Gå til innhold

Min brors nye kone splitter familien...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Takk i like måde, du.

Hadde jeg hatt en svigerinne gjennom 14 år, som jeg hadde en god tone og god kontakt med, ville jeg fortsatt regne henne som en del av familien. Og hvem jeg inviterer til mine fsmilieselskap er helt og holdent opp til meg selv, akkurat som du og TS bestemmer selv. Så hun hadde gledelig blitt invitert i mine sammenkomster, det samme hadde en evt ny svigerinne blitt.

 

Enig, verken broren min eller kjerringa hans skal bestemme hvem som skal inviteres hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wanda Maximoff

Her splitter eksen (og du) familien. 

 

Velger ikke eksen å komme så er det hennes valg. Hun er en voksen dame som velger å ikke komme, hun har tatt ett bevisst valg om å ikke gå. Din svigerinne har ikke lagt disse føringene, men hun har nektet å holde seg hjemme fra familieselskaper - noe som er naturlig nok fordi at hun er en del av familien. Eksen kan ikke legge føringer om hvem skal komme eller ikke - sånt prøvde vi oss på når vi gikk på barneskolen men sp lærte vi at mobbing og utfrysning ikke er greit. Du burde invitere alle tre, også kan de som ikke ønsker å komme holde seg hjemme. Velger du å ekskludere din svigerinne så velger du i samme slengen å ekskludere din bror og må regne med å vinke farvel til noe forhold med han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Takk i like måde, du.

Hadde jeg hatt en svigerinne gjennom 14 år, som jeg hadde en god tone og god kontakt med, ville jeg fortsatt regne henne som en del av familien. Og hvem jeg inviterer til mine fsmilieselskap er helt og holdent opp til meg selv, akkurat som du og TS bestemmer selv. Så hun hadde gledelig blitt invitert i mine sammenkomster, det samme hadde en evt ny svigerinne blitt.

Og det er jo hele poenget.  Ville du syns det er greit å ekskludere din brors kone fordi at din tidligere svigerinne (din brors eks) ikke har lyst til å treffe henne? Ville du syns det er greit at din tidligere svigerinne la føringene for hvem du skulle invitere og ikke? Jeg skjønner ikke hvorfor du og andre argumenterer for at det er greit å ekskludere brorens nye kone (dvs. ikke gi henne en invitiasjon til familie sammenkomster) bare fordi at tidligere svigerinne ikke har lyst til å treffe henne og istedenfor holder seg hjemme fordi at brors nye kone er der. 

Endret av Steve Rogers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det to andre tråder om invitasjoner av en x.

Her har ikke x stilt krav,som det fremstilles her.

Det er du og familien som ikke eier folkeskikk.

Normalt så ber man en x om personen har en naturlig plass i fam. Noe den nye konen sikkert vet.

Når skal den nye konen bli inkludert,når du spør om hun kan være hjemme?

Her i fam har skilsmisser kommet sent i ekteskapet til folk. Vi andre har Ikke skilt oss fra personen. Vi kutter ikke bånd. De har vært en del av fam. Vært fadder...fulgt barna i oppveksten .ingen har reagert Ved at xer blir invitert.

Anonymous poster hash: 91ec9...755

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er jo hele poenget. Ville du syns det er greit å ekskludere din brors kone fordi at din tidligere svigerinne (din brors eks) ikke har lyst til å treffe henne? Ville du syns det er greit at din tidligere svigerinne la føringene for hvem du skulle invitere og ikke?

Her siterte jeg ikke ts, men en bruker som mener at en ex er en ex, og at disse selvfølgelig ikke skal inviteres I sammenkomster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I vår familie er det slik at det ville være broren som bestemte om det var ok å be eksen i slike settinger eller ikke. Blod er tykkere enn vann. Vi har et tilfelle der han ønsker at eksen ikke inkluderes overhodet, de har et svært anstrengt forhold, og et veldig forsljellig virkelighetsoppfatning av hvordan elteskapet var, og skilsmissen er. Vi tar av og til en kopp kaffe med henne enkeltvis, men inviterer henne ikke i sammenkomster på "vår" side, og blir heller ikke invitert av hennes, enda vi var en del av samme storfamilie i over tyve år. Det funker greit, ikke noe drama.

En fetter av meg er med på alle familiesammenkomster i eksens familie, feirer jul og drar på ferie med henne og hennes nye mann, og hun dukker opp i vår familie både i formelle og uformelle settinger. Det er også ok.

