge. Hvert år dør det 7500 mennesker av sykdommer de har utviklet som en følge av tobakk. I tilegg dør det 500 mennesker hvert år grunnet passiv røyking.

 

Og du mener at folk er hysteriske? De har en jævlig god grunn til å være negativt innstilt til røyk skal jeg si deg.

Endret av Angry Man
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Jeg mener røyking er barnemishandling.

Røyking er også så til de grader ut, ut og ut for flere år siden.

Estetisk stygt er det også.

Æsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...