Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II


*Enigma*

Anbefalte innlegg

Sliten, trøtt og småsyk i går, men fikk sparket meg ut på trening på kvelden. Stappfullt treningssenter (noen har ikke skjønt at det er slutten av februar og januarrushet skal være over :P) gjorde at det ble rimelig amputert trening. Fikk meg en halvtime på mølla + 5 min nedtrapping, og knapt nok plass til å tøye på slutten. Jeg droppet rehabøvelser, pga. manglende plass, det var tett og jævlig på treningssenteret og motivasjonen var ikke-eksisterende.

Da var i det minste morgenens trening langt bedre. Varmet opp med 3 km på mølla, rehabøvelser og lette, dynamiske oppvarmingsøvelser før styrkeøkta. Relatvit god styrkeøkt, men jeg plages fryktelig med skaden om dagen. Rimelig frustrert over at manuellterapeuten min sier jeg skal holde ham oppdatert om hvordan det går, men jeg får null respons på oppdateringene mine. Jeg skulle henvises til MR, men nå er det vel over 4 uker siden jeg var hos ham, og jeg har ikke hørt et pip, fra noen av dem. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag ble det igjen trening på kvelden. Jeg jobba til langt på natt, så det var ikke snakk om å ødelegge de få timene jeg kunne få sove med å stå opp tidlig for å trene. Fikk uansett bare 2-3 timers søvn siden jeg ble overtrøtt av jobbinga. Jogget i 45 min på mølla + 5 min nedtrapping så litt over 7 km på 50 min. Det ble ørlite rehabtrening også, men det var så fullt igjen, at jeg minimerte det.

God styrkeøkt i morges, men håper på en økt til i kveld dersom jeg orker. Fikk litt knapt med søvn i natt også, så får se an formen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen trening torsdag kveld, det ble jobbing i stedet, fredag morgen klarte jeg å forsove meg, og våknet da jeg skulle vært på treningssenteret, men fikk da en løpeøkt likevel. Var ute med jobben fredag kveld, og det ble litt fuktigere enn planlagt, så gårsdagen var litt tung. Fikk likevel 2 økter, en jogge/styrkeøkt og en økt hvor jeg først gikk 30 min i oppoverbakke på mølla, før jeg jogget 30 min. Så var det ut igjen i går kveld for å feire bursdagen min og ny jobb. I dag var formen skikkelig laber, så det ble en spinningtime hvor jeg egentlig bare satt og ønsket meg langt vekk til tross for at det var en av mine favorittinstruktører som hadde timen. Heldigvis er han sånn at man kan gjøre hva man vil, og kjøre sitt eget løp, så jeg tok det med ro. Klarte uansett ikke presse pulsen opp, så syklet på mellom 60 og 70% av max og tok det som en rehabøkt.

Ikke veldig fornøyd med treningsuka, for mye kveldsjobbing, for lite søvn og for lite trening, men da satser vi på en bedre uke til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp for å løpe i morges. Har ymse vondter som bekymrer meg litt, men fikk meg 7 km i bedagelig joggetempo. 8,4 km/t som gjennomsnittsfart. Løp pyramider fra 8,0 - 8,8, med 0,2 km/t økning. Holdt pulsen på et greit nivå.

Er dønn sliten i huet og kroppen så veit ikke sikkert om jeg orker noe mer trening i dag. I så fall blir det noe lett. Jeg skippa noen rehabøvelser i dag, så strengt tatt burde jeg komme meg av gårde av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er visst en stund siden jeg har skrevet her. Har trent, det har bare ikke blitt noen logging her Måtte ta to uker løpefri pga. låsninger i foten, men kiropraktoren fikk løst opp, så nå kan jeg endelig løpe igjen.

Treningsplan for uka som kommer:

Mandag morgen:

Styrketrening

Tirsdag morgen:

Løpeøkt

Onsdag morgen:

Styrketrening

Torsdag morgen:

Løpeøkt

Fredag morgen:

Styrketrening + kondisjon

Lørdag:

Kondisjon, whatever jeg er i form til etter fredagens jobbfest ...

Søndag:

Spinning

Ellers satser jeg på kveldstreninger mandag, tirsdag og onsdag, men jeg må se an hva jeg rekker Torsdag har jeg for mye annet som må gjøres og fredag er det jobbfest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgentreninger mandag - onsdag gikk som planlagt, torsdag var jeg syk og fredag ble det styrketrening, men ikke kondisjon. Formen var ikke på plass til en så lang treningsøkt. Fest med jobben fredag kveld, og selv om jeg dro tidlig så var formen litt laber lørdag. Tok en PW på litt over 1 mil, og i dag ble det nok en PW i det fantastiske været på litt over 15 km. Så vil ikke si jeg har ligget på latsiden i helga, selv om det ikke ble spinning i dag.

