Gå til innhold

Vaktlister på ny arbeidsplass


Nuttery

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nettopp begynt i ny jobb og er under opplæring. Har ikke fått noen info om det som jeg skal si nå fra arbeidsgiver, men fra en annen kollega.

Vi har tydeligvis vaktlister per UKE, og ukesvaktlistene kan komme så sent som søndag, når ny vakt-uke begynner mandag.... I tillegg blir den bare hengt opp på bakrommet så man må komme å se selv..

Er dette ok?!?!? Aldri vært borte i noe annet enn månedslister før, syntes ukeslister høres helt blåst ut. Kan jo ikke planlegge mer enn et par dager frem i tid.

Endret av Nuttery
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjæresten jobber i et av Norges største butikkjede, er slik der også. Ganske vanlig vil jeg si, med mindre du har 100% stilling?



Anonymous poster hash: 3766f...844
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten jobber i et av Norges største butikkjede, er slik der også. Ganske vanlig vil jeg si, med mindre du har 100% stilling?

Anonymous poster hash: 3766f...844

Nei, har ikke det. Syntes likevel det høres ut som bare bullshit........ Utrolig upraktisk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du vise til noe sted det står dette? <3

Nå husker jeg dette fra hodet mitt, da min sjef var VELDIG tydelig på at alle måtte godta vaktlistene nettopp grunnet denne regelen. Jeg finner følgende på et kjapt søk:

§ 10-3.Arbeidsplan

Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå husker jeg dette fra hodet mitt, da min sjef var VELDIG tydelig på at alle måtte godta vaktlistene nettopp grunnet denne regelen. Jeg finner følgende på et kjapt søk:

§ 10-3.Arbeidsplan

Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_10

Supert! Tusen takk!

Må bare finne på en god måte å ta det opp... Det er kanskje greit med ukesplan for de som bor nærme, men jeg har lang kjørevei til jobb og akter ikke bruke masse tid søndag kveld for å se på vaktlister..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! Tusen takk!

Må bare finne på en god måte å ta det opp... Det er kanskje greit med ukesplan for de som bor nærme, men jeg har lang kjørevei til jobb og akter ikke bruke masse tid søndag kveld for å se på vaktlister..

Jeg ville også funnet meg en annen arbeidsgiver tror jeg. At man ikke kan sende en enkel vaktliste på en e-post vitner om maksimal latskap og er ikke akkurat en slik sjef jeg ønsker å ha.

Det finnes også et hav av gratis verktøy der ute man kan bruke for å legge det ut på nett, så det er ingen unnskyldning lenger å bare ha det hengt opp fysisk. Vi er i 2014, noe lederen din må skjønne.

Anonymous poster hash: 006a0...573

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre flere butikker som praktiserer dette, men jeg hadde iallefall aldri godtatt å bli brukt på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! Tusen takk!

Må bare finne på en god måte å ta det opp... Det er kanskje greit med ukesplan for de som bor nærme, men jeg har lang kjørevei til jobb og akter ikke bruke masse tid søndag kveld for å se på vaktlister..

Bare hyggelig :)

Du kan jo be om å få vaktlisten på mail. Og at du behøver frutsigbarhet mtp jobbvaktene dine, og derfor ønsker å få disse slik at du lettere kan planlegge og organisere din hverdag. Alltid enklere å ta den rolige samtalen, før en slår ned med lover. De fleste sjefer er jo rimelige mennekser.

Loven sier jo spesifikt at vaktlistene skal være lett tilgjengelige. Dagens før på pauserommet er ikke lett tilgjengelig for arbeidstaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber er det også ukelister, men vi har som regel faste arbeidstider å forholde oss til. Det som kan skje er at arbeidsdagen kan forandres pga. sykdom, og da får vi melding/telefon om vi kan komme tidligere. Evt. vi blir satt opp til å jobbe en time lengre. Det er mye stress med å følge med disse listene hele tiden, så jeg er enig i at det hadde vært greit og fått epost med vaktlistene. Spesielt for deg, TS som må ut å kjøre ekstra bare pga det.

Endret av GørilB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også funnet meg en annen arbeidsgiver tror jeg. At man ikke kan sende en enkel vaktliste på en e-post vitner om maksimal latskap og er ikke akkurat en slik sjef jeg ønsker å ha.

Det finnes også et hav av gratis verktøy der ute man kan bruke for å legge det ut på nett, så det er ingen unnskyldning lenger å bare ha det hengt opp fysisk. Vi er i 2014, noe lederen din må skjønne.

Anonymous poster hash: 006a0...573

Jeg har søkt jobb i 10 mnd og endelig fått en ekstrastilling, pluss jeg er ganske ung og trenger pengene, så det er ikke aktuelt for meg å bare slutte akkurat nå dessverre...

Men enig i det du sier, syntes det er absolutt galskap. Pratet med de andre kollegene og de liker det heller ikke og har nevnt det flere ganger....

Trodde ikke dette gikk an en gang jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Det er absolutt ikke greit å ha en sånn ordning! Men du kan kanskje ringe ned og be de som er på jobb om å sjekke hvilke vakter du har? Ihvertfall frem til det forhåpentligvis bedrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der jeg jobbet før fikk vi måndesliste på mail, men synes ikke dette hjalp noe særlig ettersom jeg alltid var den som måtte ta over når noen ble syk og dette skjedde på kort varsel så ja.... Men ser du har fått gode svar over her :)



Anonymous poster hash: 31d4a...ecc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...