Gå til innhold

Opptakskrav til 2.avd jus


malenefj

Anbefalte innlegg

Blir veldig glad om noen kan hjelpe meg!
Jeg skal gå 1.avd jus på Treider, for deretter å søke 2.avd jus på UiO. Jeg fikk beskjed om at jeg blir satt på lik linje som de som har gått 1.avd på UiO, da jeg tar eksamnene der og får vitnemål derfra. Det jeg lurer på HVA de ser etter når de tar inn folk til 2.avd? Er det karakterer fra eksamner fra tidligere år, sammelagt med karakterer fra videregående + alderspoeng osv.?

Setter stor pris på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må søke via samordna opptak på akkurat samme linje som alle andre. Du må ha høyt nok snitt. Om du kommer inn, kommer du inn på første året akkurat som alle andre. Du kan deretter søke om å få godskrevet det året du tok på Treider og hoppe inn på andre året. Det er INGEN bakveier man kan ta. Du må ha høyt nok snitt som alle andre for å komme inn. Det går ikke lenger an å bli tatt opp på andre avdeling. Du søker på første året og om du kommer inn så søker du om å få godkjent første året og hoppe inn på andre året.

Snittet for å komme inn på Rettsvitenskap i Oslo er:

Høst: Ordinært vitnemål: 59.8 Førstegangsvitnemål: 52.7

Vår: Ordinært vitnemål: 57.8 Førstegansvitnemål: 50.0

https://sok.samordnaopptak.no/studier?ord=rettsvitenskap+&laerestedkode=UIO&utdomrkode=&stikkordnr=



Anonymous poster hash: 3377b...df0
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må søke via samordna opptak på akkurat samme linje som alle andre. Du må ha høyt nok snitt. Om du kommer inn, kommer du inn på første året akkurat som alle andre. Du kan deretter søke om å få godskrevet det året du tok på Treider og hoppe inn på andre året. Det er INGEN bakveier man kan ta. Du må ha høyt nok snitt som alle andre for å komme inn. Det går ikke lenger an å bli tatt opp på andre avdeling. Du søker på første året og om du kommer inn så søker du om å få godkjent første året og hoppe inn på andre året.

Snittet for å komme inn på Rettsvitenskap i Oslo er:

Høst: Ordinært vitnemål: 59.8 Førstegangsvitnemål: 52.7

Vår: Ordinært vitnemål: 57.8 Førstegansvitnemål: 50.0

https://sok.samordnaopptak.no/studier?ord=rettsvitenskap+&laerestedkode=UIO&utdomrkode=&stikkordnr=

Anonymous poster hash: 3377b...df0

Jeg har snakket med både Treider og UiO, og jo jeg kan gå rett på andre året. Går jeg på Treider tar jeg eksamner akkurat som de som går på UiO, så jeg stilles helt likt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med både Treider og UiO, og jo jeg kan gå rett på andre året. Går jeg på Treider tar jeg eksamner akkurat som de som går på UiO, så jeg stilles helt likt:)

Det er en ting. Fritak får du nok, men du må søke via Samordna med VGS karakterer som de over her sier. Dessverre

Anonymous poster hash: 3fa5d...da5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med både Treider og UiO, og jo jeg kan gå rett på andre året. Går jeg på Treider tar jeg eksamner akkurat som de som går på UiO, så jeg stilles helt likt:)

Hvis du skal greie jusstudiet er du nødt til å lære deg å lese hva som står. ^^^

Anonymous poster hash: 3713a...e7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal greie jusstudiet er du nødt til å lære deg å lese hva som står. ^^^

Anonymous poster hash: 3713a...e7c

Jo tusen takk, du er til god hjelp!

Tror jeg vet best selv om jeg er god nok for justidet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo tusen takk, du er til god hjelp!

Tror jeg vet best selv om jeg er god nok for justidet

Poenget er at du ikke "stiller likt" med de som studerer ved UiO i kampen om studieplass ved studiet, hvis det er det du har fått inntrykk av. De som studerer ved UiO allerede, og dermed har studierett der, kan gå videre på andreåret uansett.

Du har rett i at du har tatt samme eksamener som de med studierett, og at du dersom du kommer inn blir stilt likt som de som har hatt studierett ved UiO hele veien. Men det er selvsagt ikke slik at alle som har hatt studierett og alle som har vært privatister stiller likt i kampen om å få gå videre til 2. avdeling. De som allerede har gått 1. avdeling ved UiO får fortsette uansett, mens dere privatister (enten dere kommer fra Treider eller andre steder) må søke om å komme inn via Samordna Opptak og deretter hoppe rett til 2. avdeling.

Så oppsummert: Du må søke på jusstudiet via Samordna Opptak, akkurat som de som skal begynne på førsteåret. Der stiller du naturligvis ikke likt som de som allerede går jusstudiet ved UiO på vanlig vis, de har jo studierett og må ikke kjempe om plassen hvert år. Men dersom du først kommer inn via Samordna Opptak, da slipper du selvsagt å gå førsteåret igjen og hopper rett på 2. avdeling.

