Gå til innhold

Utstyr til skolestart


Harlekin

Anbefalte innlegg

Da nærmer det seg skolestart for min 6-åring, og som fersk skolemamma lurer jeg på hva jeg skal kjøpe av utstyr?

 

Hun skal gå på SFO.

 

Det jeg kommer på selv er innesko til SFO/skole (kjøpt), sekk og pennal, men hva annet? Tips til gode merker til sekk, for eksempel?

De får fortsatt bøker som trenger bokbind, ikke sant? Hva annet er kjekt å ha?

 

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har fått med det du trenger, antar at du har matboks og vannflaske fra før. Ta med ungen rundt og prøv sekker, ungene er like forskjellige som sekkene...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beckman-sekkene er veldig gode skolestartsekker :) Og Bergans. 

 

Ang penal så kan du kjøpe inn, men mange førsteklassetrinn har regel om at elevene ikke får ha penal (pga det kan bli ukonsentrasjon og bruk av unødvendig tid pga fikling med de nye fancye penalene, og det kan være konkurranse i mellom elevene om å ha det flotteste), så de får ei lita kurv på pulten der de kan legge nødvendig utstyr. 

 

Innesko har du skrevet, og det er bra. 

 

Hvis ungen skal både på sfo og skole så er det greit å ha en matboks med flere rom i, siden ungen skal ha med mat både til spisepausen på skolen og til sfo. Og gjerne litt frukt og grønt oppi også. Drikkeflaske er greit å kjøpe ei som ikke gir så mye søl, f.eks camelback sine. 

 

Du må også sende med ekstra klesskift til hylla utenfor klasserommet og til hylla på sfo. 

 

Bokbind må du også ha, og merkelapper. Høstens vakreste eventyr; legge bokbind på alle bokene  :laugh:

 

Edit:

 

Pass på at klær og yttertøy som ungen skal ha på skolen og sfo er klær som er lettvindte for ungen å ta på selv, siden barna ikke får den samme hjelpen til påkledning som i barnehagen. F.eks sko med borrelås kontra skolisser. Glidelås kontra mange knapper.

Endret av skruf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en sekk som sitter godt på ryggen til barnet. Det er det viktigste.

Og min datter måtte selv ha fargeblyanter, viskelær, blyanter og blyantspisser når hun begynte på skolen. I tillegg til linjal. De fikk beskjed om at et sånt penal der alt lå sammen var bedre enn det penalet der alle blyanter og viskelær hadde sin plass. Disse gjorde at barna brukte LANG tid på å legge alt "riktig".

 

Vi brukte 2 matbokser siden de kunne legge SFO maten sin i et kjøleskap som ikke var tilgjengelig før SFO åpnet. Selv om de har skolemelk trenger de vannflaske.

 

Hos oss brukte de ikke gymtøy de første årene, men gode joggesko er veldig greit å ha. Både for friminutt og gym.

 

Ellers trenger de ikke noe særlig. Kos dere med skolestart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekk (jeg synes Bergans ser best ut av de elevene har), innesko, byttetøy, gode uteklær, matboks og drikkeflaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips å følge med på her. :) 

 

Men samarbeider virkelig ikke SFO og skolen med tanke på ekstra klær som vi legger bort på skolen?

 

Hilsen en annen fersk 1.klasse-mamma.



Anonymous poster hash: 56536...259
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stjerner og planeter

Om barnet ditt skal ha uteskule så ville eg kjøpt ein uteskulesekk. Den vanlige skulesekken vert fort skitten om den vert slengt ned i skog, sølete og skit

Endret av Stjerner og planeter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Mange gode tips å følge med på her. :)

Men samarbeider virkelig ikke SFO og skolen med tanke på ekstra klær som vi legger bort på skolen?

Hilsen en annen fersk 1.klasse-mamma.

Anonymous poster hash: 56536...259

Her gjør de det. De har kun en garderobeplass til klærne sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

 

Jeg skal ta med barnet og kjøpe sekk på lørdag. Ser de selger skolesekker i bokhandler, har de ansatte der den nødvendige kompetansen på å veilede kundene i å kjøpe rett sekk? Hvilke andre steder får man kjøpt skolesekker? Sportsbutikker?

 

Angående pennal, så har vi ikke fått beskjed om å ikke ta med pennal, så det kommer vi til å kjøpe. Men jeg tar med meg tipset om å ikke kjøpe et alt for fancy med en plass til hver ting, enig i at det vil resultere i mye "pennaldilling". Hun har jo flere fine viskelær, farger og blyanter fra før, men jeg kommer til å kjøpe litt ekstra + selve pennalet.

