Gå til innhold

Er jeg den eneste som ikke orker rød/blodig biff?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg var liten likte jeg ikke biff. Fant i ettertid ut at det var fordi jeg fikk den servert gjennomstekt.

Første gang jeg smakte en skikkelig stekt, altså rød og deilig inni, fikk jeg en åpenbaring. Biff er jo godt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere er klar over at dere ødelegger en ellers fin dag for de stakkars kokkene som blir tvunget, på deres bestilling, til å ødelegge godt kjøtt de har brukt både tid og penger på å leite seg frem til....?

Åå, stakar kokken som får betalt i dyre dommer per porsjon,for å steke en kjøttbit til meg som han på forhånd vet at enkelte mennesker foretrekker å få servert gjennomstekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten likte jeg ikke biff. Fant i ettertid ut at det var fordi jeg fikk den servert gjennomstekt.

Første gang jeg smakte en skikkelig stekt, altså rød og deilig inni, fikk jeg en åpenbaring. Biff er jo godt!

For min del er det altså motsatt.

Blodig, guffent kjøtt med jernsmak vs. et stekt stykke nydelig kjøtt.

Jeg vet hva jeg helst vil ha, og det er ikke den ustekte klumpen med steinaldermat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har møtt en del som liker biffen sin grå, tørr, gjennomstekt og smakløs.

Hvis kokken vet hva kokken gjør, og kokken kan steke en biff, så er en gjennomstekt biff hverken grå, tørr eller smakløs.

Om en kokk tror det er "ekspertise" å putte et kjøttstykke i varm panne, snu det og servere noe med stekeskorpe på, så tar han feil.

Det som kjennetegner en som kan å steke biff, det er at han kan servere en gjennomstekt biff som ikke er grå og tørr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hooty McOwlface

Hvis kokken vet hva kokken gjør, og kokken kan steke en biff, så er en gjennomstekt biff hverken grå, tørr eller smakløs.

Om en kokk tror det er "ekspertise" å putte et kjøttstykke i varm panne, snu det og servere noe med stekeskorpe på, så tar han feil.

Det som kjennetegner en som kan å steke biff, det er at han kan servere en gjennomstekt biff som ikke er grå og tørr.

Når du sier det så har jeg faktisk ikke fått servert biff well done av en god kokk, enten profesjonell eller hobby, for jeg har aldri bestilt det på restaurant og foreldre og venner som er gode på mat har aldri servert det. Jeg har bare fått det hos folk som er dårlige til å lage mat, hvor man sitter og lurer på om det var en tabbe eller om de har gjort det med vilje, men man sier jo ikke noe av høflighet.

Kan tenke meg at å steke en god well done biff er noe av det vanskeligste, ja.

Jeg aner ikke hvordan man gjør det.

Men jeg tror at om du spør mesterkokken som klarer å tviholde litt på safter og smak selv i en gjennomstekt biff, så vil han si at well done er smakløs og tørr sammenlignet med rare.

Endret av Hooty McOwlface
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier det så har jeg faktisk ikke fått servert biff well done av en god kokk, enten profesjonell eller hobby, for jeg har aldri bestilt det på restaurant og foreldre og venner som er gode på mat har aldri servert det. Jeg har bare fått det hos folk som er dårlige til å lage mat, hvor man sitter og lurer på om det var en tabbe eller om de har gjort det med vilje, men man sier jo ikke noe av høflighet.

Kan tenke meg at å steke en god well done biff er noe av det vanskeligste, ja.

Jeg aner ikke hvordan man gjør det.

Men jeg tror at om du spør mesterkokken som klarer å tviholde litt på safter og smak selv i en gjennomstekt biff, så vil han si at well done er smakløs og tørr sammenlignet med rare.

Man trenger ikke være dårlig på å lage mat bare fordi man tar utgangspunkt i hva man selv liker. Jeg avklarer det alltid på forhånd så jeg vet at folk blir glad for maten, enten de helst vil ha en vandrende ku eller en steindau en.

