Gå til innhold

Bønder og bymennesker, generelt sett!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

HVORFOR... Er det slik at bønder hater byennesker og vice versa? Generelt sett. Hvis man drar alle over en kam. :)

Bymennesker er vel, generelt sett, litt mildere i gemyttet og mer åpne enn bøndene/de som bor på landet. Bygdefolket.

Bygdefolket snakker om å ikke være som alle andre, tørre å skille seg ut, ikke være helt A4. Skyte ulv og ælj, plukke sopp i skævven, ha ville grisefester osv. De snaker om at bymenneskene er noen forbannade fisefine tullinger som går på café, shopper, kjører fin bil, trener på treningsstudio.

Bymenneskene snakker om at bygdefolket er harry, møkkete, white trash, lavstatus, uvitende dumskaller...

Kan ikke alle bare være venner, da? Hæ? Vær så snill? Jeg har sett begge sider, og det er generelt sett ( ;) ) skråblikk og generaliseringer fra begge sider. De liker ikke hverandre. Så har dude som havner mellom barken og veden, som vi ikke bryr oss om i denne tråden.

Dere kranglefanter: VÆR VENNER, slutt å slenge dritt, aksepter at noen velger et annet liv enn deg, har en annen oppvekst, andre preferanser og interesser enn deg, du er ikke fasiten på hvordan man lever livet på rett måte.

Anonymous poster hash: e5f0f...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det så sånn?!

Jeg har inntrykk av at den lille gnissningen mellom byfolk og bygdefolk er harmløs erting, for gøy!

Jeg er fra by og er sammen med en fra bygd. Når jeg er på besøk hos svigers og skal hjelpe i fjøset foreksempel, kan de erte meg litt og si at jeg er redd for å få jord under neglene osv. Jeg er hestejente, så da "tar jeg igjen, og viser de at jeg kan eller tuller med at jeg ikke kan.

Det samme går andre veien. Har aldri opplevd det som vondt ment :)

Anonymous poster hash: eb412...ae3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdefolk har oftere komplekser, de er dårligere utdannet, dummere, er enkle i topplokket, men samtidig flinkere praktisk, så da bruker de det de kan når de skal slenge dritt.

Jeg er bymann, og har dessverre både jobbet og bodd på bygda, og kan bare bekrefte at bygdefolk er skikkelig ræva. Det går ikke på at de ikke er kule nok, urbane nok, drikker nok kaffe, det går på at de er så trange i skallen, har en "hvorfor skal du gjøre ting annerledes" mentalitet, og lever i veldig primitive stammesamfunn.

Alt som er bra i Norge, fins i stor-Oslo. Folk kan ellers henge seg, det er min beskjedne mening. Jeg har bodd overalt, og veit hva jeg snakker om. Norge er et land fullt av nisser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel og at mentaliteten hos noen "bønder" er at "Byfolk tror de er bedre enn oss". De vil ofte være i utgangspunktet fiendtlig innstilt til byfolk.

I noen tilfeller stemmer jo og fordommene, det er jo faktisk slik det er.

Tror mye bunner ut i at man ikke liker folk som er annerledes enn seg selv.

Jeg prøver å være nøytral til en person frem til jeg faktisk møter ham/henne, samme hva jeg har hørt på forhånd eller hvilke fordommer som kan foreligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et grunnleggende menneskelig behov å sette andre i klart definerte båser. Båsene som gjelder andre enn en selv har gjerne negative karakteristika for å bekrefte egne valg og preferanser. By og land er en av de mest klassiske "konfliktene" og kommer aldri til å bli løst.



Anonymous poster hash: 1d2e4...3fd
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke liker bygd og bønder, er pga selveste Bydedyret. Er selv fra en bygd og er sjeleglad for at jeg kom meg bort. Mer sneversynthet og fiendskap som eksisterer der inne skal en lete lenge etter...