Anonymous poster hash: 1051a...5b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med både Treider og UiO, og jo jeg kan gå rett på andre året. Går jeg på Treider tar jeg eksamner akkurat som de som går på UiO, så jeg stilles helt likt:)

Ja du kan søke om å få godkjent året du tok på Treider og hoppe inn på andre året, men du må likevel søke på første året som alle andre med karakterene på vgs via samordna opptak. ETTER at du har kommet inn på første året så søker du om å få det godkjent og hopper inn på andre året. Du må altså ha det karaktersnittet som kreves via samordna opptak for å komme inn. Det er ingen bakveier å ta. Jeg har gjort akkurat det samme som deg så dette vet jeg veldig godt.

Anonymous poster hash: 3377b...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snittet for å komme inn på Rettsvitenskap i Oslo er:

Høst: Ordinært vitnemål: 59.8 Førstegangsvitnemål: 52.7

Vår: Ordinært vitnemål: 57.8 Førstegansvitnemål: 50.0

https://sok.samordnaopptak.no/studier?ord=rettsvitenskap+&laerestedkode=UIO&utdomrkode=&stikkordnr=

Anonymous poster hash: 3377b...df0

For årets grenser kan du legge på ca. 0,5 poeng på alle. Og for neste år sikkert noe av det samme.

TS: de andre her har helt rett. Du må ha gode nok karakterer fra vgs for å komme inn på jusstudiet ved UiO. Når du har kommet deg inn, fyller du ut et skjema for å få fritak for 1. året, og så kan du begynne rett på 2. året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at du ikke "stiller likt" med de som studerer ved UiO i kampen om studieplass ved studiet, hvis det er det du har fått inntrykk av. De som studerer ved UiO allerede, og dermed har studierett der, kan gå videre på andreåret uansett.

Du har rett i at du har tatt samme eksamener som de med studierett, og at du dersom du kommer inn blir stilt likt som de som har hatt studierett ved UiO hele veien. Men det er selvsagt ikke slik at alle som har hatt studierett og alle som har vært privatister stiller likt i kampen om å få gå videre til 2. avdeling. De som allerede har gått 1. avdeling ved UiO får fortsette uansett, mens dere privatister (enten dere kommer fra Treider eller andre steder) må søke om å komme inn via Samordna Opptak og deretter hoppe rett til 2. avdeling.

Så oppsummert: Du må søke på jusstudiet via Samordna Opptak, akkurat som de som skal begynne på førsteåret. Der stiller du naturligvis ikke likt som de som allerede går jusstudiet ved UiO på vanlig vis, de har jo studierett og må ikke kjempe om plassen hvert år. Men dersom du først kommer inn via Samordna Opptak, da slipper du selvsagt å gå førsteåret igjen og hopper rett på 2. avdeling.

Anonymous poster hash: 1051a...5b6

Det var slik før, men det er ikke slik nå lenger, men det er tydeligvis derfor mange tror at man fremdeles kan det.

Anonymous poster hash: 3377b...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Med den tiden som Norge (og verden forøvrig) går i møte, så synes jeg det er rart at et universitet som UIO ikke tar høyde for å utdanne flere enn 420+/- jurister i året. Hvorav svært få av disse igjen ender opp som f.eks. advokater.

Tidligere så kunne man jo som nevnt over, faktisk gjøre studien som voksen, uten at karakterer fra 15-20 år tilbake skulle være avgjørende. Mennesker forandrer seg, og kompetansen øker for mange jo eldre man blir.

Jeg skjønner selvfølgelig at konkurranse er konkurranse, og at de flinkeste fra VGS skal få muligheten først. Allikevel synes jeg det er underlig og litt trist at dette begrenses på denne måten, som i sin tur umuliggjør at mange mennesker (som helt sikkert kunne blitt gode jurister, og advokater) kan ta utdanningen.

Lurer på om dette vil åpnes igjen, når det viser seg at det vil være manko på verdifulle advokater i fremtiden. Det vil jo ta noen år før dette viser seg tydelig, men da igjen vil det jo fremdeles ta mange år før de kan dekke den etterhvert økende etterspørselen.



Anonymous poster hash: 0c402...bda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den tiden som Norge (og verden forøvrig) går i møte, så synes jeg det er rart at et universitet som UIO ikke tar høyde for å utdanne flere enn 420+/- jurister i året. Hvorav svært få av disse igjen ender opp som f.eks. advokater.

Tidligere så kunne man jo som nevnt over, faktisk gjøre studien som voksen, uten at karakterer fra 15-20 år tilbake skulle være avgjørende. Mennesker forandrer seg, og kompetansen øker for mange jo eldre man blir.

Jeg skjønner selvfølgelig at konkurranse er konkurranse, og at de flinkeste fra VGS skal få muligheten først. Allikevel synes jeg det er underlig og litt trist at dette begrenses på denne måten, som i sin tur umuliggjør at mange mennesker (som helt sikkert kunne blitt gode jurister, og advokater) kan ta utdanningen.

Lurer på om dette vil åpnes igjen, når det viser seg at det vil være manko på verdifulle advokater i fremtiden. Det vil jo ta noen år før dette viser seg tydelig, men da igjen vil det jo fremdeles ta mange år før de kan dekke den etterhvert økende etterspørselen.

Anonymous poster hash: 0c402...bda

Man kan fint ha vesentlig færre jurister enn i dag. Det er et tøft arbeidsmsrked for nyutdannede og mange ender opp i stillinger de egentlig er overkvalifisert for. Det er få som blir advokater. Mener å huske det er ca. 20%.

Anonymous poster hash: 580d8...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...