Så til dette tilfellet:broren synes tydeligvis det er greit nok at eksen fortsatt blir bedt, men han syns neppe det er greit at kona hans blir bedt om å holde seg hjemme (noe så frekt!!!). Jeg kan ikke skjønne at NOEN syns det er en normal ting å spørre noen om. Selvfølgelig er det denne eksen som ønsker å splitte familien, og TS som villig utfører hugget. Hun kan ikke være særlig glad i sin bror.

Anonymous poster hash: efb80...c97

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, verken broren min eller kjerringa hans skal bestemme hvem som skal inviteres hos meg.

Men det er jo eksen (som er ikke lenger inngiftet i familien) som stiller krav om

at TS sin svigerinne de siste 8 årene ikke er med i familieselskaper!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo eksen (som er ikke lenger inngiftet i familien) som stiller krav om

at TS sin svigerinne de siste 8 årene ikke er med i familieselskaper!

 

Det er jo bare å gi henne en beskjeden: "Jeg er glad i deg, men du trenger å roe deg ned nå".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns bare det er latterlig å kalle ei som har vært gift med mannen i åtte år for "den nye kona"...

Anonymous poster hash: e1a8c...8e6

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at min bror ble slikt for en god del år siden, har jeg og resten av familien fortsatt å holde kontakten med hans eks, som vi alle liker og bryr oss om. Hun har derfor vært en naturlig del av familiebegivenheter og høytider etter skilsmissen.

For noen år siden traff min bror en ny dame, som han etterhvert giftet seg med. Jeg har egentlig ikke noe spesielt å utsette på henne, men hun gjør det vanskelig i forhold til familiebegivenheter og høytider.

Da datteren vår giftet seg for to år tilbake, inviterte vi selvsagt både min bror og hans nye kone, og like selvfølgelig hans eks, som jo tross alt var brudens tante. For å gjøre historien kort, så ønsket da ikke min brors eks å komme hvis hans nye kone skulle i selskapet. Jeg spurte min bror om ikke hans mye kone kunne være hjemme denne dagen, noe han nektet. Hvis hun ikke fikk komme, kom ikke han heller. Det endte med at han og hans nye kone var i bryllupet - og at hans eks ikke kom.

Nå skal jeg snart feire rundt år, og vi skal ha selskap. Jeg ønsker å invitere min brors eks, men vet at hun ikke vil komme hvis han kommer sammen med den nye konen. Kan jeg invitere bare min bror, og ikke hans nye kone? Det er jo det jeg helst vil, og jeg vet jo at jeg bestemmer selv hvem jeg skal invitere til mitt hjem, men jeg er likevel redd for både hva min bror og andre vil si...

Anonymous poster hash: 5cbbc...422

Duh. Jeg håper du er et troll. Du er så frekk at du ber broren din holde kona hjemme fordi dere mye heller vil ha eksen hans der? Stakkars den nye kona. Hun kan ikke føle seg mye velkommen inn i familien.og det er ikke hun som splitter familien. Det er eksen som er urimelig som ikke har kommet forbi sjalusien sin og nektet å komme. Det var hun som forsøkte å lage drama. Du og bidrar til splittelsen. Din nye svigerinne er uskyldig oppi det hele. Endret av Maleficenta
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det spørs litt på hvor lenge exen og broren din var gift, jeg.

Var de f.eks gift i 20 år, og exen var regnet som tante under hele oppveksten til barna (og fortsatt ER tante) synes jeg det er helt feil å kutte henne ut på den måten.

Er ikke snakk om å kutte henne ut, men når hun nekter å komme pga elsens nye kone så er det hennes valg. Man kan uansett ikke stenge ute den nye konen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

Jeg har som sagt ikke noe imot min brors nye kone, hun er hyggelig nok.

Svar på spm: han var gift i 14 år med sin eks. Nå har han vært sammen med den nye i åtte år.

Anonymous poster hash: 5cbbc...422

Åtte år er ganske lenge da..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter åtte år er det ikke et nytt forhold lenger for å si det på den måten. At dere har kontakt med eksen er jo bare kjempefint for dere, men dere må da forstå at det er den "nye" som skal få komme i familieselskaper? Jeg har aldri hørt på makan!

 

Dersom eksen ikke vil komme pga "hun nye" så er det eksen som har et problem og iallefall ikke den "nye" kona!!!!! På samme måte, dersom ikke broren ønsker eksen tilstede så skal dette så klart respekteres!

