Gå til innhold

Sier du telefon eller mobil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før i tiden når vi hadde hustelefon og mobiltelefon sa jeg hustelefonen for telefonen, og mobiltelefonen mobilen. Men nå har nesten ingen hustelefon lenger. Har merket at flere og flere sier telefon om mobilen sin. Hva sier du? Er dette kanskje avhengig av dialekt? Skriv gjerne hvor i landet du kommer fra også :)

Jeg sier mobil og er fra Akershus.



Anonymous poster hash: 900cf...79c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier mobil, men har faktisk hustelefon også. Ut september for nå er den sagt opp.

Anonymous poster hash: 73bf4...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere kan legge til hvor gammel dere er? :) Jeg kom på at mine barn og deres venner sier kun "telefon". Er "mobil" litt avleggs? :)

TS. Som er 39 :)



Anonymous poster hash: 900cf...79c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere kan legge til hvor gammel dere er? :) Jeg kom på at mine barn og deres venner sier kun "telefon". Er "mobil" litt avleggs? :)

TS. Som er 39 :)

Anonymous poster hash: 900cf...79c

Jeg var den første som svarte, og jeg er 20 år :)

Anonymous poster hash: 9ce2f...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ble jeg plutselig usikker, men jeg tror at jeg i de aller fleste tilfeller sier mobil. Telefon forbinder jeg først og fremst med hustelefoner.

Er fra Bærum, Akershus. 26 år.

Endret av Tonje!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før sa jeg vel telefon for hustelefonen og mobil for mobilen, men nå som jeg er voksen selv så har jeg kun mobil. Men det varierer hva jeg skal si, jeg sier f.eks; har du sett mobilen min? Eller, jeg har en så gammel mobil osv. Men jeg sier; jeg fikk en telefon fra faren min, eller jeg var på telefonen i dag med mamma osv. Hender jeg kaller den ringe-satan også...:P

Er fra nordland.



Anonymous poster hash: 228ba...aac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og, men sier nok telefon oftest (eller forkorter det til "fon" når jeg kun er sammen med samboer og ingen andre hører babyspråket :P). Jeg er 28 år.

Anonymous poster hash: d6d86...594

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Calavi

Jeg er jammen ikke helt sikker, men tror jeg bruker begge deler om hverandre. Er i tjueårene.

Endret av Calavi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier telefon om fasttelefonen, mobil om mobilen :)

45 år, Stavanger



Anonymous poster hash: 3c913...772
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sier "mobilen". Jeg kan kanskje slumpe til å si "telefonen" i ny og ne, men det er sjeldent.

Første halvdel av 20-årene, hankjønn og østlending.



Anonymous poster hash: 5e21c...bcd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier vanligvis mobilen. Telefon forbinder jeg mest med fasttelefon.

De første årene jeg hadde mobiltelefon hadde jeg også fasttelefon. Det var mye dyrere å bruke mobilen så den ble mest brukt til å sende meldinger, eller gi korte beskjeder. Siden jeg brukte telefonene på ulik måte, ble det også naturlig å bruke ulike ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...