Gå til innhold

Barn som snorker m.m.


Vera Vinge

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn på 3,5 som snorker en del, noe han alltid har gjort, uten at jeg har tenkt noe over det før flere i familien har kommentert det. Han snorker ikke alltid hele netter, men jeg hører duren fra soverommet nå f.eks og den fortsetter nok i noen timer. Før har jeg også hørt at han har pustet svært stille en stund (har i blant lurt på om han har hatt pustestopp, men det er jeg usikker på), før han liksom har gispet etter pusten. De siste månedene har jeg ikke hørt det, men jeg sitter jo ikke der inne hele natta og lytter heller.

Både fastlege, fastlegevikar og helsestasjonslege har alle påpekt at han har store mandler. Og helt siden han var nyfødt har han vært mye syk. Aldri sånn at han har fått antibiotika, og kun en gang ørebetennelse, men han har vært jevnt over veldig mye forkjøla. De siste månedene har han også hatt vann i ørene og nedsatt hørsel, noe som har blitt en del bedre i sommer.

Så er saken at jeg har tenkt å bestille en legetime for sjekk etter sommeren. Før sommeren sa han at han ville henvise til ønh dersom gutten fortsatt hadde vann i ørene. Men jeg lurer litt på hva jeg skal tenke om det jeg beskriver over. Jeg har nemlig et eldre barn i familien (ikke i biologisk familie) som slet med en del av det samme, og som i tillegg var svært temperamentsfull. Da hun fjernet mandler og polypper ble hun visstnok et nytt barn - veldig mye mer uthvilt og fornøyd.

For jeg lurer litt på dette med søvnkvalitet. Sønnen min sover utrolig tungt når han sover, og sover stort sett hele natta. Men jeg syns han er mye sliten og virker ofte trøtt på dagtid, selv om han har sovet godt om natta. Han trenger strengt tatt fortsatt en blund på dagtid for å ikke bli sur og tverr utover dagen, og han sover stort sett en blund i helgene. Vi har alltid tenkt at det bare er hans personlighet, men nå begynner jeg å lure på om det skyldes dette andre.

Noen lignende erfaringer? Ang mandler, sa en fastlegevikar at de ikke tar mandlene før barnet har hatt mange streptokokk-infeksjoner. Og jeg vil helst unngå inngrep om mulig. Men jeg trodde dette med mandlene liksom skulle ha gått seg til nå, om det var noe de vokste seg ut av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn skal ikke snorke. Han har store mandler, og det fører til søvnapne hos barn. Mandlene blir ikke mindre med årene. Selvsagt skal han fjerne mandlene! Få han til en øre-nese-hals spesialist! Et barn i familien min har også alltid snorket, og jeg forstår ikke at foreldrene ikke gjør noe med det...



Anonymous poster hash: a3fa4...a96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt fikk fjernet falske mandler og mandlene etter henvisning til ØNH i fjor sommer (da var han 3,5), og det var som å få en ny unge. Ikke at han var vanskelig før, men han hadde et enormt søvnbehov og var alltid sliten og trøtt, og ofte litt for sutrete. Han snorket også veldig mye. Det stemmer at barn ikke skal snorke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det jeg har fått beskjed om, er ikke at mandlene blir mindre, men at det blir mindre trangt i området der ettersom halsen osv. blir større og mandlene derfor ofte blir mindre plagsomme. De har blitt mye mer restriktive med fjerning av mandler, fordi det tross alt er et inngrep og en del vokser plagene av seg.

Men det er interessant å høre om de barna som har fått det så mye bedre etter å ha tatt mandlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det jeg har fått beskjed om, er ikke at mandlene blir mindre, men at det blir mindre trangt i området der ettersom halsen osv. blir større og mandlene derfor ofte blir mindre plagsomme. De har blitt mye mer restriktive med fjerning av mandler, fordi det tross alt er et inngrep og en del vokser plagene av seg.

Men det er interessant å høre om de barna som har fått det så mye bedre etter å ha tatt mandlene.

Få dem fjernet nå. Det er bedre de fjerner dem i ung alder, enn i voksen alder som noe gjør. Vil du virkelig at sønnen din skal lide helt til han ikke er trang nok i halsen lengre? Han vil fortsatt ha store mandler med plagene som følger med. Hadde også selv blitt gal av slik bråk i mange år, når man vet hva som forårsaker det.

Anonymous poster hash: a3fa4...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme problem med jenta vår, bortsett fra at hun sjelden var syk.

Oppdaget tilfeldig en ferie da alle lå på samme rom at hun hadde pustestopp i tillegg til snorkingen. Hvis han hiver et pusten er det et klart tegn på pustestopp.

