Gå til innhold

Min brors nye kone splitter familien...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg syns faktisk at eks'en ikke har noe i familieselskaper å gjøre. Broren din har vært sammen med kona si i mange år nå, og det er de som er familie.

Det kan ligge mye bak et brudd også som ikke dere i familien nødvendigvis vet alt om (selv om dere gjerne tror det). Ha gjerne kontakt med eks'en, men da i andre sammenhenger.

 

Det er broren din og kona som er onkel og tante og som er familie. Ikke eks'en. Og en tidligere kone til din bror (fra ganske så mange år tilbake) har INGEN rett til å diktere hvem som skal komme i deres familieselskap. Hadde jeg vært kona til broren din er jeg helt sikker på at vi ikke hadde hatt mye med dere å gjort lenger hvis dette var følelsen jeg satt igjen med. Nemlig at jeg ikke var en like stor del av familien som eks-kona han ble skilt fra for ca 10 år siden (antar jeg...).

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du, Ts, bør gi broren og svigerinnen din en stor unnskyldning!

 

Veldig enig i denne.....

 

Som jeg har skrevet tidligere: Er det en barneflokk med i bildet så blir jo saken noe annerledes, men det er fremdeles IKKE din ekssvigerinne som skal diktere hvem som skal få komme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er eks'en hans som skal holde seg hjemme. Hun tilhører ikke familien din lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ekstra pirkete i familiesammenheng så er broren hennes okelen til evnt barn til søstra og kona inngifta tante. Det er jo hvis en skal pirke, bare søsken som er tanter og onkler.



Anonymous poster hash: 1b427...183
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ekstra pirkete i familiesammenheng så er broren hennes okelen til evnt barn til søstra og kona inngifta tante. Det er jo hvis en skal pirke, bare søsken som er tanter og onkler. Anonymous poster hash: 1b427...183

Hvem er det som tenker sånn da? Jeg gjør ingen forskjell på inngifte tanter og onkler. De er alle mine tanter og onkler. Jeg blir også kalt tante av alle barna til mine svigerinner, selv om jeg bare er samboer med deres onkel.

Hvor ble det av TS forresten?

Anonymous poster hash: be8f3...29b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I TS sin situasjon bør EKSEN få beskjed om at svigerinnen skal inviteres, ikke omvendt.

 

Selvfølgelig, det skrev jeg også i tidligere innlegg. 

 

Jeg syns faktisk at eks'en ikke har noe i familieselskaper å gjøre. Broren din har vært sammen med kona si i mange år nå, og det er de som er familie.

Det kan ligge mye bak et brudd også som ikke dere i familien nødvendigvis vet alt om (selv om dere gjerne tror det). Ha gjerne kontakt med eks'en, men da i andre sammenhenger.

 

Det er broren din og kona som er onkel og tante og som er familie. Ikke eks'en. Og en tidligere kone til din bror (fra ganske så mange år tilbake) har INGEN rett til å diktere hvem som skal komme i deres familieselskap. Hadde jeg vært kona til broren din er jeg helt sikker på at vi ikke hadde hatt mye med dere å gjort lenger hvis dette var følelsen jeg satt igjen med. Nemlig at jeg ikke var en like stor del av familien som eks-kona han ble skilt fra for ca 10 år siden (antar jeg...).

 

Hvorfor skal eksen holde seg unna? Hvorfor kan ikke alle være voksne mennesker og innse at selskapet ikke handler om dem? 

 

Eksen har selvføgelig INGEN rett til å diktere hvem som skal komme, men hun har selvføglelig ALL rett til å komme i selskap hun er invitert i. 

 

Det er eks'en hans som skal holde seg hjemme. Hun tilhører ikke familien din lengre.

 

Hvorfor må noen holde seg hjemme? 

Anonymous poster hash: b1256...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal eksen holde seg unna? Hvorfor kan ikke alle være voksne mennesker og innse at selskapet ikke handler om dem? 

 

Eksen har selvføgelig INGEN rett til å diktere hvem som skal komme, men hun har selvføglelig ALL rett til å komme i selskap hun er invitert i. 

