Gå til innhold

Når kan barn sove alene hjemme uten voksne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår 12-åring har ikke kunne vært alene hjemme ei hel natt iallefall. Hun er litt mørkredd og husredd og ville ikke følt seg trygg. Dessuten så sliter hun mye med mareritt, selv så stor hun har blitt nå.

 

Ikke kjenner jeg naboene godt nok til at de kunne vært i back-up heller. Vi har et stort og gammelt hus som ligger litt tilbaketrukket fra resten av nabolaget (synes faktisk selv det er uggent å være alene hjemme om natta hvis det er vinter og det stormer og uler utenfor husveggene..)

 

Hun klarer derimot greit å være hjemme alene hvis jeg er på seinvakt (kl 15-23), for da vet hun at jeg kommer hjem noen timer etter at hun har sovnet, men på natta er alt helt annerledels synes hun. 

 

Nå er jeg ikke borte om nettene da jeg ikke har nattevakt i turnusen min, men om jeg skulle hatt det så ville det kanskje ha endret seg når hun kommer på ungdomskolenivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til dere som mener man må være 15 år? Hadde ikke deres tenåring fått lov til å flytte for å gå på videregående?

Anonymous poster hash: 004ab...2a5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 10 åring er overhodet ikke klar for å sove alene hjemme! Husk at de fleste barn er ikke alene hjemme på dagtid en gang før de er rundt 10 år, og det er noe helt annet å være alene på natta. Jeg ville sagt 14-15 år, forutsatt at ungen selv er komfortabel med det. Og jeg ville prøvd det ut på forhånd.

 

Jeg tror det er veldig individuelt. Min datter var alene hjemme en hel dag mens vi var på jobb fra hun var 8-9 år. Dette fordi hun da ikke ville gå på SFO lenger. Selvsagt hadde vi naboer som var hjemme som hun kunne gå til hvis det var noe, men disse brukte hun aldri. Vi øvet i starten på kortere perioder som vi utvidet etter hvert. Hun måtte også selv komme seg til bussen om morgenen sammen med ei venninne (men vi hadde voksne som kunne gå innom henne) etter at vi ringte henne. Hun sluttet på SFO midt i 3. klasse og er født sent på året. Da hadde vi heller ingen som kunne være med henne i vinterferie, sommerferie og planleggingsdager. Selv hadde vi ingen muligheter til å være hjemme alle disse (selv om vi tok kortere dagere, og noen dager fri i f eks vinterferie).

 

Så hun kan helt klart være hjemme alene en natt nå hvis det skulle være nødvendig. Foreløpig har ikke vi vært borte til neste morgen, men vi kan komme hjem veldig sent etter at hun har lagt seg. Pr. nå skjer dette ikke på skoledager, men kun i helger.

 

Hvis barna selv ønsker å prøve ser jeg ingen grunn til ikke å la de gjøre det. Det viktigste er at de selv er komfortable med det og at man "prøver ut" i starten for å se at det går greit. Som regel er barna mer klar enn vi voksne tror ;)

Anonymous poster hash: 2c252...0d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 - 16 år er vel en passende alder tenker jeg. Både barna og du er vel i nærheten av en telefon dersom det skulle være noe.



Anonymous poster hash: 398e8...39c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da aldri skrevet at noen andre skal ta det valget for meg :klo: jeg syntes bare det er fint å høre hva andre tenker...   Har dere vurdert å instalere en ny brannalarm som er høyere. Dette problemet deres vil jo ikke løse seg ved at de bir eldre, hvis de sover så tungt.... TS Anonymous poster hash: 6ccc5...6d7

Guud, den er høy kan jeg love deg! Det finnes da ikke alarmer som ikke piper inn i det helsike ? Jeg skvetter opp umiddelbart, det bråker over hele huset for alt er seriekoplet. Men ungene mine sover godt, og det kan være akkurat de få minuttene for sent fra de står opp av senga og tusler ut av rommet til trappa er overtent . Jeg kunne ikke tilgitt meg selv om dette hente, så lenge jeg visste at det kunne vært et problem hvis det ble en realitet. Så om du har øvd på brannalarmen hos deg og du ser det funker med ditt barn,så er det ikke problem hos deg. Hvis barnet heller aldri er redd om natten i høststormer og i tordenvær, så er det jo fritt frem.