Anonymous poster hash: ab2fc...08d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er bygdajente og bor midt i oslo nå. å jeg trives virkelig bedre på bygda hvor folk ikke tar seg selv så jævla høytidelig. her i oslo merker jeg at mange jenter kun tenker chihuahua, vesker og klær mens mannfolka jeg hittil har møtt er noen hovne drittsekker som nesten sier iiiik så fort de ser at politihestene går i karl johan for de er jo så møkkete.

må si jeg trives best med de som har det i kjeften og som man kan kødde skikkelig med uten at noen skal bli heeelt sjokkert over ordbruken.

hører ikke hjemme her i oslo, og flytter ut igjen så fort sjansen byr seg



Anonymous poster hash: 9dc46...a2f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Nja og tja. Jeg kjenner til den der vennskapelige ertinga mellom byfolk og bygdefolk men skikkelig kamp og fiendskap er det ikke. Jeg er selv fra bygda men har flyttet rundt i hele Norge i forbindelse med utdannelse og bodd både i by og i skikkelig grisgrendte strøk. Mitt inntrykk er at folk stort sett er både åpne og hyggelige uavhengig om de er fra storby, småby, tettsted eller tjukkeste bygda. Man treffer også et og annet idiottilfelle med sneversynte meninger og fordommer mot alt og alle, men de er pent fordelt mellom by og bygd. Det er i hvert fall min erfaring :)

Ødela jeg generaliseringsmoroa nå? :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke liker bygd og bønder, er pga selveste Bydedyret. Er selv fra en bygd og er sjeleglad for at jeg kom meg bort. Mer sneversynthet og fiendskap som eksisterer der inne skal en lete lenge etter...

Anonymous poster hash: ab2fc...08d

Da kan du ta deg en tur på arbeidsplassen min, og ikke minst sjekke miljøet på hobbyen min. Midt i Stor-Oslo. Folk er folk, og vi er ganske like, om vi er fra bygd eller by.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk fra bygda er mer fiendtlig innstilt til byen og byfolk, enn det vi byfolk er til bygda og folk fra bygda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk fra bygda er mer fiendtlig innstilt til byen og byfolk, enn det vi byfolk er til bygda og folk fra bygda.

Jeg har god erfaring med både byfolk og bygdefolk, og kan påstå med grei sikkerhet at skepsisen og fordommene er like stor begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med både byfolk og bygdefolk, og kan påstå med grei sikkerhet at skepsisen og fordommene er like stor begge veier.

Samme her, da jeg har bodd begge plasser.

Mine erfaringer er litt slik som dette (med unntak selvsagt):

Typisk en fra byen å faktisk kunne skryte av livet på landet; "Nå skal det bli deilig med en uke i fred og ro"

Typisk en fra bygda å bare være negativ til livet i byen: "Var i Oslo i forige uke, og det er første og siste gang"

Typisk folk fra byen å se på folk fra landet som harry, MEN på en humoristisk måte uten at det er vondt ment.

Typisk folk fra landet å se på folk fra byen som egosentriske mennesker med nesa i sky, OG faktisk mene det.

Jeg syns generelt at måten man snakker om hverandre på og synet man har på hverandre, er mer negativt fra bygdefolkets side. Men dette er mine erfaringer, og det kan jo hende jeg tar feil i det store og det hele.

Endret av Infinite
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, da jeg har bodd begge plasser.

Mine erfaringer er litt slik som dette (med unntak selvsagt):

Typisk en fra byen å faktisk kunne skryte av livet på landet; "Nå skal det bli deilig med en uke i fred og ro"

Typisk en fra bygda å bare være negativ til livet i byen: "Var i Oslo i forige uke, og det er første og siste gang"

Typisk folk fra byen å se på folk fra landet som harry, MEN på en humoristisk måte uten at det er vondt ment.

Typisk folk fra landet å se på folk fra byen som egosentriske mennesker med nesa i sky, OG faktisk mene det.

Jeg syns generelt at måten man snakker om hverandre på og synet man har på hverandre, er mer negativt fra bygdefolkets side. Men dette er mine erfaringer, og det kan jo hende jeg tar feil i det store og det hele.

Og det er typisk folk fra byen å kalle folk fra bygda ulvehatere. Det er typisk folk fra byen å snakke om bygdedyret. Det er typisk folk fra byen å latterliggjøre folk fra bygda og automatisk gå ut i fra at de er dumme og går i Felleskjøpetdress. Det er typisk folk fra byen å anta at bygdefolk som snakker bred dialekt er treige. Jeg har møtt på mange fordommer de tjue årene jeg har bodd i byen, bare fordi jeg snakker dialekt og kommer fra bygda. Jeg har ikke følelsen av at de som flytter til hjembygda mi møter på like mange. Men det er MIN erfaring.

