Gå til innhold

Stoler ikke på meg selv. ( Sang og solosang )


Lithanna

Anbefalte innlegg

hei.

Jeg trenger råd jeg.

Jeg synger i to kor. Jeg elsker å synge, og stortrives med å synge sopranstemmen og opp i høydene.
Elsker å synge i små eller større sologrupper også.

MEN- Med det samme det er kun to ( meg og en annen som er mye flinkere ) så blir jeg livredd. Jeg klarer å fullføre det, men jeg har ingen selvtillitt en plass.
Jeg føler jeg ødlegger sangen, jeg synger feil, jeg synger ikke rent, jeg synger ikke høyt nok, jeg får ikke til...stemmen skjelver...bla bla bla.

Dette ødlegger for meg. At jeg skal være så redd.
For jeg har virkelig lyst ( Drømme ) å kunne ta en sang helt alene, eller ett vers eller bare en strofe for den saks skyld. Og vite at det gikk bra og at jeg kan si til meg selv- Jeg var flink -

Jeg har kjempelyst. Men, pr. Idag er jeg så redd og usikker på meg selv når andre '' hører'' min stemme, at jeg glemmer tekst, melodi, tone og alt. Jeg svetter, skjelver, rister og har lyst å grine.

Hva kan jeg gjøre for å få dette vekk?
Jeg har tatt bandkurs, bla. for å kurere mikrofonskrekk. Det hjalp litt, men ikke sånn veldig, jeg er fortsatt redd. Jeg har sunge litt forran venner ( sånne tullesanger ) det går greit, men jeg er ikke overbevist at jeg synger fint.
Jeg har gått til sangpedagog i et år og gitarkurs.

Jeg stoler heller ikke på når både dirigent, venner og felles korvenner sier jeg synger fint. Hodet mitt er overbevisst om at det er noe de bare sier for at jeg skal bli glad.
Hvorfor er det slik? Kan jeg ikke bare ta det til meg, gi litt F*** og kose meg med syningen.

Jeg har ikke noen problem med å synge hjemme. Da synger jeg høyt og lenge...( Synger vel og merke litt lavere når min mann er i samme rom... )
Dog, han sier ikke noe da. Ikke om det er bra eller dårlig.
Jeg har hørt at jeg må jobbe med selvtillitten på sang og bare stole på meg selv- for jeg har ( sier dem ) en fin stemme, og jeg må bare tørre å bruke den.

Jeg vil virkelig videre. Beseire en milepæl, kurere presentasjonsangsten!

Har noen, noen gode råd/tips til meg, så er jeg veldig takknemmelig for det :)
Tusen takk


- Kvinne 27år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres litt ut som meg. Jeg synger aldri alene foran andre, kun sanglæreren. Jeg blir stresset når bare få av de andre sopranene dukker opp enda jeg er den som er best på å bladsynge, har det enklest i høyden og er kjappest til å lære meg notene.

Det er veldig sunt når det er få andre å lene seg på, for da er man nødt til å ta ansvar. I koret mitt er vi nok flere sopraner som er så sjenerte, så vi gjør det nesten best om vi ikke hører på hverandre. Kanskje du bør høre mindre på de andre, hvis du skjønner hva jeg mener? Sett deg ved siden av noen i en annen stemmegruppe. Jeg synes det er koselig når bassene kommer til meg og sier at det høres fint ut. Kanskje du kan be dirigenten om at dere sprer stemmegruppene utover? Mange kor gjør det sånn.

Bare et tips: Det er ikke alltid noe poeng å synge høyt. Sopraner høres som oftest veldig godt uansett, spesielt i høyden pga den mye høyere frekvensen. Du risikerer derimot å bruke feil teknikk og å miste klangen dersom du synger høyt.



Anonymous poster hash: b2f7a...147
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres litt ut som meg. Jeg synger aldri alene foran andre, kun sanglæreren. Jeg blir stresset når bare få av de andre sopranene dukker opp enda jeg er den som er best på å bladsynge, har det enklest i høyden og er kjappest til å lære meg notene.

