Gå til innhold

Hvilken studieteknikk har du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en student på mitt tredje år på en bachelor som tenker mye på studieteknikk. Hva er "riktig"? Min studieteknikk er følgende:

Før eksamen så leser jeg før forelesning på temaet. Ikke alltid jeg rekker det hvis jeg tar flere fag, men å gå på forelesning er hvertfall lurt.
Da er man a jour.

Det er som regel semesteroppgaver så jeg føler at jeg rekker ikke noe veldig fordypning midt i semesteret.

Etter forelesningene er helt ferdig så går jeg gjennom pensum leselista på nytt.
Da leser jeg svært nøye og ser over notater. Lager tankekart i en ekstrabok jeg har for å komprimere stoffet og få et billedlig kart over pensum.

Hvordan noterer du/dere? Jeg har vurdert å bare droppe å notere under forelesninger og heller kun ta egne notater, men da er jeg redd jeg ikke får med det som er viktig da man ofte noterer det foreleseren sier på forelesning og får en pekepinn på hva som er viktig.



Anonymous poster hash: 3118f...552
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Skippertak" er vel fortsatt et vanelig begrep om hvordan noen lesert til eksamen?! Det brukte jeg ihvertfall!!! Gikk stort sett bra ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å lese ett kapittel hver dag og notere det viktigste fra hvert kapittel. Dermed har man gode og fine notater til slutten av året :)

"Skippertak" går også ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør du plass til egne notater?

Jeg føler jeg burde gjort det... Og notere bedre under forelesning. Ender alltid opp med å må renskrive alle etter forelesningene er helt ferdig. Er jo forsåvidt pugging det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med en del lærere angående noe liknende, og de sier det er lettere å ta notater under forelesning enn å ta egne notater og droppe å ta under forelesninger. Så det blir strategien her hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studieteknikken varierer litt fra fag til fag, men i hvert fall: noterer under forelsingene, noen forelesere bruker travle og da må jeg notere for å ikke gå glipp av noe. Hvis power point legges ut på forhånd, printer jeg ut og noterer det som kommer i tillegg. Leser stort sett gjennom alt før forelesningene. Jeg har mye seminarundervisning og gjør alltid oppgavene så godt jeg klarer på forhånd. Det er tidenes selvbedrag å komme uforberedt til seminar, se oppgaven gjennomgått og tenke "det var jo enkelt!" For det er jo selvfølgelig enkelt når man får fasiten servert ;) vi får også en stor obligatorisk oppgave i hvert faget ca halvveis i semesteret, og det er oftest etter den at ting begynner å løsne.

Opp mot eksamen tenker jeg tema for tema. Ser på relevant pensum/oppgaver for hver forelesning, tar notater om det trengs. Skriver generelt mange lister over både hva jeg bør lese/øve på og lister der jeg planlegger hvordan jeg skal forberede meg. Løser eksamensoppgaver og jobber mye i kollokvie. Lager også ofte notater der jeg sammenligner ulike modeller og trekker fram likheter/ulikheter. Og til slutt kanskje en liste over hele pensum der jeg bare lister opp overskrifter, altså noe jeg burde huske å trekke fram i en oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver notater underveis i semesteret og prøver å lese jevnt. Bruker pc mye nå, men skriver ellers også for hånd og bruker mye tankekart, piler osv - slik at jeg får komprimert stoffet.

Når jeg skal lese ser jeg på læringsmålene og leser spesifikt etter det. Det er så mye pensum at jeg ikke får tid til å lese det ekstra egentlig, og det er ikke alt jeg rekker å sette meg skikkelig inn i. Da fokuserer jeg på det viktigste som pleier å komme på eksamen.

På forelesninger skriver jeg notater for hånd. Pleier ikke å printe ut powerpointene på forhånd, fordi da synes jeg at jeg noterer mye mindre. Jeg noterer ikke alt foreleseren sier, men prøver å få med meg viktige sammenhenger slik at jeg får en slags oversikt over stoffet og evt. tilleggsopplysninger. Pleier heller ikke å lese før forelesningen, muligens skumme litt fort gjennom stoffet i forkant om jeg rekker det, men bruker forelesningene primært for å finne ut hva det er viktig å fokusere på når jeg leser i etterkant. Men dette er vel forskjellig fra studie til studie, pensumet er veldig "åpent" og lite klart på studiet mitt, så man må nesten gjøre det slik.

Før eksamen leser jeg systematisk på alle temaene vi har hatt - tema for tema, fokuserer på de viktigste og leser på notatene mine. Lager enda mer komprimerte notater der det er nødvendig. Jeg ser på tidlige eksamensoppgaver (men dette gjør jeg egentlig hele semesteret) slik at jeg vet hva som pleier å komme. I noen temaer er det viktig å memorere og pugge, og da repeterer jeg stoffet høyt for meg selv etter hvert tema, slik at jeg vet at jeg har fått med meg det viktigste. Pleier også å ha en del kollokvier før eksamen for å diskutere stoffet, men det er ikke alltid jeg får tid til det i og med at vi ikke har noen "eksamensperiode" før eksamen. Har bare fri dagen før eksamen.

Lykke til!



Anonymous poster hash: 51355...1e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en student på mitt tredje år på en bachelor som tenker mye på studieteknikk. Hva er "riktig"? Min studieteknikk er følgende:

Før eksamen så leser jeg før forelesning på temaet. Ikke alltid jeg rekker det hvis jeg tar flere fag, men å gå på forelesning er hvertfall lurt.