Det er faktisk ikke spesielt vanskelig å steke en god "well done" biff. Det aller viktigste er at man lar kjøttet få romtemperatur før man man steker. Kaldt kjøtt i varm panne er som regel det som fører til at kjøttet minner om en skosåle, og det skjønner jeg jo at folk ikke synes smaker noe godt. Kvaliteten på kjøttet vil også påvirke hvor seigt det blir. Jeg fortrekker ytrefilet, og har aldri opplevd at det har blitt seigt, hardt eller grått slik som jeg tilbereder det.

Når man har fått fin bruning på begge sider, putter man biffen inn i stekeovnen (i ildfast form). Jeg bruker ganske lav temperatur, så da trenger den som regel en 10-12 minutters tid inni der. Når kjøttsaften begynner å piple ut, tar jeg ut biffen og lar den hvile i formen slik at den suger til seg det som rant ut. Da ender jeg - utrolig nok - opp med et saftig, mørt, velsmakende og godt stekt stykke biff.

Det plager ikke meg at noen liker biffen sin rå eller medium, så jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være så grusomt at mange foretrekker den godt stekt. Godt stekt er virkelig ikke synonymt med skosåle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hooty McOwlface

Man trenger ikke være dårlig på å lage mat bare fordi man tar utgangspunkt i hva man selv liker. Jeg avklarer det alltid på forhånd så jeg vet at folk blir glad for maten, enten de helst vil ha en vandrende ku eller en steindau en.

Det er faktisk ikke spesielt vanskelig å steke en god "well done" biff. Det aller viktigste er at man lar kjøttet få romtemperatur før man man steker. Kaldt kjøtt i varm panne er som regel det som fører til at kjøttet minner om en skosåle, og det skjønner jeg jo at folk ikke synes smaker noe godt. Kvaliteten på kjøttet vil også påvirke hvor seigt det blir. Jeg fortrekker ytrefilet, og har aldri opplevd at det har blitt seigt, hardt eller grått slik som jeg tilbereder det.

Når man har fått fin bruning på begge sider, putter man biffen inn i stekeovnen (i ildfast form). Jeg bruker ganske lav temperatur, så da trenger den som regel en 10-12 minutters tid inni der. Når kjøttsaften begynner å piple ut, tar jeg ut biffen og lar den hvile i formen slik at den suger til seg det som rant ut. Da ender jeg - utrolig nok - opp med et saftig, mørt, velsmakende og godt stekt stykke biff.

Det plager ikke meg at noen liker biffen sin rå eller medium, så jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være så grusomt at mange foretrekker den godt stekt. Godt stekt er virkelig ikke synonymt med skosåle.

Jeg regnet med den kom til å komme, håpte jeg slapp unna å legge til en forklarende setning, men skjønner misforståelsen:

Jeg har bare fått gjennomstekt biff hos folk som er helt genuint og gjerne selverklært dårlige til å lage mat på generell basis, jeg kalte dem ikke dårlige til å lage mat fordi de gjennomsteker biffen;)

Men siden "you had to go there" så gjetter jeg det er flere gjennomstekere blant de som ikke er så interessert i mat enn blant de som er det. En matkjenner ville i det minste - som deg - spørre hvordan gjesten vil ha biffen, i stedet for å tilberede den på metoden som er opplest og vedtatt som den verste.

Tror ikke det plager særlig mange andre enn noen snobbete kokker som ikke liker å ødelegge et godt kjøttstykke at folk vil ha den gjennomstekt. Jeg driter i det, er vel ikke jeg som skal spise biffen din;) At jeg konstaterer at jeg liker den rå og kaller gjennomstekt for den verste metoden, betyr ikke at jeg synes det er grusomt at du liker den gjennomstekt. Det er nok bare du som er litt hårsår på at folk kaller biffen din en skosåle. Det er bare smak og behag, ikke ta det sånn til deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man lar biffen ligge å hvile litt før man skjærer i den "blør" den mindre. Grå biff er ikke biff, den må som et maximum være rosa. Helst bør den helle mot rød.