Vi fikk til slutt operert mandlene hennes, og har ikke angret. Hun sover bedre og er mer opplagt på dagtid. Og ikke minst kan hun spise alt hun vil, før unngikk hun bl.a. kjøtt og store matbiter pga det var så trangt.

Nb. Siden vi hun ikke hadde vært plaget av halsinfeksjoner så gjorde de en såkalt tonsillotomi og ikke tonsillektomi, dvs at de fjernet bare den øvre delen av mandlene.

Lykke til, jeg ville ikke vært i tvil.



Anonymous poster hash: a253c...592
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Vi hadde samme problem med jenta vår, bortsett fra at hun sjelden var syk.

Oppdaget tilfeldig en ferie da alle lå på samme rom at hun hadde pustestopp i tillegg til snorkingen. Hvis han hiver et pusten er det et klart tegn på pustestopp.

Vi fikk til slutt operert mandlene hennes, og har ikke angret. Hun sover bedre og er mer opplagt på dagtid. Og ikke minst kan hun spise alt hun vil, før unngikk hun bl.a. kjøtt og store matbiter pga det var så trangt.

Nb. Siden vi hun ikke hadde vært plaget av halsinfeksjoner så gjorde de en såkalt tonsillotomi og ikke tonsillektomi, dvs at de fjernet bare den øvre delen av mandlene.

Lykke til, jeg ville ikke vært i tvil.

Anonymous poster hash: a253c...592

 

Sluttet barnet å snorke?

Anonymous poster hash: a3fa4...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet å snorke umiddelbart :sleeping:



Anonymous poster hash: a253c...592
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sluttet å snorke umiddelbart :sleeping:

Anonymous poster hash: a253c...592

 

Så bra :) Hvorfor er det slik at noen barn får store mandler? Ligger det genetisk?

Anonymous poster hash: a3fa4...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge barna mine har store mandler. Legene kommenterer det på alle undersøkelser, og jeg klarer ikke se ned i halsene deres når de gaper pga de store mandlene. Jenta vår har ikke vært plaget med ønh-tilstander, men det har gutten. Begge snorker. Gutten min på tre år hadde vann i begge ørene og nedsatt hørsel pga dette. Nå har han dren. Vi er regelmessig inne på kontroll med ham hos ønh-lege. Han sier at det skal veldig mye til at de fjerner mandler på barn i dag. Da må de ha fått behandling med antibiotika og slikt flere ganger i året over flere år. Jeg skulle gjerne ha sett at de fjernet mandlene, pga hakkete pust og snorking om nattet, og surklende pust om dagen. Men legen vår er altså veldig restriktiv på dette.

En venn av familien som er lege, sier at det ikke er uten grunn at man er restriktive med fjerning av mandler for tiden. Iflg ham dør det i norge to barn hvert år som direkte følge av operasjonen. Har ikke sett offisielle tall på dette, men regner med han vet hva han snakker om..?

Anonymous poster hash: fb2ae...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge barna mine har store mandler. Legene kommenterer det på alle undersøkelser, og jeg klarer ikke se ned i halsene deres når de gaper pga de store mandlene. Jenta vår har ikke vært plaget med ønh-tilstander, men det har gutten. Begge snorker. Gutten min på tre år hadde vann i begge ørene og nedsatt hørsel pga dette. Nå har han dren. Vi er regelmessig inne på kontroll med ham hos ønh-lege. Han sier at det skal veldig mye til at de fjerner mandler på barn i dag. Da må de ha fått behandling med antibiotika og slikt flere ganger i året over flere år. Jeg skulle gjerne ha sett at de fjernet mandlene, pga hakkete pust og snorking om nattet, og surklende pust om dagen. Men legen vår er altså veldig restriktiv på dette.

En venn av familien som er lege, sier at det ikke er uten grunn at man er restriktive med fjerning av mandler for tiden. Iflg ham dør det i norge to barn hvert år som direkte følge av operasjonen. Har ikke sett offisielle tall på dette, men regner med han vet hva han snakker om..?

Anonymous poster hash: fb2ae...22b

Her synes jeg legene er urimelige. Når barna er så sterkt plages er det pining og "mishandling" fra legenes side. Jeg ville bare ha fortsettet å prøve å få dem fjernet fra forskjellige leger. Jeg vil også ha bedt om kilde på det denne vennen sier.

