Gå til innhold

Er "hore" uansett nedsettende?


Gjest supernova_87

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87

Er det sånn at det er frekt å si at noen er hore? Er sexarbeider eller prostituert mer akseptert, og på samme måte som man heller skal si mørkhudet enn neger, så burde man si prostituert enn hore?

Jeg skjønner selvsagt at å si "jævla hore" er nedsettende uansett. Og at det for noen som ikke er ei hore vil være fornærmende å bli kalt hore. Men jeg tenker på når man snakker med noen som faktisk jobber med å selge sex, er det da greit å bruke ordet "hore"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare tenk på i hvilken sammenheng man bruker hvilket ord.

Jeg hadde sagt at hore er en stygg ord,men hva de prostituerte selv mener vet jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på det som et negativt ladet ord uansett hva konteksten er.

Anonymous poster hash: 8f10f...5ac

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hor, se ekteskapsbrudd; i daglig tale også om kjønnslig omgang utenfor ekteskap i sin alminnelighet, særlig hvis det gjelder løse forhold.
https://snl.no/hor

Ei hore er ei som har sex med noen hun ikke er gift med. Nedsettende? Det beror på hvilket forhold du har til det å ha sex utenfor ekteskapet.

Uttrukket "prostituert" gjelder bare de horene som tar betalt for sex.



Anonymous poster hash: a07c4...770
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg ser på det som et negativt ladet ord uansett hva konteksten er.

Anonymous poster hash: 8f10f...5ac

Men dersom man ser på "prostituert" og "sexarbeider" også som negativt ladde ord, nettopp fordi at man ser på det å selge sex som noe negativt ladet, hva er da forskjellen med ordet "hore"?

Ser man på det som negativt ladet fordi å selge sex er negativt ladet, eller fordi det er verre enn de andre ordene om det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87

Hor, se ekteskapsbrudd; i daglig tale også om kjønnslig omgang utenfor ekteskap i sin alminnelighet, særlig hvis det gjelder løse forhold.

https://snl.no/hor

Ei hore er ei som har sex med noen hun ikke er gift med. Nedsettende? Det beror på hvilket forhold du har til det å ha sex utenfor ekteskapet.

Uttrukket "prostituert" gjelder bare de horene som tar betalt for sex.

Anonymous poster hash: a07c4...770

Oj, da har jeg virkelig misforstått! Men da er jo de fleste av oss horer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, da har jeg virkelig misforstått! Men da er jo de fleste av oss horer da?

Så du sier er at du er ei hore?

Anonymous poster hash: a07c4...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeeeh?

Det var off topic, altså.

On topic: Nei, ikke for min del.

Anonymous poster hash: 35654...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Så du sier er at du er ei hore?

Anonymous poster hash: a07c4...770

Hahah! Jeg ville ikke sagt at jeg selv er ei hore, men i følge den definisjonen du kom med så er jeg jo det! :fnise: Det er vel de færreste som venter med sex til de er gift i dagens samfunn?

Det var off topic, altså.

On topic: Nei, ikke for min del.

Anonymous poster hash: 35654...627

:laugh: Det var utrolig random!

Hvorfor ser du ikke på det som nedsettende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah! Jeg ville ikke sagt at jeg selv er ei hore, men i følge den definisjonen du kom med så er jeg jo det! :fnise: Det er vel de færreste som venter med sex til de er gift i dagens samfunn?

Ordet oppsto ikke for to år siden i dagens samfunn. Tenk litt over det. Hvorfor ville du ikke sagt at du er ei hore? Er det fælt å høre noen omtale deg som det? Da har du vel svaret på spørsmålet ditt der.

Anonymous poster hash: a07c4...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Ordet oppsto ikke for to år siden i dagens samfunn. Tenk litt over det. Hvorfor ville du ikke sagt at du er ei hore? Er det fælt å høre noen omtale deg som det? Da har du vel svaret på spørsmålet ditt der.

