Gå til innhold

hundemishandling vs. barnemishandling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har vært interessante nyheter fra amerikanskje medier i det siste. En susksessfull suksessfull dro hardt i hundebåndet og sparket hundet sin litt i heisen. Det ble ett stort oppstyr, og han fikk sparken. Samtidig nå kommer det fra at en sportsmann som heter Ray Rice slår ungene sine hardt som straff, men det er ikke et så stort opprør mot han. Hvorfor er det slik at noen reagerer så hardt mot vold mot hunder, men ikke mot barn?



Anonymous poster hash: 7a983...b0c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ray Rice banket forloveden sin, det var Adrian Peterson som slår barnet sitt.

Jeg syns det er helt motsatt, og syns det er strålende at enkeltpersoner og enkelthendelser blir dratt fram med dyremishandlingssakene. Er alt for ofte at det blir ignorert at man napper i hundens bånd eller sparker til bikka "litt sånn forsiktig". Kan tenke deg rabalderet om noen hadde sparket til barnet sitt på åpen gate.

Anonymous poster hash: bd7b3...05e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ray Rice banket forloveden sin, det var Adrian Peterson som slår barnet sitt.

Jeg syns det er helt motsatt, og syns det er strålende at enkeltpersoner og enkelthendelser blir dratt fram med dyremishandlingssakene. Er alt for ofte at det blir ignorert at man napper i hundens bånd eller sparker til bikka "litt sånn forsiktig". Kan tenke deg rabalderet om noen hadde sparket til barnet sitt på åpen gate.

Anonymous poster hash: bd7b3...05e

Beklager jeg forvekslet navnene. Men han får jo fortsatt spille selv om han mishandlet barna sine? Mens han som bare dro litt i hunden har fått hele livet ødelagt?

Anonymous poster hash: 7a983...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager jeg forvekslet navnene. Men han får jo fortsatt spille selv om han mishandlet barna sine? Mens han som bare dro litt i hunden har fått hele livet ødelagt? Anonymous poster hash: 7a983...b0c

Nei, har fått beskjed om å holde seg unna laget til saken er avklart. http://www.foxnews.com/sports/2014/09/17/vikings-tell-adrian-peterson-to-stay-away-from-team-until-child-abuse-case/

Vil anta at han får lignende reaksjon som Ray Rice, dvs forbud mot å spille.

Han ene som var stygg mot hunden har blitt gjort til et eksempel, noe som er sykt kjipt for han, men positivt for de hundene som må leve med slike eiere. Nå tenker folk seg forhåpentligvis om før de gjør noe sånt.

Anonymous poster hash: bd7b3...05e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet du har et sykt samfunn når barnemishandling betyr mindre enn hundemishandling.

Nuja, et liv er et liv. Synes ikke at et menneske skal være verdt mer bare fordi det ble født et menneske, men det blir mye hardere slått ned på med barnemishandling enn dyremishandling med hensyn til straff. Dette kommer jo selvsagt an på hvilken form for mishandling det er snakk om, dvs. det er forskjell på å gi et barn et klaps på kinnet og det å slå et barn i hjel.

Det at media fokuserer på noe mer enn noe annet betyr ikke nødvendigvis at "barnemishandling betyr mindre enn hundemishandling". Media må følge taushetsplikter og lignende, og har ikke lov til å rapportere usannheter. Regner med at det i forhold til barnemishandling blir gjort grundig research og inspeksjoner, noe som tar tid, mens dersom en hund blir sparket i hjelp blir eieren ilagt en bot og får gå videre med livet sitt med mindre media velger å belyse saken.

Synes det er flott at media velger å belyse dyremishandling.

Anonymous poster hash: 52145...78d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nuja, et liv er et liv.

Anonymous poster hash: 52145...78d

En hund lever ikke på samme måte som et menneske. Om du tenker det å leve i et nesten ubevisst kropp er som hos et menneske, har vi forskjellige definisjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund lever ikke på samme måte som et menneske. Om du tenker det å leve i et nesten ubevisst kropp er som hos et menneske, har vi forskjellige definisjoner.

Ubevisst? Et sosialt dyr som føler smerte, frykt, glede, samhold ("kjærlighet"), redsel og forventning, som har høy sosial intelligens og forstår forbausende mye menneskelig språk og kroppsspråk?

Jeg tror du mangler noen biologitimer.

Anonymous poster hash: 01011...a16

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er merkelig...men så fins det folk her på forumet som heller redder bikkja si fra brann enn et 2 år gammelt barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært interessante nyheter fra amerikanskje medier i det siste. En susksessfull suksessfull dro hardt i hundebåndet og sparket hundet sin litt i heisen. Det ble ett stort oppstyr, og han fikk sparken. Samtidig nå kommer det fra at en sportsmann som heter Ray Rice slår ungene sine hardt som straff, men det er ikke et så stort opprør mot han. Hvorfor er det slik at noen reagerer så hardt mot vold mot hunder, men ikke mot barn?

Anonymous poster hash: 7a983...b0c

Du mangler linker. Er det slik at dette i heisen ble filmet eller sett av andre der og da, mens denne mannen som slår ungene sine bare er fortalt via-via?

For jeg tror ikke dette har noe som helst med hund vs. barn å gjøre - jeg tror det har å gjøre med mishandling i offentligheten vs. ikke i offentligheten. Det er jævlig mye enklere å reagere når man ser noen mishandle hund/barn med egne øyne ute i offentligheten, enn om man bare har mistanke/blir fortalt at denne personen mishandler hund/barn innenfor hjemmets fire vegger.