Anonymous poster hash: a3fa4...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er akkurat dette AB sier med dødsfall etter fjerning av mandler som skremmer meg fra å skulle gjøre noe sånt, om legen anbefalte det. Jeg husker godt et slikt dødsfall for noen år tilbake, men jeg trodde jo det var veldig uvanlig. To i året virker jo veldig mye dersom det ikke er så frtktelig mange som får fjernet mandlene for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sterkt plaget av halsinfeksjoner som barn pga store mandler. Legene anbefalte fjerning,men moren min avbestilte hver gang jeg fikk time fordi hun er livredd for inngrep som krever narkose. Etter at jeg ble voksen er det sjelden de plager meg. Det hender at de hovner opp innimellom,men da er det ubehagelig å svelge et par dager også blir det bra igjen. Etter at jeg ble voksen har de blitt betent en gang og det var i forbindelse med at sønnen min var mye syk da han begynte i barnehagen. Jeg vet ikke om jeg snorket som barn. Jeg snorker ikke i dag og lider heller ikke av søvnapne. Var bekymret for at sønnen min skulle skulle ha samme problemer som meg da han var mye syk ved barnehagestart i fjor,men da fikk vi beskjed av fastlegen hans om at indikasjonen for å fjerne mandlene i dag er 4 bakterielle halsinfeskjoner i løpet vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alltid snorket voldsomt selv, og sovet tungt, men urolig. Fjernet mandlene i voksen alder, 21, og sluttet og snorke. Ikke hatt noe særlig halsproblemer siden operasjonen. Snorket når jeg lå på ryggen, og mandlene ble større i halsen, og ved infeksjon. Håper det ordner seg for deg!



Anonymous poster hash: ef1f7...4c3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge ungene mine har fjernet mandler og falske mandler og lagt inn dren i veldig ung alder (langt under tre år).

Den ene etter én påvist halsbetennelse (ikke srreptokokker) men mye syk utenom uten å ha gått til legen. Mye halsvondt, og hadde vann i ørene.

Den andre hadde aldri hatt en eneste halsbetennelse, men var mye plaget med ørene. Hjalp ikke med dren, hadde fortsatt øreverk, pustet dårlig om natta og snorker, så de fjernet mandlene allerede da han var 17 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min er også som du beskriver. Han snorker og puster veldig tungt om natta. Han har også noe som høres ut som pustestopp. Den tunge pusten stopper opp, så det høres ut som han ikke puster, også kommer det et gisp og tung pust igjen.

Sønnen min er ønh barn, har hatt dren to ganger og har store mandler. Slitt mye med halsbetennelser og ørebetennelser. Han fjerna polypper første gang han fikk dren.

Jeg mistenker at det kommer av store mandler, men sykehuset vil ikke operere han. Første gang han var på dagkirurgisk for å få dren var han så liten at det ikke var snakk om å ta mandlene. Nå har han blitt stor nok for operasjon, men de vil fortsatt ikke fjerne de. Tenker at vi får få en ny vurdering igjen hvis han må ha dren ennå en gang.

Skal også sies at gutten min hadde halsbetennelse med streptokokker minst en gang i mnd i et helt år og det var fortsatt ikke nok til at de ville fjerne mandlene. Han har blitt noe bedre og det er en stund siden han hadde halsbetennelse og ørebetennelse sist. Han har også refluks og det virker som han ble mindre syk etter han fikk medisiner for dette. Prøvde å slutte på refluks medisinene på nyåret og da ble han syk med øre og halsbetennelse 3 ganger på rad, så han fikk 3 antibiotikakurer på 1,5mnd.

Er jo greit å få en henvisning til ønh og vurdere det. Har han problemer med å spise? Ofte kan barnet slite med å få i seg mat når mandlene er store også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 av mine barn fikk fjernet mandlene og alle fikk nye liv etterpå. Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke gitt meg og krevd å få dem fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Føler for å dra opp denne tråden, da min sønn som nylig ble fire år, har problemer med snorking og viser atferd som tyder på at søvnkvaliteten ikke er helt god.

Har til nå vært hos lege og konstantert at mandlene var store, men han var ogå forkjølt den dagen, slik at det kunne være derfor.

Har tatt blodprøver for å finne ut av flere eventuelle allergier og andre ting (har sjekket de vanligste for et par år siden) og fikk resept på allergimedisin for å se om snorkingen kanskje ble bedre. Han har tidvis vært mye syk/forkjølet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo oppdatere litt om hvordan det gikk med sønnen min. Siden han stadig hadde vann i ørene, ble han henvist til Ønh i høst. Etter en kjapp sjekk, så han at det fortsatt var en del vann, og han anbefalte dren. Da hadde han hatt vann i ørene i et halvt år. I tillegg påpekte han at manglene var så store at de var nødt til å påvirke søvnkvaliteten, og han snorket jo også mye. I tillegg syns han det hørtes ut som gutten hadde søvnapne. Når jeg også fortalte om humøret hans det siste året, etter at han sluttet å sove i barnehagen, mente han at manglene burde fjernes. Jeg var overrasket over dette, fordi jeg trodde man evt. tok polypper først. Så jeg sa at jeg heller ville vente og se, syns det gikk litt fort. Legen ga heller ikke så mye info. Men når jeg leste om indikasjoner for å fjerne mandler, er ikke bare streptokokkinfeksjoner, men snorking/søvnapne.

