Gå til innhold

Hund hopper opp i senga vår når han er alene


Gjest Evans

Anbefalte innlegg

Hunden vår på 8 måneder hopper opp i senga vår når han er alene. Hvordan skal vi lære han at dette ikke er greit?

Når vi ikke er hjemme er han på soverommet hvor han også har sin egen seng. Han har hatt sin plass på soverommet siden vi fikk han. I starten var det fordi det var fint å ha han i nærheten av oss når han måtte ut å tisse om natta. Etter hvert utviklet han seg til en skikkelig vakthund, og for at han ikke skal bjeffe og knurre på de som kommer hjem fra fest om natta (det er jo et problem i seg selv) og skremme vette av oss og festglade naboer, lukker vi døra til soverommet så han blir lengst unna gangen.

Han prøver aldri å gå opp i senga når vi er hjemme eller når vi ligger i senga. Vi har tatt han på fersken et par ganger når vi har kommet hjem. Da ser han veldig overrasket ut og forter seg ned. I de aller fleste tilfeller våkner han når vi kommer hjem og hopper ned før vi kommer inn på soverommet. Men vi ser jo at senga hans er like fin og kjenner at det er varmt og godt i senga vår.

Vi har han på soverommet på dagtid når vi er borte grunnet problemene med bjeffing på folk i gangen, og fordi soverommet er det eneste rommet bortsett fra stua og badet vi faktisk kan lukke døra til. Bade har ikke vinduer og er veldig lite så det virker ikke egnet for noen timers opphold. I stua er det mange møbler, tepper og ledninger, og er vel ikke et sted vi vil la han være alene over tid. Soverommet vårt er relativt stort, men inneholder bare senga vår, senga hans og en skyvedørsgarderobe. Soverommet er derfor det rommet som er best egnet etter vår mening.

Men hvordan skal vi lære han at det ikke er greit å oppholde seg i senga vår, selv når vi ikke er der?

Tar gjerne i mot tips og råd mot bjeffing på folk i gangen også. Vi har prøvd med avledning, men han hører folk lenge før vi hører de så vi rekker aldri å avlede før han har startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han hopper opp i senga deres fordi han liker lukten av dere og den er trøstende når han er alene.

Hunder trives best i flokk, så når dere ikke er hjemme savner han "flokken" og legger seg der det lukter av flokken hans.

Steng døren dit sengen er og legg noe som lukter av dere inn i et hundebur eller i en hundekurv som er hundens seng.

Gjennomfør at dette stedet er hundens seng og la hele tiden noe ligge der som lukter av dere to.

Da går han dit det lukter av dere. :)

Ha feks et badehånkle eller et fleece-pledd i sengen deres om natten og la hunden få det i sengen sin på dagtid. La det ligge sammen med dere når dere sover og være i sengen hele tiden i ca en uke.

La hunden ha det i sin seng etterpå.

Vask det og gjenta.

Med andre ord "bytt sengetøy" i hundens seng til noe som lukter ferskt av dere.

Gi han dessuten noe å gjøre på dagtid, som å forsøke å få hundegodbiter ut av en ball med en åpning i, eller sånne ting. Sett på opptak med dere som snakker. Han vil like å høre på noe sånt.

Hvis dere har anledning så skaff en "hundevakt" som kan komme å ta han ut.

En som er hjemme og ikke har fast jobb, kan like å ha en hund å passe på og gå tur, mot ett lite vederlag.

Det med bjeffingen må dere lære han av med, når dere er hjemme. Vær hundre prosent konsekvente og bruk feks klikkertrening. Et klikk når han gjør rett og en godbit.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vil aldri klare å holde han ute av deres seng når han skal oppholde seg rett ved den hele dagen, mens han er aleine. Hva tror dere en hund kan klare? Å tenke som et menneske og la være å sette seg i en sofa i stua der han bor, men bare sitte på en pinnestol i samme rom?

Det er dette dere spør han om.

Hvis du har et barn som liker data-spill, men du ikke vil han skal spille.