Anonymous poster hash: a07c4...770

Jeg ville ikke sagt det fordi jeg forbinder det med å selge sex for penger. Men dersom det betyr det du sier, så er det jo helt greit at jeg er ei hore.

Men dersom det kun betydde at man solgte seg selv for penger, så JA, hadde det vært fælt å bli omtalt på den måten, ikke fordi det er fælt at mennesker selger sex, men fordi jeg ikke vil bli oppfattet som noen jeg ikke er. På samme måte som jeg helst ikke vil bli omtalt som vanlige ting som "lav", "slank", "økonom" eller "prest", nettopp fordi det ikke er meg.

Så jeg har fremdeles ikke svaret mitt nei. Hva mener DU?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Olivia Benson

Ja, hore er alltid nedsettende. Ser på prostituert og sexarbeider som mer nøytrale ord og ikke nødvendigvis negativt ladet.

Akkurat som "feit" er nedsettende mens overvektig er nøytralt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Ja, hore er alltid nedsettende. Ser på prostituert og sexarbeider som mer nøytrale ord og ikke nødvendigvis negativt ladet.

Akkurat som "feit" er nedsettende mens overvektig er nøytralt.

Okei, takk for svar!

Men hvorfor, hva er egentlig forskjellen?

Dersom noen kallte meg jævla feit hadde det selvsagt vært nedsettende, men dersom de spurte oppriktig "hvordan er det å være så feit?" synes jeg ikke det hadde vært det. Samme med hore/sexarbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest supernova_87

Jeg bruker ordet hore hvis jeg vil og på hvem jeg vil. Det er bare et ord på 4 bokstaver. Lol

Du svarer ikke på spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Okei, takk for svar!

Men hvorfor, hva er egentlig forskjellen?

Dersom noen kallte meg jævla feit hadde det selvsagt vært nedsettende, men dersom de spurte oppriktig "hvordan er det å være så feit?" synes jeg ikke det hadde vært det. Samme med hore/sexarbeider.

Vanskelig å forklare egentlig. Men hvis jeg bruker ordet prostituert så beskriver jeg yrket, det er et nøytralt ord om hva det faktisk er. Bruker jeg ordet horer tillegger jeg det min egen oppfatning av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke sagt det fordi jeg forbinder det med å selge sex for penger. Men dersom det betyr det du sier, så er det jo helt greit at jeg er ei hore.

Når unge gutter sier, "hu der er ei skikkelig hore ass", så mener de ikke, "hun der er en ordentlig kjønns-massøse". Det de mener er, "hun der er en sånn som ligger med folk hun ikke er gift med".

Hvis du oppfatter "hore" som noe annet så bryter det både med hvordan norsk språkråd (se link i det første innlegget mitt) og hvordan folk flest bruker ordet.

Anonymous poster hash: a07c4...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hore er et av de verste ordene man kan si og har null respekt for folk som bruker det. Det er et av de mest nedsettende ordene jeg vet om og det blir ikke brukt for noe annet enn å trykke damer ned.

Sexarbeider heter det eller prostituert. Faktisk så synes jeg man burde skille de to eller i hvertfall få et nytt ord inn for å skille gateprostituerte, de som er styrt av en hallik og de som gjør dette så og si hundre prosent frivillig (vi alle jobber for penger uansett).

Kontroll av voksne menneskers sexliv hører hjemme i et IS-styrt område, ikke et sivilisert samfunn. Det er ingenting galt i å selge sex, så da bør man heller ikke bruke nedsettende ord om dem. Dessverre så er det også noen som er tvunget ut i dette og de får det heller ikke bedre av å bli enda mer tråkket på enn de alt er.

Du ville vel ikke brukt et nedsettende ord om gisler eller barnearbeidere i den tredje verden, eller kanskje barn utsatt for årevis med overgrep?



Anonymous poster hash: f253e...1ba
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...