Gå til innhold

Hjemstrikket pledd i bryllupsgave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde aldri lagt ut på et slikt prosjekt om jeg ikke viste at det ble fint. Har såpass mye selvrespekt at jeg ikke gir bort noe som ser stygt ut. Tenker jeg skal finne tak i interiørgarn av noe slag, slik at jeg er sikker på det ikke loer. Videre tenker jeg å velge hvitt/naturhvitt som farge. Det er en enkel farge som ikke vil gå av moten :-)

Anonymous poster hash: c0b84...11f

Jeg synes det høres ut som en flott gave, men vær obs på at interiørgarn kan bli veldig tungt for vaskemaskinen. Jeg heklet putetrekk til 50x50 pynteputer (altså ganske så små puter), men da jeg skulle vaske dem - ett om gangen - nektet maskinen helt å sentrifugere. Måtte bare gi opp og heller henge dem til tørk på stativ. Det tok flere dager før de var tørre (til tross for at jeg tok ibruk hårføneren), og i tillegg måtte jeg legge håndklær på gulvet for å ta imot vannsølet.

Jeg hadde blitt superglad for et fint pledd jeg kunne vaske i maskinen, men om det var så tungt at jeg måtte sende det til rens for å få det rent, ville jeg nok heller ønsket meg noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det høres ut som en flott gave, men vær obs på at interiørgarn kan bli veldig tungt for vaskemaskinen. Jeg heklet putetrekk til 50x50 pynteputer (altså ganske så små puter), men da jeg skulle vaske dem - ett om gangen - nektet maskinen helt å sentrifugere. Måtte bare gi opp og heller henge dem til tørk på stativ. Det tok flere dager før de var tørre (til tross for at jeg tok ibruk hårføneren), og i tillegg måtte jeg legge håndklær på gulvet for å ta imot vannsølet.

Jeg hadde blitt superglad for et fint pledd jeg kunne vaske i maskinen, men om det var så tungt at jeg måtte sende det til rens for å få det rent, ville jeg nok heller ønsket meg noe annet.

Skal ta det med i betraktning :-)

Men det kan være du ikke fikk sentrifugert fordi du kun hadde ett putetrekk. Dersom jeg vasker strikkede klær og plages med sentrifugering fyller jeg maskina med rene handklær. Dersom det er ubalanse i trommelen vil sentrifugeringa stoppe. Ofte blir det ubalanse hvis man har for lite klær i.

Anonymous poster hash: c0b84...11f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta det med i betraktning :-)

Men det kan være du ikke fikk sentrifugert fordi du kun hadde ett putetrekk. Dersom jeg vasker strikkede klær og plages med sentrifugering fyller jeg maskina med rene handklær. Dersom det er ubalanse i trommelen vil sentrifugeringa stoppe. Ofte blir det ubalanse hvis man har for lite klær i.

Anonymous poster hash: c0b84...11f

Jeg prøvde etterhvert mye forskjellig, siden det er snakk om 4 heklede putetrekk. Ingenting fungerte. Ett enkelt putetrekk var så tungt og fullt av vann at det tok på å løfte det. Det var ikke noe vann igjen i vaskemaskinen heller, kun det som interiørgarnet hadde sugd til seg. Jeg vet det høres ekstremt ut, men det er helt sant. Har ikke hatt noen problemer med vaskemaskinen hverken før eller etter putevarene.

Det kan jo hende det er forskjell på interiørgarn. Jeg brukte det tynneste (men det er fortsatt et tykt garn) fra Europris, så vil på det sterkeste fraråde det for folk som liker å vaske det de strikker/hekler - i alle fall om det er noe særlig større enn en lue :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott gave, men kjøp garn i god kvalitet og styr unne tunge interiørgarn til pledd. Min erfaring er at det er ikke blir så bra.

Nøytral farge er greit, gjerne et enkelt mønster eller enkel strukturstrikk så man kan få to fine sider. Liker bedre å bruke to tråder enn en tjukk, da kan man mikse og matche for å få fin effekt og struktur, Tynt, lett og varm pledd liker jeg bedre enn veldig tjukke. Tjukke pledd blir fort for varme og reservert til vinterbruk, og er man uehldig med vasken ender man ofte med en stiv plate. Et tynt pledd kan brettes for mer varme, er enklere å håndvaske og er man uheldig i vaske er resultatet kanskje bare et tykkere og tovet pledd. ;)

Og en heklekant rundt (gjerne helt enkel) gjør at det blir mer formtabilt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Jar brukt dobbel tråd babyull. Fornøyd med resultatet :)

Anonymous poster hash: bb1a4...b54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt kjempeglad for pledd!

Du bør kanskje leke litt detektiv med tanke på fargevalg og stil på forhånd, da :) Det er jo noen som bare liker merkeklær og merketing, de setter kanskje ikke like stor pris på hjemmelagde ting som mange andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner du mottakeren er det en super gave! Jeg hadde blitt kjempeglad, det hadde ikke min bror!



Anonymous poster hash: cdc9e...238
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha gjort en vurdering ser det ut til at det kanskje ender på at jeg syr en saueskinnsfell. Litt dyr gave og mye jobb, men noe jeg vet blir satt pris på :-)

Anonymous poster hash: c0b84...11f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at moren min ga onkelen min hjemmeheklet sengeteppe i bryllupsgave. Ikke noe i veien så sant man kan strikke og at resultatet blir fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres kjempeflott ut!

Jeg hadde hvertfall satt veldig pris på det :)

Anonymous poster hash: 9ffa6...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi fikk det i bryllupsgave av min tante. Et strikket lappeteppe i ull. Husker ikke hvilken type ull det er men det er mulig det er angora så det er en type som er veldig lett slik at ullteppet ikke er tungt men likevel deilig og varmt. Det er stort og deilig og plass til begge to under det tilogmed... sitter med det rundt føttene nå.

Er en gave vi ble kjempeglade for og bruker mye nå på denne tiden av året... så ja kjempebra bryllupsgave så lenge du tror at de kommer til å sette pris på alt det arbeidet du legger i det

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

unnskyld at jeg spør dumt nå ts, men sy en saueskinnsfell? Hva er forskjellen på det og å kjøpe et ferdig? Hvordan syr man det egentlig? eller er det pledd med saueskinn over?



Anonymous poster hash: 80f87...f5c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

unnskyld at jeg spør dumt nå ts, men sy en saueskinnsfell? Hva er forskjellen på det og å kjøpe et ferdig? Hvordan syr man det egentlig? eller er det pledd med saueskinn over?

Anonymous poster hash: 80f87...f5c

Google saueskinnsfell så får du svaret :-)

Anonymous poster hash: c0b84...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...