 

Anonymous poster hash: b1256...20f

 

Men dersom det ikke fungerer å ha alle der bør man i noen familiesammenhenger velge å ha FAMILIE der. I dette tilfellet anser ikke jeg eks'en som familie lenger. Når disse 3 ikke trives i samme rom blir dette merkbart for alle. Og det var her sagt at det var snakk om familiære sammenkomster. Når TS da faktisk i innlegget klarer å foreslå at brorens nye kone (som da nå er en del av familien) ikke skal bli invitert syns jeg dette blir helt feil. Det er lov å like tidligere eks'er, men å fastholde at de er en naturlig del i familiesammenhenger blir feil. BÅDE for broren og for den nye kona.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hofmann

Etter at min bror ble slikt for en god del år siden, har jeg og resten av familien fortsatt å holde kontakten med hans eks, som vi alle liker og bryr oss om. Hun har derfor vært en naturlig del av familiebegivenheter og høytider etter skilsmissen.

For noen år siden traff min bror en ny dame, som han etterhvert giftet seg med. Jeg har egentlig ikke noe spesielt å utsette på henne, men hun gjør det vanskelig i forhold til familiebegivenheter og høytider.

Da datteren vår giftet seg for to år tilbake, inviterte vi selvsagt både min bror og hans nye kone, og like selvfølgelig hans eks, som jo tross alt var brudens tante. For å gjøre historien kort, så ønsket da ikke min brors eks å komme hvis hans nye kone skulle i selskapet. Jeg spurte min bror om ikke hans mye kone kunne være hjemme denne dagen, noe han nektet. Hvis hun ikke fikk komme, kom ikke han heller. Det endte med at han og hans nye kone var i bryllupet - og at hans eks ikke kom.

Nå skal jeg snart feire rundt år, og vi skal ha selskap. Jeg ønsker å invitere min brors eks, men vet at hun ikke vil komme hvis han kommer sammen med den nye konen. Kan jeg invitere bare min bror, og ikke hans nye kone? Det er jo det jeg helst vil, og jeg vet jo at jeg bestemmer selv hvem jeg skal invitere til mitt hjem, men jeg er likevel redd for både hva min bror og andre vil si...

Anonymous poster hash: 5cbbc...422

 

Genialt. :pls:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ble det av TS forresten?

Anonymous poster hash: be8f3...29b

 

Hun har kanskje begynt å få inn i hodet hvor toskete hun oppfører seg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er reagerer alle med å gjøre det til den største selvfølgelighet at ekskona må vike for kone nummer to?

Begge parter må se til helvete å ta seg sammen de få gangene de er under samme tak.

Som godt voksne burde de klare å evne å vise LITT modenhet.

Og verken skape drama eller involvere andre i det...

Eh broren har ikke gjort noe galt. Ts bad han om å holde konen sin hjemme fordi eksen hans ikke ville komme pga henne. Og da valgte han så klart heller å bli hjemme, når han faktisk ble bedt om å ekskludere sin egen kone. Han sa ingenting om at han hadde problemer med at eksen kom, så nå blander du korta her.
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Jeg er enig i at hvis noen ikke skal komme så må det være den som prøvde å bestemme gjestelista. Men det er uavhengig av hvem det var! Spiller ingen rolle om det var nykona, eksen eller broren, ingen har rett til å bestemme gjestelista. Hvorfor skal eksen måtte holde seg unna om vertskapet ønsker henne der? 

 

I akkurat denne situasjonen er det jo kun eksen som lager trøbbel, ved å be TS velge mellom eks og nykone, og da burde selvsagt TS si at eksen får skjerpe seg eller holde seg unna. Men å forvente at alle tre oppfører seg fint hadde jeg gjort. Jeg hadde blitt fly forbanna om min eksmann hadde diktert min eks-svigerfamilie til å unngå invitering av meg! Jeg har tross alt vært "tante" for ungene i mange år, og de er tante og onkel til mine barn. Jeg har vært en stor del av livet dems, og ser ingen grunn til at jeg skal holdes unna. 

Anonymous poster hash: b1256...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter at min bror ble slikt for en god del år siden, har jeg og resten av familien fortsatt å holde kontakten med hans eks, som vi alle liker og bryr oss om. Hun har derfor vært en naturlig del av familiebegivenheter og høytider etter skilsmissen.

