Gå til innhold

Forfatter i magen?


Youdontknowme

Anbefalte innlegg

Hallo! :sjenert:

Jeg bare lurer på om det er andre der ute som har en drøm om å bli forfatter. I så fall, hvordan gjør du det? Skriver du på fritiden? Har du kommet langt? Hvordan går du frem?

Jeg ønsker selv å bli forfatter, jeg har alltid ønsket det. I følge foreldrene mine sa jeg det for første gang når jeg bare var tre-fire år. Etter som jeg har vokst opp har det alltid vært det jeg har ønsket å bli. Det er ikke alltid man føler seg like sikker på at man kommer til å klare å slå gjennom med drømmen. Selv har jeg aldri sendt en bok inn til et forlag. Noen som har?

Endret av Youdontknowme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cosette

Hei, det er definitivt flere av oss :)

Jeg skriver på min første roman for tiden. Har fått utgitt ting jeg har skrevet i løpet av ungdomstiden, men dette er første gang jeg virkelig satser, om så skal sies. Jeg er som deg, har skrevet fra jeg kan huske.

Jeg er også med i en skrivesirkel sammen med andre unge forfatter- og dikterspirer jeg kjenner fra universitetet o.l. Vi gir hverandre tilbakemeldinger og inspirasjon, det er veldig hjelpsomt. Det er et sted å diskutere det vi skriver med mange ulike innfallsvinkler. Jeg vil absolutt anbefale deg å forsøke å bli med i eller danne noe lignende.

Det er selvsagt bare å sende meg en PM om du ønsker. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å gi ut en bok. Jeg har en krimbok i tankene. Har skrevet litt, og har historiens hovedpunkter klar. Er litt usikker på om jeg klarer å skrive en hel bok. Foreløpig ser jeg for meg at det kan ta flere år før jeg klarer å skrive boka. I mellomtiden får historien utvikle seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også alltid ville bli forfatter, men er redd for at jeg blir så farget av det jeg leser selv at jeg ender opp med å skrive noe som har blitt skrevet før uten at jeg er klar over det! :) vet at man ka få utgitt bøker på booksondemand.com, der er det bare å betale for bøkene du vil gi ut.

Endret av Eurybia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig og høre! :takke:

Jeg har i mange år nå hatt en historie i tankene, den forandrer seg litt hele tiden, men det er først nå jeg har startet å skrive den ned. Har allerede skrevet en del. Dere forstår, jeg har skrevet ned hva som skal skje i alle kapitelene. Det anbefaler jeg virkelig, da slipper jeg å få skikkelig skrivesperre mens jeg holder på. Og ser for meg at det blir en trilogi. Er bare litt usikker på om jeg skal sende den inn når jeg er ferdig eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader jo ikke å sende inn da! :) Det er en prestasjon å skrive bok, så klarer du det så er du flink! Jeg er litt på gjerdet om jeg vil skrive selv eller jobbe i forlag. Studerer litteratur og creative writing og får mye øvelse og tilbakemeldinger på det jeg skriver, men er ikke sikker på om jeg virkelig klarer å skrive en hel roman noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lyst til å bli forfatter. Jeg holder på å finpusse på en roman, men er redd for at den ikke skal være bra nok. Og lurer på om jeg skal tørre å sende den inn når den er ferdig. Jeg har aldri levert noe tidligere og ikke hatt så mye trening, men fikk høre på skolen at jeg hadde et skrivetalent. Så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en historie i hodet som jeg har tenkt på lenge, men er usikker på om jeg har ferdighetene til å skrive bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiolett

Jeg har skrevet noen bøker, men mest for min egen del, selv om jeg har sendt et par av de siste til forlag. Jeg har forsåvidt fått hyggelige tilbakemeldinger, men beskjed om at de ikke passer helt inn i forlagets sjanger. Så jeg gir absolutt ikke opp! :)

Til dere som er engstelige for avslag: Kast dere uti det! Enda jeg var litt skuffet til å begynne med, så jeg snart på svaret fra forlaget som stor hjelp. De fortalte meg helt kort hva jeg burde forbedre, og hvordan jeg kunne jobbe videre. Det har vært utrolig nyttig nå i ettertid.

Selv har jeg et litt annet problem når det gjelder skrivinga, og det er mangel på inspirasjon. Setningene kommer ikke like lett lenger, og det gjør i hvert fall ikke tema eller historie... vet rett og slett ikke hva jeg skal skrive om, enda jeg forsåvidt har hovedlinjene på plass. Det blir liksom ikke noe særlig flyt, og jeg sliter med å skille mellom hva som er relevant for leseren, og hva som faktisk er spennnende å lese om.