Ved ny kontroll med ny lege tre mnd senere, ble vi igjen anbefalt mandelfjerning og innsetting av dren, og vi takket da ja. Da hadde han som vanlig vært konstant forkjøla hele høsten og utrolig sliten og sint, dvs. ofte daglige raseriutbrudd hjemme, noe som er et typisk tegn på at han er fryktelig sliten. Fram til han var 3 sov han jo gjerne tre timer i bhg, så det er nok grunnen til at vi ikke så det med humøret så tydelig før han nektet dagsoving i bhg for et år siden.

Nå er det noen uker siden mandlene ble fjernet, samt polypper. I tillegg til at dren ble satt inn. Legene sa både mandler og polypper var enorme, og det var rart han ikke hadde hatt enda større problemer med dem, som halsbetennelser som krevde behandling. De første to ukene etterpå var krevende, og jeg syns ikke han var seg selv før etter tre uker. Han hadde nok mye vondt, ofte uten at han klarte å si det. Etter tre uker våknet han derimot plutselig fornøyd og uthvilt om morgenen, og hadde en helt annen energi enn før. Han konka ikke etter bhg og han holdt helt klart lengre i fysisk aktivitet, noe vi så da vi gikk på ski bl.a. Han hadde helt klart et helt annet overskudd, sikkert pga en annen søvnkvalitet. Så gikk det ikke mer enn en uke før han ble skikkelig forkjøla, og det strever han med ennå. Så den endelig dommen kan jeg ikke komme med ennå. Men det ser lovende ut.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Vera Vinge skrev:

Jeg kan jo oppdatere litt om hvordan det gikk med sønnen min. Siden han stadig hadde vann i ørene, ble han henvist til Ønh i høst. Etter en kjapp sjekk, så han at det fortsatt var en del vann, og han anbefalte dren. Da hadde han hatt vann i ørene i et halvt år. I tillegg påpekte han at manglene var så store at de var nødt til å påvirke søvnkvaliteten, og han snorket jo også mye. I tillegg syns han det hørtes ut som gutten hadde søvnapne. Når jeg også fortalte om humøret hans det siste året, etter at han sluttet å sove i barnehagen, mente han at manglene burde fjernes. Jeg var overrasket over dette, fordi jeg trodde man evt. tok polypper først. Så jeg sa at jeg heller ville vente og se, syns det gikk litt fort. Legen ga heller ikke så mye info. Men når jeg leste om indikasjoner for å fjerne mandler, er ikke bare streptokokkinfeksjoner, men snorking/søvnapne.

Ved ny kontroll med ny lege tre mnd senere, ble vi igjen anbefalt mandelfjerning og innsetting av dren, og vi takket da ja. Da hadde han som vanlig vært konstant forkjøla hele høsten og utrolig sliten og sint, dvs. ofte daglige raseriutbrudd hjemme, noe som er et typisk tegn på at han er fryktelig sliten. Fram til han var 3 sov han jo gjerne tre timer i bhg, så det er nok grunnen til at vi ikke så det med humøret så tydelig før han nektet dagsoving i bhg for et år siden.

Nå er det noen uker siden mandlene ble fjernet, samt polypper. I tillegg til at dren ble satt inn. Legene sa både mandler og polypper var enorme, og det var rart han ikke hadde hatt enda større problemer med dem, som halsbetennelser som krevde behandling. De første to ukene etterpå var krevende, og jeg syns ikke han var seg selv før etter tre uker. Han hadde nok mye vondt, ofte uten at han klarte å si det. Etter tre uker våknet han derimot plutselig fornøyd og uthvilt om morgenen, og hadde en helt annen energi enn før. Han konka ikke etter bhg og han holdt helt klart lengre i fysisk aktivitet, noe vi så da vi gikk på ski bl.a. Han hadde helt klart et helt annet overskudd, sikkert pga en annen søvnkvalitet. Så gikk det ikke mer enn en uke før han ble skikkelig forkjøla, og det strever han med ennå. Så den endelig dommen kan jeg ikke komme med ennå. Men det ser lovende ut.

 

 

Tusen takk for fin oppdatering!  Vi har også merket det etter at han sluttet å sove på dagen. Han trenger det nok egentlig enda, fordi han har så dårlig kvalitet på søvnen han har om natten, men det blir uansett noe kluss, fordi han enten forskyver døgnet om han får sove så lenge han vil, eller bruker tiden etter at vi har vekket ham fra en kortere lur, til å være sint, tildels utagerende og sliten det meste av ettermiddagen/ kvelden. 

Det er ikke alltid så greit å være liten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...