Gå til innhold

Irriterende annsatte i dyrebutikken


Gjest

Anbefalte innlegg

Men akkurat det med kaniner og marsvin burde de fleste som driver dyrebutikk vite. Det er snakk om liv og død her er man uheldig, men virker ikke som om de tenker noe særlig på det noen av dyrebutikkene.

kunne sagt en god del mer om den butikken men jeg lar være pga dette er et offentlig åpent forum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kunne sagt en god del mer om den butikken men jeg lar være pga dette er et offentlig åpent forum...

Men jeg er nyskjerrig *plystrer noe om PM*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kreves såvidt jeg vet ikke mer enn et organisasjonsnummer og et butikklokale for å starte en dyreforretning. Ofte startes de av noen som driver med oppdrett av et dyreslag selv. De behøver ikke kunne en hundedritt, hvis de er kaninoppdrettere. Skal en spesialbutikk som dette kunne gi avkastning, må de ha en viss kundemasse, og da må man selge utstyr og fór til de fleste dyr. Det er ingen automatikk i at man blir ekspert på for eksempel akvariefisk, bare fordi man har skaffet seg et butikklokale.

Ofte er det eneste kompetansekravet til de ansatte og ekstrahjelperne at de er glad i dyr. Vi har sett mye velmenende dyremishandling fra folk som er glad i dyr, men som aldri gidder å sette seg inn i "bruksanvisningen".

Så står de der da, væpnet til tennene med kunnskap de har plukket opp fra selgere av ett bestemt varemerke, en brosjyre fra et annet varemerke og noe de synes å huske å ha lest på en fórsekk en gang. Og vi spør. Og vi får svar. -Fra en som lever av at vi handler. Og helst så dyrt som mulig. Og så mye som mulig.

Nei, vil du ha dyr selv, bør du i det minste ta deg tid til å lese minst én bok om det dyret, som setter deg inn i stell, foring og sykdomstegn hos dyreslaget. Og er det noe du lurer på, så spør din veterinær. Riktignok selger også endel veterinærer spesialfór. Men jeg har intrykk av at dette stort sett selges når det er behov for diett. Ikke kjøp noe bare fordi en ansatt i en dyrebutikk sier noe. Det blir som å konsultere en ansatt i en pølsebu om grillpølse eller wiener er sunnest.

Når det gjelder kattemat, har tørrfor fordelene med at de gir trim for tenner og tannkjøtt, og gir ikke fullt så dårlig ånde som våtfor. Men det kan gi tregere avføring og katten må ALLTID ha tilgang til ferskt vann. Katter bør egentlig ikke få melk som en del av basiskosten, og enkelte dyr kan bli dårlig av melk. Men tåler dyret en melkeskvett, så er det jo litt kos i det. Og selv om katta digger potetgull, så avstå fra å gi det. Katter tåler mye mindre salt enn mennesker. Derfor bør man også være litt tilbakeholdne med matrester med mye salt i. Derfor finns det egne tunfiskbokser for katt, og en for mennesker. Og katter er ekte rovdyr, skapt for å ete kjøtt. Hele fysiologien er tilpasset det, og å gjøre vegetar av katten, er misforstått menneskeliggjøring og kan i ytterste konsekvens bli dyremishandling. Men den kan gjerne få litt kokt gulrot most ut i maten. Det gir fiber, men ikke særlig mer.

Våtmaten er grei nok den. Men da bør katta ha tilgang på ferskt vann og tørrfor. Jeg brukte å la det stå framme slik at det var "selvbetjent", men matet med våtfor en gang om dagen. Brukte å varme en pose whiskas, knuse p-pilla og røre den inn i sausen. (Noen typer var greiere å løse i ei teskjei med vann først). Da var jeg sikker på at den gikk inn. Men anbefaler sterilisering hvis man ikke skal drive avl. P-piller kan gi kreft, og det gjorde de. Verden er full av løskatter, så noe må man gjøre. Og de er ikke lydløse de dyra, om de får løpetid.

Oi... Hvem slo på autopiloten? : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...