Gå til innhold

Bryllup. Svigers kommer ikke overens :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal gifte oss til neste vinter, og gleder oss til den delen. Men så er det foreldrene våre. Mine og hans foreldre er som natt og dag, og kommer ikke overens. Hans er meget konservative (kristne), mens mine er så liberale som du får det. De har møtt hverandre to ganger før, og da er det himling med øynene, ignorering og dårlig snakk bak hverandres rygg.

Nå er vi begge bekymret for at dette kommer til å ødelegge hele bryllupet. Hans foreldre drikker heller ikke alkohol, og har ingen respekt for de som gjør det (inkl. oss).

Hvordan løser vi dette? Er så redd at hele dagen kommer til å bli ødelagt..



Anonymous poster hash: 8d4a1...39b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, det må være slitsomt. Føler med dere!

For det første, sånn i tilfelle du skulle føle det er et problem, så er det greit å drite en lang marsj i den tradisjonelle bordplasseringen hvor din far skal ha din kommende manns mor til bords og omvendt. Ingen bryr seg om det der uansett, og i de bryllupene jeg har vært i de siste årene så har det vært alle mulige rare bordplasseringer. Alt er normalt :)

Også må dere ta dere en alvorsprat med dem. Han med sine, du med dine. Voksne mennesker burde klare å skyve til side den slags for en kveld, særlig når det er snakk om en viktig begivenhet for barna deres. Det er ikke sikkert de er klar over hvor mye dere plages av dette, mye bedre å ta det opp (gjerne i god tid på forhånd) enn å bare håpe at det går bra.

Anonymous poster hash: 7da32...4f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det må være slitsomt. Føler med dere!

For det første, sånn i tilfelle du skulle føle det er et problem, så er det greit å drite en lang marsj i den tradisjonelle bordplasseringen hvor din far skal ha din kommende manns mor til bords og omvendt. Ingen bryr seg om det der uansett, og i de bryllupene jeg har vært i de siste årene så har det vært alle mulige rare bordplasseringer. Alt er normalt :)

Også må dere ta dere en alvorsprat med dem. Han med sine, du med dine. Voksne mennesker burde klare å skyve til side den slags for en kveld, særlig når det er snakk om en viktig begivenhet for barna deres. Det er ikke sikkert de er klar over hvor mye dere plages av dette, mye bedre å ta det opp (gjerne i god tid på forhånd) enn å bare håpe at det går bra.

Anonymous poster hash: 7da32...4f8

Ja, vi har tenkt på dette med bordplasseringen, og det må vi nok gjøre uansett.

Vi har vel på sett og vis prøvd denne alvorspraten, men da har faktisk begge parter sagt at de må få være seg selv/si hva de mener. Vi har også vurdert å kansellere det tradisjonelle bryllupet, og reise bort et sted, men da får vi reaksjoner som at vi er egoistiske..

Det kjennes så feil ut at foreldrene våre skal påvirke VÅR dag i så stor grad.. :(

Anonymous poster hash: 8d4a1...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge foreldreparene burde være voksne nok til å oppføre seg den dagen.

Snakk med dem om bekymringene deres. De trenger jo ikke akkurat å ha så mye kontakt ellers så dette burde de klare.



Anonymous poster hash: 3966a...9c9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge foreldreparene burde være voksne nok til å oppføre seg den dagen.

Snakk med dem om bekymringene deres. De trenger jo ikke akkurat å ha så mye kontakt ellers så dette burde de klare.

Anonymous poster hash: 3966a...9c9

det virker som om den barnslige oppførselen er det eneste de har til felles.

ts.

Anonymous poster hash: 8d4a1...39b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de er så konservative som du sier skulle man tro de går i spinn av endret bordplassering også.



Anonymous poster hash: 3a3b3...2c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis de er så konservative som du sier skulle man tro de går i spinn av endret bordplassering også.