For øvrig synes jeg hele formuleringen "sparket hunden sin litt" er ekkel. Man mishandler ikke noen "bare litt". Uansett om det er hund eller barn.

Anonymous poster hash: 01011...a16

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som gjør det vanskelig med dette i forhold til hunder, er at folk har så veldig ulik oppfatning av hva som er greit, og gjerne mener at de sitter på den fulle og ene sannheten.

Noen syns det er helt greit å dra i båndet, og dytte litt med foten, mens andre ser på det som grov mishandling. Jeg har også inntrykk av at man henger ut folk som dyremishandlere kun basert på påstander, og ikke reelle bevis som man har i en barnemishandlingssak.

Jeg syns det er viktig at media, og menigmann, har fokus på både dyre og barnemishandling, men jeg føler vel at de er slappere på bevisene i forhold til dyremishandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund lever ikke på samme måte som et menneske. Om du tenker det å leve i et nesten ubevisst kropp er som hos et menneske, har vi forskjellige definisjoner.

En hund er ikke ubevisst. Er usikker på hva du vil frem til her, med mindre hunden du diskuterer lever et helt liv i komatøs tilstand.

Anonymous poster hash: 52145...78d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer sterkt på mishandling av både barn og hunder. Det er jeg rimelig sikker på at de fleste andre gjør også. Å dra litt i hundens bånd er ikke mishandling, mishandling er slag, spark + andre forferdelige ting!



Anonymous poster hash: 52a94...b6c
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er merkelig...men så fins det folk her på forumet som heller redder bikkja si fra brann enn et 2 år gammelt barn.

Ja, for det er jo noe å dra opp igjen etter den lange og inkjevettede diskusjonen om hunden Tønes hvor noen syntes det var aktuelt å bruke en hersketeknikk som bokstavelig talt aldri kommer til å bli aktuell i dagens samfunn. Med mindre det av en eller annen grunn er plent umulig (sliter med å forestille meg en situajon), klarer et voksent menneske fint å ta et 2 år gammelt barn under den ene armen samtidig som det klarer å lede en hund ut av bygningen. Det vil med andre ord aldri bli et spørsmål om "enten eller".

Anonymous poster hash: 52145...78d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager jeg forvekslet navnene. Men han får jo fortsatt spille selv om han mishandlet barna sine? Mens han som bare dro litt i hunden har fått hele livet ødelagt?

Anonymous poster hash: 7a983...b0c

Videoen vi først nå nettopp fikk se har ikke vært offentlig tilgjengelig tidligere. Som følge av det samt at han og kjæresten har uttalt seg løgnaktig om episoden har det ikke vært like store reaksjoner. Nå i ettertid ser det ut til at han vil tape titalls millioner på dette og med stor sannsynlighet bli kastet ut av laget.

Dette handler også om makten hver og en av oss har uten å måtte kalle inn politi og rettsvesen. Gjør folk noe man ikke liker ligger det en enorm makt i å vise avsky mot dette. Har en person som torturerer dyr eller misshandler barn jobb i en butikk kan man lett oppfordre andre (så lenge det er sant) til å boikotte denne butikken til denne personen får sparken. På den måten kan man gi et ekstremt sterkt signal til mennesker som oppfører seg uønsket i samfunnet om at dette ikke er akseptabelt og hvis de fortsetter dette vil folk sky dem og det vil gå utover deres evne til å livnære seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videoen vi først nå nettopp fikk se har ikke vært offentlig tilgjengelig tidligere. Som følge av det samt at han og kjæresten har uttalt seg løgnaktig om episoden har det ikke vært like store reaksjoner. Nå i ettertid ser det ut til at han vil tape titalls millioner på dette og med stor sannsynlighet bli kastet ut av laget.

Dette handler også om makten hver og en av oss har uten å måtte kalle inn politi og rettsvesen. Gjør folk noe man ikke liker ligger det en enorm makt i å vise avsky mot dette. Har en person som torturerer dyr eller misshandler barn jobb i en butikk kan man lett oppfordre andre (så lenge det er sant) til å boikotte denne butikken til denne personen får sparken. På den måten kan man gi et ekstremt sterkt signal til mennesker som oppfører seg uønsket i samfunnet om at dette ikke er akseptabelt og hvis de fortsetter dette vil folk sky dem og det vil gå utover deres evne til å livnære seg.

Jeg syns det er skummelt hvor mye makt vi har fått ved sosiale medier. Vi kan henge ut og dømme mennesker kun basert på en påstand, og andre går villig på og deler og liker så det freser. Uten å tenke seg om denne påstanden faktisk er sann eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest chisandra

Jeg nekter å sette mishandling opp mot hverandre. Mishandling betyr misbruk av makt, og gjør mishandleren til et bittelite menneske som ikke fortjener respekt fra noen - uansett hvilket annet liv de velger å herje med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuja, et liv er et liv.

Er helt uenig med deg. De aller, aller, aller fleste av oss har langt større interesse av å verne om mennesker enn vi har av å verne om andre dyr.

Endret av hubbabubbabubba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt uenig med deg. De aller, aller, aller fleste av oss har langt større interesse av å verne om mennesker enn vi har av å verne om andre dyr.

Men når vern av hund ikke er årsak til manglende vern av barn, hvorfor skal man sette de opp mot hverandre? Man blir fullstendig maktesløs og likegyldig om noen alltid skal komme trekkende med "jammen dette er enda verre!" uansett hva man velger å engasjere seg i.

Anonymous poster hash: bfc77...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når vern av hund ikke er årsak til manglende vern av barn, hvorfor skal man sette de opp mot hverandre?

For å få straffereaksjonen ned og harmonisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...