Gå til innhold

Jordbær med sjokoladetrekk - hvordan?


Cessa74

Anbefalte innlegg

I Sommer smakte jeg jordbær på spyd duppet i et tykt lag nydelig lys sjokoladetrekk som hadde stivnet utenpå jordbærene. Dette smakte himmelsk digg! Har selv forsøkt dette hjemme uten å lykkes - finner ikke "den gode lyse sjokoladesmaken", og får det heller ikke til å stivne i tykt lag. Dessuten ble det masse grising av det. Sikkert et teit spm - men noen som ahr gode tips til å lykkes med jordbær med lys sjokoladetrekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo smelte sjokoladen med litt delfia fett, da blir det ikke så stress :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må temperere sjokoladen



Anonymous poster hash: eb6c9...d16
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å bare bruke vanlig freia melkesjokolade som jeg smelter i vannbad for så å dyppe jordbærende i. For deretter å sette på en tallerken å putte i kjøleskapet til det stivner. Det blir alltid bra resultat av det, og trekket blir ikke for tynt. Litt hakkede mandler å dyppe de i gjør de ekstra godt. Syns jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sommer smakte jeg jordbær på spyd duppet i et tykt lag nydelig lys sjokoladetrekk som hadde stivnet utenpå jordbærene. Dette smakte himmelsk digg! Har selv forsøkt dette hjemme uten å lykkes - finner ikke "den gode lyse sjokoladesmaken", og får det heller ikke til å stivne i tykt lag. Dessuten ble det masse grising av det. Sikkert et teit spm - men noen som ahr gode tips til å lykkes med jordbær med lys sjokoladetrekk?

Først: finn en melkesjokolade du virkelig digger til jordbær (å prøvesmake er aldri feil!) Du kan godt blande flere sjokolader.

Så smelter du den valgte sjokoladen enten i vannbad eller i mikro til den er akkurat smeltet. Putt i en bit delfiafett eller litt smør for å få den fine glansfulle finishen. For å få sjokoladetrekket syndig tykt er det to metoder:

1. Dypp flere ganger til du synes trekket er tykt nok. Blir jevneste og mest elegant, synes jeg.

2. Vent til sjokoladen er tykk nok til å legge seg i et passe tykt lag. Går raskt men kan lett bli ujevnt.

For å hindre gris og få bær som ikke har sjokoladetrekk som er flatt på den ene siden så trer du et slikt stekespyd i bambus gjennom toppen på bærene og hold dem i dette mens du dypper og sett dem så til tørk opp-ned i feks en krukke eller noe som du kan stikke spydene i.

Anonymous poster hash: 36140...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...