Gå til innhold

Slutte med sprinkelseng, tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi fjernet den ene siden på sprinkelsengen i dag og satte på en mye lavere kant. Gutten på 2 år og 3 mnd var med, superstolt over å få stor gutt-seng. Nå har han hoiet, turnet, åpnet døra og kommet løpende ut 15 ganger i løpet av de siste 40 minuttene. Noen med tips og erfaringer?? Jeg sitter rett utenfor døra og følger ham bestemt tilbake og oppi senga hver gang. Storesøster var mye enklere, hun sovnet like fort med lav sengekant som med høy...



Anonymous poster hash: cdba2...21b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klatrer han ut av senga med høy kant også? Min klatra ikke ut av senga før hun var tre og har derfor hatt sprinkelseng med høy kant frem til nå. Nå vet jeg hun kan klatre ut men gjør det ikke om kvelden, så hun skal få stor seng nå. Nettopp på grunn av frylt for det dere forteller har vi venta.

Dere kan jo bare håpe det går over. Jeg hadde brukt klisterbelønning om det ikke gav seg innen ei uke, men han er kanskje for liten til at det funker? Min får aldri annen belønning enn selve klistermerket, det er belønnende nok

Anonymous poster hash: 08bed...50c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klatrer han ut av senga med høy kant også? Min klatra ikke ut av senga før hun var tre og har derfor hatt sprinkelseng med høy kant frem til nå. Nå vet jeg hun kan klatre ut men gjør det ikke om kvelden, så hun skal få stor seng nå. Nettopp på grunn av frylt for det dere forteller har vi venta.

Dere kan jo bare håpe det går over. Jeg hadde brukt klisterbelønning om det ikke gav seg innen ei uke, men han er kanskje for liten til at det funker? Min får aldri annen belønning enn selve klistermerket, det er belønnende nok

Anonymous poster hash: 08bed...50c

 

Nei han er en svært bedagelig sjel, kunne sikkert fint hatt sprinkelsenga et år til uten å klatre ut :fnise: Men han begynner jo å bli stor, 90 cm og 14 kilo, og jeg syns han er ferdig med babysengen sin. Språkmessig sett så skjønner han en del, men han prater lite så jeg tviler sterkt på at han skjønner klistremerkeskjema.

 

Men det ble stille der inne for ti minutter siden (omtrent i det jeg oppretta tråden, typisk!!) så han har kapitulert!

Anonymous poster hash: bbcec...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi gjorde var å snu senga med sprinklene ut mot rommet en periode. Vesla gikk inn og ut av sengen selv, og skubbet den også ut fra veggen når hun var klar for å stå opp, men det ble så mye bry å skubbe fram senga når hun begynte å bli søvnig at hun ikke gadd om kvelden :)

Anonymous poster hash: b97e5...ca4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Bare å følge tilbake uten noe dill..

Vi holdt på slik tre-fire kvelder kanskje, men etter det stod han ikke opp igjen etter at vi hadde sunget nattasangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så for meg denne nå :P

 

Haha, fikk meg en god latter nå, særlig 2:45 og 2:51  :fnise: Var omtrent sånn, men bare med en! :laugh:

Anonymous poster hash: bbcec...71e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å følge tilbake uten noe dill..

Vi holdt på slik tre-fire kvelder kanskje, men etter det stod han ikke opp igjen etter at vi hadde sunget nattasangen.

Hehe, da har nok du en i overkant enkel unge :ler:

Vi har hatt samme problemet med begge våre da de var på omtrent samme alder, da vi måtte bytte til stor seng fordi de klatret ut av sprinkelsenga. Vi fulgte tilbake igjen og igjen og igjen, men vi måtte gjennom månedsvis med styr (unge som altså ikke ville legge seg, herjer hver kveld og kommer ut av rommet gang på gang) frem til de endelig ble gamle nok til å forstå belønningssystem. Det funket vel da de var en plass mellom 2,5 og 3 mener jeg å huske, og når de første skjønte at de ville få belønning for å bli værende i senga var problemet mer eller mindre løst på én kveld.

Anonymous poster hash: 5bccf...542

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra sprinkelseng til vokseseng ved 1,5 år pga han klatret ut. Vi løste det ved å ligge oppi sammen med han til han sovnet, og de første nettene lå en på madrass ved siden av hans seng siden han våknet ofte i ny seng. Deretter leide vi han bare inn hver gang han våknet og sa det var natta. Tok vel 3 ukers tid før han sov nesten natten gjennom igjen.

Anonymous poster hash: 756b2...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da har nok du en i overkant enkel unge :ler:

Vi har hatt samme problemet med begge våre da de var på omtrent samme alder, da vi måtte bytte til stor seng fordi de klatret ut av sprinkelsenga. Vi fulgte tilbake igjen og igjen og igjen, men vi måtte gjennom månedsvis med styr (unge som altså ikke ville legge seg, herjer hver kveld og kommer ut av rommet gang på gang) frem til de endelig ble gamle nok til å forstå belønningssystem. Det funket vel da de var en plass mellom 2,5 og 3 mener jeg å huske, og når de første skjønte at de ville få belønning for å bli værende i senga var problemet mer eller mindre løst på én kveld.

