Gå til innhold

Hvorfor er så mange i hundemiljøet negative til å kastrere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er medlem på en god del hundeforum på facebook, og har inntrykk av at det er mange i hundemiljøet som er svært negative til kastrering og sterilisering.. Det blir skrevet at dersom det ikke finnes medisinsk grunnlag er det ulovlig, og at det er dyreplageri..?

Kan virkelig ikke skjønne dette. Hva er forskjellen på å kastrere en hund og f.eks. en hest? Det er jo vanlig å kastrere hingster som ikke skal brukes i avl.. Det blir jo også oppfordret til å kastrere katter??



Anonymous poster hash: ea9f4...a9c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange reagerer fordi de mener det er et unødig inngrep, og at det dermed er uetisk (på samme måte som å kupere hale og ører). Noen mener også at kastrering for mange sees på som en lettvint løsning, så i stedet for å jobbe med hunden og trene den, så tror de at kastrering er en mirakelkur for alle atferdsproblemer og ulydighet.

Personlig mener jeg at kastrering kan være nyttig i flere tilfeller enn hva folk ønsker å tro, men at man samtidig skal være bevisst på nøyaktig hva kastrering kan hjelpe mot, og - ikke minst - hva kastrering IKKE vil hjelpe mot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skandinavisk fenomen det der, nesten alle andre land i verden anbefales det å kastrere/sterilisere om hunden ikke skal brukes i avl. Det roer ned hunden så de slipper å stresse hver gang det er hunder med løpetid osv. Kan også hjelpe å gjøre hunder mindre aggressive generelt.



Anonymous poster hash: d458b...a6d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange reagerer fordi de mener det er et unødig inngrep, og at det dermed er uetisk (på samme måte som å kupere hale og ører). Noen mener også at kastrering for mange sees på som en lettvint løsning, så i stedet for å jobbe med hunden og trene den, så tror de at kastrering er en mirakelkur for alle atferdsproblemer og ulydighet.

Personlig mener jeg at kastrering kan være nyttig i flere tilfeller enn hva folk ønsker å tro, men at man samtidig skal være bevisst på nøyaktig hva kastrering kan hjelpe mot, og - ikke minst - hva kastrering IKKE vil hjelpe mot.

Er helt enig i at man bør være bevisst på hva kastrering hjelper mot! Men jeg mener ikke at det er et unødig inngrep på lik linje med kupering av hale og ører. Tisper som ikke brukes i avl er vel mer utsatt for sykdommer som livmorbetennelse (?) og å streilisere er jo forebyggende. Vet av mange hannhunder som blir så frustrerte at de verken spiser eller drikker når en tispe i nabolaget har løpetid, og dersom denne hunden likevel ikke skal brukes i avl er det vel bedre å kastrere hunden slik at han slipper dette?

Nå skal det sies at jeg er svært kritisk til hvilke hunder som skal avles på.

Det er forresten jeg som postet innlegget, aner ikke hvorfor det ble stående som "AnonymBruker"...

Edit: skrivefeil

Endret av arcsin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet med kastrering er jo at atferdsproblemer kan bli verre, og at atferdsproblemer kan forekomme på hunder som tidligere ikke har hatt det.

Ta f.eks en hannhund jeg kjenner godt til. Egentlig ingen årsak for å kastrere, men eier ønsket å gjør det fordi han ikke skulle brukes i avl. Kjempefin trygg og lydig hund. Han er fremdeles lydig, men langt ifra trygg. Han er redd sin egen matskål, han bruker evigheter på å bygge tillit nok til å hilse på et nytt menneske. Det dukket altså opp problemer som tidligere ikke eksisterte.

Tisper og sterilisering har jeg ikke så mye erfaring med, annet enn at enkelte tisper blir veldig itålmodige overfor andre tisper og valper.

Mitt inntrykk er at de som er mot kastrering/sterilisering er det mest pga tydelig atferdsendringer hos mange hunder.

Anonymous poster hash: b69ae...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle stå utålmodige, ikke itålmodige

Anonymous poster hash: b69ae...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er helt enig i at man bør være bevisst på hva kastrering hjelper mot! Men jeg mener ikke at det er et unødig inngrep på lik linje med kupering av hale og ører. Tisper som ikke brukes i avl er vel mer utsatt for sykdommer som livmorbetennelse (?) og å streilisere er jo forebyggende. Vet av mange hannhunder som blir så frustrerte at de verken spiser eller drikker når en tispe i nabolaget har løpetid, og dersom denne hunden likevel ikke skal brukes i avl er det vel bedre å kastrere hunden slik at han slipper dette?

Nå skal det sies at jeg er svært kritisk til hvilke hunder som skal avles på.

Det er forresten jeg som postet innlegget, aner ikke hvorfor det ble stående som "AnonymBruker"...

Edit: skrivefeil

Du trenger ikke argumentere mot meg egentlig, jeg skrev bare hva motargumentene ofte er. Selv er jeg for kastrering i de tilfeller hvor det faktisk kan hjelpe en hund som sliter med atferdsproblemer og stress pga hormoner (og selvsagt i de tilfeller hvor vi snakker om sykdommer).