Treningsplan for uke 14:

Mandag morgen:

Styrketrening

Mandag kveld:

Spinning intervall + gåtur til og fra spinning

Tirsdag kveld:

Spinning intervall + gåtur til og fra spinninga

Onsdag morgen:

Styrketrening

Onsdag kveld:

Run speedplay by Urban tribes = Løpeøkt med intervaller

Torsdag kveld:

Spådd fint vær, så tenker en lang PW

Fredag morgen:

Styrketrening

Fredag morgen:

Run pace by Urban tribes = Løpeøkt i rolig tempo

Lørdag:

Spinning intervall + gåtur til og fra

Søndag:

PW/Spinning - kommer an på vær og humør

Prøver nok på å få til kondisjonstrening tirsdag og torsdag på morgenen også, men det tar veldig på å stå opp så tidlig, særlig hvis jeg skal trene på kvelden også, og jeg føler kveldstreningene denne uka er viktigere enn egentrening på mølla eller spinningsykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg HATER omstilling til vintertid/sommertid, aller mest sommertid, ettersom det tar en ukes tid før jeg klarer å sove skikkelig. Knapt med søvn i natt, så jeg klarte ikke stå opp i morges, og har hangla meg gjennom dagen. Dermed ble cycling intervall glatt avlyst, og jeg tok en deillig joggetur på 6,3 km i kvelddsola i stedet. Mer behagelig intensistet, mer behagelig tidspunkt, og mer behagelig lengde på økta enn om jeg skulle dratt på spinning.

Da blir også hele resten av uka forskjøvet

Tirsdag morgen:

Styrketrening

Tirsdag kveld:

Cycling intervall

Onsdag kveld:

Run speedplay by Urban tribes = Løpeøkt med intervaller

Torsdag morgen:

Styrketrening

Fredag kveld:

Run pace by Urban tribes = Løpeøkt i rolig tempo

Lørdag:

Spinning intervall + gåtur til og fra

Styrketrening

Søndag:

PW/Spinning/joggeturr - kommer an på vær og humør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble litt mer søvn i natt, nok til at jeg kom meg opp i morges i det minste. Det var igjen på treningssenteret i morges, men heldigvis tok det ikke så alt for lang tid før vekteren var på plass denne gangen og fikk på lyset. Det ble en ok treningsøkt, og satser på å rekke spinning i kveld. Middagen er ferdig når jeg kommer hjem, takket være crock-poten min. Testet den i helga, og spiste rester i går og satte på ny porsjon i morges. Supermørt kjøtt som faller fra hverandre, med smak av eplejuice, salvie, hvitløk og rosmarin. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet for lenge tirsdag til å rekke spinningtimen, så det ble en PW i stedet. Godt å være ute i frisk luft da, men resultatet av treninga ble jo ikke helt det samme som med en knallhard spinningtime. Nå veide nok gårsdagens løpeøkt opp for det. Slengte meg på Run Speedplay, og det virkelig god trening.

Vi jogget sammen fra senteret opp til Frognerparken, hvor vi møtte de andre sentrene. Så ble vi delt inn i 5 grupper etter hvor fort vi trodde vi kunne løpe en 10-km. Jeg joinet gruppen som skulle løpe nest saktest, ut fra at man kunne løpe 10 km på 59-63 min.

Speedplay er en time der du løper sammenhengende, med varierende fart og varierende lengde på intervallene. Pausene er rolig jogging, så man kan ha 4 min med god fart, 1,5-2 min rolig jogg, intervall på 2 min, 30 sek osv. Men jeg nekter å tro at treneren for gruppa jeg var med i holdt den farten hun hadde fått beskjed om. Vi var en gjeng som lå laaaangt bak, og da hørte vi jo heller ikke hva hun sa om fart og pauser og lengde på intervaller. Så andre runden hang vi oss på gruppa som skulle løpe saktest. Da endte vi jo opp med å ligge litt forran, men ikke lenger enn at man hørte fløyta, og fikk med oss hvor mange minutter intervallet skulle være på. Synes det var alt for stor forskjell på gruppe 4 og gruppe 5.

Uansett ble jo hele økta på nesten 1,5 t med det jeg brukte på å jogge ned til senteret, fra senteret og til Frognerparken, økta der inne og jogge hjem igjen. Godt fornøyd, og kommer definitivt til å følge denne timen videre, men da starter jeg nok med siste gruppa, så får jeg heller ligge litt foran, så blir nok formen bedre. Aldri i verden om jeg klarer å pushe meg selv så mye som en coach og det å løpe sammen med en gruppe gjør. Dessuten så er det jo veldig organisert i forhold til hvor lange intervallene er, ca hvilken fart man bør holde etc. som er vanskelig å sette opp selv. Disse coachene er jo profesjonelle løpere og opplegget er lagt opp av løpetrenere. Skal på en løpetime til på fredag, som da er rolig langkjøring. Blir nok veldig bra!

