Gå til innhold

Hvordan finne ut om mentaliteten er god?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vurdert å få meg en ny hund av samme rase som han forrige. Problemet er at han forrige hadde svak mentalitet, var skvetten og redd og ble etterhvert fryktagressiv. Oppdretteren virket overrasket og sa hun alltid har avlet på gode dyr. Jeg er litt skeptisk til det.

Iallefall. Denne rasen er ikke noe brukshund, og blir derfor meget sjeldent mentaltestet, i tillegg til at det knapt er oppdrettere i Norge og jeg må nok til utlandet for å finne en valp (akkuratt som før).

Mange oppdretterene jeg har kikket på/snakket med, sier de legger vekt på mentalitet, men jeg klarer ikke helt å stole på det når jeg ikke har håndfaste bevis å vise til. Da denne rasen er for det meste utstillingshund er det sjeldent noen har viser til resultater fra agility og lydighet.

Så, hvordan går jeg fram for å finne ut om kennelen faktsik legger vekt på mentalitet, hvordan Googler jeg etter kenneler som kanskje har mentaltest (i utlandet). Noen tips?



Anonymous poster hash: 1285a...2ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at dette ikke kun har å gjøre med oppdretteren, men også deg som hundeeier. Med mindre det er en medisinsk årsak bak så kan selv den mest skvetne og fryktaggressive hunden læres opp til å bli selvsikker og snill. Dog synes jeg bare det er bra at du undersøker dette nøye. Bare vær obs på at du i stor grad kan være med på å forme hunden.



Anonymous poster hash: b4243...bf0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besøk oppdretteren slik at du får sett hvordan tispemoren er - og helst også faren til kullet. Hvordan oppfører tispa seg mot deg? Er hun rolig og vennlig? Virker hun unnvikende eller stresset? Urolig?

Er du aktiv i rasemiljøet? Forhør deg gjerne med andre som har fått valper fra oppdretteren hvordan deres hund er. Forhør deg om hvilke linjer som gir trygge hunder.

Ja, du kan gjøre mye med miljøtrening og sosialisering, men du vil gi deg selv mye unødvenidg ekstraarbeid og slit om du får en valp med svak mentalitet.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen rase?

Vil unngå å fortelle da det er ganske få som har den og jeg ikke vil bli gjenkjent her på forumet.

Husk at dette ikke kun har å gjøre med oppdretteren, men også deg som hundeeier. Med mindre det er en medisinsk årsak bak så kan selv den mest skvetne og fryktaggressive hunden læres opp til å bli selvsikker og snill. Dog synes jeg bare det er bra at du undersøker dette nøye. Bare vær obs på at du i stor grad kan være med på å forme hunden.

Anonymous poster hash: b4243...bf0

Vi gikk mye på kurs og trente aktivt for å forbedre problemene. Jeg følte også at jeg gjorde sosialiseringsdelen så godt jeg kunne. Klart mye kunne være min feil, men jeg tror ikke alt var min feil.

Besøk oppdretteren slik at du får sett hvordan tispemoren er - og helst også faren til kullet. Hvordan oppfører tispa seg mot deg? Er hun rolig og vennlig? Virker hun unnvikende eller stresset? Urolig?

Er du aktiv i rasemiljøet? Forhør deg gjerne med andre som har fått valper fra oppdretteren hvordan deres hund er. Forhør deg om hvilke linjer som gir trygge hunder.

Ja, du kan gjøre mye med miljøtrening og sosialisering, men du vil gi deg selv mye unødvenidg ekstraarbeid og slit om du får en valp med svak mentalitet.

Vet det er lurt å besøke oppdretter, men det kan jo bli problematisk om jeg importerer fra USA feks. Men er vel bare det jeg må gjøre om jeg vil ha en trygg og stabil hund.

Jeg er noe aktiv i miljøet, problemet er vel mer at alle rosemaler den rasen. Jeg kom i skade for å uttale meg om at min var fryktagressiv og fikk en lekse om at den rasen er den mest fantastiske som finnes og det er så sjelden de hører om hunder som min at det må være noe alvorlig galt med meg og hunden min. Men jeg må bare høre rundt likevel da...

Anonymous poster hash: 1285a...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Still deg foran hunden, stirr den inn i øynene i 10 sekunder før du skriker: "BØ!"

Logrer den, er det greit. Er den sint, er det ikke noe å kjøpe.

Anonymous poster hash: 5a070...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du sikker på at du vil ha den rasen, da? Hvis rasemiljøet lukker øynene for problemene og det er dermed vanskelig å vite hva man får?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du vil ha den rasen, da? Hvis rasemiljøet lukker øynene for problemene og det er dermed vanskelig å vite hva man får?

Jeg er ganske sikker. Greia er at jeg tror egentlig ikke det er et utbredt problem, det bare er vanskelig å finne ut av. Rasen passer meg egentlig ganske perfekt og det er lite negativt å utsette på den for min del.

Anonymous poster hash: 1285a...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du få truffet søsken og halvsøsken til valpen? Og sett hvordan de er? Vil gi en liten pekepinn.

Anonymous poster hash: 1e75f...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...