Gå til innhold

Hvor lenge kan man være borte med egenmelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er en lærer og lurer på hvor kenge jeg kan være syk med egenmelding. I dag er det dag to. Skal jeg bestille en time hos fastlegen eller kan jeg være hjemme i to dager til? Noen som vet?

Jeg vet at før kunne man være borte i 12 dager, 4 ganger a 3 dager. Så ble reglene endret. Jeg var ikke syk de siste 4 år, så vet ikke hvordan det fungerer.



Anonymous poster hash: 90513...e8b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hvilken avtale arbeidsstedet ditt følger.
Dersom det er en IA-bedrift kan du bruke egenmelding i opp til 12 dager før du må ha sykemelding. Om det ikke er IA-bedrift må du ha sykemelding fra dag 4.



Anonymous poster hash: 8c9af...71d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis i dag er dag to, betyr det at du også var syk på fredag? I så fall må du til legen i dag, for syk en fredag betyr at du er på dag 4 i dag.



Anonymous poster hash: 46cc5...b77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært hjemme på egenmelding eller sykemelding de siste 16 dagene, så har du ikke mulighet til å ta ut egenmelding før du har jobbet 16 dager og tjent opp nye egenmeldingdager. Var du borte på fredag må du ha sykemelding i dag da du nå er på dag 4.

Alternativ kan du ta en egenmeldingsdag fredag, og en ny egenmelding periode dag i dag. Noen arbeidsgivere godtar dette andre sier du nå er på dag 4 skaff sykemelding.

Anonymous poster hash: 8a57b...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ansatte i ikke IA-bedrifter er regelen at egenmelding kan brukes i opptil tre kalenderdager. Dette kan gjøres fire ganger i løpet av en 12 måneders periode (ikke kalenderår).

I IA-virksomheter kan egenmeldinger brukes i til sammen 24 kalenderdager i løpet av en 12 måneders periode (ikke kalenderår). Det innebærer at egenmelding for eksempel kan benyttes for 24 enkeltdager. Egenmelding i IA-virksomhet kan ikke benyttes i mer enn åtte dager per fraværstilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...