Men jeg er ikke for kastrering som en lettvint løsning eller hvor man tror det er en mirakelkur som kan løse det meste uten at eier skal måtte trene på problemet. Men i noen tifeller, som med min, så var det kastrering (i mitt tilfelle: chip-kastrering) det som gjorde trening mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å ikke kassere noen av mine hannhunder av ulike årsaker. Jeg har så hunder, så inngrepet kan ende katastrofalt og anser det ikke som nødvendig å utsette dem for det. Det andre er at en hund vi hadde hjemme tidligere ble kastrert, han ble fort feit, måtte gå på spesialfor og pelsen mistet sin naturlige konsistens. Hunden endret også atferd til det negative. Hvorfor skal man kastrert hannhunder i hytt og pine? Det er naturlig for dem å få ha testiklene sine, så la de nå henge der!

Anonymous poster hash: 12f75...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naturlig for dem å få ha testiklene sine, så la de nå henge der!

Anonymous poster hash: 12f75...3be

Problemet er at vi tvinger hunder til å leve under forhold som er langt fra naturlige for dem. De er ofte omgitt av tisper og tispelukt/løpetidslukt på alle kanter (de som bor i tettbygdt strøk f.eks), de må forholde seg til å møte hunder i bånd på tur, ofte flere ganger til dagen, noe som ikke er en naturlig måte for dem å kommunisere med andre hunder på. Noen får kanskje møte hunder i bånd også, noe som kan skape mer stress.

Det er lukter, lyder og hunder mer eller mindre overalt for våre hunder i dag, og de er tvunget til å forholde seg til dette på våre termer. For mange hunder så går dette helt fint og de tar det på strak labb uten problemer. Ingenting er bedre, og da er kastrering ikke et tema.

Men for en del hunder så blir dette veldig mye, og de går rundt med store mengder stress i kroppen veldig ofte. Noe som ikke er sunt, rent helsemessig sett, og som også går utover deres livskvalitet. Da mener jeg kastrering kan være et godt alternativ. Ikke for eiers del, men for hundens velferd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for kastrering og jeg har nå prøvd kjemisk kastrering for å se om det har noen virkning. Dette er noe jeg fikk beskjed om å prøve før jeg kan få lov til å kastrere ordentlig. Hittil har jeg ikke merket en dritt av den kjemiske kastreringa, og da er det liten vits å bruke flere tusen kroner på å gjennomføre en ordentlig kastrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for kastrering og jeg har nå prøvd kjemisk kastrering for å se om det har noen virkning. Dette er noe jeg fikk beskjed om å prøve før jeg kan få lov til å kastrere ordentlig. Hittil har jeg ikke merket en dritt av den kjemiske kastreringa, og da er det liten vits å bruke flere tusen kroner på å gjennomføre en ordentlig kastrering.

Hvor lenge er det siden da? Det tar ofte 6-7 uker før du får full effekt første gangen.

Anonymous poster hash: c8753...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mange er imot unødvendige operasjoner og fjerning av kroppsdeler om det ikke er en medisinsk grunn som ligger bak.

Mange hannhunder behøver også sitt testosteron, er de noe nervøse i utgangspunktet, kan kastrering gjøre det langt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er argumentene for kastrering av hunder egentlig? Med mindre hunden har noen problemer tilknyttet hormoner, er det jo bare bortkastede penger da det ikke gir noen positive bivirkninger. Kastrering har derimot mange negative følger som:
- Nedsatt forbrenning (fører ofte til fedme)
- Endret pelskvalitet (vannavstøtende pels blir våt inn til skinnet, pelsen floker lettere, drar med seg mer skitt inn osv.)
- Redusert testosteronproduksjon, som kan føre til at hanner med litt usikkerheter fra før blir enda usikrere /reddere.
- Inkontinens hos tisper. Tispen kan få dette rett etter operasjon og må da enten gå på medisiner resten av livet eller avlives om medisin ikke fungerer.
Om hunder hadde veid 500 kilo og skulle fungert på et lite uteområde i flokk med ukastrerte tisper store deler av dagen uten tilsyn, eller fikk gå løs slik som de ville og formerte seg fritt, hadde det ikke vært noe i veien for kastrering av hund. Men å holde hund er ikke som å holde katt eller hest, hunden holdes for det meste under full kontroll i bånd og innenfor husets fire vegger.
At hannhunder piper og styrer litt med løpetidslukt i nesen, er vanlig hannhundatferd så lenge det ikke bikker over i ukontrollert stress (og da snakker vi jo om noe hormonrelatert). Om det er et problem for folk at hannhunder reagerer litt på løpetid og at tisper har løpetid, så får de revurdere hundeholdet og skaffe seg et annet dyr.

