Gå til innhold

Er "hore" uansett nedsettende?


Gjest supernova_87

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87

Når unge gutter sier, "hu der er ei skikkelig hore ass", så mener de ikke, "hun der er en ordentlig kjønns-massøse". Det de mener er, "hun der er en sånn som ligger med folk hun ikke er gift med".

Hvis du oppfatter "hore" som noe annet så bryter det både med hvordan norsk språkråd (se link i det første innlegget mitt) og hvordan folk flest bruker ordet.

Anonymous poster hash: a07c4...770

Folk flest som jeg kjenner bruker ordet om folk som er prostituerte, altså selger sex for penger. Og når unge gutter sier "hu der er ei skikkelig hore ass" så tror jeg de mener mer enn at hun er ei som ligger med folk hun ikke er gift med, for det gjelder jo veldig mange.

Du vil fremdeles ikke si hva du mener da?

Dersom de kun mente at hun var ei som ligger med folk hun ikke er gift med, så er hore i alle fall ikke negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom de kun mente at hun var ei som ligger med folk hun ikke er gift med, så er hore i alle fall ikke negativt.

Som jeg skrev, om man oppfatter det negativt eller ei avhenger av hvilket forhold man har til sex utenfor ekteskapet.

Anonymous poster hash: a07c4...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg synes hore er et av de verste ordene man kan si og har null respekt for folk som bruker det. Det er et av de mest nedsettende ordene jeg vet om og det blir ikke brukt for noe annet enn å trykke damer ned.

Sexarbeider heter det eller prostituert. Faktisk så synes jeg man burde skille de to eller i hvertfall få et nytt ord inn for å skille gateprostituerte, de som er styrt av en hallik og de som gjør dette så og si hundre prosent frivillig (vi alle jobber for penger uansett).

Kontroll av voksne menneskers sexliv hører hjemme i et IS-styrt område, ikke et sivilisert samfunn. Det er ingenting galt i å selge sex, så da bør man heller ikke bruke nedsettende ord om dem. Dessverre så er det også noen som er tvunget ut i dette og de får det heller ikke bedre av å bli enda mer tråkket på enn de alt er.

Du ville vel ikke brukt et nedsettende ord om gisler eller barnearbeidere i den tredje verden, eller kanskje barn utsatt for årevis med overgrep?

Anonymous poster hash: f253e...1ba

Poenget er ikke at jeg vil bruke nedsettende ord om horer/sexarbeidere! Det vil jeg jo helst ikke gjøre. Problemstillingen er om ordet "hore" alltid er nedsettende, og det har du forsåvidt ikke svart på. Hvorfor er ordet "hore" mer nedsettende enn ordet "prostituert"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Som jeg skrev, om man oppfatter det negativt eller ei avhenger av hvilket forhold man har til sex utenfor ekteskapet.

Anonymous poster hash: a07c4...770

Men dette argumentet funker ikke. Man kan ikke vite hvordan alle mennesker rundt oss ser på sex utenfor ekteskapet ... det må da vel gå an å si at ja, det er eller nei, det er ikke nedsettende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette argumentet funker ikke. Man kan ikke vite hvordan alle mennesker rundt oss ser på sex utenfor ekteskapet ... det må da vel gå an å si at ja, det er eller nei, det er ikke nedsettende.

Det er ikke et argument for hvordan noen SKAL oppfatte det. Det er et argument for hvorfor noen blir fornærmet og andre ikke. Jo, det forklarer det hele.

Anonymous poster hash: a07c4...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87

Det er ikke et argument for hvordan noen SKAL oppfatte det. Det er et argument for hvorfor noen blir fornærmet og andre ikke. Jo, det forklarer det hele.

Anonymous poster hash: a07c4...770

Jo, okei! Nå skjønner jeg. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er ikke at jeg vil bruke nedsettende ord om horer/sexarbeidere! Det vil jeg jo helst ikke gjøre. Problemstillingen er om ordet "hore" alltid er nedsettende, og det har du forsåvidt ikke svart på. Hvorfor er ordet "hore" mer nedsettende enn ordet "prostituert"?

som sagt tidligere så ble jo hore brukt om de som hadde sex utenfor ekteskapet, som var veldig tabu før i tiden. Nå er ikke det så ille lenger, men ordet har ikke forsvunnet av den grunn. Det har nok gått over til å bety "prostituert" fordi det er det nærmeste en "moderne hore". Ellers har jeg også hørt ordet hore bli brukt om de som ligger rundt.