Lar du han sitte i et rom med påslått data hele dagen og forventer han ikke skal spille i skjul?

Dere gjør tilnærmet det samme med hunden.

Så han må ut av det rommet.

Enten det, eller han må inn i et stengt bur i det samme rommet med noe fra sengen,som lukter av dere.

Endret av Tøytigern
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veritaserum

Skjønner ikke hvorfor du er så hysterisk...
Vi har hatt tre hunder, alle tre gikk fritt og lå i sengen. En hannhund på 40+kilo i sengen var ganske ikke noe sjakktrekk, men det ble nå sånn.
Han bjeffer også på folk som går forbi stuevinduet, men når vi er borte så er han stille. Sover i sengen vår hele tiden og lager ikke en lyd (hørt med naboene).
Når vi gjør oss klar til skole og jobb så går han opp å legger seg, står i trappen og ser på oss når vi drar ut døren. Kommer så luffende ned trappen når vi kommer hjem.

Alle jeg vet om som har strenge regler for hundene sine, sliter med uønsket adferd. Som bjeffing eller grensebryting og ødelagte ting.
Minstemann i huset raserer hundesengen sin, men det er fordi han ser på den som en leke og ikke ei seng :fnise:
Aner ikke om det har noe sammenheng... skjønner at hundehår i sengen er plagsomt og det å ha en hund i sengen om natten kan også være plagsomt, men da burde han heller ha null tilgang til rommet (dag og natt).
Har han tilgang til mat og drikke når han er der inne? og hva med leker? - Det var det første jeg tenkte på... hadde aldri sperret inne en hund i et rom uten tilgang til vann og noe å gjøre på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hopper opp i senga deres fordi han liker lukten av dere og den er trøstende når han er alene.

Hunder trives best i flokk, så når dere ikke er hjemme savner han "flokken" og legger seg der det lukter av flokken hans.

Steng døren dit sengen er og legg noe som lukter av dere inn i et hundebu eller i en hundekurv som er hundens seng.

Gjennomfør at dette stdedet er hundens seng og la hele tiden noe ligge der som lukter av dere to.

Da går han dit det lukter av dere. :)

Ha feks et badehånkle eller et fleece-pledd i sengen deres om natten og la hunden få det i sengen sin på dagtid. La det ligge sammen med dere når dere sover og være i sengen hele tiden i ca en uke.

La hunden ha det i sin seng etterpå.

Vask det og gjenta.

Med andre ord "bytt sengetøy" i hundens seng til noe som lukter av dere.

Takk for svar :)

Det å stenge døren er ikke mulig, da kommer han mot gangen hvor han ikke kan være fordi det er så viktig å bjeffe på de som lister seg oppover trappene.

men dette med å ha noe som lukter oss i senga hans var en veldig god idé! Det skal vi prøve ut! :)

Enig med deg i at det kan virke håpløst å lære han at det ikke er greit, men man kan jo lære hunder til det meste så tenker det kan være verdt et (alvorlig godt) forsøk.

Vi vil helst ikke tilbake til bur. Prøvde bur da han var liten, og det var helt tydelig at det ikke var noe greit. Eller: det var greit om døra var åpen, men så fort døra ble lukket ble det bare piping og bjeffing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med at hunden legger seg i senga?



Anonymous poster hash: d70cc...23f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke hvorfor du er så hysterisk...

Vi har hatt tre hunder, alle tre gikk fritt og lå i sengen. En hannhund på 40+kilo i sengen var ganske ikke noe sjakktrekk, men det ble nå sånn.

Han bjeffer også på folk som går forbi stuevinduet, men når vi er borte så er han stille. Sover i sengen vår hele tiden og lager ikke en lyd (hørt med naboene).

Når vi gjør oss klar til skole og jobb så går han opp å legger seg, står i trappen og ser på oss når vi drar ut døren. Kommer så luffende ned trappen når vi kommer hjem.