I morges var jeg oppe for å trene styrke. Det er skikkelig tungt å komme seg opp, men sparker meg selv bak og kommer meg av gårde. Styrketreningene skipper jeg IKKE! Merker god framgang nå, men trener også veldig målbevisst i forhold til å rette opp ubalansen i styrkeforholdet som igjen skaper problemer for hofte og knær. Bruker det jeg har lært av alle terapeutene jeg har vært innom de siste 2 åra, men går ikke til noen form for behandling. Har kjøpt meg 3 timer med fysikalsk massasje på tilbud da, hos klinikken jeg går til for kiropraktor og også fysioterapi når jeg har hatt behov for det. Så håper at 3 slike timer, sammen med behandling på resorten på Fuerteventura kan få hjulpet litt på problemene mine, for hofta mi er slett ikke god. Vanlig stretching og egenmassasje hjelper ikke nok, stretching fordi det rett og slett må massasje til for å løse opp, og egenmassasje fordi det er for vondt til at jeg klarer å holde på lenge nok til at det løsner.

Har tenkt meg ut på en PW i kveld også, for å komme meg ut i frisk luft og få rørt litt på meg etter en lang dag med stillesitting på jobb. Må jo også nyte det fine været nå, før det skal bli langt dårligere til helga og uti neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig, deilig gåtur i sola! Det hjelper virkelig på humøret altså, musikk på øra, sol, vår, frisk luft .. 7,8 km på 1t og 10 min, ikke så ille det for en gåtur. Funket utmerket som terapi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Run pace i dag. Fantastisk deilig time! Dette er absolutt en time alle kan være med på. Jeg var på gruppe 4, og tempoet var veldig behagelig. Vi var bare 2 stk + cach, så vi jogget rolig og pratet. Dette er helt klart en time jeg kommer til å følge fast. 8 km totalt, med løping fra meg til senteret, fra senteret til Frognerparken, teknikkøvelser og løpng i parken og så hjem. Mulig jeg kommer til å veksle litt hvordan jeg bruker denne timen, som restitusjon slik som i dag, eller som en time for å få opp farten littegrann. Det er ikke så lange tiden man løper med coach likevel, så å holde litt høyere fart enn det som kanskje er behagelig bør være overkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening på morgenen, og så gåtur, spinning intervall og gåtur tilbake. Ferdig med all trening før kl 12 i går. Godt fornøyd med gårsdagens økter.

Dagen ble en styrkeøkt og en PW på nesten 8 km.

Neste ukes program:

Mandag morgen:

styrkeøkt

Mandag kveld:

Gåtur + 120 min spinningmaraton + gåtur

Tirsdag morgen:

Styrkeøkt

Tirsdag kveld:

Cycling intervall

Onsdag morgen:

Styrke

Onsdag kveld:

Run speedplay

Torsdag morgen:

Styrke

Fredag morgen:

Styrketrening

Fredag kveld:

Run pace

Lørdag:

Spinning

Styrkeøkt

Søndag:

Noe usikker - skal mest sannsynlig feire bursdagen til søsteren min, så da kommer det an på når jeg skal dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere støl etter gårsdagens styrkeøkt med øvelser jeg ikke har kjørt på en god stund, men gjennomførte en fin helkroppsøkt likevel. Deilig å merke at jeg blir sterkere igjen, og at jeg kan kjøre med litt vekter. Veldig fokus på teknikk om dagen, og å rette opp ubalanse i styrkeforhold. 3 uker til bikiniformen må være inne, så det blir mye trening de neste 3 ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 km gåtur til treningssenteret, 2 timer spinning og så trasket jeg 3 km hjem igjen. Lettere sliten og trøtt da jeg stupte til sengs, og sov som en stein!

Lettere trøtt likevel da jeg skulle opp i morges, og temmelig støl. :P Hadde egentlig tenkt å trene i to timer på morgenen i dag, spesielt siden været er så jævlig, og jeg håpet å slippe en tur ut i kveld. Problemet var bare at jeg ble så inmari sulten, så det ble med ca 1,5 t. Dermed må jeg nok ut en tur i kveld også. Jeg hadde jo egentlig planer om å dra på spinning intervall i kveld, men de har endret instruktøren, og da er det ikke så inmari aktuelt likevel. Jeg har vel uansett godt av å lette på ræva og komme meg ut av sofaen og røre litt på meg i kveld, så får finne noe jeg kan trene innendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 min på mølla i går, 10 min rask gange i oppoverbakke, 10 min lett jogg i oppoverbakke, 10 min rask gange i oppoverbake osv. Blytung i beina, og overfyllt senter, men godt å få rørt litt på seg. Fikk løst opp litt i beina av økta også, men det var hardt å motivere seg.

