Gå til innhold

Flere her inne med rasekatter?


Liveurlife

Anbefalte innlegg

TS her. Alle katterasene er fine synes jeg. De er litt spesiell på hver sin måte og alle har forskjellige personligheter og det er det som gjør at det er kjempespennende med en rasekatt eller vanlig katt for den slags skyld :) Savannah katt er opprinnelig ifra vill afrikansk katt (serval) så de er ganske vill men har også sine rolige perioder. Det er viktig å aktivisere de hele tiden så de får nok lek osv. Ellers går de på vegger, bokstavelig talt. Men er heldigvis rolige om natten :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle âme

Har alltid hatt vanlige huskatter og elsker de, men vurderer sterkt å få meg en rasekatt når jeg er ferdig med å bo i Oslo.

Greia er at jeg har alt for en rase som heter singapura, men såvdidt jeg vet så er det veldig få(ingen?) av de her i norge. De er vel ikke godkjent som rase heller. Men de er så nydelige, så har sett litt på muligheten for å hente en fra et annet land.

Ellers så er jeg litt forelsket i somalikatter etter å ha møtt et par hos min tidligere nabo. Herlighet for noen fine katter.

Anonymous poster hash: b144b...c5c

er ikkje singapura ein kjempeliten katt? Trur eg såg dem på animal planet, supersøte <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikkje singapura ein kjempeliten katt? Trur eg såg dem på animal planet, supersøte <3

Jo, de er vel den minste katterasen. Og derfor sliter de også med fødsler dessverre :/ Leste at de opprinnelig er en form for kloakkatter, men det er mye strid rundt opphavet deres, så er ikke sikkert.

Også oppfører de seg visstnok kattunge-aktig hele livet, hehe.

Anonymous poster hash: b144b...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden skriker rasisme, hvordan hadde folk reagert hvis jeg hadde laget en tråd om noen hadde fullverdige kaukasiske barn?

Skam dere!



Anonymous poster hash: 4fef9...8e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden skriker rasisme, hvordan hadde folk reagert hvis jeg hadde laget en tråd om noen hadde fullverdige kaukasiske barn?

Skam dere!

Anonymous poster hash: 4fef9...8e6

Ingen gauler slik om folk lager en slik tråd om rasehunder. Er ikke det rasisme det også? Mange dumme fjortiser kjøper seg mikrokjøtere fordi de er sååå søte, og driter en lang marsj i om det er en krevende rase eller ei. Det handler minst like mye om utseende i hundeverdenen, og jeg vil si at det blir avlet på langt flere ekstreme fysiske trekk der enn det gjør med katter. Cavalier king charles spaniel kan i noen tilfeller leve med kroniske smerter fordi kraniet er for lite for hjernen.

Man skaffer seg rasekatter fordi man vil ha egenskaper og et utseende man, stort sett, kan forutse. Noen vil ha en viss type katt pga. livssituasjon, og da er det greit å vite hva man får.

Og ærlig talt, det er ikke slik at folk jakter ned huskatter for å drepe de fordi rasekatter er mer verdt. Det er jo helt hinsides.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne tråden skriker rasisme, hvordan hadde folk reagert hvis jeg hadde laget en tråd om noen hadde fullverdige kaukasiske barn?

Skam dere!

Anonymous poster hash: 4fef9...8e6

Hva er det du har røyka egentlig? Du kan tydeligvis ingenting om katter. Noen har rasekatt pga egenskaper som at den er allergivennlig, som f.eks mange sibirkatter er. Det er et fritt valg hva man ønsker, så lenge katten får det fint. Jeg har hatt vanlige katter hele livet, først nå jeg har skaffet meg sibirkatt pga allergi. Dømmer du de som liker spesielle hunderasser og? Eller geiter? Høner? Kaniner?

Anonymous poster hash: 523cd...6b4

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tyrkisk van mix, eller jeg tror ihvertfall. Hun ligner helt sykt på den rasen. Også har jeg en mix fra dyrebeskyttelsen som antageligvis har litt bengal i seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre katter enn Sibirkatten som er allergi vennlig?

Og hvor får jeg kjøpt en kattunge som kun skal være til selskap og glede. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har to savannahkatter. Det er 5 generasjon siden det som er under er rett og slett ulovlig i Norge. Lurte på om det er flere her inne som har savannah katt? Eller evt annen type rase? :) Hadde vært kjekt å dele opplevelser og erfaringer!

Vi har også en Savannah, F8 SBT, er nok ikke lennge til vi skaffer oss en til.

Heeeelt head over heels for den rasen altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre katter enn Sibirkatten som er allergi vennlig?

Og hvor får jeg kjøpt en kattunge som kun skal være til selskap og glede. :)

Det sies at noen skal tåle bengaler bedre enn andre raser. Men det er kun sibirkatten som ikke produserer det enzymet som folk er allergiske mot.

