Gå til innhold

Er jeg en kjip brud hvis....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen må alltid reise ja. Men blir man eksempel "etterlatt" til seg selv i flere timer mellom vielse og middag, er det oftest litt kjekkere å bli etterlatt et sted der det er litt mer å finne på enn å henge på Shell eller den lokale burgersjappa. Er man pyntet er det lettere å ta seg en lunsj i Oslo enn en del andre steder.

Å bli invitert som kaffegjest med betalbar 7 timer unna får nok mange til å bli meget misfornøyde. Særlig om det da kommer en helt syk gaveliste i tillegg.

Anonymous poster hash: a45df...fc7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi gifter oss i Europa, men vi tok en praterunde med forlovere og foreldre før vi bestemte oss. De var de vktigste å ha med. De ga oss utrolig positiv respons og ville gjerne ta ferien sin der for å bli med på feiringen vår, selv om vi ikke kan betale mer enn selve bryllupsfeiringen.

Etter det regnet vi på hvor mange vi hadde råd til å ha i middag, og snakket med noen flere venner. Vi sa fra at vi dessverre ikke har mulighet til å dekke reise og opphold, men dersom de hadde lyst og anledning til å legge noen feriedager dit, var de hjertelig velkomne i bryllupsfesten. Vi er positivt overrasket over hvor mange som ble glade for å få denne muligheten og som velger å komme.

Det må sies at vi har gjort det veldig klart at vi IKKE forventer gaver, og at vi IKKE har noen som helst forventning om at de sal kjøpe seg noe antrekk i anledning dagen - vanlig sommerpent tøy som de allerede har er mer enn bra nok. Det viktige er menneskene :hjerte:

Vi sier, uten dårlig samvittighet, nei til brylluper som krever dyr reise og dyrt opphold, dersom vi ikke har økonomi til det. Vi sender heller en ok gave.

Jeg hadde blitt lei meg om noen med dårlig råd hadde synes de "måtte" komme. Penger og plikt skal aldri være en faktor i verken vennskap eller ved store anledninger, etter min mening.

Eksempelvis, søsteren til brudgommen er alenemor til 3 og har dårlig råd, i tillegg til problemer med å komme fra en hel uke. Vi ble enige med svigerfar om å spleise på reise og opphold for henne til bryllupet - hun ønsket selv å komme uten barna til en langhelg, slik at hun fikk deltatt.

Heier på vanlig kommunikasjon og velvilje jeg da :sjenert: og synes de summene som folk veger å bruke på bryllup, fotografering, morgengaver osv er ganske horrible... men hver med sitt :)



Anonymous poster hash: 8120d...fd7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt kjipt hvis dere åpenlyst forventer at "alle" kommer.

Jeg og min forloved planlegger å være egoistiske på hvor vi har selve bryllupssermonien. Vi har mer eller mindre bestemt oss for å gjøre det i varmere strøk og velger derfor å ha selve bryllupsfesten hjemme i ettertid for å ikke ekskludere familiemedlemmer som har andre ting å prioritere økonomisk. Blir på en måte å møtes halvveis. Vi får det bryllupet vi ønsker, og alle som ønsker å feire at vi gifter oss får muligheten til det uten at det blir så dyrt for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Vi skal gifte oss på sørlandet hvor vi bor. Mannen er fra Møre og Romsdal, mens jeg er fra Rogaland. Alle untatt 1 vennepar må kjøre/fly og ha overnatting. Ingen har sagt noe på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er kjipt, men sikkert lurt å lage et opplegg for hele helgen for de tilreisende (og andre som vil være med):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke kjip! Feire der du vil, du tvinger jo ingen til å komme. Jeg har vært i bryllup i Tyskland og i Polen og ingen betalte for hverken reise eller opphold. Jeg ble ikke sur og følte meg ikke tvungen til å dra. Folk som blir furtne får bare bli furtne, - dette er DERES dag - gjør som DERE vil!! Lykke til :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv ville jeg nok lagt festen til deres nåværende hjemsted (altså ikke Indre Grautmyr) - på grunn av hensynet til gjestene.

Hvis jeg skulle be folk reise 7 timer til et sted langt uti gokk, ville jeg anstrengt meg for å gjøre en bryllupshelg utav det, så folk skulle føle at de fikk noe igjen for å bruke en hel helg. For meg ville det blitt alt for stressende å lage et program for en hel helg, med aktiviteter, måltider, busstransport hit og dit, overnatting. En fest på en kveld er mer enn nok:)



Anonymous poster hash: 5ff03...85f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Forundrer meg over hvor mange som mener at det er greit å forvente at gjester reiser TIL Oslo, men ikke motsatt. Mesteparten av Norge ligger faktisk utenfor Ring 3.

Du er ikke kjip dersom dere velger å feire bryllupet på ditt hjemsted.

Og vær stolt av hjemstedet ditt, enten det er "Indre Grautmyr", "Ytre Forblåstneset" eller en av de 102 andre byene i Norge. (Kilde for antallet er wikipedia).



Anonymous poster hash: a94a0...c8d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært i så mange bryllup, men et par av dem har vært i "Indre Grautmyr". Jeg har reist med glede, for jeg vil feire med mine venninner. Har for så vidt vært heldig i og med at jeg bodde på kjørestrekningen mellom Oslo og Indre Grautmyr første gangen og kunne sitte på med en venninne som jeg halvveis kjente. Andre gangen bodde jeg en time unna med fly+kjøretid, men da hadde jeg familie i en by i nærheten (1 1/2 t unna bryllupet) og "mellomlande" der før og etter.