Alle jeg vet om som har strenge regler for hundene sine, sliter med uønsket adferd. Som bjeffing eller grensebryting og ødelagte ting.

Minstemann i huset raserer hundesengen sin, men det er fordi han ser på den som en leke og ikke ei seng :fnise:

Aner ikke om det har noe sammenheng... skjønner at hundehår i sengen er plagsomt og det å ha en hund i sengen om natten kan også være plagsomt, men da burde han heller ha null tilgang til rommet (dag og natt).

Har han tilgang til mat og drikke når han er der inne? og hva med leker? - Det var det første jeg tenkte på... hadde aldri sperret inne en hund i et rom uten tilgang til vann og noe å gjøre på.

Vil vel ikke akkurat si jeg er hysterisk, men vet det mange som syns det er både koselig og greit at hunden er i senga.

Vi bor i bygård, så det er litt trafikk i gangen her, og da er ikke bjeffinga på folk i gangen noe særlig.

Han har vann og alle lekene sine på soverommet når han er alene der, og han hører på radio. Det er også svalt og godt, så jeg tror soverommet er en fin plass å være når han er alene. Soverommet er også det eneste rommet han kan være hvor vi kan lukke døra (bortsett fra badet som jeg tenker ikke er egnet), så vi har dessverre ikke et annet rom han være i.. Det er det som gjør det litt vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Det å stenge døren er ikke mulig, da kommer han mot gangen hvor han ikke kan være fordi det er så viktig å bjeffe på de som lister seg oppover trappene.

men dette med å ha noe som lukter oss i senga hans var en veldig god idé! Det skal vi prøve ut! :)

Enig med deg i at det kan virke håpløst å lære han at det ikke er greit, men man kan jo lære hunder til det meste så tenker det kan være verdt et (alvorlig godt) forsøk.

Vi vil helst ikke tilbake til bur. Prøvde bur da han var liten, og det var helt tydelig at det ikke var noe greit. Eller: det var greit om døra var åpen, men så fort døra ble lukket ble det bare piping og bjeffing.

Da er dere nødt til å lære han at han er trygg i buret sitt mens dere er hjemme og gi godbiter når han er der inne :)

Skaff et bur som er stort nok, eller lag en "hundegård" i et hjørne av rommet, med listverk og netting, og en dør som kan lukkes. De selger fin galvanisert netting på feks. Jernia. Og lister får dere på alle byggvarehus. Let opp tegninger på nett :)

La hunden ha noe mykt å ligge på, som føles comfy og sett på et sånt opptak av stemmene deres.

Han kan få TV å "se på" så det er noen lyder og noe som skjer.

Pluss noe å bruke hjernen sin på, som å få tak i snacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel ikke akkurat si jeg er hysterisk, men vet det mange som syns det er både koselig og greit at hunden er i senga.

Vi bor i bygård, så det er litt trafikk i gangen her, og da er ikke bjeffinga på folk i gangen noe særlig.

Han har vann og alle lekene sine på soverommet når han er alene der, og han hører på radio. Det er også svalt og godt, så jeg tror soverommet er en fin plass å være når han er alene. Soverommet er også det eneste rommet han kan være hvor vi kan lukke døra (bortsett fra badet som jeg tenker ikke er egnet), så vi har dessverre ikke et annet rom han være i.. Det er det som gjør det litt vanskelig.

Han syns sikkert det er fint selv også. Men sengen må være utenfor rekkevidde fysisk :)

Ellers vil ha gå oppi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er dere nødt til å lære han at han er trygg i buret sitt mens dere er hjemme og gi godbiter når han er der inne :)

Skaff et bur som er stort nok, eller lag en "hundegård" i et hjørne av rommet, med listverk og netting, og en dør som kan lukkes. De selger fin galvanisert netting på feks. Jernia. Og lister får dere på alle byggvarehus. Let opp tegninger på nett :)

La hunden ha noe mykt å ligge på, som føles comfy og sett på et sånt opptak av stemmene deres.

Han kan få TV å "se på" så det er noen lyder og noe som skjer.