Anonymous poster hash: 3a3b3...2c5

Tror du? Det har vi faktisk ikke tenkt på. Det konservative dreier seg mye om alkohol/tobakk o.l. Banning/"grov" humor.... Er ikke lett.

Anonymous poster hash: 8d4a1...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får dere nesten stille et ultimatum. Med får komme hvis de lover å oppføre seg som folk, og hvis de ikke kan love dette, ville jeg faktisk ikke invitert dem. Hvis de er så egoistiske at de ikke klarer å la personlige følelser ligge i én dag, får det være dems problem...

Anonymous poster hash: cd988...f03

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal gifte oss til neste vinter, og gleder oss til den delen. Men så er det foreldrene våre. Mine og hans foreldre er som natt og dag, og kommer ikke overens. Hans er meget konservative (kristne), mens mine er så liberale som du får det. De har møtt hverandre to ganger før, og da er det himling med øynene, ignorering og dårlig snakk bak hverandres rygg.

Nå er vi begge bekymret for at dette kommer til å ødelegge hele bryllupet. Hans foreldre drikker heller ikke alkohol, og har ingen respekt for de som gjør det (inkl. oss).

Hvordan løser vi dette? Er så redd at hele dagen kommer til å bli ødelagt..

Anonymous poster hash: 8d4a1...39b

Hadde jeg hatt gjester som sitter å himler med øynene til mine gjester så hadde de fått beskjed. Maka til oppførsel. Mobbing. Det er ikke deres problem heller. Dere skal invitere, det er opp til de å takka ja eller nei. Folk som gjør slik som du beskriver mangler oppførsel og dannelse

Gør de slikt i bryllup så driter de seg ut selv.Flott så får andre se hvordan de er

Anonymous poster hash: 9a4ac...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var det med oss. Våre foreldre har akkurat de motsetningene du beskriver. Første gangen de skulle møtes fryktet jeg seriøst for at tredje verdenskrig skulle begynne. Heldigvis gikk det helt fint. Jeg så ingen himling med øynene, eller noen annen form for disrespekt verken hos den ene eller andre parten. Mulig det hjalp at de var klar over forskjellene på forhånd? Så var jo alle parter voksne mennesker, og forstår at det er innenfor et begrenset tidsrom.

Mine foreldre er også veldig i mot alkohol. Vi hadde et alkoholfritt bryllup, og ga nok meget klar beskjed om dette til svigers i forkant av bryllupet. Men igjen, de hadde jo blitt kjent med meg i god tid før bryllupet slik at de visste at jeg heller ikke drakk.

Vi har også løst det slik at bryllupet ble feiret med min families bosted, slik at svigers hilste på min familie i mine foreldre sitt hus. Så hadde vi barnedåpen (da barnet vårt var født og skulle døpes) hjemme hos svigers, slik at da kom mine hjem til dem. Så, mamma fikk styre med bryllupskaken, mens svigermor fikk lage dåpskaken.

Så gjør jo alle parter det beste for å vise en viss interesse for den andre parten, samtidig som at man gjør sitt ytterste for ikke å tråkke noen på tærne.

Jeg tror kanskje at så lenge du og mannen din har bestemt dere for hvordan dere vil ha det, så må dere snakke med det foreldreparet som ikke liker dette om at de må enten respektere det, eller så ønsker dere ikke å ha dem til stedet etter selve vielsen eller lignende. Så virker det jo som om at dere må forklare dem det gjelder at de må opptre respektfullt foran (og bak) folk de ikke liker.

Vi slapp heldigvis å fortelle det til våre.

Håper ting ordner seg for dere. :hug:



Anonymous poster hash: 78037...d9b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de er så konservative som du sier skulle man tro de går i spinn av endret bordplassering også.

Anonymous poster hash: 3a3b3...2c5

Det er ikke alltid bare de konservative som er problemet, men det ser du vel ikke du.

Anonymous poster hash: 78037...d9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid bare de konservative som er problemet, men det ser du vel ikke du.