Her er en liste over norske oppdrettere av sibirkatt; http://www.rasekatter.no/lenker/sibirkattoppdrettere.php

Jeg har en halvt perser, som ser ut som en britte! :fnise: Ellers så bruker jeg å si at jeg har EKTE norske skogkatter (5 stk av de), siden de er faktisk født ute i skogen. Men det er jo selvfølgelig huskatter. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Ragdoll på snart ett år, som er kosete og stille og slapp. I begynnelsen var hun veldig aktiv og irriterende og masete. Nå er hun bare pratsom og skal være med på alt.

Om noen uker henter jeg en Maine Coon, og det gleder jeg meg veldig til. Den tenker jeg å ha på utstilling for å se om det er noe for meg.

Katter er fantastiske dyr, jeg kan ikke forestille meg et liv uten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zicka, savannah katter er nok den beste rasen som passer for oss også. Og vi har to stk som er beste venner :) De er så herlige. Og så forstår de så mye. Elsker dem! Går det an å sende bilder her forresten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to bengalkatter. De er helt fantastiske, både utseendemessig og i lynne. Er veldig fornøyd med valg av rase :)

Så kjekt med flere bengaleiere :) Kan jeg få spørre hvilke farger de har, eventuelt om det er rosetter/flekker eller marble?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre katter enn Sibirkatten som er allergi vennlig?

Og hvor får jeg kjøpt en kattunge som kun skal være til selskap og glede. :)

Vel, bengaler kan være trygge, men vil ikke gå så langt som å si at de er "allergivennlige", selv ikke sibirkatten er det. Men det er noen allergikere som tåler de. Sibirkatten fordi den har et eller annet med ensymet i spyttet (?), og bengalen støver mindre, har mindre underpels, og har vilt blod i seg noe som kan gjøre at folk reagerer annerledes på den enn en standard huskatt. Men ingen vet helt sikkert.

Gå på rasekatter.no, der vil du finne annonser og linker til oppdretternes hjemmeside. Gå kun etter godkjente oppdrettere. Men vil ikke anbefale deg å kjøpe kun en bengal om du er lite hjemme, de er nemlig veldig sosiale katter. Og det er mindre pes med to enn en har jeg hørt. Min er klengete :P

Når det gjelder katt som kun er til kos og glede kan du selv velge om du vil ha en som er mindre imponerende i utseende enn en utstillings/avlskatt, da kan det hende prisen er lavere (om de bestemmer pris etter type og pels varierer). Min hadde f.eks gått i avl hadde det ikke vært for overbittet. Eller så kan du velge om du vil ha en katt som er avlskvalitet, om oppdretteren gir den fra seg. Ofte kan de ikke beholde katter til avl fordi de har for mange, uansett hvor flotte de er. Kan dessuten anbefale deg å være förvert eller ta til deg tidligere avlskatter. Noen ganger blir de "pensjonert" og da kan du kjøpe de til en grei pris eller ha de hos deg som din katt, selv om oppdretteren teknisk sett eier den og kan ha den i avl. Da får du ofte voksne, veldresserte katter som har blitt behandlet av proffe gjennom livet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Går det an å sende bilder her forresten? :)

Det er bare å legge ved bilde i innlegget. :) Hvis du har bildet på dataen så må du bruke full editor når du skriver innlegget. Hvis du har direkte link til bildet er det bare å trykke på "bilde" ikonet i menyen over her vi skriver hurtigsvar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere en anbefaling av Maine Coon oppdretter på Østlandet?

Samboeren min og jeg ønsker oss veldig en slik og titter stadig på finn.no og googler oppdrettere. Vi skal ikke bruke katten til utstilling, men er opptatt av at den kommer fra en oppdretter som ikke driver masseoppdrett og at katten er godt sosialisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere en anbefaling av Maine Coon oppdretter på Østlandet?

Samboeren min og jeg ønsker oss veldig en slik og titter stadig på finn.no og googler oppdrettere. Vi skal ikke bruke katten til utstilling, men er opptatt av at den kommer fra en oppdretter som ikke driver masseoppdrett og at katten er godt sosialisert.

Hva annser du som masseopdrett?

Jeg kjenner ikke noen oppdrettere på øst-landet, men jeg kan anbefale Angel Spirits. Her er hjemmesiden deres; http://angelspirit.se/angelspirit/index.php/kattunger

NYDELIGE katter, og oppdretteren er kjempe trivelig og seriøse :) De har ledige kattunger nå! :)

Eventuelt hvis du vil holde deg i norge så er LadeJarlsen også flinke med kjempe flotte katter! :)

Hjemmesiden deres; http://www.ladejarlen.net/index.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...