Ok styrkeøkt i morges, gjennomførte greit, men litt tung i kroppen. Kjenner på at kroppen får mye trening om dagen, og var ikke supermotivert akkurat. Satser på at yr har rett når de sier at det ikke skal komme nedbør under Sats sin løpetime i dag, men om de tar feil og det regner tror jeg det blir mølla i stedet. Kjenner jeg har vanskelig for å motivere meg for en løpetime ute dersom det regner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldt ruskevær med vind og småregn i lufta == fartslek inne på mølla i stedet. Ble en bra økt da, 10 min oppvarming, 25 min fartslek på forskjellig fart og lengde på intervaller og pauser også 10 min nedtrapping. Totalt 6,3 km, lå på 8,2 km/t i pausene. Beina føltes ikke så tunge heldigvis, så alt i alt en god økt og greit fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:sinnatagg::twisted::frustrert::kjempesinna::kjefte::sinna::angry: Mildt sagt ikke fornøyd med EVO i morges. Det lyste grønt på brikka mi i morges, men døra ville faen ikke låse seg opp, prøvde flere ganger, og dro til og med hjem igjen for å hente telefonen og prøve med kode, men ikke faen om jeg kom inn. Sånne ting er sånt som gjerne kan ødelegge hele dagen min, jeg som hadde planlagt å trene 2 timer i morges, også kom jeg ikke inn på senteret. Jeg står ikke akkurat opp kl 4:30 fordi jeg er våken, eller fordi jeg synes det er så deilig å stå opp på den tida ...

Etter å ha forsøkt i 50 min å komme meg inn, ga jeg opp og stakk på SATS i stedet siden de åpner kl 6. Var skikkelig forbanna og hadde heller ikke tid til å trene så lenge, så ble en økt på crosstraineren. 50 min på CT hjalp bittelitt på humøret, men jeg skrev en gretten mail til EVO mens jeg stod der og forsøkte å komme inn.

Dermed må jeg vel ta økta jeg hadde planlagt for morgenen i dag i kveld i stedet. Det er IKKE optimalt, med tanke på at det gjerne er ganske fullt på ettermiddagene. Hater å måtte vente på vekter, eller trene oppå andre mennesker. Det er jo derfor jeg står opp så hinsides tidlig.

Ellers har jeg vært hos legen og fått både astma- og allergimedisin, så nå får jeg kanskje puste mens jeg trener også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og torsdag kveld var ikke stort bedre. Stappfullt og umulig å få trent som jeg ville. Det var så fullt at alle tråkka oppi en uansett hvordan man snudde og vendte på seg eller flytta seg. Til og med en PT som fant ut at hun skulle tråkke oppi beina mine midt i et sett så hun nesten tryna. :roll:

Da hadde jeg fått nok, pakka sakene og gikk, det ble en times tid, men særdeles lite fornøyd.

Dagen i dag var bedre. Styrkeøkta gikk rimelig bra, og i ettermiddag var jeg på Run Pace igjen, som også ble en bra økt.

Litt usikker angående i morgen. Det er en ok spinningtime kl 09:30 i morgen, men det er på andre siden av byen, og jeg må opp i tidligste laget. Samtidig så trenger jeg litt annen kondisjonstrening enn mølla, for leggene mine er IKKE happy. Sånn sett passer en spinningtime utmerket, og jeg vet at jeg kommer til å bli presset til mitt ytterste av spinninginstruktøren. Får se an formen når jeg våkner kanskje, om jeg er i form til å bli pushet så hardt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag ble det styrketrening, jeg var helt zombie på morgenen og klarte bare ikke våkne nok og opparbeide meg nok energi til å ta en spinningtime. Det ble en ok styrkeøkt på nesten 2 timer, og jeg sa meg fornøyd med det. Var ikke noe vær til å gå ut i i alle fall.

Søndag ble det en rask gåtur på ca 8 km, og i morges fikk jeg en god styrkeøkt. Planen er å få meg en liten løpetur i kveld, hvis jeg ikke sovner på sofaen når jeg kommer hjem. Er sinnsykt trøtt, og siden det skjer veldig lite på jobb sliter jeg med å holde meg våken her jeg sitter. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Trener jevnt og trutt, men er ikke så flink til å logge. I morgen tidlig reiser jeg på treningstur/ferie til Playitas, Fuerteventura hvor jeg også var i fjor. 2 uker med landeveissykling, løping, styrketrening og avslapping ved bassenget. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...