Det er veldig sunt når det er få andre å lene seg på, for da er man nødt til å ta ansvar. I koret mitt er vi nok flere sopraner som er så sjenerte, så vi gjør det nesten best om vi ikke hører på hverandre. Kanskje du bør høre mindre på de andre, hvis du skjønner hva jeg mener? Sett deg ved siden av noen i en annen stemmegruppe. Jeg synes det er koselig når bassene kommer til meg og sier at det høres fint ut. Kanskje du kan be dirigenten om at dere sprer stemmegruppene utover? Mange kor gjør det sånn.

Bare et tips: Det er ikke alltid noe poeng å synge høyt. Sopraner høres som oftest veldig godt uansett, spesielt i høyden pga den mye høyere frekvensen. Du risikerer derimot å bruke feil teknikk og å miste klangen dersom du synger høyt.

Anonymous poster hash: b2f7a...147

Hei:

Tusen takk for svar.

Ja vi flytter oss stadig vekk og blander oss med de andre stemmene på koret. Dette er veldig moro hvis jeg kan stemmen. Men, jeg føler meg veldig sårbar da og tenker ofte...NÅ sang jeg feil.

Men, men.

Jeg syns det er skummelt og synge foran snaglæreren også jeg, i hvert fall i begynnelsen. Men alt med øving tenker jeg. Kanskje jeg bare skulle gå avgårde å finne en annen sanglærer, bare for å skremme meg selv enda mer ;)

Ja, jeg er ikke den med kraftigst stemme i koret, og sitter ved siden av en som har veldig kraftig stemme, men- når vi blander oss stiller jeg meg helst mellom en mann og alt. ;)

_Lithanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Jeg er imponert av at du tør å synge i det hele tatt!:-)

Og jeg tenker at det å synge i kor er litt som å være naken i en garderobe - alle gjør det, alle synes det er litt ubekvemt, og dermed har alle nok med seg selv. Oversatt: du aner ikke hvordan de andre i koret ditt føler seg, kanskje de synes det er skummelt å synge sammen med deg fordi du er flink? Ingen vinner noe på å si at du er flink hvis du ikke er flink. Og sannsynligvis har kormedlemmene dine nok med seg selv når dere øver. Å sørge for at det låter bra er dirigentens ansvar.

Syng på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt riktig at kormedlemmene har nok med seg selv. Det er tross alt viktig å høre på hverandre for at det skal låte samstemt. Dessuten hender det at noen synger surt, og det bør man høre om man ikke har tenkt å synge surt selv.

Til TS, jeg tror du sliter med en mer generell angst egentlig. Det er klart at det å synge er ekstra skummelt og kanskje verre enn å spille et instrument i og med at man er så naken når man synger, men at du blir så fullstendig lammet og satt ut og det også bare ved tanken på det, det høres ikke helt normalt ut.



Anonymous poster hash: b2f7a...147
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert av at du tør å synge i det hele tatt!:-)

Og jeg tenker at det å synge i kor er litt som å være naken i en garderobe - alle gjør det, alle synes det er litt ubekvemt, og dermed har alle nok med seg selv. Oversatt: du aner ikke hvordan de andre i koret ditt føler seg, kanskje de synes det er skummelt å synge sammen med deg fordi du er flink? Ingen vinner noe på å si at du er flink hvis du ikke er flink. Og sannsynligvis har kormedlemmene dine nok med seg selv når dere øver. Å sørge for at det låter bra er dirigentens ansvar.

Syng på!

Tusen takk for svar.

Ja, nei- Du sier noe der.

Jeg er en av de nyeste medlemmene i koret og jeg ( med min selvtillitt) tenker gjerne at alle de andre har hatt årevis med erfaring, og så kommer jeg da.

Men, ja. Det er jo det med å stole på seg selv og at alle har nok med seg og sitt.

I kor så skal en jo også høre på andre stemmer.

Er ikke bare bare dette.

Men ja, Det er dirigentens annsvar at det skal høres bra ut. ;) Takk og lov. He he.

- Lithanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...