Gå til innhold

Oppdrettere - er de typisk sånn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpte en rasekatt fra oppdretter som ble syk og måtte avlives. Oppdretter vil ikke gi noen form for erstatning. Jeg har undersøkt og forhørt meg rundt, og vet at det juridiske taler i min favør her. Lignende saker har som regel alltid gitt kjøper medhold.

Siden jeg nå forbereder hvordan jeg skal gå videre med saken, postet jeg i et annet forum for å høre andres erfaringer rundt det å kreve penger tilbake for katt med skjult feil. Der ble jeg omtrent sablet ned, og kalt både det ene og det andre. Det haglet beskyldninger om at jeg kun var ute etter å sverte oppdretter (jeg nevnte aldri navn eller annet som kunne identifisere oppdretter) og at jeg var en useriøs kjøper. Uansett hva jeg skrev ble det feil, og jeg skulle visst skamme meg for å antyde at oppdretter hadde ansvar. Veldig få svarte på det jeg faktisk spurte om.

Det kan virke for meg som om katteoppdrettere har en generell "Kjøpt syk katt? Verst for deg!"-holdning. Det overrasker meg ikke at det finnes slike slu oppdrettere, men jeg blir sjokkert over hvor utbredt det synes å være på katt. Det virker som de alle er ute etter å forsvare seg selv og hverandre mot oss "slemme kjøpere som kommer med beskyldninger". Loven er tydelig på at erstatning kan kreves fra selger når dyr blir solgt med skjult feil. Det finnes egne avlsforsikringer som sikrer oppdretter i slike saker, noe som jo ikke ville eksistert hvis alt ansvar lå hos kjøper.

På hunder og andre dyr har jeg ikke inntrykk av at holdningene er sånn. Man skulle tro at alle oppdrettere er tjent med at norsk lov følges, og forventet at de oppfordret hverandre til å følge gjeldende lover og regler. Jeg har lenge gått med planer om å begynne med katteoppdrett selv, men hvis miljøet er så gjennomsyret av dårlige holdninger ovenfor kjøpere og norsk lovgivning som det kan virke som, så ønsker jeg ikke involvere meg. Er dette typisk for katteoppdrettere, eller misforstår jeg noe?



Anonymous poster hash: 38ebf...6c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres rart ut. Men det er jo mange forhold som spiller inn her - blir katten syk fordi oppdretter har gjort en dårlig jobb, matchet feile foreldre og avlet på syke dyr/doblet dyr som sannsynligvis er bærere av sykdom, så bør jo oppdretter absolutt stå for sine feil og erstatte katten h*n solgte. Har derimot oppdretter gjort jobben sin etter beste evne, sjekket helsestatus på hele slekta og parret foreldredyr som høyst sannsynlig vil gi friske avkom ut fra tilgjengelig informasjon, så ser jeg ikke at oppdretter har noen som helst grunn til å erstatte noe. Da får man heller ta det med forsikringsselskapet. Det er levende vesen det er snakk om, så garantier kan aldri gis.

Uansett er det et generelt problem (som naturligvis ikke gjelder alle oppdrettere, men litt for mange) at oppdrettere tenker litt for kortsiktig, gjør litt for dårlig forarbeid og ikke klarer å ha rasens beste på lang sikt i fokus.



Anonymous poster hash: b5cff...12f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai ai, verden er liten! Jeg tror jeg har sett den diskusjonen på rasekattforumet på FB. Der sto årsaken til avlivingen, og den er ganske vesentlig.

Tviler på at mange i dette forumet har kompetanse til å uttale seg om det når ikke engang Forbrukerombudet var klar på dette.



Anonymous poster hash: e2ce6...c1e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...