De fleste jeg kjenner fra bygda kommer ofte til byen på besøk, men syns det er godt å komme seg hjem igjen. Det samme føler jeg når jeg har vært hjemme i bygda en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomsterert

HVORFOR... Er det slik at bønder hater byennesker og vice versa? Generelt sett. Hvis man drar alle over en kam. :)

Bymennesker er vel, generelt sett, litt mildere i gemyttet og mer åpne enn bøndene/de som bor på landet. Bygdefolket.

Bygdefolket snakker om å ikke være som alle andre, tørre å skille seg ut, ikke være helt A4. Skyte ulv og ælj, plukke sopp i skævven, ha ville grisefester osv. De snaker om at bymenneskene er noen forbannade fisefine tullinger som går på café, shopper, kjører fin bil, trener på treningsstudio.

Bymenneskene snakker om at bygdefolket er harry, møkkete, white trash, lavstatus, uvitende dumskaller...

Kan ikke alle bare være venner, da? Hæ? Vær så snill? Jeg har sett begge sider, og det er generelt sett ( ;) ) skråblikk og generaliseringer fra begge sider. De liker ikke hverandre. Så har dude som havner mellom barken og veden, som vi ikke bryr oss om i denne tråden.

Dere kranglefanter: VÆR VENNER, slutt å slenge dritt, aksepter at noen velger et annet liv enn deg, har en annen oppvekst, andre preferanser og interesser enn deg, du er ikke fasiten på hvordan man lever livet på rett måte.

Anonymous poster hash: e5f0f...223

Hvorfor må alle på død og liv være venner da?

Dette har eksistert i mange år,og det er ikke borgerkrig for det liksom :-)

Det stikker ikke så dypt. Ingen skader hverandre.

Tror både by,-og bygdefolk vet bedre enn hva de gir uttrykk for om hverandre,-iallefall i denne generasjonen :-)

Vi må bare akseptere hverandre,ikke nødvendigvis bli venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk fra bygda er mer fiendtlig innstilt til byen og byfolk, enn det vi byfolk er til bygda og folk fra bygda.

Stemmer nok det. Bygda jeg kommer fra, liker IKKE bergensere eller oslofolk og de er mistenksomme og skadefro. Hvor mange ganger har man ikke hørt "Det kommer aldri til å gå", hvis noen utenfra vil starte opp en bedrift, eller noen blir sammen. Går det ikke, hører man alltid "Hah! Hva var det vi sa!"

Anonymous poster hash: ab2fc...08d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok det. Bygda jeg kommer fra, liker IKKE bergensere eller oslofolk og de er mistenksomme og skadefro. Hvor mange ganger har man ikke hørt "Det kommer aldri til å gå", hvis noen utenfra vil starte opp en bedrift, eller noen blir sammen. Går det ikke, hører man alltid "Hah! Hva var det vi sa!"

Anonymous poster hash: ab2fc...08d

Det kan jeg godt tro, og jeg lurer på om det kan ha noe å gjøre med at folk fra bygda har alt for god tid til å faktisk kunne spekulere i og tenke ditten og datten om alt (les: for lite å gjøre generelt). Byfolk passer mer sine egne saker, fordi de er for opptatt til noe annet. Her i Oslo vet vel de fleste knapt navnet på han som bor i leiligheten ved siden av. Tror heller jeg vil ha det slik, enn at naboen vet alt om meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg føler meg hverken som by- eller bygdemenneske - vokste opp på landet, men 10 min kjøring unna en mellomstor by. Tror det er ganske få personer som passer inn i de stereotypiske båsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare innlegg som dette som viser forskjellen mellom "byfolk" og "bonde-folk". I det virkelig liv er det ikke noe problem. Kanksje enkelte personer har noen spesifikke problemer med det ene og det andre, men sånn generelt sett er det ikke steile fronter.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig bymenneske her, og jeg oppfatter det også hovedsakelig som vennskapelig erting. Slik vi mobber svenskene, men vi liker dem egentlig godt. Vi er nordmenn alle sammen og har mye mer felles enn vi er forskjellige.

Så er det noen idioter på begge sider som virkelig hisser seg opp, slik at man til tider kan få inntrykk av at det er skikkelig dype motsetninger, men i all hovedsak er det helt harmløs rivalisering mellom folk som egentlig kommer helt fint overens.



Anonymous poster hash: 5da03...efd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...