For noen år siden traff min bror en ny dame, som han etterhvert giftet seg med. Jeg har egentlig ikke noe spesielt å utsette på henne, men hun gjør det vanskelig i forhold til familiebegivenheter og høytider.

Da datteren vår giftet seg for to år tilbake, inviterte vi selvsagt både min bror og hans nye kone, og like selvfølgelig hans eks, som jo tross alt var brudens tante. For å gjøre historien kort, så ønsket da ikke min brors eks å komme hvis hans nye kone skulle i selskapet. Jeg spurte min bror om ikke hans mye kone kunne være hjemme denne dagen, noe han nektet. Hvis hun ikke fikk komme, kom ikke han heller. Det endte med at han og hans nye kone var i bryllupet - og at hans eks ikke kom.

Nå skal jeg snart feire rundt år, og vi skal ha selskap. Jeg ønsker å invitere min brors eks, men vet at hun ikke vil komme hvis han kommer sammen med den nye konen. Kan jeg invitere bare min bror, og ikke hans nye kone? Det er jo det jeg helst vil, og jeg vet jo at jeg bestemmer selv hvem jeg skal invitere til mitt hjem, men jeg er likevel redd for både hva min bror og andre vil si...

Anonymous poster hash: 5cbbc...422

Din brors eks er da ikke mer tante til din datter enn det hans nye kone er. Tanter og onkler er bror eller søster til barnas foreldre. Mener du virkelig det du skriver? At du heller ønsker din eks-svigerinne tilstede enn din bror m/ kone? Hvis du er så veldig venner med hans eks, så kan du vel heller invitere henne en annen dag, på lik linje med venninner for øvrig. Ikke rart det blir krangel og uvennskap i enkelte familier.

Anonymous poster hash: 11011...733

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Din brors eks er da ikke mer tante til din datter enn det hans nye kone er. Tanter og onkler er bror eller søster til barnas foreldre. Mener du virkelig det du skriver? At du heller ønsker din eks-svigerinne tilstede enn din bror m/ kone? Hvis du er så veldig venner med hans eks, så kan du vel heller invitere henne en annen dag, på lik linje med venninner for øvrig. Ikke rart det blir krangel og uvennskap i enkelte familier.

Anonymous poster hash: 11011...733

 

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+tante&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

 

tante : fars eller mors søster ( eller svigerinne), faster eller moster; grandtante

 

 

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=onkel&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

 

 

onkel : fars eller mors bror; fars eller mors svoger; (eldre) mannlig slektning

 

Anonymous poster hash: 5ef48...b54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange regnes inngifte også som onkel/tante. Men uansett hvor lenge eksen har vært gift med broren til TS, så har hun ingenting med å kreve at folk utelates fra gjestelisten.

 

Bare vent, TS. Hvis du ikke sørger for at konen til broren din ikke blir invitert nå, så liker hun deg ikke lengre. Neste gang vil hun sikkert at broren din sin kone OG du ikke blir invitert.



Anonymous poster hash: b5f90...017
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I familieselskaper så inviterer du din bror og hans nåværende kone, ikke eksen. I selskaper med utvidet gjesteliste hvor det er både familie, venner og bekjente; kan du invitere alle tre. Det er svært uhøflig å be din bror sette igjen kona hjemme, så det er aldri noe alternativ. Unntak her er kriminalitet, pedofili, incest osv, altså drøye årsaker.

Det er svært dårlig av deg å fryse ut din svigerinne fra svigerfamilien slik du vurderer å gjøre. Og eksen kan du jo omgås, men hun kan ikke få lov til å diktere interne familieforhold i din familie. Ta litt lederskap her!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt rart at DU bestemte hvem som skulle bli invitert i din datters bryllup? Det er vel opp til henne å avgjøre.

Anonymous poster hash: be8f3...29b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hva dere har gjort alle disse årene den nåværende konen har vært gift med broren din. Har ikke denne problemstillingen kommet opp før nå? På 8 år?



Anonymous poster hash: b5f90...017
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke TS kommer tilbake til denne tråden. 

 

Men jeg håper inderlig hun har tatt til seg noen av svarene her. 

 

Jeg er fremdeles lett sjokkert over overskriften og åpningsinnlegget, og håpet lenge at det var trolling/tull. 



Anonymous poster hash: ecd8d...146
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...