Med det sagt, så finnes det klart hannhunder med for høy kjønnsdrift som bør kastreres. Det viktige å tenke på i slike tilfeller er at dette er et avlsproblem, og man burde unngå å avle på hunder som har mye nær slekt som har blitt kastrert pga. overproduksjon av hormoner som gir dem problemer med å fungere i samfunnet, være seg tisper eller hannhunder.
Ved å kastrere alt som ikke skal i avl, ødelegger vi ikke bare for genpoolen til rasen og støtter opp om innavl, vi ødelegger også muligheten til å avle hunder som fungerer i samfunnet uten kastrering.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge er det siden da? Det tar ofte 6-7 uker før du får full effekt første gangen.

Anonymous poster hash: c8753...aee

Ca. 1 mnd siden. Jeg vet det er tidlig enda altså, men hadde håpet å se litt endring. Prøvd det er gang før også, men da hadde det absolutt ingen virkning. Tror dyrlegen var skyld i det egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er argumentene for kastrering av hunder egentlig? Med mindre hunden har noen problemer tilknyttet hormoner, er det jo bare bortkastede penger da det ikke gir noen positive bivirkninger. Kastrering har derimot mange negative følger som:
- Nedsatt forbrenning (fører ofte til fedme)
- Endret pelskvalitet (vannavstøtende pels blir våt inn til skinnet, pelsen floker lettere, drar med seg mer skitt inn osv.)
- Redusert testosteronproduksjon, som kan føre til at hanner med litt usikkerheter fra før blir enda usikrere /reddere.
- Inkontinens hos tisper. Tispen kan få dette rett etter operasjon og må da enten gå på medisiner resten av livet eller avlives om medisin ikke fungerer.
Om hunder hadde veid 500 kilo og skulle fungert på et lite uteområde i flokk med ukastrerte tisper store deler av dagen uten tilsyn, eller fikk gå løs slik som de ville og formerte seg fritt, hadde det ikke vært noe i veien for kastrering av hund. Men å holde hund er ikke som å holde katt eller hest, hunden holdes for det meste under full kontroll i bånd og innenfor husets fire vegger.
At hannhunder piper og styrer litt med løpetidslukt i nesen, er vanlig hannhundatferd så lenge det ikke bikker over i ukontrollert stress (og da snakker vi jo om noe hormonrelatert). Om det er et problem for folk at hannhunder reagerer litt på løpetid og at tisper har løpetid, så får de revurdere hundeholdet og skaffe seg et annet dyr.

Med det sagt, så finnes det klart hannhunder med for høy kjønnsdrift som bør kastreres. Det viktige å tenke på i slike tilfeller er at dette er et avlsproblem, og man burde unngå å avle på hunder som har mye nær slekt som har blitt kastrert pga. overproduksjon av hormoner som gir dem problemer med å fungere i samfunnet, være seg tisper eller hannhunder.

Ved å kastrere alt som ikke skal i avl, ødelegger vi ikke bare for genpoolen til rasen og støtter opp om innavl, vi ødelegger også muligheten til å avle hunder som fungerer i samfunnet uten kastrering.

De negative effektene du nevner er ikke noe alle opplever. Jeg kjenner folk som har kastrerte hunder som ikke har hatt noe problem med verken pels eller vekt (også kjenner jeg andre som har fått problemer med begge deler). Så det er ingen garanti at man vil få disse problemene. (Fedme kan lett motvirkes ved å redusere hundens matmengde så fort den er kastrert).

Som sagt - argumentene for er de hunder som sliter med store mengder stress pga hormoner, samt for de som måtte trenge det av medisinske årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at det valget skal være til det beste for hunden, og ikke som forebygging eller som en lettvint løsning for eier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den ene hannhunden vår er kastrert. Vi prøvde først en periode med chip med veldig godt resultat. Så tok vi en pause for å se om han kanskje hadde vokst av seg "uvanene", men det hadde han absolutt ikke så vi forsøkte chip igjen og med samme gode resutat og da ble vi i samråd med veterinæren enig om å kastrere.

Og vi har fått en helt ny hund. Problemet hans var at vi bor 300 m unna noen som driver stort oppdrett av Golden retriever og det var stadige løpetider der borte og da tasset han rundt uten stans og fikk ikke fred i kroppen, sluttet å spise og gikk ned flere kilo. Og det værste var vel kanskje at han ulte som en ulv hele natten og tok fra både oss voksne og barna nattesøvnen.

Vi er veldig aktive så han har ikke gått opp i vekt, pelsen er som den alltid har vært og han er igjen blitt en lykkelig og harmonisk flott gutt.

Anonymous poster hash: c8753...aee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke argumentere mot meg egentlig, jeg skrev bare hva motargumentene ofte er.

Jeg argumenterer jo ikke mot deg :P Ettersom du skriver at "mange reagerer på det" deler jeg mitt syn på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at det valget skal være til det beste for hunden, og ikke som forebygging eller som en lettvint løsning for eier.

Hvorfor er ikke sterilisering ok som forebygging av sykdommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke sterilisering ok som forebygging av sykdommer?

Mener du kastrering? Skrev min mening tidligere i denne tråden og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...