Da er man a jour.

Det er som regel semesteroppgaver så jeg føler at jeg rekker ikke noe veldig fordypning midt i semesteret.

Etter forelesningene er helt ferdig så går jeg gjennom pensum leselista på nytt.

Da leser jeg svært nøye og ser over notater. Lager tankekart i en ekstrabok jeg har for å komprimere stoffet og få et billedlig kart over pensum.

Hvordan noterer du/dere? Jeg har vurdert å bare droppe å notere under forelesninger og heller kun ta egne notater, men da er jeg redd jeg ikke får med det som er viktig da man ofte noterer det foreleseren sier på forelesning og får en pekepinn på hva som er viktig.

Anonymous poster hash: 3118f...552

Leser aldri før forelesning. Jeg noterer, MASSE! Under og etter forelesning Ordner meg et permsystem og setter inn notater i denne etterhvert som jeg fullfører.

Vi har en betydelig mengde med pensum, og til tross for fulle skoleuker rekker vi ikke gjennom alt i forelesningene. Da er vi avhengig av å lese mye utenom. Jeg har prøvd mange ulike teknikker for å memorere det jeg leser, men dette fungerer rett og slett ikke for meg. Derfor noterer jeg det som er relevant til oppgaven fra pensum først, før jeg skriver oppgaven ut fra notatene. Passer på å skrive ned sidetall til viktige poeng og omformulerer når jeg noterer. Selve oppgaveskrivingen går som en lek med denne metoden.

Selv om det er angitt at vi skal bruke en spesifikk bok til en oppgave benytter jeg meg av andre bøker også dersom de kan være utfyllende for oppgaven (eneste måten jeg får bearbeidet dette pensumet på). Der det ikke finnes noen oppgaver lager jeg de selv, og løser de ved (igjen) å notere. Dette er en svært tidkrevende studieteknikk, men det fungerer. Og jeg bruker MASSE farger i notatene!

Jeg benytter meg også av tankekart, bokkart, flash cards, og tegninger/tabeller.

Anonymous poster hash: ae33a...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, så gode tips! Tusen takk. Men, det beste av alt når jeg leser gjennom dette er jo at jeg innser jeg gjør mye likt, bortsett fra kollokviegrupper. Vært dårlig med det i år...

Jeg og "må" notere for hånd, føler det blir for teknisk med data på en måte. Noterer fra powerpointene. "Dessverre". Hvis de bruker powerpoint da. Men det er kanskje ikke så galt hvis det er gode notater på powerpointen...

Jeg liker å bruke tankekart for å komprimere. Og der har jeg som sagt en egen notatbok til. For hvert tankekart til hvert tema skriver jeg i en firkant i hjørnet hvilke eksamensoppgaver som hører til. På den måten kan jeg relatere riktig.



Anonymous poster hash: 3118f...552
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min studieteknikk gikk ut på å være på det obligatoriske. Resternde så godt jeg kunne, alene mor med barn i bhg og 1 times buss tur til skolen. Litt før eksamen noterte jeg ned alt det viktigste fra bøkene i hvert fag og laget mini kompendier. De ble da også godt likt av med studenter. Når eksamen var like om hjørnet hoppet jeg inn i en boble og pugget og pugget til jeg kunne alle svar fra tidligere eksamener. Jeg ble en C student med bachelor.

Anonymous poster hash: 7ef1b...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min studieteknikk er panisk skippertak uka før eksamen/natta før innlevering. Men det har funket så langt - ferdig med masteren til sommeren.

Greia er at alle er forskjellige og tar til seg informasjon forksjellig, men jeg er virkelig enig i at å ha en oversikt over stoffet FØR man øver til eksamen er en klar fordel. Så må man fokusere på det som er viktig. Mitt studie har mye regneoppgaver, formler, etc. Jeg har ofte fokusert på å lære framgangsmåten og formlene vi ikke får oppgitt. Teorien i mellom skumleser jeg bare og håper at den sitter.
For meg hjelper det å skrive alt for hånd, notater og oppgaver, det fordi "det sitter i hånden" etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg leste jevnt og trutt gjennom semesteret, men det gjør jeg ikke. Jeg sitter våken i tre døgn før eksamen og leser til jeg ikke klarer å se.

Det verste er at det som regel går veldig bra på eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det avhenger veldig av faget, har mappeeksamen og hjemmeeksamen i noen fag.

I "puggefagene" derimot, er jeg alltid på forelesning, og skriver egne notater på pc. Jeg tusjer også ut i boken det som er viktigst. I anatomi tegnet jeg endel, og lærte mye av det. Etterhvert som det nærmer seg eksamen går jeg gjennom et emne om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel egentlig aldri fulgt forelesning, likevel har jeg fått meget gode karakterer. Jeg får best utbytte av å lese på egenhånd og ta notater - evt. sjekke powerpointer fra forelesning der de som oftest trekker ut det viktigste. Lager sammendrag av samtlige kapitler og deretter lager jeg tankekart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefaler denne serien om beste studieteknikk fra en psykologi lærer. finnes 5 videoer og ALLE studenter burde se den før semesterstart helst!



Anonymous poster hash: 06d16...003
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...