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg har mistolket hi ;)

TS Bør bare invitere alle hun vil ha med, så får de 3 sitte og sture hvis de ikke er voksne nok til å komme overens

Ja, det må du ha gjort :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forresten dette er en av de mest misvisende trådtitlene/overskriftene noensinne her på KG!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her:

Jeg har som sagt ikke noe imot min brors nye kone, hun er hyggelig nok.

Svar på spm: han var gift i 14 år med sin eks. Nå har han vært sammen med den nye i åtte år.

Anonymous poster hash: 5cbbc...422

 

8 år? Da er hun vel ikke "ny" lenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dere har et godt forhold til eks-kona og det er jo bra, men her er det faktisk bror og ny kone som er viktigst og det må dere skjønne. Kan ikke fatte og begripe hvordan eks-kona føler hun kan tvinge dere til å velge mellom henne og broren, og at dere faktisk går med på det.

 

Helt enig! 

 

Jeg er i situasjonen til eksen TS skriver om, men jeg hadde da aldri i verden krevd at min eksmanns nye kone ikke skulle komme!! Jeg er bare glad jeg fortsatt får ta del i livet til mine "tantebarn", og at jeg får ha god kontakt med mine barns farsfamilie. 

 

Voksne mennesker som setter slike krav uansett grunn kan bare bli hjemme. Dere inviterer dem dere vil skal komme, og hvis det gjør at eksen ikke vil dukke opp så får det være hennes valg. Dere kan da virklig ikke eksludere den nye kona for det! 

Anonymous poster hash: b1256...20f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter åtte år er det ikke et nytt forhold lenger for å si det på den måten. At dere har kontakt med eksen er jo bare kjempefint for dere, men dere må da forstå at det er den "nye" som skal få komme i familieselskaper? Jeg har aldri hørt på makan!

 

Dersom eksen ikke vil komme pga "hun nye" så er det eksen som har et problem og iallefall ikke den "nye" kona!!!!! På samme måte, dersom ikke broren ønsker eksen tilstede så skal dette så klart respekteres!

 

Helt uenig! Jeg er helt enig med første del av innlegget ditt, men ikke den siste setningen som jeg uthevet. Folk får jaggu være voksne nok til å sette bort gammel bitterhet og tåle at slike selskap så er det andre mennesker som er hovedpersonen. Jeg ble forsøkt bortvist ved en bursdag engang, enda jeg var invitert, men da satte heldigvis min eks-svigerfamilie ned foten. "Tantebarna" mine som jeg har kjent fra de ble født er glade i meg og jeg er svært glade i dem, og de er søskenbarn til barna mine. Jeg er en del av familien enten min eksmann og kone vil det eller ikke. Så INGEN skal sette krav om at andre ikke skal dukke opp. Det er da snakk om voksne folk, man klarer da å oppføre seg for andres skyld. 

(Og det er selvfølgelig like forkastelig at eksen forsøker å bortvise brorens nye kone, derfor jeg presiserer at ingen har rett til å komme med slike krav.)

Anonymous poster hash: b1256...20f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at min bror ble slikt for en god del år siden, har jeg og resten av familien fortsatt å holde kontakten med hans eks, som vi alle liker og bryr oss om. Hun har derfor vært en naturlig del av familiebegivenheter og høytider etter skilsmissen.

For noen år siden traff min bror en ny dame, som han etterhvert giftet seg med. Jeg har egentlig ikke noe spesielt å utsette på henne, men hun gjør det vanskelig i forhold til familiebegivenheter og høytider.

Da datteren vår giftet seg for to år tilbake, inviterte vi selvsagt både min bror og hans nye kone, og like selvfølgelig hans eks, som jo tross alt var brudens tante. For å gjøre historien kort, så ønsket da ikke min brors eks å komme hvis hans nye kone skulle i selskapet. Jeg spurte min bror om ikke hans mye kone kunne være hjemme denne dagen, noe han nektet. Hvis hun ikke fikk komme, kom ikke han heller. Det endte med at han og hans nye kone var i bryllupet - og at hans eks ikke kom.

Nå skal jeg snart feire rundt år, og vi skal ha selskap. Jeg ønsker å invitere min brors eks, men vet at hun ikke vil komme hvis han kommer sammen med den nye konen. Kan jeg invitere bare min bror, og ikke hans nye kone? Det er jo det jeg helst vil, og jeg vet jo at jeg bestemmer selv hvem jeg skal invitere til mitt hjem, men jeg er likevel redd for både hva min bror og andre vil si...

Anonymous poster hash: 5cbbc...422

Invitér dem alle tre og de får selv velge om de vil komme.

Anonymous poster hash: e814b...e99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...