Men husk du får en turnus du ikke kan forandre på med det første hvis det ikke funker, så du må være heelt sikker på ditt barn i alle situasjoner.

Anonymous poster hash: 9f5a6...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har backup av naboer ja, og jobben min er ikke veldig langt unna, han tør fint å være alene på dagtid og sier selv han også tør om natten, men jeg er litt redd for at han ikke helt skjønner realitetene før han faktisk ER alene, det er en ting å være tøff på forhånd, noe annet når man faktisk er der alene. Jeg tror i alle fall vi må teste det en gang først... TS Anonymous poster hash: 6ccc5...6d7

Jeg skjønner ikke helt settingen med at jobben ikke er langt unna?

Jeg kan ikke i min jobb bare løpe fra min vakt fordi barna mine er bekymret for noe. Som nattevakt er man enda færre på jobb, og det blir enda vanskeligere å komme ifra.

Antar det er jobb i helsevesen , det er ekstra viktig at et visst antall prosent blir dekket pr. Pasient/klient. Så det skal være tungtveiende grunner for å stikke hjemom. Det er ikke nok med å si at ditt barn er redd for noe.

Om du får lov til dette er du heldigere enn de fleste av oss andre ..

Anonymous poster hash: 9f5a6...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var overnattingsbarnevakt for to små barn i "fremmed" hus fra jeg var 13 år gammel, så jeg synes det høres helt fjernt ut at enkelte her mener at man må være 15-16 år gammel for å sove alene.



Anonymous poster hash: 79e72...79a
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guud, den er høy kan jeg love deg! Det finnes da ikke alarmer som ikke piper inn i det helsike ? Jeg skvetter opp umiddelbart, det bråker over hele huset for alt er seriekoplet. Men ungene mine sover godt, og det kan være akkurat de få minuttene for sent fra de står opp av senga og tusler ut av rommet til trappa er overtent . Jeg kunne ikke tilgitt meg selv om dette hente, så lenge jeg visste at det kunne vært et problem hvis det ble en realitet. Så om du har øvd på brannalarmen hos deg og du ser det funker med ditt barn,så er det ikke problem hos deg. Hvis barnet heller aldri er redd om natten i høststormer og i tordenvær, så er det jo fritt frem.

Men husk du får en turnus du ikke kan forandre på med det første hvis det ikke funker, så du må være heelt sikker på ditt barn i alle situasjoner. Anonymous poster hash: 9f5a6...188

Så klart du skvetter opp umiddelbart,du vet at du er omsorgsperson og har alt ansvaret. Det vet barna også og finner en trygghet i at du er der og ordner opp. Hadde barna vært helt alene hadde de nok skvettet opp de også, fordi underbevisstheten går inn i en helt annen modus og man blir veldig var på omgivelsene.

Hvis barnet ditt på 16(!) år ikke får lov til å være alene én natt, så synes jeg du er hønemor-delux.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt settingen med at jobben ikke er langt unna?

Jeg kan ikke i min jobb bare løpe fra min vakt fordi barna mine er bekymret for noe. Som nattevakt er man enda færre på jobb, og det blir enda vanskeligere å komme ifra.

Antar det er jobb i helsevesen , det er ekstra viktig at et visst antall prosent blir dekket pr. Pasient/klient. Så det skal være tungtveiende grunner for å stikke hjemom. Det er ikke nok med å si at ditt barn er redd for noe.

Om du får lov til dette er du heldigere enn de fleste av oss andre ..

Anonymous poster hash: 9f5a6...188

Jeg tenkte hvis det var skikkelig krise, huset brenner eller noe. Da vil jeg kunne komme raskt hjem. Vi er alltid to flere nattevakter på jobb så det skulle gå bra, men kan selvsagt ikke bare gå fra jobben om han er 'litt engstelig'.