Pluss noe å bruke hjernen sin på, som å få tak i snacks.

Vet ikke om vi har plass nok til å bygge en hundegård på soverommet, så stort er det ikke :P

Men det går kanskje an å ha nettingen, eller annet materiale, rundt selve senga slik at vi bygger et gjerde rundt senga han ikke kan hoppe over. Jeg tenkte litt på papp mellom sengekanten og madrassen, men kom til at han fort river ned og spiser opp pappen.

Opptak av stemmen vår har jeg ikke tenkt på. Tror du ikke han blir forvirra da? Hehe, det hadde jeg blitt i hvert fall! Men ingen dum idé altså! Noe å tenke på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om vi har plass nok til å bygge en hundegård på soverommet, så stort er det ikke :P

Men det går kanskje an å ha nettingen, eller annet materiale, rundt selve senga slik at vi bygger et gjerde rundt senga han ikke kan hoppe over. Jeg tenkte litt på papp mellom sengekanten og madrassen, men kom til at han fort river ned og spiser opp pappen.

Opptak av stemmen vår har jeg ikke tenkt på. Tror du ikke han blir forvirra da? Hehe, det hadde jeg blitt i hvert fall! Men ingen dum idé altså! Noe å tenke på :)

Jeg kjenner noen som har laget hundebur av en sprinkelseng fra IKEA.

Hunden deres liker seg veldig godt i den.

Den har et helseteppe som de passer på å ha i fotenden av sengen.

De har flere helsetepper og bytter på å bruke dem.

I sengen har hunden madrass og de har laget tak på sengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, la nå hunden ligge i senga hvis de er der den føler seg trygg. Kjøp et billig sengeteppe og legg på hvis du ikke vil ha hår og diverse i sengetøyet.



Anonymous poster hash: 115df...f94
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som har laget hundebur av en sprinkelseng fra IKEA.

Hunden deres liker seg veldig godt i den.

Den har et helseteppe som de passer på å ha i fotenden av sengen.

De har flere helsetepper og bytter på å bruke dem.

I sengen har hunden madrass og de har laget tak på sengen.

Det har jeg ikke hørt om før! Men jeg lurer på om det blir litt lite for vår hund. Han er blitt ganske så stor :) Men takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlighet, la nå hunden ligge i senga hvis de er der den føler seg trygg. Kjøp et billig sengeteppe og legg på hvis du ikke vil ha hår og diverse i sengetøyet.

Anonymous poster hash: 115df...f94

+ 1

Anonymous poster hash: 9016e...d9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke hørt om før! Men jeg lurer på om det blir litt lite for vår hund. Han er blitt ganske så stor :) Men takk for tipset :)

Kanskje dere kan la den ene siden stå åpen slik man gjør for de litt større barna, som har det som sin egen seng, før de får en storbarn-seng. Jeg tenker på noe slik som dette:

http://www.foreldremanualen.no/wp-content/uploads/2011/01/Leksvik-sprinkelseng-2.jpg

Da kan den gå inn og ut av den, slik den vil?

Kanskje den kan lære dette?

Jeg tror ikke at det praktisk for dere å lage gjerde rundt deres egen seng. Hvordan skal dere komme inn og ut av sengen selv?

Redigert for skrivefeil.

Endret av WazzUpKitty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ellers du har urealistiske forventninger til hunden din, når du sier man kan lære dem hva som helst, sånn at du tror den kan lære å ikke gå opp i sengen deres når dere ikke er der, og han er i det samme rommet med vannet og lekene og skal være der hele dagene. Men det er nå meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje dere kan la den ene siden stå åpen slik man gjør for de litt større barna, som har det som sin egen seng, før de får en storbarn-seng.

Da kan den gå inn og ut av den, slik den vil?

Kanskje den kan lære dette?

Jeg tror ikke at det praktisk for dere å lage gjerde rundt deres egen seng. Hvordan skal dere komme inn og ut av sengen selv?

Redigert for skrivefeil.