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan bli kvitt denne "skrivesperren"? Sliter forresten også med liten leselyst for tiden, kan det være en sammenheng her? (Kanskje alt skolearbeidet er i ferd med å ta knekken på meg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje et litt dumt spørsmål, men interessant å se hva folk syns. Jeg elsker å skrive og har alltid gjort det, men vil man bli en dårlig forfatter hvis man ikke er noe særlig glad i å lese bøker?

For dere som har sendt inn det dere har skrevet til forlag? Hvor lang tid tar det før dere får svar? Sender man inn på mail? Og hva om det man har skrevet er skikkelig dårlig, får man da vite det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er definitivt flere av oss :)

Jeg skriver på min første roman for tiden. Har fått utgitt ting jeg har skrevet i løpet av ungdomstiden, men dette er første gang jeg virkelig satser, om så skal sies. Jeg er som deg, har skrevet fra jeg kan huske.

Jeg er også med i en skrivesirkel sammen med andre unge forfatter- og dikterspirer jeg kjenner fra universitetet o.l. Vi gir hverandre tilbakemeldinger og inspirasjon, det er veldig hjelpsomt. Det er et sted å diskutere det vi skriver med mange ulike innfallsvinkler. Jeg vil absolutt anbefale deg å forsøke å bli med i eller danne noe lignende.

Det er selvsagt bare å sende meg en PM om du ønsker. :)

Det går sikkert strålende. Du har en veldig balansert og fin formuleringsevne, det kommer tydelig frem gjennom postene dine. Jeg hadde blitt mer overrasket om du IKKE skrev på roman :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiolett

Dette er kanskje et litt dumt spørsmål, men interessant å se hva folk syns. Jeg elsker å skrive og har alltid gjort det, men vil man bli en dårlig forfatter hvis man ikke er noe særlig glad i å lese bøker?

For dere som har sendt inn det dere har skrevet til forlag? Hvor lang tid tar det før dere får svar? Sender man inn på mail? Og hva om det man har skrevet er skikkelig dårlig, får man da vite det?

I mitt tilfelle gikk det en stund, gikk nok mellom 10-12 uker hver gang. Tror forlagene pleier å anslå omtrent 8 uker, men dette kan variere.

Det første manuskriptet tok jeg utskrift av og sendte med posten, det andre gikk per mail. De aller fleste forlag pleier å skrive hva de foretrekker på sin hjemmeside, så sjekk det først! Det er også lurt å sjekke hvilken sjanger forlaget pleier å gi ut, slik at du vet om de i det hele tatt vil være interessert (der gjorde ikke jeg et grundig nok arbeid, og dermed var jo utgivelse ganske uaktuelt for forlaget), dette finner du også ofte på hjemmesiden. Ellers kan du jo sjekke hvilke bøker som er utgitt tidligere, så får du i det minste en pekepinn :)

Jeg tror de fleste forlag er opptatt av å gi konstruktiv kritikk. Om de mener at du ikke har nubbesjanse, vil de kanskje antyde at forfatteryrket er noe for deg, men noen direkte slakt tror jeg ikke du behøver å være redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er definitivt flere av oss :)Jeg skriver på min første roman for tiden. Har fått utgitt ting jeg har skrevet i løpet av ungdomstiden, men dette er første gang jeg virkelig satser, om så skal sies. Jeg er som deg, har skrevet fra jeg kan huske.Jeg er også med i en skrivesirkel sammen med andre unge forfatter- og dikterspirer jeg kjenner fra universitetet o.l. Vi gir hverandre tilbakemeldinger og inspirasjon, det er veldig hjelpsomt. Det er et sted å diskutere det vi skriver med mange ulike innfallsvinkler. Jeg vil absolutt anbefale deg å forsøke å bli med i eller danne noe lignende.Det er selvsagt bare å sende meg en PM om du ønsker. :)

Med dine litterære preferanser (Joyce, Woolf, Yeats) er det ikke akkurat overraskende at du skriver selv. Jeg har en klar følelse av at du vil komme til utgi noe svært spennende en dag.

Jeg elsker å skrive og har alltid gjort det, men vil man bli en dårlig forfatter hvis man ikke er noe særlig glad i å lese bøker?

I de fleste tilfeller vil jeg si ja, men ingen regel uten unntak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I de fleste tilfeller vil jeg si ja, men ingen regel uten unntak.

Ikke for å kverulere, men av nysgjerrighet og kanskje jeg lærer noe, hvorfor det?

Jeg ser helt klare fordeler da ved å lese mange bøker bare for å få det sagt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kverulere, men av nysgjerrighet og kanskje jeg lærer noe, hvorfor det?