TS

Anonymous poster hash: 6ccc5...6d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker 13-14, alt ettersom hvor "voksen" barnet er. Jeg ville uansett "alliert" meg med en nabo eller lignende som kunne holdt et vist oppsyn og at barnet hadde hatt en plass å ringe på dersom det skulle være noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart du skvetter opp umiddelbart,du vet at du er omsorgsperson og har alt ansvaret. Det vet barna også og finner en trygghet i at du er der og ordner opp. Hadde barna vært helt alene hadde de nok skvettet opp de også, fordi underbevisstheten går inn i en helt annen modus og man blir veldig var på omgivelsene.

Hvis barnet ditt på 16(!) år ikke får lov til å være alene én natt, så synes jeg du er hønemor-delux.

Ungdommen har jo da ansvaret for å få ut to små søsken på vei ut av huset i tre etasjer. Kall meg gjerne hønemor, det kan jeg fint leve med men jeg kan ikke tilgi meg selv om mine tre barn brant inne.

(Forhåpentligvis vil jo ungdommen bedre seg selvfølgelig, men her og nå lever han i sin egen boble....)

For å være litt alvorlig her også, det finnes jo personer hvert eneste år som brenner inne i hus her i Norge. Så for meg er det å være litt forsiktig viktig, særlig når jeg har en i storfamilien som er brannmann og som opplever mange vonde situasjoner...

Anonymous poster hash: 9f5a6...188

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som mener man må være 15 år? Hadde ikke deres tenåring fått lov til å flytte for å gå på videregående?

Anonymous poster hash: 004ab...2a5

Det lurer jeg og på. Er det ikke bedre å øve litt på å være alene slik at man vet hva man gjør, før man plutselig flytter på hybel helt alene? 

Anonymous poster hash: d5df6...53b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes 14 - 15 år , kommer an på barnet - mestrer han det, slik som om det begynner å brenne, innbrudd, kommer han seg opp på morgenen om han skal på skolen før du kommer hjem osv.? Kan han finne på noe tull? 

 

Til deg som har barn som sover gjennom brannalarmen: Har en sånn selv :( Tror nok som noen sier at underbevisstheten vet at foreldre ordner opp, i en reell situasjon hadde de gjerne våknet :) Test det ut ved å si at dere skal bort, hold dere i nærheten og løs ut alarmen :D



Anonymous poster hash: ee868...497
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som mener man må være 15 år? Hadde ikke deres tenåring fått lov til å flytte for å gå på videregående?

Anonymous poster hash: 004ab...2a5

Hva mener du? Ingen som begynner på vgs når de er 14, vel?

Anonymous poster hash: c7a15...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den uten barn har det mest fornuftige svaret!

Er de av den engstelige typen så må man trene på dette, før de blir 15 og faktisk kan måtte flytte på hybel. Hadde noen fortalt meg at 14/15-åringen deres ikke fikk sove alene hadde jeg ledd og trodd de spøkte!

Jeg var barnevakt hele helger for to små (toåring og baby) da jeg var 12, med kun en hustelefon å bruke. Helt normalt, unger har ikke vondt av å presse komfortsoner, øve på selvstendighet og ta litt ansvar.

Anonymous poster hash: 61d10...c44

En tolvåring med ansvar for en baby og en toåring over en hel helg, er en sak for barnevernet!

Anonymous poster hash: c7a15...af0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En tolvåring med ansvar for en baby og en toåring over en hel helg, er en sak for barnevernet!

Anonymous poster hash: c7a15...af0

Helt enig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Ingen som begynner på vgs når de er 14, vel?

Anonymous poster hash: c7a15...af0

Nei, men man bør jo trene litt før man flytter hjemmefra.

Anonymous poster hash: 004ab...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg var ni og søstern min sju første gangen mamma og pappa kom hjem lenge etter vi hadde lagt oss. Hel natt alene tror jeg dog ikke vi hadde før vi var ni og elleve, uten at jeg skal være 100 % bastant her. Det er ABSURD at folk svarer 15-16 år.. Når jeg var 15-16 år ble jeg ikke med på noe mamma og pappa foreslo av hytteturer etc, og fikk lov til å være hjemme alene langhelger/deler av ferier etc. Men så er jeg født på åttitallet da.. da verden ikke var så fokusert på at alt er livsfarlig..



Anonymous poster hash: fcdb8...c39
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...