 

Matboks med flere rom og drikkeflaske kjøper vi, og så har vi flere matbokser hjemme som kan brukes hvis de trenger to.

 

Uteklær og byttetøy er jo det samme som i barnehagen, så det er dekket. Hun har bare sko med borrelås foreløpig. Hun har såkalte overgangssko, men de er så trange øverst at jeg sliter med å ta dem på selv, så hun kan umulig klare det alene. Skal skaffe andre sko og tenke at det skal være enkelt å ta av og på selv i likhet med klærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norli er iallefall forhandler av Becmann sine sekker. Ellers ville jeg sett på sportsbutikker etter Bergans. Har ei venninne som jobber på Norli, og hun sier at Beckmann er virkelig gode og solide sekker som sitter godt på ryggen, og man justerer sekken godt etter barnets kropp og fasong. Likedan har de spenne foran på brystet og på magen sånn at det avlaster på ryggen. De har også refleks, blinkelys som man kan aktivere på mørke vintermorgener, og det er ekstra regntrekk i bunnen av sekken til å dra over på ekstremregnværsdager. Vanlig duskregn og småregn tåler sekkene godt uten regntrekk. 

 

Nå har jeg to unger selv, og det er disse to sekkene det har gått i. Beckmann til skolestart også har de fått ny sekk på fjerde trinn, og deretter ny til ungdsomskole (hun minste er fortsatt på barneskolen). Til fjerde trinn så fikk hun eldste Beckmann og hun minste fikk Bergans da hun ble like gammel, utover det så har vi bare brukt Bergans. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at de fleste sekkene de har på bokhandel er gode, de koster litt men holder lenge :)

Ellers har jeg kjøpt inn/sendt med dette;

-matboks + drikkeflaske

-pennal (mulig det er litt distraherende med det er jo første skoledag bare en gang i livet :) )

-innesko

-Mappe til å ha lapper og beskjeder i.

-ransel

-skiftetøy til å ha i hylla

Gymtøy og slikt måtte de ikke ha før tredjeklasse :)

Anonymous poster hash: 8497a...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at de fleste sekkene de har på bokhandel er gode, de koster litt men holder lenge :)

Ellers har jeg kjøpt inn/sendt med dette;

-matboks + drikkeflaske

-pennal (mulig det er litt distraherende med det er jo første skoledag bare en gang i livet :) )

-innesko

-Mappe til å ha lapper og beskjeder i.

-ransel

-skiftetøy til å ha i hylla

Gymtøy og slikt måtte de ikke ha før tredjeklasse :)

Anonymous poster hash: 8497a...8d6

Her hos oss har vi fått beskjed om at gym med tilhørende dusjing skal de starte med i 1. klasse, så det der varierer lokalt.

Anonymous poster hash: 56536...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips å følge med på her. :)  Men samarbeider virkelig ikke SFO og skolen med tanke på ekstra klær som vi legger bort på skolen? Hilsen en annen fersk 1.klasse-mamma. Anonymous poster hash: 56536...259

Noen steder er SFO i ett annet bygg. Eller så kan småtrinnene som bruker SFO være i en del av bygget som låses av etter at skolen er slutt.

Det må man nesten bare undersøke for sin skole.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det slik i fjor: ikke penal eller skrivesaker, ikke bokbind/navnelapper eller mapper; kun ransel, matboks(kun én, de får mat på SFO) og vannflaske. Men: to par innesko, to sett regnklær og støvler, to sett skiftetøy, da SFO er i annet bygg og de kan ikke løpe mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

 

Her hos oss har vi fått beskjed om at gym med tilhørende dusjing skal de starte med i 1. klasse, så det der varierer lokalt.

Anonymous poster hash: 56536...259

 

Ingen skuler som kan påleggja elevane å dusje. Dei kan oppfordre til det, men ikkje påleggja det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk et gøyalt refleks på sekken.

Henģer refleksen på fra sekken er ny er det en del av sekken.

Det blir ført mørkt på morgenen.

Anonymous poster hash: 45ff6...e7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har veldig gode erfaringer med Troll sine skolesekker. De kom best ut i en test nylig. Var det på klikk.no tro? De har en helt genial lomme inni som er vanntett hvor barna kan legge våte votter/lue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...