Gå til innhold

Når skal jordmorutdanningen bli et direkte løp som i Danmark?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer ikke til skje. For her i Norge ønsker man at det er en videreutdanning fra sykepleie. Hvis man har sykepleie i bunn med yrkespraksis så har man mer kunnskaper og erfaring. Jordmor er et yrke med mye ansvar.



Anonymous poster hash: 8a214...316
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=380589

Anonymous poster hash: a9188...db3

Tusen takk! Dette er virkelig drømmen min, med privat klinikk og alt. Man må drømme! Bare håper de kunne ha startet i 2015...

Så forresten ingenting om lenge på studiet?

Anonymous poster hash: f5a54...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Dette er virkelig drømmen min, med privat klinikk og alt. Man må drømme! Bare håper de kunne ha startet i 2015...

Så forresten ingenting om lenge på studiet?

Anonymous poster hash: f5a54...d9a

Det gjør det da virkelig. Det står at det blir en 5-årig master.

Anonymous poster hash: 8e466...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det da virkelig. Det står at det blir en 5-årig master.

Anonymous poster hash: 8e466...7d9

Så bare et år mindre enn den er nå - dog da ren jordmorutdanninelse hele veien.

Er ikke lett å få med seg alt på tlf på kvelden vet du ;)

Anonymous poster hash: f5a54...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5-årig master bare for å bli jordmor???? :hakeslepp:

Anonymous poster hash: a839f...5d3

I dag tar det 6 år! Først 3 år sykepleie, et års praksis som sykepleier så to år på skole i jordmorfaget.

Anonymous poster hash: f5a54...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-årig master bare for å bli jordmor???? :hakeslepp:

Bare for å bli jordmor? Vet du hva dette yrket innebærer og hvilken kompetanse det krever?

Anonymous poster hash: 93f78...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor er pr i dag 5 årig master, håper det forblir slik. Med ny modell er jordmødrene betydelig mindre kompetent til å ivareta syke gravide/fødende/barselkvinner og barna deres. Dersom dette forslaget går gjennom må jordmordstillinger reduseres for å ansette sykepleiere, slik at man faktisk er i stand til å ivareta syke pasienter.



Anonymous poster hash: 880ad...838
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor er pr i dag 5 årig master, håper det forblir slik. Med ny modell er jordmødrene betydelig mindre kompetent til å ivareta syke gravide/fødende/barselkvinner og barna deres. Dersom dette forslaget går gjennom må jordmordstillinger reduseres for å ansette sykepleiere, slik at man faktisk er i stand til å ivareta syke pasienter.

Anonymous poster hash: 880ad...838

Den modellen som skal foreslås er jo 5-årig master? Hvis ikke det er nok tid for å få den rette kompetansen vet ikke jeg

,da må jo et 6-årig medisinstudie også være altfor kort for legene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor er pr i dag 5 årig master, håper det forblir slik. Med ny modell er jordmødrene betydelig mindre kompetent til å ivareta syke gravide/fødende/barselkvinner og barna deres. Dersom dette forslaget går gjennom må jordmordstillinger reduseres for å ansette sykepleiere, slik at man faktisk er i stand til å ivareta syke pasienter.

Anonymous poster hash: 880ad...838

Men jordmor-utdanningen blir jo mye mer spesialisert om den blir en egen 5-årig master tenker jeg da. Bachelor i sykepleie er jo en rimelig enkel utdanning uten særlig teoritunge fag,og mange er jo ikke faglig sterke i det hele tatt.Det gjenspeiles jo i de høye stryktallene.

Jeg tror en egen 5-årig jordmormaster vil tiltrekke seg søkere som er faglig sterkere enn de som søker seg inn på bachelor i sykepleie,og på mastergrad stilles det generelt høyere krav enn på bachelornivå hvis man skal klare å fullføre.Tror kompetansen til jordmødrene kan bli styrket gjennom en egen mastergrad.