Anonymous poster hash: 5bccf...542

Tror nok det er du som har en i overkant vanskelig unge i så fall. Det er ikke normalt å holde på i flere måneder med å få dem til å sove i 'vanlig' seng.

Anonymous poster hash: f574c...8c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tror nok det er du som har en i overkant vanskelig unge i så fall. Det er ikke normalt å holde på i flere måneder med å få dem til å sove i 'vanlig' seng.

Anonymous poster hash: f574c...8c0

 

 

Haha, noen som ble fornærmet eller?  :fnise:

Anonymous poster hash: e9d92...9ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holdt også på i flere mnd med å følge tilbake i seng. Igjen og igjen. Men nå er han 5, og nå har det blitt helt tydeliga at han er B-menneske. Han står fortsatt opp om kvelden fordi han ikke får sove. (Storebroren er A-menneske, og sovner alltid FØR lillebror, men er oppe før hønene fiser om morgenen også). Så den ene er oppe lenge, og den andre står opp tidlig. Festlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen her,

 

ble ikke så lett med denne overgangen gitt. Nå har vi hatt 6 kvelder med 30-60 minutter med løping frem og tilbake, vi sitter vakt utenfor i stolen og følger ham resolutt tilbake i seng. Uten smil og kosemose, bare et bestemt "nå er det natta!" Så nå sovner han 30-40 min senere hver eneste kveld, og han våkner som regel 20-30 min tidligere hver morgen i tillegg... Åååh som jeg angrer... Men skal man gi opp og prøve på nytt om et halvt års tid tro? Vurderer forslaget til AB #4 i denne tråden, rett og slett snu sprinklene ut mot rommet... Hva hadde dere gjort?



Anonymous poster hash: bbcec...71e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magdalene

Jeg hadde gitt det en uke til.

Og da sagt at "siden du ikke klarer å legge deg i denne sengen, så må vi bytte tilbake til babysengen.".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en som helst vil at ting skal være slik det bestandig har vært, så det ble en del uro i overgangen fra sprinkelseng til vanlig seng. Vi satt rett og slett inne hos han til han sovnet, fordi da slapp vi det evinnelige maset med å gå inn med han hver gang han stod opp, og jeg følte at han ble tryggere på den måten. Etterhvert så kortet vi ned tiden til vi til slutt ikke trenger å sitte der lenger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problem. Det hele løste seg da jeg tenkte at det var mye enklere da vi bare hadde valp - for det slo meg hvordan jeg ville gjort det annerledes om guttungen var ei bikkje. Her lagde vi en ordning med at i stedet for at jeg (sur og sint) måtte bære en hylende toåring i seng gang etter gang, vel vitende om at jeg kom til å høre lyden av fotsåler som slo i gulvet før jeg hadde kommet meg ut av døra igjen, så skulle poden ligge og vente på at mamma skulle komme og kose litt. Den første gangen sa jeg "vent, mamma kommer snart", gikk ut, gikk inn med en gang, og roste masse, ga ham en stor klem, og gjentok. Veldig kort ventetid den første kvelden, men litt lenger for hver gang. Det ble en lek. Han smilte og syns det var morsomt. Den første kvelden var jeg inne 30 ganger. Den andre kvelden bare tre! Etter det var jeg som regel innom en gang eller to, men mange kvelder ikke i det hele tatt. Etter dette er det sjelden vi hadde problemer, jeg sa bare at ville han ha kos, måtte han gå og legge seg, så kom jeg snart. Og han skjønte som regel at det var det lureste. Han måtte ha vokseseng ved 18mnds alder, da kom han seg ut av sprinkelsenga. Forøvrig er hundepedagogikk og barnepedagogikk ikke så ulikt på veldig mange punkter. :-) Lykke til! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for tips 😊

Anonymous poster hash: bbcec...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gitt det en uke til.

Og da sagt at "siden du ikke klarer å legge deg i denne sengen, så må vi bytte tilbake til babysengen.".

Forferdelig å prøve å gi barnet skyldfølelse og straff for å ikke være eldre enn det er. Håper du ikke har barn.

Anonymous poster hash: 7245c...40c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Forferdelig å prøve å gi barnet skyldfølelse og straff for å ikke være eldre enn det er. Håper du ikke har barn.

Anonymous poster hash: 7245c...40c

Det er da ikke å gi skyldfølelse eller straff til noen, men å gi barnet et valg. Og valg her i huset får konsekvenser.

Enten så får du legge deg i denne sengen uten tull, ellers så bytter vi tilbake til babysengen du la deg i uten noe tull.

Klarer virkelig ikke se noe galt i det.

Endret av Magdalene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke å gi skyldfølelse eller straff til noen, men å gi barnet et valg. Og valg her i huset får konsekvenser.

Enten så får du legge deg i denne sengen uten tull, ellers så bytter vi tilbake til babysengen du la deg i uten noe tull.

Klarer virkelig ikke se noe galt i det.

Det å kalle det babysengen er jo å nedvergie barnet som er stort men som må sove i babyseng likevel.

Anonymous poster hash: 08bed...50c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...