Hør, hør!

Jeg har dessverre måttet nøye med med kremert biff de siste månedene. Jeg ser virkelig frem til jeg kan sette tennene i en litt medium stekt en igjen! :sikle:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Hør, hør!

Jeg har dessverre måttet nøye med med kremert biff de siste månedene. Jeg ser virkelig frem til jeg kan sette tennene i en litt medium stekt en igjen! :sikle:

Jeg bruker steketermometer og passer på å stoppe når den bikker 70 grader. Hjelper litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha biffen min rød!Er den gjennomstekt er den ødelagt i mine øyne. Får vondt i sjelen av folk som spiser gjennomstekt biff :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke biff som er rød/blodig, den må være godr stekt. Det må i grunn være det for at jeg skal klare å spise noe som helst kjøtt.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det så rått at biffen pulserer på tallerkenen og jeg må stikke kniven i den for at maten skal ligge i ro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite som skiller blod, kjøttsaft og sårvæske :fnise:

Omtrent like mye som skiller urin, blod, utflod og andre væsker som kommer ut av en kvinnes underliv. Ikke vite forskjell på kjøttsaft og blod er det samme som ikke å vite forskjell på appelsinjuice og appelsinskall.

Anonymous poster hash: bfc46...f22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omtrent like mye som skiller urin, blod, utflod og andre væsker som kommer ut av en kvinnes underliv. Ikke vite forskjell på kjøttsaft og blod er det samme som ikke å vite forskjell på appelsinjuice og appelsinskall.

Anonymous poster hash: bfc46...f22

Det er verre med de som ikke skjønner at det var en spøk når det attpåtil var denne smileyen bak: :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange spiser raw eller medium raw biff. 99% michelin restauranter med 3 stjerner serverer kun raw eller medium raw kjøtt.

Nordmenn spiser ikke rå kjøtt. Det er mest Franskmenn, Spanjoler, Italienere og Asiatere som spiser mest rå kjøtt.

Nordmenn spiser gravlaks [norsk sushi], men det er ikke helt rå akkurat fordi laksen har ligget der og saltet seg i 2-3 uker.



Anonymous poster hash: b3990...e50
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Medium minus på meg også. Helst stekt av min mann så den får riktig stekeskorpe og får hvilt seg slik at kjøttsaften får satt seg. Har ikke spist biff på resturant etter den gangen jeg bestilte medium minus og fikk en som var grå inni :(



Anonymous poster hash: 980ed...cfb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Crazycatlady

Ødelegge fint kjøtt ved å oversteke det. Huff, har aldri forstått meg på folk som spiser grått kjøtt.

Jeg vil ha min medium, men det gjør ingenting om den er litt rå inni :)

Storfe er trygt å spise selv om det er litt rått inni. Kylling og svin derimot må man gjennomsteke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ødelegge fint kjøtt ved å oversteke det. Huff, har aldri forstått meg på folk som spiser grått kjøtt.

Jeg vil ha min medium, men det gjør ingenting om den er litt rå inni :)

Storfe er trygt å spise selv om det er litt rått inni. Kylling og svin derimot må man gjennomsteke.

Kylling bør gjennomstekes, men svinekjøtt kan gjerne være lett rosa uten at det er farlig i det hele tatt! At det må gjennomstekes er vel i grunnen noe som sitter igjen fra "før i tiden".

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Crazycatlady

Kylling bør gjennomstekes, men svinekjøtt kan gjerne være lett rosa uten at det er farlig i det hele tatt! At det må gjennomstekes er vel i grunnen noe som sitter igjen fra "før i tiden".

:heks:

Lett rosa ja, men ikke rått. Noe biff kan være uten at det gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...