Anonymous poster hash: a839f...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jordmor-utdanningen blir jo mye mer spesialisert om den blir en egen 5-årig master tenker jeg da. Bachelor i sykepleie er jo en rimelig enkel utdanning uten særlig teoritunge fag,og mange er jo ikke faglig sterke i det hele tatt.Det gjenspeiles jo i de høye stryktallene. Jeg tror en egen 5-årig jordmormaster vil tiltrekke seg søkere som er faglig sterkere enn de som søker seg inn på bachelor i sykepleie,og på mastergrad stilles det generelt høyere krav enn på bachelornivå hvis man skal klare å fullføre.Tror kompetansen til jordmødrene kan bli styrket gjennom en egen mastergrad. Anonymous poster hash: a839f...5d3

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal trekke til seg faglig sterkere folk? Da velger de i såfall faget på helt feil grunnlag! Jeg håper og tror at de samme menneskene ønsker å bli jordmor uavhengig og det bygger på en sykepleierutdannelse, eller om det er et eget studielån fra første året.

Anonymous poster hash: f421b...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den modellen som skal foreslås er jo 5-årig master? Hvis ikke det er nok tid for å få den rette kompetansen vet ikke jeg

,da må jo et 6-årig medisinstudie også være altfor kort for legene?

Utdanningen vil da kun ha fokus på kvinne/barn helse, mens det pr i dag er fokus på dette i den toårige masteren, mens en i sykepleiedelen i tillegg har medisinske og kirurgiske emner med tilhørende praksis (dette vil ikke inngå hos jordmor), psykiatri, pediatri, overvåkning, generell forbygging og kommunehelsetjeneste for å nevne noe. Man jobber heller ikke på føden etter 6 års medisinstudium, da må man først ta turnustjeneste i halvannet år og så starte spesialisering. For å bli overlege i gynekologi/obstetrikk er nok de 6 årene på studiet bare halve veien.

Men jordmor-utdanningen blir jo mye mer spesialisert om den blir en egen 5-årig master tenker jeg da. Bachelor i sykepleie er jo en rimelig enkel utdanning uten særlig teoritunge fag,og mange er jo ikke faglig sterke i det hele tatt.Det gjenspeiles jo i de høye stryktallene.

Jeg tror en egen 5-årig jordmormaster vil tiltrekke seg søkere som er faglig sterkere enn de som søker seg inn på bachelor i sykepleie,og på mastergrad stilles det generelt høyere krav enn på bachelornivå hvis man skal klare å fullføre.Tror kompetansen til jordmødrene kan bli styrket gjennom en egen mastergrad.

Anonymous poster hash: a839f...5d3

Dette er ikke en debatt om sykepleierutdanningen i Norge, men mange er glad i å snakke om hvor enkelt det er uten å ha gått der selv. Det er like mye teori på sykepleien som i andre bachelorer, men i tillegg skal man ha ganske så mye praksis, og dette er for mange mye tøffere enn lesingen. Sykepleien har ikke høyere stryktall enn andre utdanninger, men det er gjerne flere som slutter underveis fordi det ikke passet for dem. Grunnutdanningen i sykepleie er i dag en garanti for å gi alle et minimumsgrunnlag for å kunne pleie/observere/behandle pasienter i ulike kategorier med forskjellige sykdommer, og lærer også prosedyrer i relasjon til dette. For et 5 årig jordmorløp vil ikke dette være fokus, og de jordmødrene som da utdannes vil f.eks ikke være i stand til å ivareta fødende med hjertefeil, epilepsi og diabetes. Alle andre videreutdanninger har i dag grunnutdanningen som basis, noe som fungerer utmerket. Det er feil å tro at man kan gjøre det bedre i en egen jordmorutdanning, og dette vil i det lange løp medføre et dårligere tilbud, spesielt til kvinner i distriktene. Du tar virkelig feil om du tror det er kremen som søker seg til et 5 åring masterstudium i jordmor, pr i dag er det en av de letteste videreutdanningen å komme inn på for sykepleiere som vil jobbe steder med spesialkompetansekrav.

Anonymous poster hash: 880ad...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...