Hm, ja da blir det som en stor hundeseng? Han er en ganske så fin seng i dag også, men senga vår er tydeligvis best. Forstår jo det, den er jo veldig god og myk.

Jeg tenkte at om vi går for dette med å sette opp gjerde rundt senga vår, må vi fjerne det når vi er hjemme. Etter at Tøyentigeren posta tipset om hundegård kom jeg at jeg leste om noen som hadde laget en hundegård til valpen sin av kompostholdere fra plantasjen. De kunne vi kanskje brukt. Bedre enn papp som jeg tenkte på, som han fort kan spise. Forhåpentligvis så vil han kanskje da lære at senga vår ikke er et sted han skal være, og etter en stund slutte å hoppe opp der selv når gjerdet er borte? Hm. Eller at vi klarer å få bukt med bjeffinga på folk i gangen, så vi kan ha han i gangen eller på kjøkkenet når vi er borte. Det ville jo løst mye, men det ser ikke ut til at det er noe vi i hvert fall får til i løpet av nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brydd meg. Jeg ville gjort det til en vane å slenge et sengeteppe over senga når sistemann står opp, så blir det ikke hundehår i sengetøyet.

Er det svært kritisk å unngå at hunden hopper opp i senga av en eller annen grunn, så ville jeg sørget for å legge noe i senga slik at det blir ugunstig å hoppe opp. Et par sånne grønne kompostgrinder for eksempel. Dette er egentlig hverken belønning eller straff, men tilrettelegging av miljøet for å sannsynliggjøre at hunden velger ønsket adferd. Gjør dette i en periode slik at hunden får etablert vanen å ligge i sin egen seng eller andre steder på gulvet. Fjern så én kompostgrind og la den andre ligge, som en overgangsperiode. Etter en stund fjernes den andre kompostgrinden også slik at senga egentlig er grei å ligge i igjen - men hunden har sannsynligvis etablert vanen å være på gulvet, og vil la være å hoppe opp i sengen likevel. Ved tilbakefall er det bare å gjenta i en kortere periode.

Sørg naturligvis også for å rose hunden når den holder seg på gulvet.
Et av de viktigste prinsippene i hundetrening er: "Ta hunden på fersken når den gjør noe rett!"



Anonymous poster hash: 6c7ef...e03
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ellers du har urealistiske forventninger til hunden din, når du sier man kan lære dem hva som helst, sånn at du tror den kan lære å ikke gå opp i sengen deres når dere ikke er der, og han er i det samme rommet med vannet og lekene og skal være der hele dagene. Men det er nå meg.

Man kan jo lære hunder til å så mye, er det jeg tenker på. Så da tenkte jeg at vi kanskje kunne lære han til at senga ikke er et sted han skal være også, og/eller dette med bjeffing på folk i gangen, som er et lite bispørsmål her.

Jeg vil ikke si at jeg har urealistiske forventninger til hunden vår. Jeg spør jo om tips og råd til hvordan vi kan jobbe/løse med noen problemstillinger, og jeg forventer ikke at han verken skal klare det på første forsøk eller at det er enkel løsning på problemene, eller at det er noe han må forstå ut av seg selv eller han skal jobbe med alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo lære hunder til å så mye, er det jeg tenker på. Så da tenkte jeg at vi kanskje kunne lære han til at senga ikke er et sted han skal være også, og/eller dette med bjeffing på folk i gangen, som er et lite bispørsmål her.

Jeg vil ikke si at jeg har urealistiske forventninger til hunden vår. Jeg spør jo om tips og råd til hvordan vi kan jobbe/løse med noen problemstillinger, og jeg forventer ikke at han verken skal klare det på første forsøk eller at det er enkel løsning på problemene, eller at det er noe han må forstå ut av seg selv eller han skal jobbe med alene.

Jeg tror ikke en hund vil lære å sitte og se på din seng og ikke bruke den, når den er i samme rom hele dagen.

Det må en fysisk hindring til.

Quite enkelt.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...