Synes ikke selve stedet for bryllupet skal være viktig, for som andre sier, det er alltid noen som må reise. Man kan selvfølgelig tenke på hvilken del av familien som har mest/minst penger, eller hvilken av den eldre garde som er mest skrøpelig, men jeg tror de fleste ønsker å feire dagen og da setter man av penger. Når det er sagt, tror jeg de fleste heller drar innenlands (eller også til deler av Skandinavia) og til et sted som er knyttet til den ene i paret enn til et hvilket som helst sted i utlandet ingen egentlig har et forhold til. Annerledes er det selvfølgelig når ene delen av paret kommer fra utlandet, da setter man av mer penger igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten må jo din familie reise til oslo, eller så må dem reise opp til din familie. Det blir noe annet om dere plutselig feirer bryllupet på svalbard.

Dessuten kan dere jo kjøre litt kronerulling for å få alle sammen opp til bryllupet? At noe av bryllupsgavene blir brukt på å få folk til bryllupet for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg inviterer til et bryllup på hjemstedet mitt, ca. 7 timer med bil fra Oslo? Det er et greit rutetilbud med fly osv. men lite billigere alternativer (går ikke tog hit).

Jeg og samboer bor i Oslo og hele hans familie er fra området. I og med at vi skal bo på Østlandet så har jeg veldig lyst til å feire bryllupet i min hjemby slik at vi begge også knytter felles minner her. Jeg er veldig glad i svigerfamilien og har veldig lyst til å vise den utvidede delen av de hvor jeg er fra (foreldrene hans har vært en gang der på besøk, men søsken ol. har aldri vært der).

Samtidig så hører jeg veldig mye negativt her på KG om at det er kjipt å føle seg forpliktet til å reise langt og betale for reise/overnatting i forbindelse med bryllup. Har også inntrykk av at mange synes det er forbudt å si i fra/være ærlig om dette.

Bryllupet er langt fremme i tid, så jeg skal selvfølgelig sjekke ut muligheter for å få skaffet overnatting til folk, men jeg tviler sterkt på at vi får til en løsing som ikke innebærer at gjester må betale noen lapper for reise/opphold totalt sett.

Å feire på Østlandet er jo også en mulighet. Da er det jo min familie som må reise, men føler at det er litt mer akseptert i og med at vi bor her allerede + at jeg har noen familiemedlemmer som bor i nærheten allerede og som derfor kan ta inn folk fra min familie. Samtidig så er det jo innerst inne ikke det jeg har mest lyst til.

Føler meg så usikker....

Anonymous poster hash: 5fc74...51c

Du er ikke kjip nei. Tenk på om dere gifter dere i oslo så må jo din familie og kjøre langt. Så blir jo det samme. Noen må kjøre langt uansett om det er her eller der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men det er vel ikke noe mer eller mindre frekt at din familie må dra til Oslo? En av familien må jo reise uansett, hvorfor skal det være mer frekt at oslofamilen må dra til Gokkstad enn at Gokkstadfamilien drar til Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men det er vel ikke noe mer eller mindre frekt at din familie må dra til Oslo? En av familien må jo reise uansett, hvorfor skal det være mer frekt at oslofamilen må dra til Gokkstad enn at Gokkstadfamilien drar til Oslo?

Jeg antar størsteparten om ikke alle inviterte bor i eller i nærheten av Oslo - med mindre de kun inviterer familie? Ergo må¨90% av følget reise langt kontra 10%?

Jeg tenker hjemsted er naturlig når man kommer fra to helt forskjellige steder - og har forståelse for at folk ikke har råd til hverken slike eller utenlandsbryllup.

Bor man i en by og og en i brudeparet er derfra blir det snodig å drasse en hel haug til dens hjemby bare fordi.

Anonymous poster hash: c5939...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg antar størsteparten om ikke alle inviterte bor i eller i nærheten av Oslo - med mindre de kun inviterer familie? Ergo må¨90% av følget reise langt kontra 10%?

Jeg tenker hjemsted er naturlig når man kommer fra to helt forskjellige steder - og har forståelse for at folk ikke har råd til hverken slike eller utenlandsbryllup.

Bor man i en by og og en i brudeparet er derfra blir det snodig å drasse en hel haug til dens hjemby bare fordi.

Anonymous poster hash: c5939...863

Tilsvarer brudeparets familie bare 20% av gjestelista?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høres helt greit ut! :)

Det spiller da ingen rolle om din familie må reise til Oslo, eller hans familie til hjemstedet ditt, det blir jo hipp som happ :)

Anonymous poster hash: e0f74...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mer enn bare reisen/opphold som avgjør om de kommer til å synes du er kjip eller ikke. Skal folk reise så langt, er det ganske naturlig at de blir borte fra fredag til søndag.

Hva er planene mellom vielsen og middag? Blir gjestene tatt vare på da? Med litt mat og drikke. Eller må de klare seg selv?

Kaffegjester/betalbar? Blir alle som reiser invitert til middag?

Ønskelister. Setter dere opp sykt dyre ønsker der? Slik at både reise og opphold + gave starter å bli ganske mange tusen?

Transport på stedet? Mange vil nok drikke alkohol. Så fikser dere noe, eller blir det lange strekker med taxi?

Anonymous poster hash: a45df...fc7

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...