Ord skifter betydning gjennom åra, det er ikke uvanlig. Ord som var fæle banneord før i tida kan være dagligtale nå, og også omvendt. Og ord kan bety noe helt annet. Men en må nok gå litt dypt inn i det for å se utviklingen. Kan hende du finner noe om du googler?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må dere skille teori og praksis. "Hore" blir som regel alltid brukt nedsettende og for å objektivisere en person.

Ordet "hore" blir også oftere brukt av en viss gruppe, og meningen er ikke til å ta feil av. Så ja, det er alltid nedsettende.

Anonymous poster hash: 56296...f7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hore er negativt ladet. Det handler ikke bare om etymologien (for den er jo ganske klar, det springer ut fra hor, som igjen utvilsomt er et negativt ladet begrep), men også om i hvilke sammenhenger ordet brukes. Det brukes som regel som skjellsord om folk som overhodet ikke er prostituerte, og de det faktisk skal beskrive (nemlig prostituerte) synes ikke noe særlig om at begrepet hore brukes om dem.

Ordet hore betyr langt fra alltid det samme som prostituert, ofte er det bare et skjellsord om folk man virkelig misliker eller som oppfører seg på en bestemt måte, og enhver som bruker ordet hore vet jo godt at folk oppfatter det som noe annet og verre enn "prostituert". Det er derfor alltid negativt og nedsettende, ikke bare nøytralt beskrivende. Det er umulig å argumentere for hvorfor ordet er nedsettende bare ved å se på bokstavene, det er derfor TS ikke kan få noe godt svar. Svaret ligger i folks reaksjon på, og bruk av, dette ordet, og det er altså som et skjellsord like mye som det er som en yrkestittel.

Altså, det er jo mulig å argumentere for at mongo ikke er nedsettende og at det bare er beskrivende, men alle forstår at det ikke er et uttrykk man bruker uten å mene det negativt. Det er på samme måte ikke greit å bruke dette ordet overfor prostituerte hvis man ikke mener å være nedsettende.



Anonymous poster hash: 3cb21...8b8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Her må dere skille teori og praksis. "Hore" blir som regel alltid brukt nedsettende og for å objektivisere en person.

Ordet "hore" blir også oftere brukt av en viss gruppe, og meningen er ikke til å ta feil av. Så ja, det er alltid nedsettende.

Anonymous poster hash: 56296...f7d

Takk for godt svar!

Hore er negativt ladet. Det handler ikke bare om etymologien (for den er jo ganske klar, det springer ut fra hor, som igjen utvilsomt er et negativt ladet begrep), men også om i hvilke sammenhenger ordet brukes. Det brukes som regel som skjellsord om folk som overhodet ikke er prostituerte, og de det faktisk skal beskrive (nemlig prostituerte) synes ikke noe særlig om at begrepet hore brukes om dem.

Ordet hore betyr langt fra alltid det samme som prostituert, ofte er det bare et skjellsord om folk man virkelig misliker eller som oppfører seg på en bestemt måte, og enhver som bruker ordet hore vet jo godt at folk oppfatter det som noe annet og verre enn "prostituert". Det er derfor alltid negativt og nedsettende, ikke bare nøytralt beskrivende. Det er umulig å argumentere for hvorfor ordet er nedsettende bare ved å se på bokstavene, det er derfor TS ikke kan få noe godt svar. Svaret ligger i folks reaksjon på, og bruk av, dette ordet, og det er altså som et skjellsord like mye som det er som en yrkestittel.

Altså, det er jo mulig å argumentere for at mongo ikke er nedsettende og at det bare er beskrivende, men alle forstår at det ikke er et uttrykk man bruker uten å mene det negativt. Det er på samme måte ikke greit å bruke dette ordet overfor prostituerte hvis man ikke mener å være nedsettende.

Anonymous poster hash: 3cb21...8b8

Men dette var jo virkelig et godt svar! Så da kan jeg visst få et godt svar likevel! :fnise:

Takk for at du tok deg tid til å skrive litt utfyllende! Jeg føler at dette svaret var spot on, så takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...