Anonymous poster hash: 78037...d9b

Det er stort sett alltid de konservative som er hovedproblemet, jo. Det er de som er fastlåste i oppfattinger og krever at andre skal se ting på deres måte.

Anonymous poster hash: bf524...90c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en svigermor som himler med øynene til alt og alle. Mine foreldre og besteforeldre tåler hun ikke trynet på, og svigerfars familie likeså... Alt av familieselskap, bursdager, jul osv. er et mareritt! Og hun MÅ poengtere sine synspunkter om alt av alle, uannsett anledning. Det er virkelig ikke enkelt. Og jeg føler virkelig med dere. Her er det en person som er problemet, mens dere har fire.

Poengter at det er deres dag. Det måtte jeg da jeg og mannen giftet oss. Og ta det i god tid før bryllupet. En ide er jo å gjøre slik noen vi kjenner gjorde det. Først familiemiddag på dagen, deretter vennefest med alkohol og uten foreldre på kvelden.

Anonymous poster hash: f7a8c...54f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik var det med oss. Våre foreldre har akkurat de motsetningene du beskriver. Første gangen de skulle møtes fryktet jeg seriøst for at tredje verdenskrig skulle begynne. Heldigvis gikk det helt fint. Jeg så ingen himling med øynene, eller noen annen form for disrespekt verken hos den ene eller andre parten. Mulig det hjalp at de var klar over forskjellene på forhånd? Så var jo alle parter voksne mennesker, og forstår at det er innenfor et begrenset tidsrom.

Mine foreldre er også veldig i mot alkohol. Vi hadde et alkoholfritt bryllup, og ga nok meget klar beskjed om dette til svigers i forkant av bryllupet. Men igjen, de hadde jo blitt kjent med meg i god tid før bryllupet slik at de visste at jeg heller ikke drakk.

Vi har også løst det slik at bryllupet ble feiret med min families bosted, slik at svigers hilste på min familie i mine foreldre sitt hus. Så hadde vi barnedåpen (da barnet vårt var født og skulle døpes) hjemme hos svigers, slik at da kom mine hjem til dem. Så, mamma fikk styre med bryllupskaken, mens svigermor fikk lage dåpskaken.

Så gjør jo alle parter det beste for å vise en viss interesse for den andre parten, samtidig som at man gjør sitt ytterste for ikke å tråkke noen på tærne.

Jeg tror kanskje at så lenge du og mannen din har bestemt dere for hvordan dere vil ha det, så må dere snakke med det foreldreparet som ikke liker dette om at de må enten respektere det, eller så ønsker dere ikke å ha dem til stedet etter selve vielsen eller lignende. Så virker det jo som om at dere må forklare dem det gjelder at de må opptre respektfullt foran (og bak) folk de ikke liker.

Vi slapp heldigvis å fortelle det til våre.

Håper ting ordner seg for dere. :hug:

Anonymous poster hash: 78037...d9b

Tusen takk for et svar som gir håp :)

Jeg håper jo virkelig at de kan ta seg sammen, og tror kanskje at mine foreldre kan bite i det sure eplet. Hans der i mot... de har en tendens til å stå på sitt. Min erfaring er nok også dessverre at de mest konservative er de største "bråkmakerene".

Anonymous poster hash: 8d4a1...39b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må snakke med dine foreldre, og mannnen med sine.

Klar tale.

Si at dere vurderer bryllup, men sånn det er nå er dere usikre på om det lar seg gjennomføre da foreldreparene er såpass ulike.

Si at så lenge foreldrene deres pukker på at de har rett til å oppføre seg som de ønsker, så går det ut over dere, deres relasjoner til dem, og deres vilje til å inkludere de i ting som skjer i livet.

Si at sånn det ligger an nå er alternativet enten å la være å gifte seg (bør falle de konservative tungt for brystet) eller gjøre det i utlandet der foreldrene ikke er invitert.

