Gå til innhold

Dere som jobber med aspirantkorps...


Gjest Iben

Anbefalte innlegg

Ok, sånn var det ikke da jeg vokste opp ihvertfall. Korpsvennene mine var veldig opptatt av å skille mellom "korps" og "janitsjar", og det var også åpenbart at i korpsene rynket mann litt på nesa over janistjaren, og mente det var "lavere status". Og sikkert motsatt i janitsjaren.

Jeg har som tidligere nevnt vært i korpsmiljøet i 40 år, og jeg har aldri hørt at det i det daglige har blitt skilt mellom brassbesetning og janitsjarbesetning.

Dette skillet var kun relevant når vi deltok i konkurranser.

Anonymous poster hash: 18360...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der jeg spilte i korps i oppveksten var det sånn at korps var synonymt med janitsjar. Brassband var brassband, og det var rart og sjeldent. Tror akkurat det kommer helt an på hva som er vanlig. På vestlandet tror jeg brassband er mer vanlig enn på østlandet? Vi så ihvertfall litt ned på brassbandene, de manglet jo masse instrumenter, og så hadde de bare kornetter og ingen trompeter. Og masse althorn og ingen waldhorn! :fnise:

At de overvektige havner på store instrumenter kan sikkert ha med evnen til å bære de å gjøre. En liten flis av en fjerdeklassing greier ikke vekta av de største instrumentene, mens en litt overvektig en greier det uten å velte. Men det er vel ingen som blir tvunget til å spille noe på grunn av vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må du lenger ut på vidda med. I dagligtale er det underforstått at "korps" betyr brasskorps, og så påpeker man at det er snakk om et "janitsjarkorps" når man har med treblås, og kaller det for "janitsjaren" og lignende.

Dette er blank løgn. I dagligtale aner ikke folk hva janitsjar er for noe, og de har heller ikke noe forhold til ordet brassband. Korps er korps. Innad i korps,iljøene skilles det nok, men begge deler er korps. Tradisjonelt er det janitsjarkorpsene som har hatt størst utbredelse her i landet, og det er nok den klnagen folk forbinder med ordet korps.

Det er helt tydelig at du oppretter denne tråden bare for å lage bråk. I likhet med de fleste andre tråder du poster.

Problemstillingen din handler enkelt og greit om at det kreves litt fysisk styrke å marsjere med store tunge instrumenter, og det har ingen verdens ting med diskriminering å gjøre.

Anonymous poster hash: 2b588...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemstillingen din handler enkelt og greit om at det kreves litt fysisk styrke å marsjere med store tunge instrumenter, og det har ingen verdens ting med diskriminering å gjøre.

Anonymous poster hash: 2b588...ef4

Så det er en policy der altså, er hva du sier? Ellers var det i overkant mye sure miner i det innlegget ditt, må jeg si. Er du generelt en furten person?

Endret av Iben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er en policy der altså, er hva du sier? Ellers var det i overkant mye sure miner i det innlegget ditt, må jeg si. Er du generelt en furten person?

Jeg er ikke spesielt furten, men jeg synes ikke bevisste provokasjoner er noe morsomt.

Jeg tror ikke du kan snakke om noen policy, men om sunt bondevett. Om du skal ha flyttet noe stort og tungt, så spør du heller kroppsbyggeren i nabohuset enn din tolv år gamle datter.

Anonymous poster hash: 2b588...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du kan snakke om noen policy, men om sunt bondevett. Om du skal ha flyttet noe stort og tungt, så spør du heller kroppsbyggeren i nabohuset enn din tolv år gamle datter.

Anonymous poster hash: 2b588...ef4

Ja, nettopp. Det var akkurat det jeg ville vite, om det ligger noen slags "bevisst tanke" bak det å putte de tjukkeste barna på stortromme og tuba.

Endret av Iben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, nettopp. Det var akkurat det jeg ville vite, om det ligger noen slags "bevisst tanke" bak det.

Trenger du virkelig å poste spørsmålet her for å finne ut om det er lurest å sette en kraftig eller en spedbygd person til å gjøren en tung jobb? Og hvorfor bruker du ordet "feit" hvis du mener storvokst eller kraftig?

Jeg er overbevist om at du bare vil provosere.

Anonymous poster hash: 2b588...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du virkelig å poste spørsmålet her for å finne ut om det er lurest å sette en kraftig eller en spedbygd person til å gjøren en tung jobb? Og hvorfor bruker du ordet "feit" hvis du mener storvokst eller kraftig?

Jeg er overbevist om at du bare vil provosere.

Anonymous poster hash: 2b588...ef4

Jeg vet ikke helt om du har fått med deg hvilken del av forumet du befinner deg i nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om du har fått med deg hvilken del av forumet du befinner deg i nå.

Det er jeg fullt klar over. Forumstittelen betyr ikke at bevisste provokasjoner er ok.

Var du EGENTLIG nysgjerrig på dette? Jeg tviler sterkt.

Anonymous poster hash: 2b588...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg fullt klar over. Forumstittelen betyr ikke at bevisste provokasjoner er ok.

Anonymous poster hash: 2b588...ef4

Ta det helt med ro. Ikke i mine villeste fantasier hadde jeg sett for meg at noen skulle kunne hisse seg så veldig opp over det her, og spesielt ikke under "skråblikk og generaliseringer". Så feil kan man altså ta :)

Var du EGENTLIG nysgjerrig på dette? Jeg tviler sterkt.

Anonymous poster hash: 2b588...ef4

Tja, er nok rimelig overbevist om at dersom observasjonene mine er riktige, så er årsaken den som jeg har skissert; at det bedrives en viss form for "fat profiling" i aspirantkorpsene, enten ubevisst, eller som du sier; at man går ut ifra at den tjukke ungen også er sterkere, og derfor bedre rustet til å spille stortromme eller tuba enn de andre ungene. Men jeg er selvsagt interessert i å vite om andre har gjort seg de samme observasjonene som jeg har, angående fedmefordelingen i de ulike instrumentseksjonene i et korps.

Endret av Iben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...