Jeg ser helt klare fordeler da ved å lese mange bøker bare for å få det sagt:)

Jeg tar det ikke som kverulering i det hele tatt, men for å prøve å svare deg på en litt skikkelig måte:

De fleste forfattere får lyst til å skrive fordi de har glede av å lese. Det er vanligvis et godt utgangspunkt.

Jo mer du leser, jo sikrere vil du bli på din egen smak, og jo mer vil du finne ut hva du mener er gode og dårlige litterære virkemidler.

Litteraturen er ofte intertekstuell: James Joyce kunne ikke ha skrevet Ulysses uten å ha lest Homer, Thomas Mann kunne ikke ha skrevet Doktor Faustus uten å ha lest Goethe. Forfattere inspirerer hverandre, og ikke sjelden springer de beste tekstene ut fra det Harold Bloom kaller "sterke feillesninger".

Og ikke minst: Hvordan kan du tro at andre vil ha glede av det du skriver hvis du ikke har glede av å lese selv?

Men, som sagt, ingen regel uten unntak. Jeg vil anbefale deg å lese mer, og samtidig kan det jo hende at du er det geniet som skaper en helt ny form for litteratur. Det siste var faktisk ikke ironisk ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å skrive en bok i løpet av livet. Undertiden tørrtrener jeg litt for meg selv og sletter det jeg skriver etterpå fordi jeg ikke blir fornøyd. Desto mer jeg skriver, desto mer skjønner jeg at jeg trenger mer livserfaring før jeg kan få noe troverdig ned på papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er kanskje et litt dumt spørsmål, men interessant å se hva folk syns. Jeg elsker å skrive og har alltid gjort det, men vil man bli en dårlig forfatter hvis man ikke er noe særlig glad i å lese bøker?

For dere som har sendt inn det dere har skrevet til forlag? Hvor lang tid tar det før dere får svar? Sender man inn på mail? Og hva om det man har skrevet er skikkelig dårlig, får man da vite det?

Alle lærerene mine på litteratur/creative writing studiet mitt (som forøvrig alle er forfattere som har fått utgitt bøker) klarer faktisk å være enige om en ting : Du må lese masse for å bli en god forfatter.

De har alle ulik skrivestil, skriver innen forskjellige sjangre osv. Men dette er det eneste tipset alle har gitt som er likt, uavhengig av hverandre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lite ønske om å kanskje få utgitt en bok en dag. Har alltid likt å skrive siden jeg var liten, samt lese bøker. Det er noe jeg personlig vil si jeg er ganske flink til også, men man kan alltid forbedre seg! Jeg skriver veldig mye på fritiden, men sliter med å skrive lange tekster og lignende. Noveller har alltid vært det letteste for meg, og det jeg foretrekker. Jeg liker det å formidle et budskap, og en historie litt kort, og slik at leseren sitter igjen med tanker og spørsmål. Skriving generelt er blitt en stor del av livet mitt, og en del av identiten min. Finner det også hjelpende å kunne formidle følelser over til tekst, og i sammenhenger. Det har hjulpet meg masse!

Når det gjelder å gi ut en bok, tror jeg rett og slett det bare er å gjøre research, vær selvsikker og send tekstene/boken din(e) ut overalt. Det er viktig å ikke gi opp etter et nei, men heller forsette! Om jeg husker riktig er det vel flere forfattere som har fått nei en del ganger før de fikk et ja :)

En ting jeg lurer litt på er, hvordan tar dere kritikk egentlig? Jeg sliter utrolig mye med å få kritikk på tekstene mine, fordi jeg tar tekstene mine veldig personlig. Når noen kritiserer tekstene mine, føles det ut som de kritiserer hele meg og hodet mitt. Jeg tar til meg kritikken jeg får og har det i bakhodet, men jeg får bare en så utrolig vond følelse av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en forfatter-spire:) Har skrevet siden jeg var 8 og "lånte" data'n til min bror :fnise:

Jeg har to hovedprosjekter som er romaner, men leker meg med noveller i alle slags sjangere, noen mer vellykka enn andre:P

Er det flere som skriver på engelsk her? Er dere på Wattpad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, har lekt med tanken flere ganger, men det er liksom en så far-fetched drøm at veien frem til å faktisk produsere noe virker lang. Hvertfall når en er ekstremt selvkritisk. Fikk tilbakemeldinger på barneskolen om at jeg var flink til å fortelle, men det er jo noe laaaangt annet en å skrive som voksen.

Forlagsbransjen som andre nevner her er også noe som kunne vært noe. Det er også en drøm :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...