Si at dere synes det er skammelig at såpass voksne folk ikke evner å oppføre seg!

Si at det går veldig ut over parets relasjon til svigersønn/datter, og at det på sikt kan få konsekvenser for samvære med barnebarna, da dere er fristet til å flytte langt vekk fra alt av foreldre (smør litt tykt på!)

Rett og slett ansvarliggjør dem!

Himling med øynene og provoserende oppførsel er ikke greit!

Om alle lover bot og bedring så inviterer dere begge parene på middag en kveld og ser hvordan det går.

Om de greier å ta seg sammen, så kan dere begynne å planlegge bryllup etter desserten.

Hvis ikke, så kan dere ta et nettsurf på mulige vielser i utlandet når de har gått sin vei

Dere må være tøffe her! Ikke aksepter ubehagelig oppførsel!
Den som ikke kan oppføre seg diskvalifiserer seg selv!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et svar som gir håp :)

Jeg håper jo virkelig at de kan ta seg sammen, og tror kanskje at mine foreldre kan bite i det sure eplet. Hans der i mot... de har en tendens til å stå på sitt. Min erfaring er nok også dessverre at de mest konservative er de største "bråkmakerene".

Anonymous poster hash: 8d4a1...39b

Hos oss er det ikke de konservative som er bråkmakerne!

Anonymous poster hash: 78037...d9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oj! Dette hørtes akkurat ut som vår situasjon. Dette er mye av grunnen til at vi rett og slett ikke har giftet oss enda. Her er det motsatt da mine foreldre er superkristne og hane er gamle hippier. Ikke lett det der. Svigers syntes det er hårreisende at vi vil gifte oss i kirken og er veldig høylytt imot det. Her er det mye himling med øynene og megetsigende blikk som sendes, skulle tro de var fjortiser hele gjengen!

Anonymous poster hash: ecef9...922

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stort sett alltid de konservative som er hovedproblemet, jo. Det er de som er fastlåste i oppfattinger og krever at andre skal se ting på deres måte.

Anonymous poster hash: bf524...90c

Hos oss var det motsatt. Svigerfar som er über liberal sitter å sier at folk som er religiøse er mindre intelligente ( dette sa han foran mine kristne foreldre) og både svigermor og svigerfar er høylytte i sine meninger om hvor falske og fæle kirkebryllup er, nå vi fortalte dem at vi ønsket det. Så de liberale kan være ordentlig kjipe å ha med å gjøre de også!

Anonymous poster hash: ecef9...922

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær tilstede begge to når dere tar en prat med hver av foreldreparene.

Si tydelig:

Dette bryllupet er dyrt, og det er en feiring av vår kjærlighet til hverandre. Dere kommer i bryllupet som våre gjester, og vi forventer at dere opptrer høflig og korrekt mot alle de andre gjestene. Det kommer til å være alkohol, og det må dere bare tåle. Det kommer til å være avholdsmennesker tilstede, og deres valg skal også respekteres.

Hvis dere ikke tror dere klarer dette, vil vi vite det nå, så avlyser vi hele bryllupet og bruker pengene våre på et bryllup utenlands, og en fantastisk bryllupsreise.



Anonymous poster hash: 15752...8ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Kan komme med en liten oppdatering. Vi samlet både mine og hans foreldre, og la frem saken fra vårt ståsted. Sa at dette var i ferd med å ødelegge en av våre mest betydningsfulle dager. Skulle trodd at dette hjalp, men hans foreldre kommenterte at "vi andre" (som ikke er etter deres standard) ikke er noe de kommer til å føye seg etter. Mine foreldre reagerte deretter med sinne og frustrasjon, og klarte å komme med brøleren om hvorfor hans foreldre er invitert..

Herreguuuud. Kjenner jeg blir gal. Dette er verre enn barn i trassalderen.



Anonymous poster hash: 8d4a1...39b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...